Jump to content

Trutning før kjøring


Guest jko

Recommended Posts

Noen som har en bestemt mening om hvor lenge en klink bygget Mahognybåt bør få ligge på vannet før man tar den i bruk. Dette er snakk om en planer på 22 fot. Behandles for tiden med owatrol å fy å fa... det e jæ...la kjedelig å  :headbang:smøre D1 olje. Håper resultatet svarer seg :smiley::smash:

Link to post
Share on other sites

Det er ikke lensingen som er problemet men jeg har inntrykk av etter erfaring med den båten jeg hadde forigge sesong som og var en planer men på 17 fot med 25 hk. Denne kjørte jeg med for tidlig og kom ut for bølger og slag dette tror jeg førte til at båten ble løs i fisken da trutningen ikke hadde satt båten skikkelig tait ihop. Trutningen kan vel samenlignes med å dra boltene på eksempelvis toppen fast

Link to post
Share on other sites

Her er det igjen nesten like mange teorier som det er trebåter. Du bør la den ligge minst to døgn, helst fler er min erfaring (25 fot klinkbygget deplasementskrog). Snekkefolket med en- eller to-sylindrete motorer sier minst en uke.  Vent i hvert fall til de verste lekkasjene har gitt seg. Å starte motoren på land i trebåt frarådes på det sterkeste. Årsaken til at den bør ligge i ro etter sjøsetting er at med tørt skrog så er naglene slakke. Vibrasjoner og slag i ikke trutnet skrog fører til ekstra belastning på nagler og treverk rundt disse. Naglene kan strekkes og i verste fall ryke! Det tar lengre tid for skroget å trutne i kaldt vann og når det er nyoljet. (Derimot tørker et oljet skrog mindre ut neste år.)

 

Tips for å redusere lekkasjene ved sjøsetting er å legge filler i bunnen av båten og fukte disse. NB! Ikke fyll vann innvendig! Båtene er ikke bergnet på å ta trykk fra innersiden. I tillegg er det ikke sikkert at underlag/krybbe tåler den ekstra vekten.

 

jko: Ser du har lagt inn nytt innlegg mens jeg skrev mitt. Dine opservasjoner etter for tidlig bruk er etter lærebøkene.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

.................. Behandles for tiden med owatrol å fy å fa... det e jæ...la kjedelig å  :headbang:smøre D1 olje.

 

jko,

 

Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår deg riktig:

 

1)   Driver du for tiden og smører med Owatrol?  

 

2)   Eller har du smurt ferdig, satt båten på sjøen og venter nå på at den skal trutne ferdig?

 

Grunnen til spørsmålet er at der finnes enkelte som lurer seg noe ganske ettertrykkelig når det gjelder akkurat dette tema. Noen går nemlig løs på gode tørre båter som står på land, smører dem inn med mengder av olje  -  i og under vannlinjen  -  smører og smører, feter materialene skikkelig godt opp med kostbar olje, i aller beste mening ......

 

Problemet er at når båten omsider kommer på sjøen, da er skroget så godt innoljet at det ikke trekker mer vann  -  ikke engang det vannet som skal til for å få ordentlig trutning.

 

Resultatet er at båtene aldri mer blir tette!

 

De kan altså ikke brukes på sjøen mer  -  men du allverden så godt de brenner på St.Hansbålet  -  med all den godt oljemettede trematerialen ......

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

:lol: :lol: :lol: Mange trøstens ord Du kommer med Poseidon. For ikke å strø ytterlig salt i såret til Jko, skal jeg for en gangs skyld holde fullstendig kjeft. Og ikke engang si at jeg har hatt trebåt selv, men har gått over til plast....... Nei, det skal jeg holde helt for meg selv  :cool:  

 

Uannsett, lykke til Jko  :cool:

Link to post
Share on other sites

Resultatet er at båtene aldri mer blir tette!

 

De kan altså ikke brukes på sjøen mer  -  men du allverden så godt de brenner på St.Hansbålet  -  med all den godt oljemettede trematerialen ......

