Jump to content

Bayliner 2958 med 256 Steyr og mercruiser drev, propellstørrelse?


Bayliner.

Recommended Posts

Har 0 peiling på det med forholde propellstørelse/drev/motor.Har en Bayliner 2958 med 256 styer motor og mercruiser drev.innbiller meg at propellen er for stor. (18,8x17PRH) står også (0719) på den.

Får  ikke opp turtallet på denna kunn 3600rpm.skal være 4500rpm.Noen som vet?eller trengs det flere opplysninger her?

 

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert, var "Propellstørelse?". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.
Utdrag:
  • Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
  • Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  • Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.

 

Link to post
dieselfan skrev for 14 timer siden:

 

Ja, du må dele utvekslingen på drevet :thumbsup:

  • hvor lenge har du hatt båten ?
  • har du fått gradvis lavere turtall ?
  • har du hatt propellen du refererer til hele tiden ?

Båten handlet jeg i fjor,og den har vert slik hele tiden.

Etter å ha gått igjenom 19 kg.med papirer ser jeg at det er byttet propell noen ganger her.

Med MF 3x18 1/4x19 RT ga den 25 knop

Med 18,8x17PRH gir den kunn 14 knop

Så vil vel prøve et bytte her.men hva er forskjelle på disse to propellen? (størelse/vridning)?

Link to post

@Bayliner.   Propellen som er merket MF 3x18 1/4x19 RT er:

en treblader, som har en største diameter på 18,25 tommer og den ha stigning (pitch) på 19 tommer (dvs den skrur seg fram i vannet  19 tommer/ 48,3cm pr omdreining.

 

Bayliner. skrev for 7 timer siden:

men hva er forskjelle på disse to propellen?

Om vi sammenlikner de to propellene så har den første 0.5 tomme mindre diameter men 2 tommer større stigning.

 

Den første er tyngre å dra, den krever større effekt enn nummer to, den skal også gi størst hastighet, dersom en når max turtall.

 

At du bare oppnår 14 knop med propell nr 2 virker underlig på meg, kan den være en fireblader?

Link to post
dieselfan skrev for 10 timer siden:

At du bare oppnår 14 knop med propell nr 2 virker underlig på meg, kan den være en fireblader?

 

Nr 2 er en treblader.får kunn 3600rpm med denne.

Har handla diagnose kabler til motor,skal ta diagnose på motor for å se om det kan ligge noe der.

Må vel også få en kyndig til å ta en titt på hele greia.Greit at båten går som den skal med detta oppsette.

Vet at det er flere båter av denne typen med samme motor og drev.Forsøker å finnen noen med samme,som jeg kan høre med ang erfaring med disse.

Link to post
Bayliner. skrev 3 minutter siden:

Vet at det er flere båter av denne typen med samme motor og drev.Forsøker å finnen noen med samme,som jeg kan høre med ang erfaring med disse.

Det tror jeg er en veldig god løsning som kan spare deg mye tid...

 

Men det er også viktig at du tar med utveksling på drevet om du skal sammenlikne med andre :thumbsup:

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post

Før du begynner å investere i nye propeller vil jeg anbefale å ta logg fra turen og se om motoren er OK. Dette tar ikke mer en 30 minutter. KK Marine eller Univa kan sikkert hjelpe deg med å tolke loggen. Har båten stått uten bruk en stund og eksosen går gjennom drev så kan det være lurt å måle eksosmottrykk i tillegg.

Link to post

Hvis du ikke har testet andre propeller og vet at du kan få mer turtall, så kan det være feil på en sensor. Jeg hadde problemer med turbo sensor, og da stoppet turtall før jeg fikk fullt turtall, husker ikke omdr, men kan være det du oppgir. Hadde 2 motorer, og byttet sensor mellom de og da flyttet problemet seg.

256 i en 2958 er i minste laget, så du ligger helt på grensen av hva som går. 

 

Link to post
Kjelli skrev for 20 timer siden:

Hvis du ikke har testet andre propeller og vet at du kan få mer turtall, så kan det være feil på en sensor. Jeg hadde problemer med turbo sensor, og da stoppet turtall før jeg fikk fullt turtall, husker ikke omdr, men kan være det du oppgir. Hadde 2 motorer, og byttet sensor mellom de og da flyttet problemet seg.

256 i en 2958 er i minste laget, så du ligger helt på grensen av hva som går. 

 

Er vel "gammlebåten"din jeg sliter med her Kjelli ?Skal ta en diagnose på den,skal også bytte ut vaire og DS vekslere.

90519560_4198176160207749_739841179394244608_o.jpg

Link to post
Guest knerten67
Kjelli skrev for 23 timer siden:

Hvis du ikke har testet andre propeller og vet at du kan få mer turtall, så kan det være feil på en sensor. Jeg hadde problemer med turbo sensor, og da stoppet turtall før jeg fikk fullt turtall, husker ikke omdr, men kan være det du oppgir. Hadde 2 motorer, og byttet sensor mellom de og da flyttet problemet seg.

256 i en 2958 er i minste laget, så du ligger helt på grensen av hva som går. 

 

Denne motoren er på grensa i 2858 og.

Link to post

Den sorte "shift plate" som sitter på skottet er tilpasset Mercruiser drev og justert slik du får drev i inn/ut av gir.

Så den får du vel ikke byttet ut med noe annet.

På en Mercruiser motor sitter den på motor som kombinert gir og throttle og et lite stag går frem til diesel pumpens throttle tilkobling og en wire til drevet.

 

Men på motor kan du sikkert gjøre det annerledes.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Chris284 skrev for 1 time siden:

Den sorte "shift plate" som sitter på skottet er tilpasset Mercruiser drev og justert slik du får drev i inn/ut av gir.

Så den får du vel ikke byttet ut med noe annet.

 

tenkte mere på den delen(DSskifter?) som står føre "shift plate"

Går 2 kabler inn på "shift plata" men mener at det skal holde med en.

Link to post

Ser ut som du har en spak shift og da er det en kabel fra spak og to ut, en til drev og en til

throttle. Du gir "gass" og setter i gir med samme spak ?

Originalt får man ikke startet motor med drev i gir. Det er en bryter i spaken som kobler ut diesel om den er i gir.

Ser ut som gir kabelen er koblet på motor sammen med throttle, det er to der, en wire og en med stag.

Vanligvis er den på shift plate.

Før shift ser det ut som det er strømpen på wiren som er festet for at det skal fungere.

 

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Kjelli skrev for 1 time siden:

. Tror en kan lese av hvis du får diagnosekabelen. 

 

Har diagnosekabel så skal få en med mere peiling en meg til å se på det.

Siden du solgte den så har det nok vert flere eiere.noen har "mekka"litt på det kabelgreiene,har dødgang + treghet der nå

Men takker for opplysninger .blir nok båt igjen av den :)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...