lithma Startet 16.Mars.2020 Link til dette innlegget Startet 16.Mars.2020 Hei :-) Jeg er helt ny på dette feltet. Jeg skal pusse båt (en Bayliner 2016mod)og har startet med en boatcleaner fra Biltema. Jeg smører på med litt pussegarn, lar det tørke litt for så å prøve å pusse av med rent pussegarn. Men jeg sliter med å få det blankt og fint... det ligger en film igjen .. ser nesten ut som jeg har smurt matolje på og prøvd å tørke av med kjøkkenpapir. Jeg har også prøvd å pusse av med maskin men samme resultat. Hva gjør jeg galt? Bruker jeg feil produkt? Båten er vasket med shampo og spylt godt på forhånd. Båten står inne i oppvarmet garasje. Tanken min var å gå over båten med boatcleaner, deretter polish og til slutt voks. Blir veldig glad om noen kan gi meg noen gode tips om vedlikehold. :-) Mvh Linda Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 16.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2020 Ingen erfaring med produktet, men hva står det i brukerveiledningen? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Båtb123 Svart 16.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2020 (redigert) Se «How to Buff, Polish and Wax Your Boat» på YouTube Veiledning på Youtube Redigert 16.Mars.2020 av Båtb123 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lithma Svart 16.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2020 Jeg har fulgt bruksanvisningen på flasken. Smøre på med pussegarn og lar det bli en grå hinne før jeg polerer av. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 16.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2020 Jeg synes det høres ut som om du har på for mye/legger igjen for mye. Skal bare være en tynn, tynn film/hinne som før tørke før den poleres vekk. Selv det er relativt tungt i lengden å gjøre for hånd. Prøv et felt med veldig mye mindre og se om det går lettere. Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
lithma Svart 16.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2020 Takk, da skal jeg prøve det :-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 16.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2020 Tror du skal legge bort pussegarnet å gå over på en polermaskin når du skal polere det av, er redd håndpussen blir for dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 16.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2020 (redigert) Står jo at båten ligger inne i en oppvarmet garasje, men det kan jo alikevel være at der er noe rå/fuktig luft, og da er det håpløst og få en speilblank flate. Temperatur er jo veldig viktig her. Ville også forsøke å gni med en god microfiber klut, i stedet for polergarn. Redigert 16.Mars.2020 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 16.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2020 (redigert) Personlig har jeg droppet alt av "håndarbeid" (manuell båtpuss) etter at jeg fikk testet med en ok DA (dual action) elektrisk maskin med riktige puter. Går mye raskere, og jeg sliter aldri med slik "film" som ligger igjen. Bruker en high cut polish med en grovere skumpute. Fungerer som bare det. Deretter voks som legges på så tynt som jeg kan få det til. Fjernes med passe pute. Det går ca 10 puter på min båt. Trikset er å stoppe med en pute i tide, for da kan den vaskes etterpå og brukes igjen. Går man for lenge med en pute så ender det med at den ryker. I alle fall min erfaring. Min 40 år gamle båt er fremdeles blank og fin etter en sesong på vannet og vinter på land med enormt med regnvær her på Sørlandet. Tok den første gangen i fjor med overnevnte metode. Redigert 16.Mars.2020 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Honduras Svart 16.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2020 Hvis du legger på for mye, kan det være at produktet ikke er tørket nok ut når du forsøker å tørke det av. Som over, forsøk å legge på mye mindre Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
tkb Svart 16.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2020 Polerer kun manuelt, men jeg har ny og blank båt. microfiberklut ment for polering er suverent etter at du først har tørket av det groveste med noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 16.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2020 (redigert) Grand Banks jr skrev 27 minutter siden: Personlig har jeg droppet alt av "håndarbeid" (manuell båtpuss) etter at jeg fikk testet med en ok DA (dual action) elektrisk maskin med riktige puter. Går mye raskere, og jeg sliter aldri med slik "film" som ligger igjen. Bruker en high cut polish med en grovere skumpute. Fungerer som bare det. Deretter voks som legges på så tynt som jeg kan få det til. Fjernes med passe pute. Det går ca 10 puter på min båt. Trikset er å stoppe med en pute i tide, for da kan den vaskes etterpå og brukes igjen. Går man for lenge med en pute så ender det med at den ryker. I alle fall min erfaring. Min 40 år gamle båt er fremdeles blank og fin etter en sesong på vannet og vinter på land med enormt med regnvær her på Sørlandet. Tok den første gangen i fjor med overnevnte metode. ×2 på alt du sier. Viktig att du oppnår rett temp på underlag å att det brukes bare rene padder. Har profesjonelt utstyr du kan få låne om du holder til i S-Trlag. Redigert 16.Mars.2020 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lithma Svart 16.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2020 Takk for tilbudet Balder, men jeg bor nok litt for langt unna :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 16.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2020 Balder.. skrev 17 minutter siden: ×2 på alt du sier. Viktig att du oppnår rett temp på underlag å att det brukes bare rene padder. Har profesjonelt utstyr du kan få låne om du holder til i S-Trlag. S-Trlag er avlyst. Nå bor du sør i Trøndelag Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 16.