Guest Avmønstret# Svart 11.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2020 Komodo skrev for 8 timer siden: "Du gjør det til en xxx- tråd hvis du absolutt ønsker det." Komodo skrev for 8 timer siden: xxx, er ikke det mest handling "uten en tråd" Du må ha ett *Pling!* for den :-D Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 11.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2020 pipe skrev for 8 timer siden: Litt nysgjerrig. Hva vil det si i praksis at man budsjetterer med at båten taper seg i verdi hvert år ? En må jo ha en viss peiling på hva det koster å eie det en har. Verdifall er jo en av de store postene på budsjettet ved å eie båt (samme på å eie bil, som også har stort verdifall ) Jeg kalkulerer 10% verdifall første år, og 5% de resterende årene. Ser ut som det har stemmer ganske bra på de fleste båtene. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2020 Økonomisk usikkerhet gjør at folk "holder igjen" på både ny- og bruktkjøp. Arbeidsledighet og reelle inntektstap presser kanskje frem behov for salg, og å bli kvitt løpende kostnader ved å eie hytte/båt osv. Det er vel typisk ting i "fritidssegmentet" som både synker og stiger mest og som ryker først når en familieøkonomi endres. Samtidig er det jo en spesiell situasjon ved at feriereiser utenlandsk mer eller mindre er avlyst for alle i sommer. Folk ønsker å ta ferie, det blir flere som ferierer "hjemme" i år. For de fleste er fritidsbåt en relativt liten båt. I et situasjon hvor en ikke bruker xx xxx,- på utenlandsreise, har utsatt oppussinga hjemme til xxx xxx,- kroner, har utsatt bilkjøpet til xxx xxx,- så er kanskje det å vurdere en "ny" fritidsbåt en pølse i slaktetiden? Når alle de store økonomiske planene er satt på vent så kanskje det er helt greit å bruke en del penger på båt... eller kanskje vil alle planer bli satt i karantene inntill videre? Spesiell situasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2020 Sørlandet2 skrev 7 minutter siden: En må jo ha en viss peiling på hva det koster å eie det en har. Verdifall er jo en av de store postene på budsjettet ved å eie båt (samme på å eie bil, som også har stort verdifall ) Jeg kalkulerer 10% verdifall første år, og 5% de resterende årene. Ser ut som det har stemmer ganske bra på de fleste båtene. Greit om en har dyr båt. Fritidsbåter flest tipper jeg har en verdi på pluss-minus 100 000,-? (Uten å sjekke fritidsbåtundersøkelsen), kan hende jeg tar for hardt i. Folk flest har en åpen båt med påhenger. Ei plastsnekke syns jeg har kostet det samme i veldig mange år. Det er hvordan den er oppdatert og holdt som avgjør. Litt det samme med eldre småbåter. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 11.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2020 Geir Kåre S skrev 21 minutter siden: Greit om en har dyr båt. Fritidsbåter flest tipper jeg har en verdi på pluss-minus 100 000,-? (Uten å sjekke fritidsbåtundersøkelsen), kan hende jeg tar for hardt i. Folk flest har en åpen båt med påhenger. Ei plastsnekke syns jeg har kostet det samme i veldig mange år. Det er hvordan den er oppdatert og holdt som avgjør. Litt det samme med eldre småbåter. Klart en rimelig båt har et mindre prisfall. 5% utgjør jo ikke så mye. Når en ser hva en Norskprodusert snekke kosta for 20 år siden, og hva de er verd i dag, så har vel ikke de holdt seg spesielt godt i verdi? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2020 (redigert) Ida Marie III skrev for 10 timer siden: Trøsten da er vel at alle bruktbåter faller om det kommer et slikt krakk i bruktmarkedet, også den du skal kjøpe... Og den store "trøsten" om man kan kalle det for det, er jo at mellomlegget blir mindre jo dårligere markedet er/blir hvis man skal kjøpe seg "opp". pipe skrev for 9 timer siden: Litt nysgjerrig. Hva vil det si i praksis at man budsjetterer med at båten taper seg i verdi hvert år ? Hvis det er siste båten man skal ha og man bare anser pengene som tapt/brukt og videre tenker at man skal dø en dag og ikke trenger pengene etter det så kan man si at det ikke spiller noen rolle, men; Tenk tanken at du på sikt vil kjøpe deg en ny, eller nyere, båt og kanskje sågar får et anfall av trefotsyken. Båten du har ble kjøpt for en million, men taper seg i verdi med 5/10/15 prosent i året hva er den da verdt etter f.eks ti år? La oss for eksempelets skyld si at den er verdt en halv million på salgstidspunktet. Identisk båt til den du kjøpte for en million for ti år siden ny koster nå ti år senere to millioner og da må du faktisk ha/finne/låne 1,5 millioner for å få en ny tilsvarende båt som den du har. For mange kan det bety slutten på båtlivet eller at man rett og slett ikke har, eller tar seg, råd til å kjøpe ny båt. Redigert 11.Mars.2020 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Solseng Svart 11.