Jump to content

Pakkboks: lang slange fra fettkopp til pakkboks, hvordan sikre at fett kommer frem?

jørn

Recommended Posts

Da må du ta av slange på pakkboks og sjekke. Han nylig byttet båt, og på min var det bare halv meter slange. Hadde ut pakkboks for bytte av simeringer, og der var det ikke fett i heletatt. Byttet pakkboks og satt fettkopp direkte på. Vurderer å sette på stor Sabb kopp med slange igjen, men vil sjekke jevnlig at det kommer fett. 

Fra motorromsiden gikk det ikke, blev30cm for korte armer. Men klarte å få inn fastnøkkel og en hånd fra akterkabinen via et hull på 7x 45cm. Tok bare 1,5 t og en ødelagt rygg. Gleder meg til å montere tilbake etter kiropraktoren har gjort sitt, hehe. Hva bruker folk på gjengene mellom pakkboksen og nippelen? Kan jeg bruke en o-ring?

Så strengt tatt hadde det holdt å fylle opp fettkoppen og strammet denne en halvtørn. Nyttig å vite for oss andre som har tilsvarende løsning om bord ?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Hos meg, holdt det ikke å skru. Kjentes som koppen ble fast, etter skruing, men kom rett og slett ikke noe ut av slangen. Mulig det var derfor simeringer lakk også. Tenker det kan være greit å ta av og få ny grease igjennom, en gang i blandt. Er jo ikke rare forbruket, så tar litt tid før det er gjennom i normal bruk. Kjører trådløst steketermometer på pakkboks jeg nå. 

Går sikkert fint å bruke en o-ring om det er tilstrekkelig anleggsflate på nippelen. Enkelte gjengetyper tetter uten ekstra pakning/o-ring. Var det brukt noen form for pakning/o-ring tidligere?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Gullfisk skrev for 9 timer siden:

Min tanke var at glidelager uten fett kanskje blir i overkant varm for simeringer, så de begynte å lekke. Klarte ikke blåse gjennom slange med trykkluft, måtte stake ut fettet. Ti år gammel båt. 

Prøvde du å skru på fettkoppen for å se om det kom fett ut av slangen da? Tror kanskje trykket som oppstår ved å skru på fettkoppen er større en det du oppnår med trykkluft. 

Ofte er det ikke noe lager i pakkboksen, kun simmeringer eller talgpakning. Fettets oppgave er å smøre mellom simmeringer eller talgpakning og akslingen. Det er ikke mye fett som skal til, det er ikke nødvendig å fylle den helt. 

Brigg skrev for 7 timer siden:

Prøvde du å skru på fettkoppen for å se om det kom fett ut av slangen da? Tror kanskje trykket som oppstår ved å skru på fettkoppen er større en det du oppnår med trykkluft. 

Ofte er det ikke noe lager i pakkboksen, kun simmeringer eller talgpakning. Fettets oppgave er å smøre mellom simmeringer eller talgpakning og akslingen. Det er ikke mye fett som skal til, det er ikke nødvendig å fylle den helt. 

Ja, hadde fyllt fettkopp og skrudd til. Det var ikke pga fett jeg tok ut pakkboks, men pga lekk i simeringer. Men oppdaget da at fettet ikke kom frem. Simmeringen tetter mot aksling for vann bakerst og mot fett forrest. Glidelagrene mot akselen er jo for å holde simmeringen sentrert på akselen, så simmeringen ikke går i stykker. Disse lagrene ha smørespor fra der fettkopp kommer inn, som på bildet. Simmeringen og låsering skal sitte utenfor dette. 

15842876215753384745128117806581.jpg.9b8a5b4f88f0919ddc834cbc819f2e12.jpg

Redigert av Gullfisk (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...