Jump to content

Hvordan fjerne rest av brukket skrue i stammen?


Fantomet

Recommended Posts

Godt oppsummert der dieselfan.

 

De fleste ville kviet seg for å si ja til dette.

 

Vanskelig å få betalt for tiden og frykt for å stå med en kunde som skal ha nytt girhus, eller lager en masse "støy" om det skjærer seg.

 

Sier ikke at TS er en slik type, men noen er slik, og slike kunder vil ingen ha.

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Fantomet skrev On 13.3.2020 at 18.51:

Men forventer vel egentlig at alle seriøse båt- og bilverksteder vil kunne fikse det.

Som @dieselfan skriver så bør du nok ikke forvente det. Jeg synes de fleste bil- og båtverksteder har blitt mer og mer komponentbyttere. Dette er en konsekvens av høye timepriser som gjør at det normalt er billigere å bytte hele komponenter enn å reparere. Synes også det er en dreining i mentaliteten som gjør at det blir lengre og lengre mellom fagfolk med yrkesstolthet som legger æra si i å gjøre en fagmessig og god jobb. 

 

dieselfan skrev for 1 time siden:

Viktigste faktor for suksess er å klare å borre i samme senterlinje som skruen. 

Det er vel der de fleste ryker på en smell. Og når boret først drar seg ut av senter og inn i godset klarer man aldri å bore mer i den skruen. 

 

Etter min erfaring er den raskeste og sikreste metoden å spenn delen opp i en fresemaskin og gå rett ned med en pinnefres. Går man ned med en pinnefres som er lik skruens storediameter og klarer å sentrere den forsvinner alle restene av skruen. Da kan man bore opp hullet med gjengebor og sette inn innsatsgjennger (f.eks. Helicoil) først som sist.

 

Men hvis man står hjemme i garasjen og knoter så er kanskje ikke timene så viktig. Da kan man bore og lirke og forsøke seg litt fram. I så tilfelle vil mitt tips være å gi skruen et solid kjørnerslag i senter. I tillegg til å få styring for boret kan man klare å knuse noe av korrosjonen som blir mellom en rustfri skrue og aluminiumsgoset. Deretter som Dieselfan skriver bore et hull i senter og spraye på rustløser. Skrueekstraktorer skal man være veeeldig forsiktig med å bruke hvis man ikke har gjort det før. Det kan fort bli at man trenger et nytt undervannshus :sweat:

 

 

Link to post

Oppdatering fra amatøren: som Sjarlatan tipset om var det noen flere deler av pumpehuset (nr. 28-30) under topphuset av vannpumpa som kunne fjernes. 28/29 gikk greit, men nr 30 (støpejern) var verre. Denne var det ikke gjenger i - skruen satt fast i godset under denne delen. Så jeg forsøkte å fjerne delen. Det skulle jeg ikke gjort:nonod:  Resultatet var at delen gikk istykker/brakk. Og rester sitter igjen i godset. Riktignok er skruen nå muligens noe lettere å fjerne (har forsøkt med kraftig tang uten hell) , men jeg har fått et nytt problem - hvordan fjerne disse restene. Virker som de sitter vanvittig godt. 

Innser mine begrensinger, og må forsøke å få noen proffe med erfaring og riktig verktøy til å forsøke. Tipset fra Morten_L (Boss Industrier) forsøkes i morgen.

 

P1530055-px.JPG

Redigert av Fantomet (see edit history)
Link to post
Fantomet skrev 4 minutter siden:

Så jeg forsøkte å fjerne delen. Det skulle jeg ikke gjort:nonod: 

Hmmm, det er jeg ikke så sikker på. Når en zoomer inn på bruddflata så ser det ut som at du kunne fått gjennomtæring ganske snart, så det er nok mulig at du nå jobber preventivt, selv om det ikke er en god følelse når det brekker og smuldrer opp mellom hendene...

 

Takk for at du deler flotte bilder  :thumbsup:

  

Link to post
dieselfan skrev 19 minutter siden:

Er jo ikke uenig med deg i det, men jeg sliter ofte med å få til en god oppspenning av girhuset i en fresemaskin...

Har du noen gode tips ?

Egentlig ikke. Har freset ut noen slike skruer, men ikke fra undervannshus. Det har vært gearkasser, topper etc. Men man løser mye med litt fantasi. Det er ikke veldig store krefter det er snakk om her, den pinnefresen skal uansett kjøres med veeldig pen mating. Hvis man lager en bedding av treverk, f.eks. 2"4", og bruker en flatprofil av alu (evt treverk) for å spenne med, så kan man bruke rettsliper med slipehylser for å grave ut en profil slik at man får støtte for en ujevn fasong. Det er jo det som er problemet med slike undervannshus og andre gjenstander som er støpt og ikke har plane maskinerte flater. Noen freser har mulighet for å legge ned fresehodet slik at pinnefresen kommer horisontalt, det kan hjelpe. Et annet tiltak er å spenne opp et stort vinkelbord på fresebordet, og klamre undervannshuset vertikalt mot det med noen treklosser e.l. mellom. 

 

Link to post
Guest Balder..