 

mvh

Poseidon

I og for seg er det logisk det du sier Poseidon, men ein vert aldri så lite i tufta her. Hva da med alle forhandlere og produsenter, fra avanserte fabrikker, til Pedæ påTangen som lager sin egen blanding av terpentin og kaldpresset linolje, som i alle år har sagt: båten må impregneres, ellers så blir det kompost, og "rota tar ho".

 

En er nysgjerrig på svaret!

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Ja, ja, Jonny,

 

Har du hatt trebåt selv, så har du også funnet ut hva som er sjarmen med trebåt?

 

" - - -  våte køyklær - - -"

 

mvh

Poseidon

Vel hadde trebåt jeg,, hadde aldri våte køyklær, så det kommer vel av at du ikke behandlet båten din med D1 og D2 Poseidon :cool: :cool:

 

Jeg behandlet min trebåt med DI og D2 D1 er anbefalt å spraye/smøre innvendig når en står på land. Og hvis du har klart å mette treverket så vil vel det svelle nok til at ting trutner . Les mer om båter som ikke vil trutne på http://home.c2i.net/cmotorba/Om_CMB.htm

 

Ellers jko kan jeg fortelle at jeg har solgt min trebåt, men savnet treverket så mye at jeg behandlet "platten" eller verandaen min som om det var en trebåt, med D1 ( 7 strøk) og D2 (3 strøk) skal legge inn bilde straks... men noen av oss er jo gærne.. Det mente ihvertfall kona :lol: :lol: :lol: :lol:

Bilde

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder trutning/behandling av trebåter så har jeg latt meg fortelle en metode som fungerer meget bra, denne metoden er blitt brukt på min nyinnkjøpte båt fra sverige.

Forrige eier hadde gjort dette bestandig  (og de fleste på værvet med han.....)

 

Dette er en klinkbygdt plattgatter i furu på eikereimer på 23 fot med en marsfart på 12 kn.

 

Ta opp båten og sett den på et sted som ikke solen tar hele dagen, og ikke på et varmt asfaltdekke.

Vent så noen uker før du metter bunnen med 50/50 terpentin og kaldpresset linolje.

I januar - februar er det på tide å ta samme runde igjen.

Hvis alt er trukket inn noen uker før sjøsetting, skader det ikke å ta en siste runde.

 

Da jeg hentet min båt, hadde den ikke vært i vannet mer en 5 dager og jeg skulle ta den hjem fra Gøteborg. (den fikk kjørt seg godt over oslofjorden...)

Må si jeg var litt bekymret da jeg har hatt noen trebåter... :lol:

 

men turen hjem ble en positiv overraskelse :cool: pumpen startet sånn ca hver 3 time eller noe :cool:  og har stort sett samme intervall enda

 

Men det krever at man forsaker et nymalt og pent skrog under tilljene (blir lett litt grisete..)

Men til gjengjeld luktet det skikkelig trebåt!

 

Dette var noe forrige eier prediket høytydelig at jeg bare måtte fortsette med hvis jeg skulle ha langvarig glede av "majali" og det har jeg også tenkt til

 

PS: ta en tur til Risør trebåtfestival i sommer, jeg tror ikke du finner masse våte køyklær.......

 

 

Ville ikke byttet ut trebåt med noen annen tilsvarende båt. :lol:

 

 

Mvh Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Takk for bra svar Eirik jeg vet at svensker har en forkjærlighet for linolje. Jeg har valgt å bruke owatrol så får jeg se hva det fører til. På min forrige båt (selvsagt trebåt) brukte jeg jotun clipper 1 og 2 noe jeg var veldig fornøyd med, tenkte nå ettersom denne båten er endel større at jeg skulle bruke owatrol da denne ikke skal slipes mellom strøkene. Den forige fikk ni strøk etter metting med ener oljen og det ble slipt og vasket mellom hvert strøk. Desverre så er den klr for sankthans bålet da jeg fikk motorstop i veldig dårlig vær på slutten av sesongen noe som førte til at jeg havnet i bergveggen med knust båt som resultat(her trengs ingen forståsegpåer kommentarer da alt er analysert og grunner funnet) Jeg har og hentet denne båten i sverige det er en 22 fots planer som du finner bilde av på trebåtskuten(gi beskjed hvis du ikke har denne regner det som sikkert ettersom du har trebåt) under små båter bilde nummer tre Båttypen hetter Lill Saxare og e bygd i mahogny på eikspant. Tror at søte bror forstår mere av trebåthold en det vi gjør.

