R.O Startet 15.Mars.2020 Link til dette innlegget Startet 15.Mars.2020 Ettersom jeg har økt fra 22 til 30 fots (og blått skrog) tenkte jeg å poler med maskin i år. Som mye annet viser dette seg også å være en jungel av utstyr. Skal ikke bruke på bil, kun båt. Leser meg frem til at DA(oscillerende) er trygger enn roterende, da man letter får riper/spor med roterende. Men er det også et problem på båt? Vil tro bil lakk er litt mer følsomt? Roterende skal som jeg skjønner ta litt kraftigere, og det kan vel være en fordel når man skal rubbe bort riper i et blått skrog, eller er en DA maskin helt OK til dette også..? Tar gjerne imot tips til en enkel maskin som noen har god erfaring med. Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 15.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2020 (redigert) Hej Med en Rupes och ett balansblock går det som en dans. Redigert 15.Mars.2020 av Ove T (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 15.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2020 Ove T skrev for 1 time siden: Hej Med en Rupes och ett balansblock går det som en dans. Og hva er "et balansblock" ? Sitér dette innlegget Link to post
honnings88 Svart 15.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2020 Kan sterkt anbefale Rupes! Dersom du ønsker en billigere maskin ville jeg vurdert roterende. Gelcoat er veldig hardt, så krever nokså grov rubbing. Dersom du er uerfaren med maskinpolering finnes det mye bra tips på detailersclub.no Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 15.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2020 (redigert) Rupes er kvalitet og blant dei beste. (Eg har ei sjølvt.) Men det er og prisen. Du finn og poleringsmaskiner i mellomskiktet som er brukande. Eg har fleire, frå den rimelegaste (500 kr) til noko dyrare. Den til 500 er etter mitt syn elendig. Redigert 15.Mars.2020 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 15.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2020 (redigert) R.O skrev for 3 timer siden: Leser meg frem til at DA(oscillerende) er trygger enn roterende, da man letter får riper/spor med roterende. Men er det også et problem på båt? Nei. R.O skrev for 3 timer siden: Roterende skal som jeg skjønner ta litt kraftigere, og det kan vel være en fordel når man skal rubbe bort riper i et blått skrog, eller er en DA maskin helt OK til dette også..? Ja en roterende maskin tar gjerne litt bedre. Ja, en DA maskin med stort nok utkast fungerer fint til dette også. Gode produkter og riktige padder til riktig jobb er også en meget viktig faktor Redigert 15.Mars.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 15.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2020 R.O skrev for 3 timer siden: Tar gjerne imot tips til en enkel maskin som noen har god erfaring med. Hoppet over kanskje det viktigste for deg. Med enkel maskin regner jeg med at Ruppus til 6k ikke er det du er ute etter? Jeg vil slå ett slag for Shinemate EX610-15 som får gode tilbakemeldinger der ute. Dog virker priskonkurransen noe slapt om dagen da gjengs pris virker å være 2990,- selv om det finnes ett triks i ludo for å få -25% på en slik maskin Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 16.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2020 Jeg har både roterende og DA. Den roterende har ligget stille i 3 år, DA maskinen brukes hver gang noe skal bli blankt. Rupes er knallfine maskiner. De er dyre, men det er den siste maskinen du kjøper før du dør siden den varer leeeenge.. Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Faxen Svart 16.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2020 Du sier du har blått skrog, men er det blå glassfiber eller lakkert glassfiber? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
R.O Svart 16.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2020 Faxen skrev 21 minutter siden: Du sier du har blått skrog, men er det blå glassfiber eller lakkert glassfiber? godt spørsmål.. Det et et original Marex skrog fra 2009. Har antatt at det et lakket, og skroget er hvitt på innsiden, så da må det bære lakk... Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 16.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2020 Windy37GM skrev for 2 timer siden: Jeg har både roterende og DA. Den roterende har ligget stille i 3 år, DA maskinen brukes hver gang noe skal bli blankt. Rupes er knallfine maskiner. De er dyre, men det er den siste maskinen du kjøper før du dør siden den varer leeeenge.. Jeg har også en 600,- modell av et skrotmerke som ingen klarer å uttale. Elendig maskin sett opppimot Rupes. Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
tilplan Svart 16.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2020 R.O skrev 15 minutter siden: Har antatt at det et lakket, og skroget er hvitt på innsiden, så da må det bære lakk... Kjenner ikke Marex, men rent prinsippielt, så kan det godt være at laget med gelcoat i forma var blå. Deretter er det brukt glassfiber i normal farge. Antar at en litt dyp ripe vil avsløre dette. Regner med at du også har et par av dem Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 16.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2020 Ove T skrev for 15 timer siden: Hej Med en Rupes och ett balansblock går det som en dans. Er dette noe som kan ettermonteres på en standard Rupes Sitér dette innlegget Link to post
