Jump to content

Og hvordan skal det gå med bruktbåtmarkedet nå?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

S/Y Emma skrev 49 minutter siden:

På langtur er nok dyr euro og dollar den største trusselen. Det spiser noen titalls tusen kroner av budsjettet uten at man får noe igjen for det.

Enig det er noe møkk, vi lurer på å investere 400-500k hvis det blir stor nedgang slik det ser ut til. Vi håper at kjøpsmuligheten gir oss en gevinst på sikt når dette har stabilisert seg igjen.

Sørlandet2 skrev 1 time siden:

De fleste her inne velger jo ikke å se på verdifall og kapital-kost som en utgiftspost på båtbudsjettet.. .  

Så da er det vel ikke så viktig hva som skjer med bruktmarkedet?

Vel, andelen båteiere som ikke har tanker om å oppgradere er beskjeden så en viss betydning har det nok vil jeg tro. At man velger å ikke se på noe som en utgift betyr ikke at det ikke er en utgift, kun at man velger å lukke øynene for det!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Vi er glade for å ha sommerplanene klare. Tenker mange kan ønske seg norgesferie i år. Men er fortsatt lenge til sommeren. 

Ingen grunn til å krisemaksimere, økonomien kommer nok til å tå trådt et halvt til et års tid, men det har den gjort før også. 

Og, som andre nevner, er man virkelig redd og har begynt å kjøpe inn prepper-blader fra USA må jo seilbåt være tingen :giggle:

Balder.. skrev 12 minutter siden:

Enig, når jeg kjøper båt...eller bil for den skyld...blir det kjøpt for å ha i 10år+, er ikke avhengig av å måtte vise frem noe nytt med jevne mellomrom, tar det med knusende ro.

Da kan du melde deg inn i klubben sammen med Lars H. og meg. Ellers har jeg inntrykk av at de fleste stadig er på båtjakt. Jeg har en (u)vane med å leggge mye arbeid og sjela mi i tingene jeg eier. Da er det alltid vanskelig å selge . .

Det er vel naturlig at familiene krymper etter hvert som ungene flytter ut. Derfor har jeg aldri forstått hvorfor så mange stadig bytter til større og større båt . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev 2 minutter siden:

Det er vel naturlig at familiene krymper etter hvert som ungene flytter ut. Derfor har jeg aldri forstått hvorfor så mange stadig bytter til større og større båt . .

Og ikke bare krymper familien, også musklene til de som er igjen krymper, og bevegelsesevnen krymper når en kommer opp i alderen til NilsPils og meg. Jeg er glad jeg har en båt som ikke er større enn 27 fot når den skal vaskes, pusses, repareres og ikke minst håndteres. Så Trudelutt kommer nok til å bli en del av dødsboet etter meg, - en gang langt inn i fremtiden (forhåpentligvis). Bruktbåtmarkedet? Fullstendig uinteressant for meg.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Mouche skrev 54 minutter siden:

Vel, andelen båteiere som ikke har tanker om å oppgradere er beskjeden så en viss betydning har det nok vil jeg tro. At man velger å ikke se på noe som en utgift betyr ikke at det ikke er en utgift, kun at man velger å lukke øynene for det!

Det var sarkastisk ment. 

Det har bare overrasket meg at mange båteiere ikke budsjetterer prisfall på båt. Mange et tilogmed optimister å tror at båten skal stige i verdi. 

Jeg budsjetterer med at båten min taper seg i verdi hvert år, enten jeg liker det eller ikke.   

Guest Balder..
NilsPils skrev for 4 timer siden:

Da kan du melde deg inn i klubben sammen med Lars H. og meg. Ellers har jeg inntrykk av at de fleste stadig er på båtjakt. Jeg har en (u)vane med å leggge mye arbeid og sjela mi i tingene jeg eier. Da er det alltid vanskelig å selge . .

Nøyaktig slik er det, jeg legger også ned mye jobb å stell i det jeg har, de 2 første årene går oftest med til å tilpasse...i dette tilfelle båten 101% til mitt bruk, når det er gjort har man jo alt en ønsker, ser ingen grunn til å bytte ut noe som i egne øyne er perfekt, betalt er det også :)

Kjøpte i 2019 helt ny båt for sparepenger, den blir værende i veldig mange år :)

Kan ikke se at corona vil utgjøre noen som helst negativ effekt på båtmarkedet. Folk velger å feriere i hjemlandet, importbåt stiger mye i pris pga. lav kronekurs = påvirker prisnivået på det man allerede har positivt. Lave drivstoffpriser = lavere brukskostnader.

Båt sorterer for de fleste under fritid på lik linje med hytte og bobil, klinkende upåvirket av corona for min del og den er forøvrig kjøpt for å eie i mange år uavhengig av øvrige forhold.