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2020 Det virker som om båt og båtliv for noen er en form for spekulasjon. For meg med moderat innsats i båt (og god uttelling i sjø/friluftsglede), forstås knapt spørsmålet. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2020 Sørlandet2 skrev 10 minutter siden: Klart en rimelig båt har et mindre prisfall. 5% utgjør jo ikke så mye. Når en ser hva en Norskprodusert snekke kosta for 20 år siden, og hva de er verd i dag, så har vel ikke de holdt seg spesielt godt i verdi? Tror snekkeproduksjonen var død før den tid... Men ja, akkurat. De som har ny og dyr båt, som er få, taper mye i verdifall. Det store volumet av fritidsbåter et ikke der. Tapet er tatt og de er langtidseiere hvor verditap ikke utgjør noen vesentlig del av kostnaden. ..... I segmentet av båteiere som kjøper nye og dyre båter som de bytter ofte derimot... De er rene produsenter av rimelige båter til markedet. De blør penger, frivillig ;-) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 11.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2020 Det er mange som spekulerer i årevis og aldri får ut fingeren.. Mange vil være 100% sikre på at de kjøper drømmebåten grisebillig i et vedvarende oppadgående marked. Disse folka kommer aldri nærmere drømmen enn grubling på en benk i båthavna. Andre kjøper en båt de har råd til å ha og bruke og derved seiler inn i solnedgangen, mens de andre fortsatt sitter på benken. Det er jo lite realistisk for folk flest å kjøpe ny millionbåt hvert 5 år. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 11.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2020 Geir Kåre S skrev 29 minutter siden: Men ja, akkurat. De som har ny og dyr båt, som er få, taper mye i verdifall. Det store volumet av fritidsbåter et ikke der. Tapet er tatt og de er langtidseiere hvor verditap ikke utgjør noen vesentlig del av kostnaden. ..... Nå har ikke jeg studert statistikk som viser hva som selges eller eies av fritidsbåter, men når jeg ser hva som ligger i de forskjellige båthavnene rundt om og hvilke priser det er på selv de minste nye båtene, ja hvis vi ser bort fra små joller, kan det virke som vi har forskjellige oppfatninger av båtmarkedet. Geir Kåre S skrev 1 time siden: Greit om en har dyr båt. Fritidsbåter flest tipper jeg har en verdi på pluss-minus 100 000,-? (Uten å sjekke fritidsbåtundersøkelsen), kan hende jeg tar for hardt i. Folk flest har en åpen båt med påhenger. Tror knapt jeg kan se en båt i dette prisleiet i de båthavner/marinaer jeg vanligvis er innom. De båtene jeg ser blir slippet, virker også å ligge i et langt høyere prissegment. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Gullfisk Svart 11.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2020 hanto1 skrev 1 time siden: Det er mange som spekulerer i årevis og aldri får ut fingeren.. Mange vil være 100% sikre på at de kjøper drømmebåten grisebillig i et vedvarende oppadgående marked. Disse folka kommer aldri nærmere drømmen enn grubling på en benk i båthavna. Andre kjøper en båt de har råd til å ha og bruke og derved seiler inn i solnedgangen, mens de andre fortsatt sitter på benken. Det er jo lite realistisk for folk flest å kjøpe ny millionbåt hvert 5 år. Tror du treffer spikeren veldig her. Noen er fryktelig opptatt av om ting "lønner seg" økonomisk, og er livredde for å kjøpe en båt de kunne fått billigere neste år. Andre er livredde for å være uten båt en sesong ? Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 11.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2020 dobsen62 skrev for 12 timer siden: Er det derfor alle bobilturistene ser så sur ut i trynet, når vi treffer de langs veien? Interessant opplysning, det visste jeg ikke. Jeg ferdes mest til fots og møter masse blide mennesker på den måten. Det er jo typisk norsk å hilse og smile til andre, selv totalt fremmede, når man møtes på tur i fritiden. Kanskje det er litt fordi man også bruker kroppen sin til noe? Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Komodo Svart 11.