Jump to content

Hvordan blende stuss på septiktank?


Patton

Recommended Posts

Noen som har tips til hvordan jeg kan blende (varig og tett) en stuss på septiktanken? Diameter er 32 mm på stussen. Det er ikke noe å gå på i høyden. Om jeg må finn en annen stuss, evt med vinkel, så fint om det kan tipse om hvor jeg kan få tak i noe slikt.

 

Det er stussen som peker rett opp på bildet.

 

Mvh

 

Patton

 

 

Stuss septiktank.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg skulle blinde uttaket fra vasken og ut skutesiden. Her var gjennomføringen i messing, så jeg kjøpte en blindplugg hos rørleggeren. Kanskje du kan ta en tur til rørleggeren og få en passende messinggjennomføring med blindplugg?

 

blindeksel.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hulda, det skal jeg sjekke. I så fall er det jo enkelt og jeg trenger ikke holde i mot fra undersiden. 
 

Takk for tips, ser ut til at dette kan løses med en messingplugg av denne typen.

https://www.bestmarin.no/produkter/vvs-og-lenseutstyr/roerdeler-fittings-messing/plugg-messing-pH1007760

 

 

Om det ikke er gjenger i tanken, er det vel bare å ha en mutter på undersiden. Forslag til hva slags pakning jeg kan bruke?

 

Patton

Link to post
Share on other sites

Hvis det er som Hulda skriver så er det jo veldig enkelt. Men jeg synes det ser ut som om du har en skottnippel med mutter på baksiden. Pakningen som sitter der kan du jo gjenbruke. Du kan også lime inn en plugg rett i nippelen. Tipper den er av PVC, og det er en plast som er godt limbar. Er den for lang kan du bare kappe den litt med ei baugfil. Eller du kan gjøre som Lars H foreslår. Sette inn en gjennomføring, og blinde den med en hette, evt muffe + blindplugg. Gjennomføringen kan jo godt være i plast, av den typen som f.eks. brukes over vannlinjen til lensepumper etc., behøver ikke kjøpe skroggjennomføring i metall. 

Link to post
Share on other sites

Patton skrev for 2 timer siden:

Har noe 2-k epoxy-lim. Er det god knall?

 

Ja, det blir nok gode greier. Drei deg en plugg av PVC og lim inn :thumbsup:

Hvis du av en eller annen mystisk grunn ikke har dreiebenk eller et emne av PVC-stang liggende kan du jo spikke til en plugg av tre :smiley:

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...