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2020 (redigert) For ikke gjøre dette vanskeligere enn det er. 1) Kast pussegarnet i søpplebøtta. Det er totalt ubrukelig til å påføre produkt med. Blir alt for mye Kjøp en applicator pad til å påføre produktet med. Koster noen tiere. 2)kast pussegarnet i søppleøtta..Det er ubrukelig å tørke vekk produkt med. Kjøp microfiber kluter som er til polering til å tørke av etter det har "herdet" Så noen gode råd. Poler produktet i sirkelformede bevegelser med applicator pad. Kun ett tynt lag. Tørk av med microfiber kluter. Du skriver at du bruker ett produkt som heter cleaner. Produktet er laget for å dyprense overflaten og gir ikke en blank og fin overflate. Det kommer i neste runde da du må bruke polish på samme måte som med cleaneren Redigert 16.Mars.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 16.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2020 (redigert) Lazyjack skrev 12 minutter siden: S-Trlag er avlyst. Nå bor du sør i Trøndelag Jaggu, det har du rett i :)) Her ett eksempel hva en god maskin med rett poleringsmiddel gjør ilp av få minutter, liker en type "3 i 1" polering på bla billykter å båt, en veldig matt båt tar seg like mye opp igjen som lyktene på bildet. Nei du må kjøpe deg en maskin, en helt ok polermaskin koster ikke så mye. PS...begge lyktene var selvsagt like dårlige men planla ikke å ta bilde så tok ikke før den ene var tatt, den uferdige er her såpevasket å klar for polering. Redigert 16.Mars.2020 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lithma Svart 16.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2020 Balder.. skrev 2 minutter siden: Jaggu, det har du rett i :)) Her ett eksempel hva en god maskin med rett poleringsmiddel gjør ilp av få minutter, liker en type "3 i 1" polering på bla billykter å båt, en veldig matt båt tar seg like mye opp igjen som lyktene på bildet. Nei du må kjøpe deg en maskin, en helt ok polermaskin koster ikke så mye. Hvilken maskin anbefaler du og hvor kjøper jeg den? Anbefaler du andre produkter enn biltema sine? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 16.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2020 (redigert) Kan ta ett par bilder i morgen av polerings middlet jeg liker best å maskiner hvis det er av interesse. Båten her er en 20år gammel båt som antagelig ikke var polert tidligere, overflaten var som sandpapir, på førbildet er den vasket å avfettet å klar til polering, ble polert i en oprasjon med samme stoff, var ikke polert siden ny, men ble nesten bedre enn ny. PS...er ikke profesjonell i faget, men liker å legge sjela mi i det jeg gjør så sparer vel ikke når maskiner, padder å pasta kjøpes :) Redigert 16.Mars.2020 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lithma Svart 16.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2020 Balder.. ja send gjerne bilder av produktene :-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 16.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2020 lithma skrev 1 minutt siden: Balder.. ja send gjerne bilder av produktene :-) Tar med en tur oppi verkstedet å tar noen bilder i morgen formiddag Sitér dette innlegget Link to post
lithma Svart 17.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2020 Tusen takk for alle svar så langt. Da skal jeg gå på igjen med friskt mot. :-) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 17.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2020 10 hours ago, Balder.. said: Jaggu, det har du rett i :)) Her ett eksempel hva en god maskin med rett poleringsmiddel gjør ilp av få minutter, liker en type "3 i 1" polering på bla billykter å båt, en veldig matt båt tar seg like mye opp igjen som lyktene på bildet. Nei du må kjøpe deg en maskin, en helt ok polermaskin koster ikke så mye. PS...begge lyktene var selvsagt like dårlige men planla ikke å ta bilde så tok ikke før den ene var tatt, den uferdige er her såpevasket å klar for polering. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
-morten- Svart 17.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2020 Har gjort dette på mange biler.. en fikk beskjed på EU at han måtte bytte lykta.. jeg polerte det med plast x og den ble som ny Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Guest Balder.. Svart 17.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2020 -morten- skrev 8 minutter siden: Har gjort dette på mange biler.. en fikk beskjed på EU at han måtte bytte lykta.. jeg polerte det med plast x og den ble som ny Ja med rett pasta å maskin blir de 100% som nye, bildene er en av mine biler, gjorde dette nettopp fordi den skulle på EU :) Men ikke prøv med disse rep settene som selges for 200kr til lykter, fryktelig dårlige greier, har prøvd. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 17.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2020 (redigert) Her hva jeg har for hånden, veldig gode maskiner til ulike bruksområder, kjøper du en slik maskin å disse polish produktene får du godt resultat selv om du er amatør :) Bilde 5, padder med forskjellig grovhet. Bilde 6, miljøfiller blir det ikke for mye av. Bilde 7, polish med div grovhet. Bilde 8, den jeg liker best, gjør alt i en oprasjon på de fleste underlag.( den jeg også bruker på billyktene våre ) PS...du trenger kun 1 maskin å noen få padder (som jeg kaller dem ) for å polere båten :)) Er du ikke kyndig men vil ha bra utstyr til å polere båten din så ta kontakt med en av disse, de vet hva du trenger... -Alienautospa -Bilnerden Redigert 17.Mars.2020 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.