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2020 Gullfisk skrev for 2 timer siden: Tror du treffer spikeren veldig her. Noen er fryktelig opptatt av om ting "lønner seg" økonomisk, og er livredde for å kjøpe en båt de kunne fått billigere neste år. En hobby skal koste penger har jeg hørt Best å ikke regne på kiloprisen på den hummeren jeg har fisket selv i høst Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ida Marie III Svart 11.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2020 Propell1 skrev for 2 timer siden: Interessant opplysning, det visste jeg ikke. Jeg ferdes mest til fots og møter masse blide mennesker på den måten. Det er jo typisk norsk å hilse og smile til andre, selv totalt fremmede, når man møtes på tur i fritiden. Kanskje det er litt fordi man også bruker kroppen sin til noe? Jeg har noen bekjente som har konvertert fra båt til bobil... Som regel er det helsen som driver de i den retningen...mindre fysisk med bobil... Tror de fleste av dem savner uthavnene, stillheten på en holme helt for seg selv... det får du ikke langs landeveien... Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 11.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2020 Komodo skrev 56 minutter siden: En hobby skal koste penger har jeg hørt Best å ikke regne på kiloprisen på den hummeren jeg har fisket selv i høst Har du fisket for lite hummer, Komodo? Eller sagt på en annen måte: Båtlivet mitt koster ca 500 i mnd(valgfri sum), resten er hobby Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 11.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2020 (redigert) Mouche skrev for 15 timer siden: Hvis det er siste båten man skal ha og man bare anser pengene som tapt/brukt og videre tenker at man skal dø en dag og ikke trenger pengene etter det så kan man si at det ikke spiller noen rolle, men; Tenk tanken at du på sikt vil kjøpe deg en ny, eller nyere, båt og kanskje sågar får et anfall av trefotsyken. Båten du har ble kjøpt for en million, men taper seg i verdi med 5/10/15 prosent i året hva er den da verdt etter f.eks ti år? La oss for eksempelets skyld si at den er verdt en halv million på salgstidspunktet. Identisk båt til den du kjøpte for en million for ti år siden ny koster nå ti år senere to millioner og da må du faktisk ha/finne/låne 1,5 millioner for å få en ny tilsvarende båt som den du har. For mange kan det bety slutten på båtlivet eller at man rett og slett ikke har, eller tar seg, råd til å kjøpe ny båt. Joda, det er velkjente mekanismer men holder dette som forklaring på at man budsjetterer med verditap? Jeg så for meg at man kanskje satt til side en årlig sum som tilsvarte verditapet eller noe annet aktivt for å kalle det budsjetterer med verditap. På annen side kan jeg se det går å sett opp ett alternativt budsjett uten båt slik at man teoretisk ser hva man taper på å eie båten. Redigert 11.Mars.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 11.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2020 (redigert) Når det gjelder spørsmålet: "Hvordan skal det gå med bruktbåtmarkedet nå?" Så man man jo tenke seg at vi står foran en periode med høyere valutakurser, mer arbeidsledighet og generelt litt mindre penger blandt folk enn det vi er vant til. Samtidig så kan man tenke seg at antallet utenlandsreiser synker både på grunn av litt dårligere økonomiske tider og av andre unevnelige grunner. Når økonomien stagnerer og går tilbake og det blir litt mindre penger blant mange, da kan man kanskje tenke seg at dette medfører mindre pengebruk til "typiske luksusartikler". Man kan vel kanskje tenke seg at for nye båter og dyre brukbåter så er dette en produktgruppe der det vil bli brukt forholdsvis mindre penger, slik at nybåtsalget går markant ned, samtidig som man opplever lavere priser på forholdsvis dyre bruktbåter. Når det der i mot gjelder forholdvis rimelige brukte bruksbåter, som typisk brukes for ferier hjemme i Norge, så kan man vel faktisk tenke seg en økt interesse for denne typen båter, slik at denne typen båter kanskje både holder seg i pris og kanskje til og med øker i pris. I produktgruppen "litt dyrere brukte bruksbåter" så vil det kanskje oppstå et prispress, slik at man kan komme til å gjøre et rimelig kjøp ut over våren, sommeren og høsten. Kort oppsummert: Nybåtsalget går ned, dyre bruktbåter går ned i pris, rimelige båter holder seg, eller går kanskje til og med litt opp i pris. Det gode med å "spå om fremtiden" det er jo at "facit følger". I løpet av det året som kommer så får vi så se om denne antakelsen slår til eller ikke. Redigert 11.Mars.