Jump to content

Dynastart og lading av doble batterier. Hvordan gjøres det?


Honduras

Recommended Posts

Har skaffet meg ei "helt" åpen tresnekke med en Marna 8-12Hk m/Dynastart.

Det elektriske er halvråttent, og jeg vurderer sterkt å legge opp nytt. I utgangspunktet veldig enkelt elsystem med tenningslås, dynastart og batteri. Eneste forbruker er lensepumper.

Båten har to batterier med hver sin lensepumpe.

Siden jeg liker sikkerheten det er å ha doble separate pumper, vil jeg gjerne beholde dette.

Samtidig er det en utfordring at Dynastarten kan ha maks 60Ah batteri.

I dag er det en batteribryter med 0, 1, 2 og 1+2.

Slik jeg ser det overbelaster 1+2 dynastarten. Så jeg ønsker en bedre løsning. Ungene skal også bruke båten, og det er fint om ladingen kan gå automatisk og ikke at man må huske på å lade batteri 1 på ene turen, batteri 2 på neste tur osv.

 

Jeg vil gjerne ha dynastarten til å lade først det ene, så det andre batteriet. De fleste "BEP-releene" jeg har sett legger inn batteri nr 2 i parallell når batteri nr 1 er fullt. Da antar jeg belastningen på Dynastarten blir for stor med varmgang og svidd dynastart.

 

I tillegg vil jeg gjerne at landstrøm kan brukes til å lade begge batteriene, men gjerne i samme rekkefølge hvis det er enklere.

Ønsker også muligheten til å kunne lade med solcelle-panel på sikt.

Har landstrøm på båtplassen jeg skal ligge nå i sommer tror jeg, men vet ikke fra framtiden bringer. 

 

Er dette noe dere har en enkel løsning på?

 

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev for 7 timer siden:

Enkleste er å ha et batteri. Har du lader og landstrøm i tilegg så holder dette i massevis ( så sant båten er noenlunde tett)

Skal du ha mye strøm inn og ut må du bygge om

Helt enig.
Man klarte seg jo fint før i tiden med ett batteri på 60A på snekka med dynastart.
Når man i tillegg har landstrøm så skjønner jeg ikke iveren med å koble 2 batterier på dynastart.

Siden du allerede har ett ekstra batteri og lensepumpe ville jeg skilt det helt i fra dynastart og ladet dette opp med hjelp av landstrøm.
Legger du inn en nivå bryter på dette systemet noe høyere enn den andre pumpen kan dette fungere som back up system som ikke er i bruk.
Lader du batteriet en gang eller to i løpet av sesongen så er du i mål uten å måtte innvie andre i hvordan dette virker.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...