jørn Startet 14.Mars.2020 Link til dette innlegget Startet 14.Mars.2020 Hei Slangen mellom fettkoppen og pakkboksen er over 1m. Hvordan kan jeg sikre at fett kommer frem? Jeg tok av lokket på fettkoppen og den var tom, og ser ut til at det ikke er mye fett i slangen heller. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 14.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2020 Ta av slangen ved pakkboks, fyll fett i fettkoppen til det kommer ut av slangen nede. Sett slangen på pakkboksen igjen og press inn fett til du merker motstand i fettkoppen. Skru så lokket til fettkoppen 1/4 tørn tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 14.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2020 Da må du ta av slange på pakkboks og sjekke. Han nylig byttet båt, og på min var det bare halv meter slange. Hadde ut pakkboks for bytte av simeringer, og der var det ikke fett i heletatt. Byttet pakkboks og satt fettkopp direkte på. Vurderer å sette på stor Sabb kopp med slange igjen, men vil sjekke jevnlig at det kommer fett. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 14.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2020 Takk :) Det jeg fryktet at jeg må ta av slangen ved pakkboksen. Den sitter lang ned og man kan ikke se den. Får rigge meg til med inspeksonskamera og god lys da. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 14.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2020 Man skrur ikke med øynene. Bare å følge slangen med fingrene, så kommer du fram der du skal skru. Tafsing på nipler i mørket er helt overkommelig for de fleste.... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Taskeladden Svart 14.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2020 24 minutes ago, Honduras said: Tafsing på nipler i mørket er helt overkommelig for de fleste.... Dette har vel de fleste menn erfaring med om ikke annet enn fra ungdomen Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
jørn Svart 14.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2020 Fra motorromsiden gikk det ikke, blev30cm for korte armer. Men klarte å få inn fastnøkkel og en hånd fra akterkabinen via et hull på 7x 45cm. Tok bare 1,5 t og en ødelagt rygg. Gleder meg til å montere tilbake etter kiropraktoren har gjort sitt, hehe. Hva bruker folk på gjengene mellom pakkboksen og nippelen? Kan jeg bruke en o-ring? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 14.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2020 @jørn Hvordan så det ut, var det tomt for fett i slangen slik du hadde mistanke om? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
jørn Svart 14.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2020 Var fett hele veien i slangen, men tomt i koppen. Tok en stiv ledning og staket opp slangen og fylt den med rustløser, så nå er slangen ren og pen igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 14.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2020 Så strengt tatt hadde det holdt å fylle opp fettkoppen og strammet denne en halvtørn. Nyttig å vite for oss andre som har tilsvarende løsning om bord ? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
jørn Svart 14.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2020 Jepp, men selv om jeg holdt slangen mot lyset i garasjen så den tom ut, så da er jeg i alle fall sikker. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 14.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2020 Hos meg, holdt det ikke å skru. Kjentes som koppen ble fast, etter skruing, men kom rett og slett ikke noe ut av slangen. Mulig det var derfor simeringer lakk også. Tenker det kan være greit å ta av og få ny grease igjennom, en gang i blandt. Er jo ikke rare forbruket, så tar litt tid før det er gjennom i normal bruk. Kjører trådløst steketermometer på pakkboks jeg nå. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 14.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2020 (redigert) Dette kan jeg ikke, men jeg lurer på om såpebasert fett kan herde når det møter saltvann og danne en propp i enden av slangen? Noen som vet og som vet hvilket fett som bør brukes? Redigert 14.Mars.2020 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
mawilu Svart 14.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2020 Vannfast fett til pakkboksen. Lekker sikringen hjelper det ikke med fett det skal smøre ikke tette. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 14.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2020 Min tanke var at glidelager uten fett kanskje blir i overkant varm for simeringer, så de begynte å lekke. Klarte ikke blåse gjennom slange med trykkluft, måtte stake ut fettet. Ti år gammel båt. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 15.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2020 Hva bruker folk på gjengene mellom pakkboksen og nippelen? Kan jeg bruke en o-ring? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 15.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2020 Går sikkert fint å bruke en o-ring om det er tilstrekkelig anleggsflate på nippelen. Enkelte gjengetyper tetter uten ekstra pakning/o-ring. Var det brukt noen form for pakning/o-ring tidligere? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Brigg Svart 15.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2020 Gullfisk skrev for 9 timer siden: Min tanke var at glidelager uten fett kanskje blir i overkant varm for simeringer, så de begynte å lekke. Klarte ikke blåse gjennom slange med trykkluft, måtte stake ut fettet. Ti år gammel båt. Prøvde du å skru på fettkoppen for å se om det kom fett ut av slangen da? Tror kanskje trykket som oppstår ved å skru på fettkoppen er større en det du oppnår med trykkluft. Ofte er det ikke noe lager i pakkboksen, kun simmeringer eller talgpakning. Fettets oppgave er å smøre mellom simmeringer eller talgpakning og akslingen. Det er ikke mye fett som skal til, det er ikke nødvendig å fylle den helt. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
jørn Svart 15.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2020 Prøvde med o-ring på en gammel pakkboks jeg har liggende, det gikk ikke da anleggsflaten blir for liten og ikke trykk på pakningen. Var brukt gjengeteip fra før, så tenker jeg bruker en form for flytende pakning, locktight etc. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 15.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2020 (redigert) Brigg skrev for 7 timer siden: Prøvde du å skru på fettkoppen for å se om det kom fett ut av slangen da? Tror kanskje trykket som oppstår ved å skru på fettkoppen er større en det du oppnår med trykkluft. Ofte er det ikke noe lager i pakkboksen, kun simmeringer eller talgpakning. Fettets oppgave er å smøre mellom simmeringer eller talgpakning og akslingen. Det er ikke mye fett som skal til, det er ikke nødvendig å fylle den helt. Ja, hadde fyllt fettkopp og skrudd til. Det var ikke pga fett jeg tok ut pakkboks, men pga lekk i simeringer. Men oppdaget da at fettet ikke kom frem. Simmeringen tetter mot aksling for vann bakerst og mot fett forrest. Glidelagrene mot akselen er jo for å holde simmeringen sentrert på akselen, så simmeringen ikke går i stykker. Disse lagrene ha smørespor fra der fettkopp kommer inn, som på bildet. Simmeringen og låsering skal sitte utenfor dette. Redigert 15.Mars.2020 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.