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2020 pipe skrev for 6 timer siden: Joda, det er velkjente mekanismer men holder dette som forklaring på at man budsjetterer med verditap? Jeg så for meg at man kanskje satt til side en årlig sum som tilsvarte verditapet eller noe annet aktivt for å kalle det budsjetterer med verditap. På annen side kan jeg se det går å sett opp ett alternativt budsjett uten båt slik at man teoretisk ser hva man taper på å eie båten. Dette er vurderinger som den enkelte må gjøre seg opp sin helt egen mening om siden vi vel ikke diskuterer hvordan man teknisk sett skal føre et regnskap. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mouche Svart 12.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2020 Arne2 skrev for 6 timer siden: I produktgruppen "litt dyrere brukte bruksbåter" så vil det kanskje oppstå et prispress, slik at man kan komme til å gjøre et rimelig kjøp ut over våren, sommeren og høsten. Ikke for å male en viss en på veggen, men situasjonen nå er svært "spennende" (for å si det forsiktig) og minner om at aksjemarkedet gikk ned 56% i 2008, 50% i 2000 og rundt 1990 fikk man en Windy 9800 som kun var 3 år gammel for under 300.000, en båt som ny kostet nærmere en million tre år tidligere. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Shore Svart 12.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2020 1990 var nok ganske spesiell med høy lånerente, men siden det virker som mye av dagens båt/hyte/bilkjøp er lånefinansiert og næringslivet kollapser, vil muligens situasjonen i år bli ganske lik situasjonen etter jappetiden på slutten av 80 årene og begynnelsen på 90. Jeg vil tro vi kommer til å se mange kostbare biler på bruktmarkedet ganske snart. Antagelig båter også. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Torsen67 Svart 12.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2020 Dustete tråd! Hvorfor skriver du ikke hva du sikter til? Corona? (det er jo ikke lov å lage tråder om her inne, heldigvis) Eller er det det dårlig kronekurs du sikter til? Sorry at jeg spør, men er ikke synsk.. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2020 Torsen67 skrev 35 minutter siden: Dustete tråd! Hvorfor skriver du ikke hva du sikter til? Corona? (det er jo ikke lov å lage tråder om her inne, heldigvis) Eller er det det dårlig kronekurs du sikter til? Sorry at jeg spør, men er ikke synsk.. Vi drøfter konsekvensene av noe nær økonomisk kollaps globalt vs båtmarkedet. Eksempelet fra 1990 hvor en fikk en tre år gammel millionbåt for 300 000,- kan være svært relevant både for potensielle selgere og kjøpere nå. Å fiske i opprørt hav...heter det vel, hvis en gjør en god handel. Om du syns det er dustete så leser du feil tråd, ditt problem. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 12.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2020 (redigert) At det har skjedd en negativ endring i kronekursen og en negativ utvikling på børsen og om dette vil ha en sannsynlig innvirkning på omsetning og priser på båter, det må vel gå an å diskutere, og det er jo interessant nok. Hvorfor dette har skjedd det har vel noe med oljeprisen å gjøre, men vi behøver vel ikke å diskutere prisen på olje, eller navnet på en ølsort, eller kurv med jordbær, det holder vel å diskutere prisen på båter? Det er da absolutt et mulig godt kjøp til våren/sommeren/høsten noe som kan være interessant å tenke på. Redigert 12.Mars.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 12.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2020 Ida Marie III skrev for 22 timer siden: Jeg har noen bekjente som har konvertert fra båt til bobil... Ikke så dumt i "disse tider" med en mobil, smittefri sone? Jeg er ikke "for eller mot" noe av det, men er usikker på hva trenden egentlig er. Båt har jeg, og bobil har jeg ikke behov for. Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Mizar Svart 12.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2020 (redigert) Geir Kåre S skrev 1 time siden: Å fiske i opprørt hav...heter det vel, hvis en gjør en god handel. Det heter fremdeles å gjøre en god handel. Ikke annet tøys. Hvis du absolutt skal sammenligne med å fiske, passer det nok bedre med "dynamittfiske" nå: Man detonerer en dynamittgubbe under vann, og samler død fisk etter hvert som den flyter opp. (Men strengt forbudt, heldigvis...) (Kan vi kalle det "Trump-metoden", kanskje?) Redigert 12.Mars.2020 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.