Link to post
Share on other sites

I og for seg er det logisk det du sier Poseidon, men ein vert aldri så lite i tufta her. Hva da med alle forhandlere og produsenter, fra avanserte fabrikker, til Pedæ påTangen som lager sin egen blanding av terpentin og kaldpresset linolje, som i alle år har sagt: båten må impregneres, ellers så blir det kompost, og "rota tar ho".

 

En er nysgjerrig på svaret!

 

mvh

 

M.

 

Hei igjen Marna,

 

Du er nysgjerrig på svaret.....

 

Som du sikkert la merke til skrev jeg "i og under vannlinjen"  -  og der ligger nok kilden til mang en fortvilelse. Det er nemlig her overmetting med oljer har ført til så tragiske resultater som jeg sier, og spesielt når man blir så overivrig at det smøres både utvendig og innvendig slik at sjøen ikke får anledning til å trenge inn og føre til den naturlige prosessen som trutning i virkeligheten er.

 

Vi har opp gjennom årene hatt ganske mange trebåter i familien, delvis brukt som skyssbåter. Noen har vært malte og noen har vært oljet/lakkert. Innvendig i bunnen holdt vi oss mest til det "svineriet" som gikk under handelsnavnet "Black Varnish", visstnok tjærebasert og sikkert i strid det med meste av dagens miljøkrav. Jeg har også vært med på å bruke det utvendig i bunnen, som underlag for bunnstoffet. Men da er det viktig å ikke smøre så langt opp at det kommer i konflikt med maling. Den hvitmalte "sultestripen" blir nemlig gul hvis hvitmalingen smøres på et underlag som har vært behandlet med Black Varnish.....

 

Så til alle trebåtentusiaster; jeg er nok langt på vei en av dere   -   og mitt lille budskap var bare å begrense oljeiveren før den går så langt at båten blir immun imot sjøvann.

 

mvh

Poseidon

 

 

PS

Kommentaren om våte køyklær, er en som henger igjen ifra gammelt  -  og den ble klampet ned med et smil på fingertuppene  :-))

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei igjen  :flag:

 

Trebåtsakuten er min "bibel" når det gjelder trebåt..... :flag: (det var bla der jeg fant min båt...)

Når det gjelder Owatrol, så er ikke det noe jeg ønsker å fortsette å ha på min båt. Ikke for at jeg skal fordømme eller utelukke noe, for det har jeg ikke bred nok bakgrunn tilå gjøre.

Men etter å ha sett hvordan Majali ser ut etter et år uten vedlikehold, så frister det ikke stort.

Min beste erfaring er kombinasjonen Jotun sine Klipper 1 og så min 5 strøk Ravilakk, med sliping i mellom.

(ikke bruk 120 papir, 180 er det groveste hvis en vil ungå sliperoser.....)

Dette gir en mer gyllen lød enn ved bruk av KLipper 2 og ser ut til å holde meget bra!

 

Når det gjelder den årlige lakkeringen så fikk jeg et tips fra "akuten" om å slipe med 180 vannslipepapir, men bruke klipper 1 isteden for vann. Skulle så tørke av med rødsprit før lakk.

Da skulle Klipper ! oljen trekke inn i de usynlige/ små sprekkene før lakken forseglet det på nytt.

 

Jeg har aldrig prøvd, men hvis en ser på en som driver med understells behandling av bil, så er det jo akkurat dette de gjør....Erfaringer noen??

