Jump to content

Hvordan fjerne rest av brukket skrue i stammen?

Fantomet

Recommended Posts

Får ikke sitering til å funke, så jeg gjør det slik:

Morten_L: tipset ditt var gull verdt. Tror spesielt det med at jeg "hoppet over" kundemottaket og gikk direkte til verksmesteren sparte meg for mye tid, "byråkrati" og penger:smiley:

Dieselfan: Smart tips igjen, men det som står igjen er en "hylse" rundt simmringen, som ser ut til å være 5 mm tykk (ikke dybde). Så 5mm borr går nok ikke. Har tenkt at dersom man får fjernet akslingen og simmringen, kan en form for avdrager brukes. Har sett noen som ikke baserer seg på mottrykk i senter/aksling, men et trevinklet kryss man legger over/på topp av  hullet. Tror akslingen skal kunne fjernes ved å gå inn nedenfra og fjerne en mutter i girhuset. Må evnt. youtube litt mer for å få det bekreftet.

Balder:  vet ikke hva slags mutter og tråd han brukte, men "frykter" at det ikke var rustfri mutter, for jeg jeg la ved en mutter som ikke var rustfri. 

Bildet/pil viser det som gjenstår av pumpehuset. Første simmring er fjernet, og nr 2 står igjen. 

image.png.2d9684fb51bdd26ee971a0ecf7b2b8b7.png

Slik ser "den vanskelige" delen av pumpehuset ut før det er ødelagt (er her vist opp-ned):

image.png.6b5391caa8760fa53dd65cb4136064b3.png

Redigert av Fantomet (see edit history)
Guest Balder..
Fantomet skrev 27 minutter siden:

Får ikke sitering til å funke, så jeg gjør det slik:

Morten_L: tipset ditt var gull verdt. Tror spesielt det med at jeg "hoppet over" kundemottaket og gikk direkte til verksmesteren sparte meg for mye tid, "byråkrati" og penger:smiley:

Dieselfan: Smart tips igjen, men det som står igjen er en "hylse" rundt simmringen, som ser ut til å være 5 mm tykk (ikke dybde). Så 5mm borr går nok ikke. Har tenkt at dersom man får fjernet akslingen og simmringen, kan en form for avdrager brukes. Har sett noen som ikke baserer seg på mottrykk i senter/aksling, men et trevinklet kryss man legger over/på topp av  hullet. Tror akslingen skal kunne fjernes ved å gå inn nedenfra og fjerne en mutter i girhuset. Må evnt. youtube litt mer for å få det bekreftet.

Balder:  vet ikke hva slags mutter og tråd han brukte, men "frykter" at det ikke var rustfri mutter, for jeg jeg la ved en mutter som ikke var rustfri. 

Bildet/pil viser det som gjenstår av pumpehuset. Første simmring er fjernet, og nr 2 står igjen. 

image.png.2d9684fb51bdd26ee971a0ecf7b2b8b7.png

Slik ser "den vanskelige" delen av pumpehuset ut før det er ødelagt (er her vist opp-ned):

image.png.6b5391caa8760fa53dd65cb4136064b3.png

Ett nytt tips, der du har den røde pilen/ringen som sitter igjen, prøv å få kappet/delt opp ringen, feks ved å borre hull i den, du vil da få ned noe i hullene å bende delene opp.

Guest Balder..

Du får tette rundt aksel ved å dytte ned feks stoff fra en gammel Tskjorte eller lignende rundt aksel:thumbsup:

For å bende løs etter borring ville jeg prøvd med en dor av god kvalitet, feks en slik....

Om du borrer i 45gr vinkel så kan du slå inn doren å slik prøve å "presse" delene løs, borr hullene litt mindre enn doren slik att du får "spreng" oppover....sier bare hvordan jeg ville prøvd :)

20200317_120116.jpg

Redigert av Balder.. (see edit history)
Balder.. skrev for 15 timer siden:

Ja det er helt utrolig att den ikke ga seg med en påsveiset mutter...

Jeg må dessverre si at jeg ikke fullt så overrasket. Jeg har vært vitne til flere eksempler hvor den metoden har feilet. 

Det kan være mange måter å få ut slike problemskruer, men som jeg skrev lenger opp så er min erfaring at den raskeste og sikreste løsningen er å frese ut skruen og sette inn helicoil.

Balder.. skrev for 15 timer siden:

Jeg liker å holde på med sånt :))

Du er ikke alene om slike nerdete lyster :thumbsup: :giggle:

Guest Balder..
Komodo skrev 23 minutter siden:

Jeg må dessverre si at jeg ikke fullt så overrasket. Jeg har vært vitne til flere eksempler hvor den metoden har feilet. 

Det kan være mange måter å få ut slike problemskruer, men som jeg skrev lenger opp så er min erfaring at den raskeste og sikreste løsningen er å frese ut skruen og sette inn helicoil.

Du er ikke alene om slike nerdete lyster :thumbsup: :giggle:

Det forutsetter att bolten slipes kvass for å få en så dyp, bred å fullverdig sveis som mulig, også att det brukes rett matriale i tråd å mutter som brukes, det er ikke bare å kladde på en mutter....uten att jeg antyder att det ble gjort !! godt forarbeid er nøkkelen til de fleste problemløsninger:smiley:

"Problemet" når det blir spurt om hjelp til slike problem er ofte att vedkommede kanske ikke er æreskjær nok, det legges kanske ikke nok i å VIRKELIG ville få ut den forbannede helvetesskruen :((

Redigert av Balder.. (see edit history)
Balder.. skrev 52 minutter siden:

Det forutsetter att bolten slipes kvass for å få en så dyp, bred å fullverdig sveis som mulig, også att det brukes rett matriale i tråd å mutter som brukes, det er ikke bare å kladde på en mutter....

Jeg er klar over det, har sett begge deler. Ikke alle som forstår at arealet i sveisen er minst like viktig som kvaliteten på tråden og mutteren. Allikevel har min erfaring med metoden vært av blandet suksess.

... godt forarbeid er nøkkelen til de fleste problemløsninger

Kan nesten ikke bli understreket godt nok!!!

"Problemet" når det blir spurt om hjelp til slike problem er ofte att vedkommede kanske ikke er æreskjær nok, det legges kanske ikke nok i å VIRKELIG ville få ut den forbannede helvetesskruen

Det som er litt vanskelig med å gi råd på et slikt forum som dette er jo at man ikke kjenner forutsetningene til de man gir råd til...

Balder.. skrev for 5 timer siden:

Det forutsetter att bolten slipes kvass for å få en så dyp, bred å fullverdig sveis som mulig, også att det brukes rett matriale i tråd å mutter som brukes, det er ikke bare å kladde på en mutter....

Har god erfaring med å forsenke mutteren for bedre resultat :thumbsup:

Sverger for egen del til TIG sveis som i mine øyne er det som suverent gir høyest styrke :thumbsup:

(litt mere rigging, dyrere utstyr og det tar noen minutter ekstra...)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...