Jump to content

Nye havvarsler - sjøgang fra havblikk til ekstremt opprørt hav.

navid

Recommended Posts

I mens vi venter på å få kaste loss, kan vi benytte litt av ventetiden til å lære oss de nye begrepene værvarslingen benytter når de skal fortelle oss hvordan forholdene er der ute.

Meterologisk institutt har nemlig fornyet værvarslingen for havområdene utenfor Norges kyst.

Denne artikkelen beskriver utformingen av de nye havvarslene: 

https://www.met.no/nyhetsarkiv/nye-havvarsler

Nr  Sjøgang                         Engelsk                     Bølgehøyde

0   Havblikk                         Calm (glassy)             0 m

1   Småkruset sjø               Calm (rippled)            0 - 0,1 m

2   Smul sjø                         Smooth (wavelets)    0,1 - 0,5 m

3   Svak sjø                          Slight                           0,5 - 1,25 m

4   Moderat sjø                   Moderate                    1,25 - 2,5 m

5   Røff sjø                           Rough                          2,5 - 4 m

6   Veldig røff sjø                Very rough                  4 - 6 m

7   Opprørt hav                    High                             6 - 9 m

8   Veldig opprørt hav        Very high                     9 - 14 m

9   Ekstremt opprørt hav   Phenomenal               Over 14 m

https://snl.no/sj%C3%B8gang

Redigert av navid (see edit history)

Jeg har farttet opp og ned Norskekysten en del ganger, men synes det å omtale bølgehøyde er et veldig diffust målebegrep.  altså jeg har opplevd 2,5m bølgehøyde på finnmarkskysten med bølgelengde på 150-200m, kjentes knapt på skuta.  Ved Lista var det også 2,5m høye bølger, men der kom de som loddrette vegger med skumm på toppen motstrøms og veldig kort bølgelengde. Der hadde det vært særdeles ubehagelig å vært i lystbåt!!   For å forstå et værvarsel bør man vite om lokale variasjoner, strømforhold, vindstyrke og bølgehøyde.

Har hørt værvarslet på Radioen noen morgener nå, og det har blitt meldt røff sjø på Trøndelagskysten nå i det siste..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Ja, det er når nrk melder været til sjøs og de nære havområder om morgenen kl 05:45 at jeg også har hørt de nye begrepene. Før brukte de bølgehøyde i m. Enig med deg -morten- i at lengden på bølgene og de andre forholdene du nevner har veldig mye å si om det føles røfft eller ikke.

Jeg har ikke fått høre varslet fra Kystradioen på vhf`en i år enda, den er desverre flere komunegrenser borte. Ser ut for at det blir ei stund til også. Men jeg lurer på om Kystradioen har begynt å bruke de nye begrepene?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...