Jump to content

Hvor går ferden 23. - 25. september?


Astor

Recommended Posts

I ettermiddag kaster vi loss for nok en helgtur. En av de aller siste i år. Trolig lagger vi turen til Moss. Drøbak kan også være aktuell. Vi er to båter i følge. De andre er "Fran" med sin Saga 27.

Godt å kunne stikke stikkontakten i 220v nå som det blir rått om natten.

Sesongen er over for San`Pole`for 2005. :flag::cheers::flag:

Redigert av Bitteliten (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

I ettermiddag kaster vi loss for nok en helgtur. En av de aller siste i år. Trolig lagger vi turen til Moss. Drøbak kan også være aktuell. Vi er to båter i følge. De andre er "Fran" med sin Saga 27.

Godt å kunne stikke stikkontakten i 220v nå som det blir rått om natten.

Sesongen er over for San`Pole`for 2005.  :flag:  :cheers:  :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Går til Oscarsborg, alternativt til Sætre. Er det fullt på Sætre tar jeg plassen din. OK?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Vi har hatt en fantastisk tur for motor rundt i skjærgården har i distriktet. Kjørte gjennom Bjerkøsund, Årøsund, på innsiden av Burø og inn i Hønsøkilen, så gikk turen til Ildverket og Bustein, før vi kjørte til Sandøsund, så tilbake til Ildverket overt til Østre Bolærne, så til sundet mellom Midtre og Vestre Bolærne og deretter hjem. Vi startet ca. kl. 12 og var hjemme igjen ca. kl.18.

 

Dette er nok en av de siste turene og da er det jo flott å kunne avslutte med et slikt vær.

 

Dere som er utpå hele helgen er kanonheldige med været, skulle ønske det var meg......, men rederinnen har lagt andre planer for helgen....

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

September er en flott båt-tid, synes nå jeg!

Hadde planlagt en lengre tur for å teste ut brygger som vi ikke har besøkt før.

Men AKK! Etter en god times gange fikk vi problemer med maskineriet, den gamle Bolinderen harket og dunket og døde ut. Heldigvis stod vinden ut fra land, og jeg hadde rikelig med tid til å finne feilen mens båten drev rundt. Og en hektisk time senere fikk jeg den da i gang igjen (etter nitidig lufting og sjekking av drivstoffsystemet og utallige runder på starteren - DA var jeg glad for det ekstra batteriet jeg monterte i sommer!)

Siden jeg egentlig ikke fikk lokalisert feilen, valgte vi å sette strak kurs hjemover.

Bortsett fra problemene, hadde vi en aldeles nydelig tur i flott og klart høstvær! :smiley:

-men dog alt for kort....

Link to post
Share on other sites

Overnattingstur ble det ikke. Har imidlertid hatt en flott tur i nærmiljøet. Fra Lysefjorden, ut forbi Hundaflæsi ("Grannen" på C-map) innaskjærs til Vedholmen, tilbake til Lysevågen (tomatsuppe) tilbake til havnen. Høyst ordinær tur for meg og guttene.

 

MEN: Vi hadde med oss fire studenter nyss ankommet fra Kalahariørkenen, skal bo endel år her og studere medisin. Artig når mennesker som til nå har hatt som nærmeste kontakt med vann at det er en mangelvare, kommer ut på bølgene. De fikk alle ta sin tørn ved roret, og alle var vekselvis tause og svært verbale på opplevelsen. Så spør en "Hvorfor har du drikkevann i egen tank, det er jo så mye vann rundt oss?" Båtshaken uti, alle får en dråpe vann i hånden som de smaker på: "Jamen, dette er jo nesten rent salt!" Neste spørsmål: "Hvorfor gynger båten plutselig?" Vel, møtende båts hekkbølge. "Really, how comes?"

 

Hekkanker, baugtau i land, gjestene sammen med guttene går tur mens pappa lager mat. Suppe på akterdekket, blåmanet i vannet. En av studentene fanger en med hånden, holder den opp og blir avbildet. "This is really life, how can you ever go on business-trips anywhere when you have this next to your doorstep?"

 

Konklusjonen til guttene og meg når studentene har tatt bussen tilbake til byen er at det av og til er fantastisk å få påpekt hvilke rikdommer vi tar for gitt.

 

God helg til dere alle!

Laholm

Link to post
Share on other sites

Jeg var nedom for å hilse på kl 19.30 - ingen hjemme i Astor. Dere satt kanskje på fine Tollboden  :cheers:

<{POST_SNAPBACK}>

Synd du ikke kom innom Tollboden. Vi satt 11 rundt bordet, alle båtfolk. Mange BP-folk også. Avsluttet sesongen med god mat på Tollboden. Anbefales! :cheers:

 

Det ble en fin helg i min gamle hjemby. I dag, derimot, var det kaldt. Godt å kunne kjøre Webastoen. Ute 8 grader. Inne 23!

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei

Vi er nyss hjemkommet fra Steilene.

Ikke lenger unna enn at vi kan se hjem,

men vi har aldri overnattet der før.

Fin plass å ligge hvis du får plass innerst på moloen.