Hadde du vært i mitt nærområde skulle jeg ha ordnet dette til deg gratis....den bolten er nå veldig enkel å få ut med rett fremgangsmåte, det er heller ikke vanskelig å "rengjøre" området du har satt en rød pil på.

 

Kan nevne hvordan du greit får ut den bolten....slipp en M8 mutter ned på resten av bolten som stikker opp, fyll opp M8 mutter med en god ! sveis, sveis med rett varme, straks sveisen er ferdig sprayer du på feks 5-56 konstant helt til bolten er kald, du får da olje nedover i gjengepartiet i nedkjølningsfasen da stålbolt å aluminium "går" i ulik hastighet.

Skru så ut bolten, ta deg god tid på lirking ! ikke sett på 13mm fastnøkkeln å "dra i vei", du får den garantert ut slik, har tatt ut mange slike.

Du vil da ikke ha påført motorn noen skade overhodet.

Om du ikke sveiser selv spør du en som virkelig kan å sveise.

 

Redigert av Balder.. (see edit history)
Link to post
Guest Balder..
Fantomet skrev 1 minutt siden:

Jeg sveiser dessverre ikke, men noterer meg fremgangsmåten din Balder (helt topp), og går på leting etter noen som kan hjelpe meg mandag. Har du tips til hvordan "rengjøre" også? 

Let opp en som er god sveiser som vet hvilke sveisemetode han skal bruke (finnes flere metoder..pinne/tig/mig mfl ), ikke hvem som helst som har ett pinne apparat.

 

For å fjærne restene pilen peker på så tar du med deg alt du har av tålmod å setter deg rett å slett ned å pirker bort restene, ta deg god tid, du vil ikke klare å pirke bort anbet enn det som ikke hører hjemme der.

Bruk feks ett par små skrujærn/flatjærn/lignende (det jeg kommer på som de fleste har for hånden:smiley: )...vær forsiktig så du ikke skader underlaget.

Bruk rikelig med krypende olje mens du holder på. (5-56-w40 eller lignende)

Når rester er borte pusser du over med en kobber børste el.

Tror du skal få det til slik, lykke til :))

Link to post
Guest Balder..
Fantomet skrev 1 time siden:

Takk igjen, Balder. Har forsøkt litt å pirke/banke med dor og flattjern, men kom ingen vei, det sitter noe innmari fast. Prøvde dog ikke lenge, så får vel gjøre nytt forsøk og være tålmodig.

Tålmod er nok løsningen :) det er tæring som binder det sammen men burde skulle la seg gjøre, du må prøve å komme nøyaktig inn i skillet mellom det som skal bort å underlaget, prøv også syl/lignende, kakk med en liten hammer.

Tettingen på aksel skal vel byttes så kan også prøve varme/propan for å få godset til å gå litt.

Redigert av Balder.. (see edit history)
Link to post
Guest Balder..

En ting jeg kan nevne, når jeg tar ut bolter på den måten jeg nevnte så legger jeg alltid bladmål mellom mutter å gods når mutter sveises, ex 0.3mm, det fordi att det skal være avstand mellom mutter å gods, muttern skal ikke ta i godset når bolten skrus ut fordi bolten da vil tvinges til å ikke gå rett opp med minimal friksjon, 5-56/annet får også bedre rom å krype ned i gjenger under avkjøling.

Når en skal reparere en slik sak som bildet viser er det absolutt beste verktøyet is i magen å tålmod :)

Redigert av Balder.. (see edit history)
Link to post

Så ikke om noen hadde nevnt det, men siden du spurte i starten. Ja, det finnes bor som går motsatt vei.. Skulle ønske jeg hadde skaffet meg et slikt da jeg måtte bore ut en skrue i bilen, som plutselig løsnet og datt inn i håndbrekkmekanismen bak. Selvfølgelig med masse komplikasjoner for å få biten ut igjen.

 

Massevis billig på ebay.

Link to post

Update, for den spesielt interesserte:smiley::

Dro til Boss industri og Mek verksted i dag, slik Morten_L tipset om. Han klarte ikke få skruen ut med sveisemetoden, men måtte borre den ut. Var visst litt stress, siden det var alu. Han turte imidlertid ikke forsøke seg på å få fjernet restene av pumpehuset. Har banket mye selv, fått ut en del, men tør ikke mer nå, er redd jeg ødelegger. Er vel også en fare for at biter faller ned i girhuset (når siste simmrring er ødelagt/fjernet), noe som ikke høres gunstig ut (kan sikkert flushes ut... men vil helst unngå). Så nå tenker jeg å levere til Yamaha-verkstedet her i Kr.sand.

Redigert av Fantomet (see edit history)
Link to post
Fantomet skrev for 4 timer siden:

Update, for den spesielt interesserte:smiley::

Klart vi er interesserte :thumbsup:

 

Fantomet skrev for 4 timer siden:

Han klarte ikke få skruen ut med sveisemetoden, men måtte borre den ut.

Da kan jeg garantere deg at ingen av de andre foreslåtte metodene hadde virket heller...

 

Dersom den delen som står igjen er tykkere enn 4mm kan det være et forsøk å bore 5mm hull og gjenge M6 og forsøke med en "napper"  (også kalt glidehammer +++)

 

Glidehammer.JPG

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...