navid Startet 17.Mars.2020 Del på Facebook Startet 17.Mars.2020 (redigert) I mens vi venter på å få kaste loss, kan vi benytte litt av ventetiden til å lære oss de nye begrepene værvarslingen benytter når de skal fortelle oss hvordan forholdene er der ute. Meterologisk institutt har nemlig fornyet værvarslingen for havområdene utenfor Norges kyst. Denne artikkelen beskriver utformingen av de nye havvarslene: https://www.met.no/nyhetsarkiv/nye-havvarsler Nr Sjøgang Engelsk Bølgehøyde 0 Havblikk Calm (glassy) 0 m 1 Småkruset sjø Calm (rippled) 0 - 0,1 m 2 Smul sjø Smooth (wavelets) 0,1 - 0,5 m 3 Svak sjø Slight 0,5 - 1,25 m 4 Moderat sjø Moderate 1,25 - 2,5 m 5 Røff sjø Rough 2,5 - 4 m 6 Veldig røff sjø Very rough 4 - 6 m 7 Opprørt hav High 6 - 9 m 8 Veldig opprørt hav Very high 9 - 14 m 9 Ekstremt opprørt hav Phenomenal Over 14 m https://snl.no/sj%C3%B8gang Redigert 17.Mars.2020 av navid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 17.Mars.2020 Del på Facebook Svart 17.Mars.2020 maks bøgehøyde eller signifikant? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
navid Svart 17.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2020 Bølgehøyden i tabellen er oppgitt som signifikant bølgehøyde. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 17.Mars.2020 Del på Facebook Svart 17.Mars.2020 (redigert) Det er vel ingen endringer i selve begrepene, kun formatet for hvordan varsler skal gis samt avgrensninger i hvilke områder som skal omfattes. Redigert 17.Mars.2020 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
navid Svart 17.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2020 Når det i værvarslingen blir oppgitt «opprørt hav» isteden for bølgehøyde 8-9 meter, så er det et nytt begrep, i hvert fall i mine ører. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 17.Mars.2020 Del på Facebook Svart 17.Mars.2020 (redigert) Jeg er enig i at slike begreper er mer krevende å relatere seg til enn å oppgi tallverdier. Slik er det jo også med vind dersom man sier "frisk bris" og ikke 8-10,7m/s. Men det er klart at bølgehøyder i meter er mye mer intuitivt enn vind i m/s... Redigert 17.Mars.2020 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Code0 Svart 17.Mars.2020 Del på Facebook Svart 17.Mars.2020 Er dere som er mye på havet (fiskefartøy, offshore) enig i begrepene og tilhørende bølgehøyde...? 4-6 m = veldig røff sjø...? Folk har vel forskjellige referanser for hva som er ‘opprørt hav’... Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 17.Mars.2020 Del på Facebook Svart 17.Mars.2020 Bauforts skala er relaterer til fenomener som kan observeres uten måleinstrumenter. Begreper som 'opprørt hav' har vært brukt veldig lenge innen værvarslingen, gjerne sammen bølgehøyder i meter. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
-morten- Svart 19.Mars.2020 Del på Facebook Svart 19.Mars.2020 Jeg har farttet opp og ned Norskekysten en del ganger, men synes det å omtale bølgehøyde er et veldig diffust målebegrep. altså jeg har opplevd 2,5m bølgehøyde på finnmarkskysten med bølgelengde på 150-200m, kjentes knapt på skuta. Ved Lista var det også 2,5m høye bølger, men der kom de som loddrette vegger med skumm på toppen motstrøms og veldig kort bølgelengde. Der hadde det vært særdeles ubehagelig å vært i lystbåt!! For å forstå et værvarsel bør man vite om lokale variasjoner, strømforhold, vindstyrke og bølgehøyde. Har hørt værvarslet på Radioen noen morgener nå, og det har blitt meldt røff sjø på Trøndelagskysten nå i det siste.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
navid Svart 19.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2020 Ja, det er når nrk melder været til sjøs og de nære havområder om morgenen kl 05:45 at jeg også har hørt de nye begrepene. Før brukte de bølgehøyde i m. Enig med deg -morten- i at lengden på bølgene og de andre forholdene du nevner har veldig mye å si om det føles røfft eller ikke. Jeg har ikke fått høre varslet fra Kystradioen på vhf`en i år enda, den er desverre flere komunegrenser borte. Ser ut for at det blir ei stund til også. Men jeg lurer på om Kystradioen har begynt å bruke de nye begrepene? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.