honnings88 Svart 16.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2020 Se på finn.no, det ligger flere brukte Rupes LHR 21 ute til rundt ca. 3500-4000 som antagelig er det beste alternativet til polering av båt. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 16.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2020 JRK skrev for 3 timer siden: Ove T skrev for 18 timer siden: Hej Med en Rupes och ett balansblock går det som en dans. Er dette noe som kan ettermonteres på en standard Rupes Og hva er nå denne "balansblocken" som omtales her ??? Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 16.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2020 Hej Ett balansblock gör att maskinen blir viktlös när man polerar skrovsidor, det blir annars fort jobbigt om man skall hålla maskinen.. Man måste ha något att hänga upp balansblocket i som är högre än ytan som skall poleras, jag hänger mitt i mantåget. Sedan måste man välja ett balansblock som klarar den vikt maskinen har. Jag har en Rupes LHR12 E Duetto som väger 2,3 kg och har ett balansblock som klarar mellan 2 - 3 kg som t.ex detta.Balansblock Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 16.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2020 Jeg kjøpte maskin, padder, mikrofiberkluter, voksapplikatorer, polish high cut og voks fra Bilpleiekongen i fjor for ca 4000 i alt. Veldig fornøyd. Pusset min 40 år gamle 26" som sikkert har noe av samme areal på plasten som din. Ble meget godt resultat. Utgangspunktet var dårlig. Nå er den fremdeles blank som et speil på siden. Jeg ville ha DA maskin, også fordi da kan jeg bruke den på bilene mine. Valg av puter/ padder er veldig viktig. Kjøpte alt på tilbud. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
WGM Svart 16.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2020 Jeg kjøpte denne CarWise på tilbud for 1.295,- på BilXtra i Drammen for et par år siden. Ser forøvrig at de har tilsvarende tilbud på nettet nå da jeg Googlet dem. Den fungerer utmerket med 12 mm (eller var det 15) utkast, er sterk nok og passe stor og tung. Kjempekjøp etter min mening. Den har medført at min store, sterke Hitachi roterende, nærmest har blitt pensjonert så sant jeg ikke har fått dype riper som må rubbes. Har forøvrig også brukt balanseblokk (fjærbelastet snelle for vektavlastning), men etter at den løsnet og jeg fikk den i hue har jeg sluttet med det. Gidder ikke akkurat å gå med hjelm når jeg polerer heller ? Når det gjelder blått skrog på Marex er jeg rimelig sikker på at de blå skrogsidene er de ytterste lagene med gelcoaten som er farget, så du gjør neppe noen skade ved å gå på og rubbe litt. Lykke til ? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 16.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2020 P Jannmar skrev for 7 timer siden: Og hva er nå denne "balansblocken" som omtales her ??? Ja det var det jeg også lurte på ? Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 16.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2020 JRK skrev 22 minutter siden: P Ja det var det jeg også lurte på ? Se mitt forrige innlegg så finner du ut av det. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 17.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2020 Noen som kjenner denne: https://www.seasea.no/polermaskin-turtle-850-osc God pris, ser Mekonomen selger samme for 1990kr. Vanvittige variasjoner i pris på poleringsmaskiner, ligger mellom 500 - 8000kr. Reflekterer det forskjellen i kvalitet, eller spilles det her mye på bil/båtglade(gale) menn med OCD..? Er glad i kvalitet selv, men ser for meg at maskine blir brukt 5-6 timer en gang i året på våren for å shine opp skroget. Frister litt å handle i en båtbutikk, så får jeg også med riktige produkter, rub, polich, voks svamper mm... Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 17.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2020 Lite tips ang blå gelcoat på Marex'en; hvis du ser hvite prikker skinne igjennom må du stoppe! Da har du rubbet deg igjennom topcoaten som er blå. Da er det kun ny topcoat, lakk eller folie som gjelder videre.... Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 17.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2020 oberst1 skrev 36 minutter siden: Lite tips ang blå gelcoat på Marex'en; hvis du ser hvite prikker skinne igjennom må du stoppe! Da har du rubbet deg igjennom topcoaten som er blå. Da er det kun ny topcoat, lakk eller folie som gjelder videre.... Takk for tipset. Håper ikke jeg kommer ditt. Eller er dette en fare ved rubbing av blått skrog med maskin..? Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 17.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2020 R.O skrev 14 minutter siden: Takk for tipset. Håper ikke jeg kommer ditt. Eller er dette en fare ved rubbing av blått skrog med maskin..? Kan vel bekrefte at jeg har opplevd dette selv, visstnok spesielt disse norske båtene (Windy, Marex, Nidelv etc) fra den tiden i hvert fall. Virker som enten litt ujevnt eller tynt lag med blå topcoat, har man først slipt igjennom så har man det.... Selv endte jeg opp med å delvis lakkere vår Marex 350CC og resultatet ble bra nok, måtte helt innpå for å se det etterpå. Dessverre er ofte skaden allerede skjedd fra tidligere eier(e) Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 29.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Jeg klarte ikke land på maskin, og begynte for hånd i går. Angrer som en bikkje på at jeg ikke kjøpte maskin! Har så langt rubbet og polert ca. 25% av skroget under fenderlista, resultatet ble så som så, og jeg sitter igjen med en real senebetennelse i skulderen.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.