 

 

Poseidon: regnet med at det var godt ment, siden du tydligvis har stoor erfarning når det gjelder båt... :flag:

Men etter 14 år som stamgjest under nevnte festivaler, måtte jeg bare få det ut  :lol:

 

Tillegg: PS: mahogany båter trutner mer/tregere enn furu (eik vet jeg ikke???)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Poseidon: regnet med at det var godt ment, siden du tydligvis har stoor erfarning når det gjelder båt... :flag:

Men etter 14 år som stamgjest under nevnte festivaler, måtte jeg bare få det ut  :flag:

 

Hei igjen Majali,

 

Nei jeg tar det såvisst ikke ille opp på noen som helst måte. Grunnen til forskjell i oppfatning har nok en sammenheng med bruken av båtene og dermed prioritering av innsatsen.

 

På de båtene jeg har drevet med har det viktigste vært å gjøre arbeidet på en måte som holdt godt, og at båtene så noenlunde OK ut. Men dette har vært bruksbåter hvor motorene knapt nok var kalde på flere måneder i slengen.....

 

Derfor drev vi aldri med sandpapir av den typen du nevner  :flag:  Det meste gikk med 40-papir, og skulle noe tas litt ekstra "finslig" så fant vi et ark med 80-papir .....

 

Men jeg innrømmer gjerne at jeg snur meg trill rundt når jeg treffer på en av de høyglanspolerte klassikerne som vi også har et par eksemplarer av her i distriktet  -  nydelig, helt nydelig!

 

Lykke til med "møbelprosjektet" ditt!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hva måtte Poseidon mene om bunnsmørring før sjøsetting/trutning. Mener han at båten bør komme på vannet for deretter å tas opp når den er ferdig trutnet.

Vanlig bunnsmurning er ikke spesielt "vanntett"  -  ei heller trenger den dypt inne trematerialen slik som olje ideelt sett bør gjøre  -  jeg har aldri opplevd det som noe problem om en båt er bunnsmurt før den settes/henges til trutning.

 

Motsatt vei, så blir trefartøyer ofte tatt opp for en dags rengjøring og bunnsmurning. Da er jo skutebunnen gjennomvåt  -  uten at det er noe problem for stoffingen sin del. Derfor; om en båt skulle være så inntørket at trutningen ville bli en laaaaaang prosess, så kunne det nok være en ide å la den trutne ferdig  -  og så ta den opp en dag eller to for bunnsmurning.....

 

Med andre ord; det gjør neppe noen stor forskjell.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Platten din ser pen ut den. Som bygningsarbeider og driftsleder for en avdeling på 10 mann som gjør små arbeider fra eneboliger og ned føler jeg meg kompetent til å utalle meg om denne, litt ujevnt med mere glans mot midten en ellers men dette skyldes kanskje en regnskur som ikke er helt opptørket.

Link to post
Share on other sites

Her var det mange slags oppfatninger.

For å bidra med mitt:

29 fot motorseiler i furu/mahogny, kjøpt ny i 1978. Innsatt med 60 liter Owatrol 1 og 8 strøk Owatrol 2 før første sjøsetting.

Siden våtslipt med owatrol 1 og papir nr 600, og pålagt 2 lag Owatrol 2 hver vår.

Aldri nedslipt etter 25 år.

 

Hva angår trutning. Det er gisningen som ikke skal skje! Dersom treet er skikkelig oljeinnsatt, enten det er Owa 1 eller linolje, vil det ikke gisne, og båten er tett ved sjøsetting.

Link to post
Share on other sites

Hva angår trutning. Det er gisningen som ikke skal skje! Dersom treet er skikkelig oljeinnsatt, enten det er Owa 1 eller linolje, vil det ikke gisne, og båten er tett ved sjøsetting.

Du har så rett, så rett Nuffe!

 

Denslags gleder det en gammel båtmann å lese om; folk som virkelig passer på trebåtene sine!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ser det ikke kommer flere svar på mitt spørsmål på Trebåtsakuten. Ut fra de svarene som kom tolker jeg det til at det ikke er mulig å ødlegge en båt med Owatrol eller linolje. Derimot er det mulig å forsinke trutningen vesentlig.

 

Må si meg enig i at Nuffe har truffet spikern på hodet med sitt utsagn: Det er gisningen som ikke skal skje!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...