Familiesnekke Startet 22.Mars.2020 Link til dette innlegget Startet 22.Mars.2020 Hei, Jeg har båt med fast aksling, oljesmurt pakkboks og ny motor i 2017/2018. På hentetur fra Bergen til Oslo for ett år siden (Rundt påsken 2019) så lakk ikke pakkboksen synlige mengder olje. Båten ble satt på land for sommerklargjøring i juni 2019, og da rant all oljen fra tanken til pakkboks ut på bakken. Da jeg satte den på sjøen igjen, så rant all olje jeg fylte på til pakkboksen inn i motorrommet. Jeg fylte på før hver tur, og det var tomt etter hver tur. Slik holdt jeg på i fjor sommer. Jeg kunne ikke se at det kom sjøvann gjennom pakkboks helt inn til motorrommet. Nå er båten på land på Skøyen i Oslo, og jeg ønsker å få sjekket om motoren er rettet opp skikkelig, før jeg demonterer og bytter simmeringer. Jeg har ringt litt rundt til verksteder, og der er ikke stor interesse for å komme på en slik jobb. Spørsmålet mitt nå er: -Har dere tips til folk/verksted med kompetanse på dette? Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 22.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2020 Du greier sikkert å gjøre en god jobb der selv. Jeg har ikke prøvd, men jeg tenker at det burde være "innafor". Iallfall med litt graving på baatplassen.no osv. først. Masse gode råd, og begrenset med utstyrsbehov. Se f.eks. her: og her: Jeg tipper den største fallgruven er risikoen for å få mer vekt på to av labbene diagonalt, enn på de to andre i motsatt diagonal. (Jeg tror mindre vekt betyr mindre stivhet for disse labbene) Men filosofi for å unngå det er bl.a. nevnt i tråden over. Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 22.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2020 Du kan jo selvfølgelig foreta en oppretting mens båten er på land, men du må nok gjøre det om igjen når båten kommer på sjøen igjen, skroget vil mest sannsynlig flekse og bøye seg litt når den kommer på vann igjen :-) Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 22.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2020 (redigert) @arnearmoa; hehe; her tror jeg ikke at jeg har lyst til å prøve og feile på denne jobben; ønsker meg veldig rett kompetanse her... Men takk for gode tips:) @Morten1989; det er jo sikkert et veldig godt poeng. Jeg tenkte kanskje at man før og under demontering av akselflensen kunne se/merke om det var noen spenninger eller slitasje som ikke skulle være der. Redigert 22.Mars.2020 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 22.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2020 Måren jeg har gjort det på er å måle avstanden mellom girkasseflens og aksel flens med bladsøker, da finner man ut om motoren står skjevt eller om den har feil vinkling, jeg har lagt meg på en toleranse på 0.05mm, dette gjør vi også når vi monterer motorer og gir eller generator sett der hvor jeg jobber, så lenge vi ikke bruker laser. Men på en vanlig plastbåt så burde dette gjøres på sjøen :-) Grov oppretting kan gjøres på land, men det er gjerne hvis man skal sette inn ny motor eller lignende. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 22.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2020 Vet ikke om det regnes for nær Oslo, men Vestfold Elektrodiesel kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 22.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2020 Krogsrud Marine hoder til på Sjølyst så det burde jo være enkelt. Du har vel også Karenslyst Servicesenter samme sted. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 22.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2020 Lazyjack skrev for 3 timer siden: Krogsrud Marine hoder til på Sjølyst så det burde jo være enkelt. Du har vel også Karenslyst Servicesenter samme sted. LaSa er jo også nabo til Sjølyst men har dårlig erfaring med å få dem til å komme til egen båt. Sitér dette innlegget Link to post
