Jump to content

Oscillerende eller roterende poleringsmaskin? noen som har tips til en OK modell?


R.O

Recommended Posts

Ettersom jeg har økt fra 22 til 30 fots (og blått skrog) tenkte jeg å poler med maskin i år. Som mye annet viser dette seg også å være en jungel av utstyr. Skal ikke bruke på bil, kun båt.

 

Leser meg frem til at DA(oscillerende) er trygger enn roterende, da man letter får riper/spor med roterende. Men er det også et problem på båt? Vil tro bil lakk er litt mer følsomt? Roterende skal som jeg skjønner ta litt kraftigere, og det kan vel være en fordel når man skal rubbe bort riper i et blått skrog, eller er en DA maskin helt OK til dette også..?

 

Tar gjerne imot tips til en enkel maskin som noen har god erfaring med.

Link to post
R.O skrev for 3 timer siden:

Leser meg frem til at DA(oscillerende) er trygger enn roterende, da man letter får riper/spor med roterende. Men er det også et problem på båt?

Nei.

 

R.O skrev for 3 timer siden:

Roterende skal som jeg skjønner ta litt kraftigere, og det kan vel være en fordel når man skal rubbe bort riper i et blått skrog, eller er en DA maskin helt OK til dette også..?

Ja en roterende maskin tar gjerne litt bedre.
Ja, en DA maskin med stort nok utkast fungerer fint til dette også.
Gode produkter og riktige padder til riktig jobb er også en meget viktig faktor

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
R.O skrev for 3 timer siden:

Tar gjerne imot tips til en enkel maskin som noen har god erfaring med.

Hoppet over kanskje det viktigste for deg.
Med enkel maskin regner jeg med at Ruppus til 6k ikke er det du er ute etter?
Jeg vil slå ett slag for Shinemate EX610-15 som får gode tilbakemeldinger der ute.
Dog virker priskonkurransen noe slapt om dagen da gjengs pris virker å være 2990,- selv om det finnes ett triks i ludo for å få -25% på en slik maskin
 

Link to post

Jeg har både roterende og DA.  Den roterende har ligget stille i 3 år, DA maskinen brukes hver gang noe skal bli blankt.

Rupes er knallfine maskiner. De er dyre, men det er den siste maskinen du kjøper før du dør siden den varer leeeenge..

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Windy37GM skrev for 2 timer siden:

Jeg har både roterende og DA.  Den roterende har ligget stille i 3 år, DA maskinen brukes hver gang noe skal bli blankt.

Rupes er knallfine maskiner. De er dyre, men det er den siste maskinen du kjøper før du dør siden den varer leeeenge..

Jeg har også en 600,- modell av et skrotmerke som ingen klarer å uttale. Elendig maskin sett opppimot Rupes.

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
R.O skrev 15 minutter siden:

Har antatt at det et lakket, og skroget er hvitt på innsiden, så da må det bære lakk...

Kjenner ikke Marex, men rent prinsippielt, så kan det godt være at laget med gelcoat i forma var blå. Deretter er det brukt glassfiber i normal farge. Antar at en litt dyp ripe vil avsløre dette. Regner med at du også har et par av dem:giggle:

Link to post

Hej

Ett balansblock gör att maskinen blir viktlös när man polerar skrovsidor, det blir annars fort jobbigt om man skall hålla maskinen.. Man måste ha något att hänga upp balansblocket i som är högre än ytan som skall poleras, jag hänger mitt i mantåget. Sedan måste man välja ett balansblock som klarar den vikt maskinen har. Jag har en Rupes LHR12 E Duetto som väger 2,3 kg och har ett balansblock som klarar mellan 2 - 3 kg som t.ex detta.Balansblock

Hälsningar Ove

Link to post

Jeg kjøpte maskin, padder, mikrofiberkluter, voksapplikatorer, polish high cut og voks fra Bilpleiekongen i fjor for ca 4000 i alt. Veldig fornøyd. Pusset min 40 år gamle 26" som sikkert har noe av samme areal på plasten som din. Ble meget godt resultat. Utgangspunktet var dårlig. Nå er den fremdeles blank som et speil på siden.

 

Jeg ville ha DA maskin, også fordi da kan jeg bruke den på bilene mine. Valg av puter/ padder er veldig viktig. Kjøpte alt på tilbud. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Jeg kjøpte denne CarWise på tilbud for 1.295,- på BilXtra i Drammen for et par år siden. Ser forøvrig at de har tilsvarende tilbud på nettet nå da jeg Googlet dem.

Den fungerer utmerket med 12 mm (eller var det 15) utkast, er sterk nok og passe stor og tung. Kjempekjøp etter min mening.

Den har medført at min store, sterke Hitachi roterende, nærmest har blitt pensjonert så sant jeg ikke har fått dype riper som må rubbes.

Har forøvrig også brukt balanseblokk (fjærbelastet snelle for vektavlastning), men etter at den løsnet og jeg fikk den i hue har jeg sluttet med det. Gidder ikke akkurat å gå med hjelm når jeg polerer heller ?

 

Når det gjelder blått skrog på Marex er jeg rimelig sikker på at de blå skrogsidene er de ytterste lagene med gelcoaten som er farget, så du gjør neppe noen skade ved å gå på og rubbe litt.

 

Lykke til ?

 

 

E69EF004-AEC3-4CC6-B08B-A1A0BE7ACD4E.jpeg

Link to post

Noen som kjenner denne: https://www.seasea.no/polermaskin-turtle-850-osc

 

God pris, ser Mekonomen selger samme for 1990kr. Vanvittige variasjoner i pris på poleringsmaskiner, ligger mellom 500 - 8000kr. Reflekterer det forskjellen i kvalitet, eller spilles det her mye på bil/båtglade(gale) menn med OCD..?   Er glad i kvalitet selv,  men ser for meg at maskine blir brukt 5-6 timer en gang i året på våren for å shine opp skroget.

 

Frister litt å handle i en båtbutikk, så får jeg også med riktige produkter, rub, polich, voks svamper mm...  

Link to post
oberst1 skrev 36 minutter siden:

Lite tips ang blå gelcoat på Marex'en; hvis du ser hvite prikker skinne igjennom må du stoppe! Da har du rubbet deg igjennom topcoaten som er blå. Da er det kun ny topcoat, lakk eller folie som gjelder videre....

 

Takk for tipset. Håper ikke jeg kommer ditt. Eller er dette en fare ved rubbing av blått skrog med maskin..?

Link to post
R.O skrev 14 minutter siden:

 

Takk for tipset. Håper ikke jeg kommer ditt. Eller er dette en fare ved rubbing av blått skrog med maskin..?

 

Kan vel bekrefte at jeg har opplevd dette selv, visstnok spesielt disse norske båtene (Windy, Marex, Nidelv etc) fra den tiden i hvert fall.

Virker som enten litt ujevnt eller tynt lag med blå topcoat, har man først slipt igjennom så har man det....

Selv endte jeg opp med å delvis lakkere vår Marex 350CC og resultatet ble bra nok, måtte helt innpå for å se det etterpå. Dessverre er ofte skaden allerede skjedd fra tidligere eier(e) :worry:

 

 

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...