Jump to content

Færdern 2020

Framtia

Recommended Posts

• 2 måneder senere...

Etter mye frem og tilbake blir Færdern arrangert på den vanlige helgen, men vil altså starte i Drøbak (lørdag 13 juni), og ha målgang samme sted senest 24 timer etter. I skrivende stund er det ca 130 påmeldte båter, og man har tillatelse til å ha med maks 200 båter. Den aller største klassen er NorRating Doublehanded med over 70 båter påmeldt (undertegnede seiler her). Flere som skal seile?

www.færdern.com

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Vurdere å debuter i Færedern, må bli singlehanded  Men jeg har noen spørsmål.

Hva er SH begge baner? Det er jo klasser for SH Tristein og SH Hollænder

Er alle klasser unntatt tur med spinnaker? Har bare hatt gennaker opp alene en gang, så er ikke helt dreven selv om det gikk greit.

• 2 uker senere...

Fikk du prøvd gennakeren Too Much?

Det ble en herlig seilas for vår del. Nydelig vær og et føre som på det beste var himmelsk. Alltid litt kjedelig når det blir perioder helt uten vind, det rammer litt tilfeldig, og gir store utslag på resultatene. Men det er jo en del av sjarmen. Synes litt synd på de som ikke klarte ha stor nok båtfart til å overvinne tidevannstrømmen over mållinja, skjønte det medførte en del DNF. Nå gleder vi oss til neste år.

20200613_220354.jpg

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Om jeg gjorde, ble 3 runder med gennaker, heftig broach x 3 og en lettere ukontrollert berging rette nord for Gullholmen ble det også, Tape en del tid på det :-) men sabla moro når man skjønner at dette ikke er farlig, men plenty med adrenalin blir det:giggle:

Ble også liggende å drive en god stund på vei utover. Verst var det dog fra Filtvet til mål i Drøbak, jeg brukte flere timer.

Det har jo sin sjarm å være 50 meter fra mål, for så drive en snau nautisk mil sydover i løpet av en drøy time men båten roterer :rolleyes:. Mange som trakk seg da, men jeg kunne jo ikke trekke meg så nærme mål i min første Færder.

Når det endelig kom et ørlite drag fikk jeg listet meg i mål med et nødskrik En ting er sikkert, gennaker er gøy når bare usikkerheten rundt berging gir seg. Jeg har jo ikke strømpe, lot halsfestet på gennakeren gå og dro den ned nedgangen fra cockpit, helt greit, også alene med ganske mye vind.

Jeg har dessuten et klart behov for å trene i lett vind....

IMG_20200613_212038.jpg

Redigert av Too Much (see edit history)

Jeg meldte meg på i siste liten. Uten gyldig målebrev ble det tur/familie uten spinnaker. Stolte på yr og så for meg rask genuaslør både ned til Medfjordbåen og tilbake til Drøbak. I mål og i seng i god tid før midnatt. Trodde jeg. Dårlig start, men ellers gode valg (tror vi) og grei båtfart fram til Krokbukta sør på østsiden av Drøbaksundet. Deretter fire timer med konsentrert lettvindsseiling mot mål. En neglebiter av en innspurt bare snegler og seilere forstår gleden av. En stund hadde vi et visst håp om å kunne bli nr to i mål. Det ble tilslutt en hederlig femteplass etter en herlig dag på sjøen. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...