Lenger ut blir du forferdelig plaget av svell og

bølger fra ferger og store båter.

mvh

giver

<{POST_SNAPBACK}>

Er det strøm der ute?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Finværet i går ble benyttet til høstopprydding i hagen…. :sad:

MEN i dag ble det makrelltur. Vi satte ut båten på Larkollen kl. 0700 og la oss til med snøre og sildeagn rett vest for Søndre Sletter. Overskyet og litt småkjølig i nordavinden, men hva gjorde vel det - resultatet etter 3 timer var 5 stk pir og 18 stk store fine makreller. I dag blir det sprøstekt pir med rømmesaus… :wink:

Link to post
Share on other sites

Nettopp tilbake fra helgens båttur.

 

Jibb til rors på veien hjemover fra Søster-øyene. Sabb'en dunket så fornøyd, været var vekslende med et trollsk lys. Det ble både makrell og torsk - kan man ha det bedre i slutten av september?

Bilde

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Tro det eller ei, vi er nettopp kommet hjem etter fjelltur! Har tilbrakt helgen på Nøsen Fjellstue i 900 meters høyde mellom Valdres og Hemsedal sammen med en annen båtvenn her på forumet som hadde invitert familie og venner til høsttreff.

 

Og jeg må bare innrømme det, fjellet er fantastisk flott med alle høstfargene akkurat nå. Og vi var heldige med været også, strålende sol hele lørdagen. Fikk ikke tatt noen bilder, men her er noen arkivbilder fra hjemmesidene til Nøsen fjellstue, http://www.nosen.no

 

BildeBilde

 

Bilde

 

BildeBildeBilde

 

Men de neste 2 - 3 helgene blir det nok båtturer igjen til vanlig blass, Kommersøy.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

For en lørdag! (Så får vi heller tåle at søndag var mer typisk høstdag!)

Turen gikk ganske enkelt til Horten gjestehavn. At det er tampen på sesongen bekreftes av at døgnprisen var satt ned til 50 kroner.

 

Jeg kunne ikke unngå å nynne til "Så skimrande....." da jeg la ut på lørdag. Derfor bildet, og en 30 sek videosnutt på MorMajor

. (Trykk på hovedbildet).

 

Bilde

 

Var det sesongens siste natt i båt, tro?

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Vi dro ut fredag ettermiddag. Krysset fjorden i frisk bris rett i siden, og la oss til på Ramvikholmen. Der var vi helt alene! Om kvelden løyet vinden noe, men den dro på skikkelig utover natten igjen. (Det var meldt sørlig kuling). Heldigvis lå vi godt fortøyd bak moloen. Men det dro godt over, så det ble litt lite søvn den natten. Stod opp lørdag morgen til DET været. Ble kaffe på bryggekanten i solskinnet.

Bilde

 

Det ble meldt vestlig frisk bris utover dagen, og den dreide dessverre mere mot nord, slik at vind og bølger begynte å komme rett inn i havna. Derfor bestemte vi oss for å dra til Fyllinga i Horten. Der var det helt i le, så da var det ned med kalesjen og på med shortsen. Ja, det var virkelig så varmt en periode midt på dagen. Bestemte oss for å grille middagen, og det ble en flott avslutning på dagen.

Bilde

(legg merke til den blå slangen og pumpen. Det var så stille at det var problemer med å få trekk i grillen, derfor måtte jeg hente "peispusteren", og pumpe litt luft på kullet av og til. :lol: )

Søndag går vel stille og rolig over i historien som den dagen vi bare spiste frokost og dro hjem.....

Link to post
Share on other sites

Hadde en hyggelig overnatting på Havna, Tjøme. Kun 4 båter lå over i gjestehavna, samt noe folk i båtene på de faste plassene.

Blir det brukbart vær neste helg blir det ny overnattingstur i Nøtterøy/Tjømeskjærgården, men satser på plasser med landstrøm. Deilig å ha på vifteovn så sent i sesongen.

Betalte 80,-.

Link to post
Share on other sites

Er du på Ramvikholmen, legg deg ytterst på bryggekanten(mot dassen) dregg opp og kast samtidig et tau over til øyebolten på grunna mot nordøst, da er du trygg for det meste. Var i Horten selv i helgen, kjempevær!!! MorMajor lå på innsiden av meg mot moloen, synd jeg ikke hilste!

Redigert av cleo (see edit history)

Livet er herlig på solkysten!

Link to post
Share on other sites

:flag::sailing: Vi hadde en knall tur på Lørdagen :seeya: Da gikk vi i fra Vollen til Moss gjennom kanalen og videre sørøst ned til Rauerfjorden og mellom Nordre og søndre Misingen over til Bolærne Videre nordover til Torgersøya Opp rundt Slagen tangen til Horten tengte og gå i land der men ingen plasser var og opp drive gikk så til Sætre og der i fra til vollen en fin dagstur.

Søndagen gikk vi hele fam til Dragsund ved H-Øya og gikk på apostlene nesten rundt øya :sailing:

Nå tar vi sluket opp til Uka.Thats it :nonod::nonod::nonod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...