Range Rover Svart 22.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2020 (redigert) Morten1989 skrev for 4 timer siden: Måren jeg har gjort det på er å måle avstanden mellom girkasseflens og aksel flens med bladsøker, da finner man ut om motoren står skjevt eller om den har feil vinkling, jeg har lagt meg på en toleranse på 0.05mm, dette gjør vi også når vi monterer motorer og gir eller generator sett der hvor jeg jobber, så lenge vi ikke bruker laser. Men på en vanlig plastbåt så burde dette gjøres på sjøen :-) Grov oppretting kan gjøres på land, men det er gjerne hvis man skal sette inn ny motor eller lignende. Det jeg ikke helt forstår er hvordan dere klarer å måle noe fornuftig med så fint blad? (Jeg ser de fleste skriver 1/10 så det er åpenbart vanlig.) Med litt gamle greier som har lakkert flens på giret så forstår jeg ikke helt hvordan 0,05 uten at boltene er trukket til er mulig å få til at IKKE glir inn? /RR Redigert 22.Mars.2020 av Range Rover (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 22.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2020 Range Rover skrev 1 time siden: Det jeg ikke helt forstår er hvordan dere klarer å måle noe fornuftig med så fint blad? (Jeg ser de fleste skriver 1/10 så det er åpenbart vanlig.) Med litt gamle greier som har lakkert flens på giret så forstår jeg ikke helt hvordan 0,05 uten at boltene er trukket til er mulig å få til at IKKE glir inn? /RR Skjønner ikke hva du mener.... Du skal jo bare sjekke om bladet glir inn eller om det ikke gjør det. Akselen er rett når du ikke får inn søkeren noe sted når flensene er lagt mot hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
Range Rover Svart 22.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2020 Lazyjack skrev 10 minutter siden: Skjønner ikke hva du mener.... Du skal jo bare sjekke om bladet glir inn eller om det ikke gjør det. Akselen er rett når du ikke får inn søkeren noe sted når flensene er lagt mot hverandre. 1/10 uten at boltene er trukket til er ganske lite. Det sklir fort fra hverandre og med litt ujevnheter i lakk etc skal det ikke mye til før det er mulig å få den i mellom. Hvor hardt holdes flensene sammen når du måler? /RR Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2020 Flere måter å gjøre dette på. Jeg bruker gjerne to søkerblader, ett oppe og ett nede. Skyver flensen inn mot det ene søkerbladet, og sjekker hvordan det andre går. Man kjenne lett om det går inn eller ikke. Når det går inn med en passelig friksjon er differansen mindre enn to hundredeler (0.02 mm). Fem hundredeler er ganske mye (i min verden). Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
nomen Svart 23.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2020 Jeg haddde uansett dratt ut den akselen og pakket om pakkboksen, nå som båten er på land. Så tar du oppretting når båten ligger på vannet. Kjedelig og rette opp nå, for å finne ut at det lekker uansett når båten er lagt på vannet. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Morten1989 Svart 23.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2020 Range Rover skrev for 9 timer siden: Det jeg ikke helt forstår er hvordan dere klarer å måle noe fornuftig med så fint blad? (Jeg ser de fleste skriver 1/10 så det er åpenbart vanlig.) Med litt gamle greier som har lakkert flens på giret så forstår jeg ikke helt hvordan 0,05 uten at boltene er trukket til er mulig å få til at IKKE glir inn? /RR Hvis flensen er full av rust eller noen luringer har malt flensen mens den har vært koblet sammen med den på giret, så går det faktisk ann å bare rengjøre den, sette den sammen igjen å så måle :-) 2 maskinerte flater mot hverandre så er både 0.1mm og 0.05mm veldig mye. Sitér dette innlegget Link to post
Range Rover Svart 23.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2020 Morten1989 skrev 1 time siden: Hvis flensen er full av rust eller noen luringer har malt flensen mens den har vært koblet sammen med den på giret, så går det faktisk ann å bare rengjøre den, sette den sammen igjen å så måle :-) 2 maskinerte flater mot hverandre så er både 0.1mm og 0.05mm veldig mye. Det er jeg selvfølgelig enig i, men her står jeg ikke på verkstedet med fres og maskinerer det til å passe sammen. Vi snakker om noe Volvo produserte på 80-tallet og en flens laget av noen andre. I tillegg står alt i lett vinkel og vekten av akselen gir tross alt et utslag som skal kompenseres (slik flere beskriver over.). Jeg lurte derfor på praktisk tips til å håndtere dette i bunnen av en båt og Komodo kom med et veldig bra innspill over her. Takk takk! Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 23.