Bayliner. Startet 13.Mars.2020 Link til dette innlegget Startet 13.Mars.2020 Har 0 peiling på det med forholde propellstørelse/drev/motor.Har en Bayliner 2958 med 256 styer motor og mercruiser drev.innbiller meg at propellen er for stor. (18,8x17PRH) står også (0719) på den. Får ikke opp turtallet på denna kunn 3600rpm.skal være 4500rpm.Noen som vet?eller trengs det flere opplysninger her? Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var "Propellstørelse?". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster. Utdrag: Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn. Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 13.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2020 Bayliner. skrev for 7 timer siden: eller trengs det flere opplysninger her? Ja, du må dele utvekslingen på drevet hvor lenge har du hatt båten ? har du fått gradvis lavere turtall ? har du hatt propellen du refererer til hele tiden ? Sitér dette innlegget Link to post
Bayliner. Svart 14.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2020 (redigert) . Redigert 14.Mars.2020 av Bayliner. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bayliner. Svart 14.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2020 dieselfan skrev for 14 timer siden: Ja, du må dele utvekslingen på drevet hvor lenge har du hatt båten ? har du fått gradvis lavere turtall ? har du hatt propellen du refererer til hele tiden ? Båten handlet jeg i fjor,og den har vert slik hele tiden. Etter å ha gått igjenom 19 kg.med papirer ser jeg at det er byttet propell noen ganger her. Med MF 3x18 1/4x19 RT ga den 25 knop Med 18,8x17PRH gir den kunn 14 knop Så vil vel prøve et bytte her.men hva er forskjelle på disse to propellen? (størelse/vridning)? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 14.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2020 @Bayliner. Propellen som er merket MF 3x18 1/4x19 RT er: en treblader, som har en største diameter på 18,25 tommer og den ha stigning (pitch) på 19 tommer (dvs den skrur seg fram i vannet 19 tommer/ 48,3cm pr omdreining. Bayliner. skrev for 7 timer siden: men hva er forskjelle på disse to propellen? Om vi sammenlikner de to propellene så har den første 0.5 tomme mindre diameter men 2 tommer større stigning. Den første er tyngre å dra, den krever større effekt enn nummer to, den skal også gi størst hastighet, dersom en når max turtall. At du bare oppnår 14 knop med propell nr 2 virker underlig på meg, kan den være en fireblader? Sitér dette innlegget Link to post
Bayliner. Svart 15.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2020 dieselfan skrev for 10 timer siden: At du bare oppnår 14 knop med propell nr 2 virker underlig på meg, kan den være en fireblader? Nr 2 er en treblader.får kunn 3600rpm med denne. Har handla diagnose kabler til motor,skal ta diagnose på motor for å se om det kan ligge noe der. Må vel også få en kyndig til å ta en titt på hele greia.Greit at båten går som den skal med detta oppsette. Vet at det er flere båter av denne typen med samme motor og drev.Forsøker å finnen noen med samme,som jeg kan høre med ang erfaring med disse. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 15.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2020 (redigert) Bayliner. skrev 3 minutter siden: Vet at det er flere båter av denne typen med samme motor og drev.Forsøker å finnen noen med samme,som jeg kan høre med ang erfaring med disse. Det tror jeg er en veldig god løsning som kan spare deg mye tid... Men det er også viktig at du tar med utveksling på drevet om du skal sammenlikne med andre Redigert 15.Mars.2020 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 15.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2020 Jeg kjører halvplaner med Steyr 236. Mistet noen omdreininger i fjor pga. at gasswire hadde forskjøvet seg i festepunktet inn på solenoiden. Jeg bare løsnet gasswire og så at armen på solenoiden kunne beveges ytterligere mot full gass, men en diagnosekabel vil lese av om den får full gass når gasshåndtaket står på maks. Sitér dette innlegget Link to post
A.M.S. Svart 15.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2020 Før du begynner å investere i nye propeller vil jeg anbefale å ta logg fra turen og se om motoren er OK. Dette tar ikke mer en 30 minutter. KK Marine eller Univa kan sikkert hjelpe deg med å tolke loggen. Har båten stått uten bruk en stund og eksosen går gjennom drev så kan det være lurt å måle eksosmottrykk i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
Bayliner. Svart 15.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2020 paxo skrev 30 minutter siden: gasswire hadde forskjøvet seg i festepunktet inn på solenoiden. Skal bytte ut alle kabler og DS vekslere.da det som står ikke er "opptimalt"etter min mening. Sitér dette innlegget Link to post
