Jump to content

Hvem har kompetanse på oppretting av motor med fast aksling nær Oslo?


Familiesnekke

Recommended Posts

Hei,


Jeg har båt med fast aksling, oljesmurt pakkboks og ny motor i 2017/2018.

 

På hentetur fra Bergen til Oslo for ett år siden (Rundt påsken 2019) så lakk ikke pakkboksen synlige mengder olje.
 

Båten ble satt på land for sommerklargjøring i juni 2019, og da rant all oljen fra tanken til pakkboks ut på bakken. Da jeg satte den på sjøen igjen, så rant all olje jeg fylte på til pakkboksen inn i motorrommet. Jeg fylte på før hver tur, og det var tomt etter hver tur. Slik holdt jeg på i fjor sommer.

Jeg kunne ikke se at det kom sjøvann gjennom pakkboks helt inn til motorrommet.

 

Nå er båten på land på Skøyen i Oslo, og jeg ønsker å få sjekket om motoren er rettet opp skikkelig, før jeg demonterer og bytter simmeringer. 

 

Jeg har ringt litt rundt til verksteder, og der er ikke stor interesse for å komme på en slik jobb.

 

Spørsmålet mitt nå er:

-Har dere tips til folk/verksted med kompetanse på dette?

Link to post

Du greier sikkert å gjøre en god jobb der selv. Jeg har ikke prøvd, men jeg tenker at det burde være "innafor".  Iallfall med litt graving på baatplassen.no osv. først.  Masse gode råd, og begrenset med utstyrsbehov.

 

Se f.eks. her: 

 

 

 

og her:

 

 

Jeg tipper den største fallgruven er risikoen for å få mer vekt på to av labbene diagonalt, enn på de to andre i motsatt diagonal.  (Jeg tror mindre vekt betyr mindre stivhet for disse labbene)  Men filosofi for å unngå det er bl.a. nevnt i tråden over.

Link to post

@arnearmoa; hehe; her tror jeg ikke at jeg har lyst til å prøve og feile på denne jobben; ønsker meg veldig rett kompetanse her... Men takk for gode tips:)

 

@Morten1989; det er jo sikkert et veldig godt poeng. Jeg tenkte kanskje at man før og under demontering av akselflensen kunne se/merke om det var noen spenninger eller slitasje som ikke skulle være der. 

Redigert av Familiesnekke (see edit history)
Link to post

Måren jeg har gjort det på er å måle avstanden mellom girkasseflens og aksel flens med bladsøker, da finner man ut om motoren står skjevt eller om den har feil vinkling, jeg har lagt meg på en toleranse på 0.05mm, dette gjør vi også når vi monterer motorer og gir eller generator sett der hvor jeg jobber, så lenge vi ikke bruker laser. 

 

 

Men på en vanlig plastbåt så burde dette gjøres på sjøen :-) 

 

Grov oppretting kan gjøres på land, men det er gjerne hvis man skal sette inn ny motor eller lignende. 

Link to post
Morten1989 skrev for 4 timer siden:

Måren jeg har gjort det på er å måle avstanden mellom girkasseflens og aksel flens med bladsøker, da finner man ut om motoren står skjevt eller om den har feil vinkling, jeg har lagt meg på en toleranse på 0.05mm, dette gjør vi også når vi monterer motorer og gir eller generator sett der hvor jeg jobber, så lenge vi ikke bruker laser. 

 

 

Men på en vanlig plastbåt så burde dette gjøres på sjøen :-) 

 

Grov oppretting kan gjøres på land, men det er gjerne hvis man skal sette inn ny motor eller lignende. 

 

Det jeg ikke helt forstår er hvordan dere klarer å måle noe fornuftig med så fint blad? (Jeg ser de fleste skriver 1/10 så det er åpenbart vanlig.) Med litt gamle greier som har lakkert flens på giret så forstår jeg ikke helt hvordan 0,05 uten at boltene er trukket til er mulig å få til at IKKE glir inn?

 

/RR

Redigert av Range Rover (see edit history)
Link to post
Range Rover skrev 1 time siden:

 

Det jeg ikke helt forstår er hvordan dere klarer å måle noe fornuftig med så fint blad? (Jeg ser de fleste skriver 1/10 så det er åpenbart vanlig.) Med litt gamle greier som har lakkert flens på giret så forstår jeg ikke helt hvordan 0,05 uten at boltene er trukket til er mulig å få til at IKKE glir inn?

 

/RR

Skjønner ikke hva du mener....
Du skal jo bare sjekke om bladet glir inn eller om det ikke gjør det. Akselen er rett når du ikke får inn søkeren noe sted når flensene er lagt mot hverandre.

Link to post
Lazyjack skrev 10 minutter siden:

Skjønner ikke hva du mener....
Du skal jo bare sjekke om bladet glir inn eller om det ikke gjør det. Akselen er rett når du ikke får inn søkeren noe sted når flensene er lagt mot hverandre.

1/10 uten at boltene er trukket til er ganske lite. 

 

Det sklir fort fra hverandre og med litt ujevnheter i lakk etc skal det ikke mye til før det er mulig å få den i mellom. Hvor hardt holdes flensene sammen når du måler?

 

/RR

Link to post

Flere måter å gjøre dette på. Jeg bruker gjerne to søkerblader, ett oppe og ett nede. Skyver flensen inn mot det ene søkerbladet, og sjekker hvordan det andre går. Man kjenne lett om det går inn eller ikke. Når det går inn med en passelig friksjon er differansen mindre enn to hundredeler (0.02 mm). Fem hundredeler er ganske mye (i min verden). 