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2020 Range Rover skrev 18 minutter siden: Det er jeg selvfølgelig enig i, men her står jeg ikke på verkstedet med fres og maskinerer det til å passe sammen. Vi snakker om noe Volvo produserte på 80-tallet og en flens laget av noen andre. I tillegg står alt i lett vinkel og vekten av akselen gir tross alt et utslag som skal kompenseres (slik flere beskriver over.). Jeg lurte derfor på praktisk tips til å håndtere dette i bunnen av en båt og Komodo kom med et veldig bra innspill over her. Takk takk! Jeg snakket ikke om å maskinere om flatene, men å rense de for rust eller maling, men bra du fikk de svar du trengte ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2020 Det er skrevet myyye om dette på forumet tidligere. Jeg gidder ikke å lage mer diskusjon. Bare noen tall for å lage litt perspektiv. På en vanlig propellaksling uten fleksibel kobling er det vanlig å rette til 1/10 mm. Det holder i massevis. For hurtigløpende presisjonsutstyr, f.eks. 4800 rpm, i kontinuerlig drift er 5/100 mm TIR vanlig standard (API/ NORSOK etc). Dette er små størrelser. Og dette er utstyr som er boltet til fast fundament, der vi bergnet vridninger og termisk vekst. Installasjoner med gummioppheng, torsjonsmyke kopliger, etc., sikt mot 1/10 mm. Alt annet blir uoppnåelig teoretisk dill. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2020 1/10mm holder fint ja. Og dette er ikke vanskelig å måle. Om flensene er fulle av maling og rust så har de uansett godt av en liten rengjøring. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 23.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2020 Det er vel ingen som har maling på anleggsflatene til flensene??? Hvis flensene er rustne på anleggsflaten må de skrapes rene, helst demonteres og plandreies. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
blue moon Svart 23.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2020 Jeg har tenkt å sjekke opprettingen på min båt også, hadde motoren ute i fjor og nysgjerrig på om ting har forandret seg. 1/10mm er godt nok skriver dere, vil det si 0,10mm blad på en bladøker? Så om det bladet går inn på den ene siden av flensen, men ikke på den andre så er det innafor? Vet en skal måle kl 9 - 3 og 12 - 6. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
index Svart 23.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2020 Ja, du er innafor da. Får du inn mer enn 0,10mm bør du justere. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 23.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2020 Den er grei. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2020 blue moon skrev 16 minutter siden: Så om det bladet går inn på den ene siden av flensen, men ikke på den andre så er det innafor? Nei, ikke nødvendigvis. Hvis 0,1 bladet går inn på den ene siden, og det er klaring på bladet, har du ingen kontroll på hvor stor åpningen er på den siden. Men hvis 0,15 bladet ikke går inn så vet du jo at klaringen er under 15 hundredeler. Men den kan fremdels være 14. Jeg vil heller si at du da bør fortsette å rette til du ikke får inn 0,1 bladet når flensene ligger mot hverandre diagonalt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
blue moon Svart 23.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2020 Takk for svar, ønsket var å gjøre dette på land da jeg vil se at aksel er helt sentrert i hylsa ved pakkboks, er dette veldig viktig? Har oljesmurt pakkboks fra Sleipner etter hylsa/gjennomføringen ombord. Eventuelt så sjekker jeg dette før sjøsetting og tar kontroll på flensene når båten er sjøsatt. Det skal vel ikke være fare for noe lekkasje ved å dytte aksel 0,5cm bak når båten ligger på vann. Beklager kupping av tråden.. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
blue moon Svart 23.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2020 Komodo skrev Just now: Nei, ikke nødvendigvis. Hvis 0,1 bladet går inn på den ene siden, og det er klaring på bladet, har du ingen kontroll på hvor stor åpningen er på den siden. Men hvis 0,15 bladet ikke går inn så vet du jo at klaringen er under 15 hundredeler. Men den kan fremdels være 14. Jeg vil heller si at du da bør fortsette å rette til du ikke får inn 0,1 bladet når flensene ligger mot hverandre diagonalt. Takk, ja det gav mening! Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.