Guest knerten67 Svart 19.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2020 Hei,har en 2858 med lik motor,tror ikke de er noe galt med motoren din.Få på rette propeller så er de ok. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 20.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2020 Hvis du ikke har testet andre propeller og vet at du kan få mer turtall, så kan det være feil på en sensor. Jeg hadde problemer med turbo sensor, og da stoppet turtall før jeg fikk fullt turtall, husker ikke omdr, men kan være det du oppgir. Hadde 2 motorer, og byttet sensor mellom de og da flyttet problemet seg. 256 i en 2958 er i minste laget, så du ligger helt på grensen av hva som går. Sitér dette innlegget Link to post
Bayliner. Svart 21.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2020 Kjelli skrev for 20 timer siden: Hvis du ikke har testet andre propeller og vet at du kan få mer turtall, så kan det være feil på en sensor. Jeg hadde problemer med turbo sensor, og da stoppet turtall før jeg fikk fullt turtall, husker ikke omdr, men kan være det du oppgir. Hadde 2 motorer, og byttet sensor mellom de og da flyttet problemet seg. 256 i en 2958 er i minste laget, så du ligger helt på grensen av hva som går. Er vel "gammlebåten"din jeg sliter med her Kjelli ?Skal ta en diagnose på den,skal også bytte ut vaire og DS vekslere. Sitér dette innlegget Link to post
Guest knerten67 Svart 21.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2020 Kjelli skrev for 23 timer siden: Hvis du ikke har testet andre propeller og vet at du kan få mer turtall, så kan det være feil på en sensor. Jeg hadde problemer med turbo sensor, og da stoppet turtall før jeg fikk fullt turtall, husker ikke omdr, men kan være det du oppgir. Hadde 2 motorer, og byttet sensor mellom de og da flyttet problemet seg. 256 i en 2958 er i minste laget, så du ligger helt på grensen av hva som går. Denne motoren er på grensa i 2858 og. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 22.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2020 (redigert) Hei, har vært min den, ja Redigert 22.Mars.2020 av Kjelli (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bayliner. Svart 22.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2020 Kjelli skrev for 2 timer siden: Hei, har vært min den, ja Var dette systemet for trotler der når du hadde den?(bytter ut detta nå) mener den fikk ny eier i 2006.Båten er også litt skev,men det kommer vel av (blytung L sofa på fly+3 batterier på samme side+full bysse +masse fulle skap) Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 22.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2020 (redigert) Den sorte "shift plate" som sitter på skottet er tilpasset Mercruiser drev og justert slik du får drev i inn/ut av gir. Så den får du vel ikke byttet ut med noe annet. På en Mercruiser motor sitter den på motor som kombinert gir og throttle og et lite stag går frem til diesel pumpens throttle tilkobling og en wire til drevet. Men på motor kan du sikkert gjøre det annerledes. Redigert 22.Mars.2020 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Bayliner. Svart 22.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2020 Chris284 skrev for 1 time siden: Den sorte "shift plate" som sitter på skottet er tilpasset Mercruiser drev og justert slik du får drev i inn/ut av gir. Så den får du vel ikke byttet ut med noe annet. tenkte mere på den delen(DSskifter?) som står føre "shift plate" Går 2 kabler inn på "shift plata" men mener at det skal holde med en. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 22.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2020 (redigert) Ser ut som du har en spak shift og da er det en kabel fra spak og to ut, en til drev og en til throttle. Du gir "gass" og setter i gir med samme spak ? Originalt får man ikke startet motor med drev i gir. Det er en bryter i spaken som kobler ut diesel om den er i gir. Ser ut som gir kabelen er koblet på motor sammen med throttle, det er to der, en wire og en med stag. Vanligvis er den på shift plate. Før shift ser det ut som det er strømpen på wiren som er festet for at det skal fungere. Redigert 22.Mars.2020 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Kjelli Svart 23.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2020 Ser ut til å være det oppsettet jeg monterte, ja. Du får nok ikke mer fart på båten med nye wirer, er elektrisk gass på motoren, og mye du kan justere, så det kan testes. Tror en kan lese av hvis du får diagnosekabelen. Wirer var av de dyreste og beste den gangen de ble kjøpt, skulle være med lav friksjon. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 23.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2020 Flybrigde benken ble trukket om, men var veldig tung når den ble montert, tror vi var 3 stk for å få den opp (båten var på sjøen) Nå er den sikkert litt vasstrukken i tillegg, så er nok mye vekt der. Båten var ikke skjev når jeg hadde den. Sitér dette innlegget Link to post
Bayliner. Svart 23.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2020 Kjelli skrev for 1 time siden: . Tror en kan lese av hvis du får diagnosekabelen. Har diagnosekabel så skal få en med mere peiling en meg til å se på det. Siden du solgte den så har det nok vert flere eiere.noen har "mekka"litt på det kabelgreiene,har dødgang + treghet der nå Men takker for opplysninger .blir nok båt igjen av den :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.