Jump to content

borre i glassfiber.


tom Cognac

Recommended Posts

Jeg har bestilt ny kalesje til båten min. I den anledning ønsker jeg å bytte festeanordningene. De som er skrudd på nå har en "greie" jeg må vri rundt etter at kalesjen er tredd på i hullet. Jeg ønsker å bytte til kalesjeknapper  ( https://www.biltema.no/batutstyr/battilbehor/kapelltilbehor/kapellknapp-4-pk-2000032847 ) - hatt det på tidligere båter og var veldig godt fornøyd.  Jeg må borre nye hull til disse. Er det noen som har tips her? Jeg tror jeg bør bruke et bor som har en trangere diameter enn skruen, men bør jeg fylle på noe masse (tec 7 el. lign) i hullet før jeg skrur knappen på plass?

Redigert av Brian Storm (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post

Min erfaring knyttet til det du etterspør;

Bruk et borr som er minimum samme tykkelse som stammen til skruen du skal sette inn. For trang hull vil ofte ende opp i sprekker eller skrue som knekker på vei inn grunnet for stor motstand. Glassfiber gir ikke etter slik treverk gjør.

Borr gjennom gel/topcoat ved å kjøre borret baklengs til du er inne ved glassfiberen, så snur du og kjører rett vei.

Hullet må forsenkes med et borr som er minimum samme diameter som yttermålet på skruen du skal ha inn. Borr gjennom top/gelcoaten med dette, ellers vil det sprekke.

Personlig ikke så glad i Tec7 til dette formålet. Anbefaler på det varmeste butyl.

God inspirasjon i denne artikkelen; https://marinehowto.com/bed-it-tape/

Link to post
VirtualMe skrev for 2 timer siden:

Borr gjennom gel/topcoat ved å kjøre borret baklengs til du er inne ved glassfiberen, så snur du og kjører rett vei.

Det er en metode. Men hvis man mater forsiktig går det greit å kjøre boret riktig vei også. Ideelt sett skal boreggen slipes i en speisell vinkel for å unngå at gelcoaten sprekker. Det samme gjelder ved boring i andre sprø materialer, f.eks. pleksiglass, messing og støpejern. 

 

Sitat

Hullet må forsenkes med et borr som er minimum samme diameter som yttermålet på skruen du skal ha inn. Borr gjennom top/gelcoaten med dette, ellers vil det sprekke.

Dette er viktig, og fortjener etter min mening å understrekes!!! Det er ikke få eksempler der ute på at folk har montert utstyr med roser i gelcoaten rundt skruene som resultat. Jeg anbefaler imidlertid å bruke en forsenker til det formålet. Den har flere skjær, og hugger ikke i gelcoaten på samme måte som et bor (som kun har to skjær). 

 

Her er et fint sett, men det finnes billigere også. Tror kanskje de har på Biltema?

https://www.swedol.no/forsenkersett-6-bor-63-205-mmvt-55881.html?gclid=Cj0KCQjwmdzzBRC7ARIsANdqRRn8TBzsj7Ng_wbz2Ws6FHSWI3vMFDw-IHndHrKekRf85d_HtH0CzDoaAsFlEALw_wcB 

 

Edit:

Det hadde de

https://www.biltema.no/verktoy/bor/forsenkere/forsenkere-6-stk-2000040935 

 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post

Hvorfor gjøre det så vanskelig? Jeg borret mine med rett diameter direkte, tok litt Tek7 på skruen og skrudde fast. De stedene det flasset ørlite gelcoat var det ikke mer enn at kalesjeknappene uten problem dekket over det.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Synes du det er vanskelig å forsenke vekk litt gelcoat rundt hullet? Jeg anbefaler uansett å gjøre det. Har sett mange skruhull med sprekt gelcoat rundt. At du har hatt flaks på den måten at skallet som har gått av har blitt dekket av kalesjeknappen betyr ikke at nestemann har like mye flaks. Det er mye jobb å reparere slike roser i gelcoaten. 

 

Link to post
Komodo skrev 5 minutter siden:

Synes du det er vanskelig å forsenke vekk litt gelcoat rundt hullet? 

 

Nei, på ingen måte. Jeg har bare ikke opplevd det som nødvendig ifm montering av kalesjeknapper. Om du har andre erfaringer så har jeg ikke noe problem med det...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

:thumbsup:

Erfaringene går i første rekke på at jeg har sett nye båter med utstyr som er slurvete montert. Det tar seg dårlig ut med roser i gelcoaten på en helt ny båt... Men jeg har også erfaring fra egne prosjekter, hvor jeg har tatt snarveier og droppet å forsenke vekk gelcoaten rundt hull. Har da erfart at det kan gå bra, og det kan gå dårlig :smiley:

Link to post
Komodo skrev for 23 timer siden:

Men jeg har også erfaring fra egne prosjekter, hvor jeg har tatt snarveier og droppet å forsenke vekk gelcoaten rundt hull. Har da erfart at det kan gå bra, og det kan gå dårlig :smiley:

 

Jeg har heldigvis bare opplevd de der det går bra med så små hull. Men gelcoaten er jo hard og sprø, så det er sikkert lurt å være føre var. 

 

Mine båter er jo både gamle og værbitte, så gelcoaten er kanskje ikke like hard som på nye båter? Jeg er generelt forsiktig når jeg borer i gelcoat da, vil ikke lage mer arbeid enn nødvendig i etterkant. 

 

Gunga Din skrev for 22 timer siden:

En annen fordel med å forsenke....er att man skaper en liten ”O-ring” / pakkning av Sikaen, hvilket gjør mindre risiko for vanninntrengning.

 

Det er definitivt en fordel ja! Festet til skruen blir uansett begrenset, så jo mer feste Sikaen får desto bedre.:thumbsup:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...