Sørlandet2 skrev for 5 timer siden:

Det var sarkastisk ment. 

Det har bare overrasket meg at mange båteiere ikke budsjetterer prisfall på båt.

Det forstod jeg (sarkastisk ment),

Ja, helt enig, men slik er det og en annen ting er hvor ofte det påpekes at man ikke forteller, eller informerer, sin bedre halvdel om hvor mye det nye seilet, nytt drev eller hva det måtte være virkelig koster, eller kostet.  På den annen side er det også mange som sier at det koster mye, kanskje for mye, men synes allikevel det er verdt det og da gjør man et bevisst valg og står for det hvilket er greit, selvfølgelig.

hanto1 skrev 17 minutter siden:

Er verdifallet noe man har råd til så " trenger" man ikke å ha dette med i regnskapet. 

Heller ikke med tanke på at det til slutt blir snakk om å oppgradere til ny/nyere båt for alle skal vel ikke ha den båten de har til de takker for seg?

Mouche skrev for 10 timer siden:

Euroen har aldri vært dyrere og dollaren nesten dyrere enn noen gang og i og med at det aller meste produseres og kjøpes inn fra utlandet så er dette nødt til å medføre høyere priser på nye båter. Ganske vanlig at forhandlere opererer med priser basert på en konkret valutakurs. Dette betyr at båter som enda ikke er kjøpt inn vil gå kraftig opp i pris, overliggere kan man få til en slags "rabatt" og nyere brukte båter vil trolig kunne gå noe opp i verdi. 

Effekten av Coronaen tror jeg ikke vil bli langvarig og olje prisen vil komme til dels opp igjen. Norge vil fortsatt gå bra og kjøpekraften vil øke. I sum er jeg ikke bekymret.

Enig ?

Har båten på Finn.no. Interessen er der, men på 13 dager har det vært tre skikkelig interessert og noen spm fra andre.

Tenker båtsalget kan bli påvirket, det kan fort bli stopp for manges bytteplaner om en er redd for å miste jobben eller bli permittert. Verden henger veldig sammen og vi ser hos oss allerede utfordringer med forsinkelser i asiatiske prosjekt som fort slår ut på oss i Norge også.

Siden jeg har pengene til ny båt klar stopper ikke dette bytte, men godt mulig jeg ikke hadde startet denne prosessen nå om den ikke var påbegynt før en så konturene av dette.

Det jeg ser og alltid har sett før er at nesten alle interesserte skal selge sin egen båt før de kan kjøpe og da stopper markedet fort opp om salg blir vanskelig, men vi får se. Jeg lever godt med båten vi har også så dette tar vi helt med ro, men jeg ser det er godt prutningsmon i den prisklassen vi skal opp i...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Guest Avmønstret#
Rune Totland skrev for 1 time siden:

På hvilken måte er dette ikke en coronatråd?

Det handler om hvordan økonomien i Norge, og forøvrig i verden, påvirker markedet for fritidsbåter. 

Du gjør det til en xxx- tråd hvis du absolutt ønsker det. Men det er da enkelt å drøfte hvordan markedet påvirkes av den generelle økonomien. Det har vært mange tidligere finansielle krakk av ulike typer og de har alle påvirket markedet. 

Geir Kåre S skrev 19 minutter siden:

Det handler om hvordan økonomien i Norge, og forøvrig i verden, påvirker markedet for fritidsbåter. 

Du gjør det til en xxx- tråd hvis du absolutt ønsker det. Men det er da enkelt å drøfte hvordan markedet påvirkes av den generelle økonomien. Det har vært mange tidligere finansielle krakk av ulike typer og de har alle påvirket markedet. 

Du går vel med planer om å selge den du har, å kjøpe ny om jeg husker rett..??

Trøsten da er vel at alle bruktbåter faller om det kommer et slikt krakk i bruktmarkedet, også den du skal kjøpe...

Geir Kåre S skrev 21 minutter siden:

Ja, men det har vi jo nok av tråder om her inne fra før:

https://www.google.com/search?q=baatplassen+hvordan+markedet+for+brukte+båter+site:baatplassen.no&rlz=1C1CHZL_noNO768NO769&sxsrf=ALeKk009zUNZOkiPuxLJuxtTW-Jq_MK7gA:1583875389363&sa=X&ved=2ahUKEwjM_83P65DoAhUFiYsKHaplABwQrQIoBDAAegQIARAP&biw=1229&bih=578 

Grunnen til at du startet denne tråden er corona utbruddet, det skjønner jo alle. 

Geir Kåre S skrev 21 minutter siden:

Du gjør det til en xxx- tråd hvis du absolutt ønsker det.

xxx, er ikke det mest handling "uten en tråd" :giggle:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...