Jump to content

Trutning før kjøring


Guest jko

Recommended Posts

...., men savnet treverket så mye at jeg behandlet "platten" eller verandaen min som om det var en trebåt, med D1 ( 7 strøk) og D2 (3 strøk)

Skulle gjerne ha hatt en slik platt som din Pjolter. Min ble grå etter noen år. Behandling med "dekantert" brennesle og etterfølgende oljing gjorde den litt lysere igjen, men det varte ikke lenge. Kan godt tenke meg å prøve D1 og D2. Hva er det? På dette feltet er jeg amatør, for før jeg gikk over til plastbåt, var jeg ikke borti mer avanserte stoffer enn linolje med innblandet terpentin. Smurte båten innvendig til det svettet utvendig. Kanskje ikke etter boka, men det funket. I gamle dager smurte vi inn båtene med en blanding som inneholdt bl.a. tjære, og så ble båtene lagt ut til trutning.

 

(Om det trenges mange strøk på platten gjør ikke noe. Det er kona som oljer den. Til gjengjeld oljer jeg kona av og til).

Link to post
Share on other sites

(Om det trenges mange strøk på platten gjør ikke noe. Det er kona som oljer den. Til gjengjeld oljer jeg kona av og til).

:confused::seeya::cool::lol: Da bruker Du ikke motorolje formoder jeg?

 

Alt om D1 og D2 kan Du lese her: http://www.owatrol.com/

 

Jeg for min del liker best den grønne Butinox Terrasseolja til terrassen. (Den dyre, de har en billig variant og, men den inneholder stort sett bare white sprit, tilsatt litt farge.)-

Link to post
Share on other sites

:confused::seeya::cool::lol: Da bruker Du ikke motorolje formoder jeg?

 

Alt om D1 og D2 kan Du lese her: http://www.owatrol.com/

 

Jeg for min del liker best den grønne Butinox Terrasseolja til terrassen. (Den dyre, de har en billig variant og, men den inneholder stort sett bare white sprit, tilsatt litt farge.)-

Hva med Gran's grønne festbrus? Den er også billig og inneholder stor sett bare sukker og vann tilsatt farge. Noen hadde smulget et slik ombord i båten, og tørst som jeg var ...

Fytirakkern

Link to post
Share on other sites

Hva med Gran's grønne festbrus? Den er også billig og inneholder stor sett bare sukker og vann tilsatt farge. Noen hadde smulget et slik ombord i båten, og tørst som jeg var ...Fytirakkern

:cool::lol: :lol: :lol: Jeg har bare prøvd den som blandevann Lasse.......Ikke til det engang var den brukendes...... :confused:  :seeya:
Link to post
Share on other sites

Vi har vært innom Butinox, men det var kanskje den billige varianten. Nå skal Owatrol D1 prøves.

 

Dere som spøker med motorolje er faktisk ikke så helt på jorde. Jeg har nemlig smurt inn bryggebroen (men ikke kona) med spillolje en gang. Det var for tre broer siden. Nå skal jeg prøve Owatrol på den nye, så kanskje den blir mer langlivet enn de to foregående. Det er fortsatt folk som smører bryggebroer og spontak med spillolje. Smøring av spontak er lettvindt hvis du har takrenne på brygga (med det har ikke jeg, for litt sjømannsstolthet har jeg. Takrenne på en brygge!  :nono:). Men hvis du altså har takrenne der, setter du en pøs under nedfallsrørene og tar med deg et spann spillolje opp på taket, og heller fluidumet utover langs kjølen. Naturen gjør resten av jobben.

 

Spilloljen er jo blitt blandet med forskjellige metaller (jern, zink, aluminium osv.) etter hvert, så den dreper sikkert en del sopp og slikt, men den holdt på å drepe meg også et år. For dere "der nede" så er en brygge "her oppe" ikke en kai, men et sjøhus. Min er så pass stor at det var seks båter til oppbevaring der inne en vinter, og brygga står i den havna som har Norges største bryggerekke utenfor byene.

 

Jeg hadde fått fatt i tykke bord fra en 60 år gammel låvebro (den delen som hadde stått inne på låven).  Dette knusktørre materialet la jeg som tel på stokkene utover mot brygga, og så pøste jeg spillolje utover de tørre plankene og gnukket i håp om at denne broen skulle få leve lenge i landet. En dag jeg skulle gå inn på brygga, hadde det regnet litt. Ettersom det var flo sjø, og jeg er svømmedyktig, berget jeg liv og helse, men det tok flere uker før den ble trygg å gå på uten brodder i regnvær.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...