Jump to content

Hvem har kompetanse på oppretting av motor med fast aksling nær Oslo?


Familiesnekke

Recommended Posts

Oppretting er en av de få operasjonene som ikke har noen fast prosedyre. Her er det mange veier til målet og enda flere meninger. De aller fleste er enige om en ting, har du vibrasjoner er det underkjent. Har du ikke vibrasjoner er det godkjent.

Hvis du i tillegg ikke har varmegang eller lekkasje er det perfekt... Lykke til!?

Link to post
  • 1 måned senere...

En liten oppdatering på denne saken;

Det endte med at jeg fikk tak i en lokal på Karenslyst (Oslo) med kompetanse på oppretting. Han fikk jobben med å bytte simmeringer på pakkboks og vurdere om oppretting var nødvendig.

Akselflensen/klemflensen ble skrudd av gearet, og da skled den pent ut og inn av sporet/falsen sin, uten å antyde å være ute av senter. Motor+Aksel fikk dermed vurderingen «godt nok opprettet på land». 
Jeg har nå fått nye simmeringer, ny nippel, ny slange og godt brukt oljetank til akselpakkboksen.

Jeg kjøpte 80w-90 olje, og helte på rett inn i nippelen, ved hjelp av en liten trakt og en smule tålmodighet. Så fylte jeg tank og slange, holdt slangen som en «U», helt til luftboblene var ute, før jeg dyttet slangen ned på nippelen på pakkboksen. Nippel og slange (transparent fra Tess) er nå 8mm; før var det 6mm, og den gamle  slangen var blitt sprø og hard.

Redigert av Familiesnekke (see edit history)
Link to post
Familiesnekke skrev 42 minutter siden:

Akselflensen/klemflensen ble skrudd av gearet, og da skled den pent ut og inn av sporet/falsen sin, uten å antyde å være ute av senter. Motor+Aksel fikk dermed vurderingen «godt nok opprettet på land». 

Hvis det er konklusjonen til spesialisten ville jeg sett meg om etter en annen spesialist. Kort fortalt så har utgående aksel på gearet og propellakselen hver sin senterlinje, og de skal være parallelle både sett ovenfra og sett fra siden. Da er motoren opprettet. Det du beskriver sier egentlig bare at propellakselen treffer flensen på gearet når den løper lett i cutlesslageret. 

Link to post

@Komodo; ja, jeg hadde tenkt til å få sjekket opprettingen skikkelig når båten kom på sjøen. Tidligere i tråden så er det påstand om at å rette opp motoren på land ikke har noe for seg; da det må gjøres på nytt igjen på sjøen. Så da var vurderingen ang. opprettingen på land for å se om det var noe alvorlig galt. Det så heller ikke ut til å være «skeiv slitasje» på de gamle simmeringene.

Link to post
Gullfisk skrev for 8 timer siden:

Finnes det noe flott utstyr for å sentrere aksling i hylserør når båten er på vannet?

 

Det kan du lage. hvis du ikke har sjekket oppretting på land og det er tilkomst til hylserøret etter pakkboksen.

Min erfaring er at båt opprettet på land er etter 1 uke på sjøen  0,05 til 0,15 feil.

Retter opp med 0,1 til det er like tight  alle veier.

 

 

image.png.07fd68c423fe5e6a266c8b7b96894345.png

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...