Hulda Svart 23.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2020 Hvis ikke akslingen er sentrert i hylsen, er jobben bortkastet. Sitér dette innlegget Link to post
Profondo Svart 23.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2020 Oppretting er en av de få operasjonene som ikke har noen fast prosedyre. Her er det mange veier til målet og enda flere meninger. De aller fleste er enige om en ting, har du vibrasjoner er det underkjent. Har du ikke vibrasjoner er det godkjent. Hvis du i tillegg ikke har varmegang eller lekkasje er det perfekt... Lykke til!? Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 20.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2020 (redigert) En liten oppdatering på denne saken; Det endte med at jeg fikk tak i en lokal på Karenslyst (Oslo) med kompetanse på oppretting. Han fikk jobben med å bytte simmeringer på pakkboks og vurdere om oppretting var nødvendig. Akselflensen/klemflensen ble skrudd av gearet, og da skled den pent ut og inn av sporet/falsen sin, uten å antyde å være ute av senter. Motor+Aksel fikk dermed vurderingen «godt nok opprettet på land». Jeg har nå fått nye simmeringer, ny nippel, ny slange og godt brukt oljetank til akselpakkboksen. Jeg kjøpte 80w-90 olje, og helte på rett inn i nippelen, ved hjelp av en liten trakt og en smule tålmodighet. Så fylte jeg tank og slange, holdt slangen som en «U», helt til luftboblene var ute, før jeg dyttet slangen ned på nippelen på pakkboksen. Nippel og slange (transparent fra Tess) er nå 8mm; før var det 6mm, og den gamle slangen var blitt sprø og hard. Redigert 20.Mai.2020 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 Familiesnekke skrev 42 minutter siden: Akselflensen/klemflensen ble skrudd av gearet, og da skled den pent ut og inn av sporet/falsen sin, uten å antyde å være ute av senter. Motor+Aksel fikk dermed vurderingen «godt nok opprettet på land». Hvis det er konklusjonen til spesialisten ville jeg sett meg om etter en annen spesialist. Kort fortalt så har utgående aksel på gearet og propellakselen hver sin senterlinje, og de skal være parallelle både sett ovenfra og sett fra siden. Da er motoren opprettet. Det du beskriver sier egentlig bare at propellakselen treffer flensen på gearet når den løper lett i cutlesslageret. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Familiesnekke Svart 21.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 @Komodo; ja, jeg hadde tenkt til å få sjekket opprettingen skikkelig når båten kom på sjøen. Tidligere i tråden så er det påstand om at å rette opp motoren på land ikke har noe for seg; da det må gjøres på nytt igjen på sjøen. Så da var vurderingen ang. opprettingen på land for å se om det var noe alvorlig galt. Det så heller ikke ut til å være «skeiv slitasje» på de gamle simmeringene. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 21.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 Finnes det noe flott utstyr for å sentrere aksling i hylserør når båten er på vannet? Ser liksom ikke for meg at det er noen god ide å trekke av pakkboks og sentrere med noen form for kon på aksel da Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 (redigert) Gullfisk skrev for 8 timer siden: Finnes det noe flott utstyr for å sentrere aksling i hylserør når båten er på vannet? Det kan du lage. hvis du ikke har sjekket oppretting på land og det er tilkomst til hylserøret etter pakkboksen. Min erfaring er at båt opprettet på land er etter 1 uke på sjøen 0,05 til 0,15 feil. Retter opp med 0,1 til det er like tight alle veier. Redigert 21.Mai.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Turbåt Svart 21.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 (redigert) Jeg vet at La-Sa Skøyen har tatt på seg slike jobber og gjort demontering og måling av aksel selv. Hvis skjev aksel har de brukt Sleipner Motor for oppretting. Hvis akselhylse i tillegg er skjev kan Bærum Plast fikse slikt. Redigert 21.Mai.2020 av Turbåt (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.