Link to post
Range Rover skrev for 9 timer siden:

 

Det jeg ikke helt forstår er hvordan dere klarer å måle noe fornuftig med så fint blad? (Jeg ser de fleste skriver 1/10 så det er åpenbart vanlig.) Med litt gamle greier som har lakkert flens på giret så forstår jeg ikke helt hvordan 0,05 uten at boltene er trukket til er mulig å få til at IKKE glir inn?

 

/RR

 

 

Hvis flensen er full av rust eller noen luringer har malt flensen mens den har vært koblet sammen med den på giret, så går det faktisk ann å bare rengjøre den, sette den sammen igjen å så måle :-) 

 

2 maskinerte flater mot hverandre så er både 0.1mm og 0.05mm veldig mye. 

 

Link to post
Morten1989 skrev 1 time siden:

 

 

Hvis flensen er full av rust eller noen luringer har malt flensen mens den har vært koblet sammen med den på giret, så går det faktisk ann å bare rengjøre den, sette den sammen igjen å så måle :-) 

 

2 maskinerte flater mot hverandre så er både 0.1mm og 0.05mm veldig mye. 

 

 

Det er jeg selvfølgelig enig i, men her står jeg ikke på verkstedet med fres og maskinerer det til å passe sammen. Vi snakker om noe Volvo produserte på 80-tallet og en flens laget av noen andre. I tillegg står alt i lett vinkel og vekten av akselen gir tross alt et utslag som skal kompenseres (slik flere beskriver over.). 

 

Jeg lurte derfor på praktisk tips til å håndtere dette i bunnen av en båt og Komodo kom med et veldig bra innspill over her. Takk takk!

Link to post
Range Rover skrev 18 minutter siden:

 

Det er jeg selvfølgelig enig i, men her står jeg ikke på verkstedet med fres og maskinerer det til å passe sammen. Vi snakker om noe Volvo produserte på 80-tallet og en flens laget av noen andre. I tillegg står alt i lett vinkel og vekten av akselen gir tross alt et utslag som skal kompenseres (slik flere beskriver over.). 

 

Jeg lurte derfor på praktisk tips til å håndtere dette i bunnen av en båt og Komodo kom med et veldig bra innspill over her. Takk takk!

 

 

Jeg snakket ikke om å maskinere om flatene, men å rense de for rust eller maling, men bra du fikk de svar du trengte ?

Link to post

Det er skrevet myyye om dette på forumet tidligere. Jeg gidder ikke å lage mer diskusjon. Bare noen tall for å lage litt perspektiv. På en vanlig propellaksling uten fleksibel kobling er det vanlig å rette til 1/10 mm. Det holder i massevis. For hurtigløpende presisjonsutstyr, f.eks. 4800 rpm, i kontinuerlig drift er 5/100 mm TIR vanlig standard (API/ NORSOK etc). Dette er små størrelser. Og dette er utstyr som er boltet til fast fundament, der vi bergnet vridninger og termisk vekst. Installasjoner med gummioppheng, torsjonsmyke kopliger, etc., sikt mot 1/10 mm. Alt annet blir uoppnåelig teoretisk dill. 

Link to post

Jeg har tenkt å sjekke opprettingen på min båt også, hadde motoren ute i fjor og nysgjerrig på om ting har forandret seg. 

1/10mm er godt nok skriver dere, vil det si 0,10mm blad på en bladøker?

Så om det bladet går inn på den ene siden av flensen, men ikke på den andre så er det innafor? 

Vet en skal måle kl 9 - 3 og 12 - 6.

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
blue moon skrev 16 minutter siden:

Så om det bladet går inn på den ene siden av flensen, men ikke på den andre så er det innafor? 

Nei, ikke nødvendigvis. Hvis 0,1 bladet går inn på den ene siden, og det er klaring på bladet, har du ingen kontroll på hvor stor åpningen er på den siden. Men hvis 0,15 bladet ikke går inn så vet du jo at klaringen er under 15 hundredeler. Men den kan fremdels være 14. Jeg vil heller si at du da bør fortsette å rette til du ikke får inn 0,1 bladet når flensene ligger mot hverandre diagonalt. 

Link to post

Takk for svar, ønsket var å gjøre dette på land da jeg vil se at aksel er helt sentrert i hylsa ved pakkboks, er dette veldig viktig?

Har oljesmurt pakkboks fra Sleipner etter hylsa/gjennomføringen ombord. Eventuelt så sjekker jeg dette før sjøsetting og tar kontroll på flensene når båten er sjøsatt. Det skal vel ikke være fare for noe lekkasje ved å dytte aksel  0,5cm bak når båten ligger på vann.

 

Beklager kupping av tråden..

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
Komodo skrev Just now:

Nei, ikke nødvendigvis. Hvis 0,1 bladet går inn på den ene siden, og det er klaring på bladet, har du ingen kontroll på hvor stor åpningen er på den siden. Men hvis 0,15 bladet ikke går inn så vet du jo at klaringen er under 15 hundredeler. Men den kan fremdels være 14. Jeg vil heller si at du da bør fortsette å rette til du ikke får inn 0,1 bladet når flensene ligger mot hverandre diagonalt. 

 

Takk, ja det gav mening!

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...