HiWard Startet 27.Mars.2020 Del på Facebook Startet 27.Mars.2020 Jeg har i dag ett batteri til start og forbruk, men ønsker å montere et batteri til slik at jeg kan ha et dedikert til start av motor og et til forbruk. Målet er å kunne ligge med kjøleskuffen på i inntil 48 timer og fortsatt få start på båten når vi skal hjem. Hva er den beste måte å få til dette på i et kost-/nytteperspektiv? Jeg vet at det for E-Tec G1 finnes en egen kabel som gir mulighet for separat lading av to batterier, men denne er hinsides dyr for hva den gjør, så jeg har begynt å se på løsninger med VSR. Har også sett på LiFePo4-batterier, men har forstått at det er mange meninger om å kombinere blybatterier med LiFePo4. I tillegg er kostnaden høy. Løsningen jeg har identifisert som den beste, rent teknisk, er en helt separat batteribank med Evinrude Auxillary Charging kit, et LiFePo4 batteri på rundt 100Ah og en egen av/på-bryter. Problemet er kostnaden som kommer på ca 10000kr. Det er mye å betale for kald pils i kjøleskuffen.. Løsningen som er mer kostnadsbesparende er å bruke en VSR, et AGM batteri på rundt 120Ah og en egen av/på-bryter. Dette kan ordnes for ca 4500kr. Er det noen her som har erfaringer å dele? Jeg er spesielt interessert i å høre fra dere med 1. generasjon E-Tec med mer enn 90HK (denne har en annen ladekrets så vidt jeg har forstått) og to eller flere batterier. Jeg snakket med en Evinrude-forhandler som fortalte at han aldri hadde solgt et Evinrude Auxillary Charging Kit noensinne og at VSR-varianten var den foretrukne/vanligste. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Honduras Svart 28.Mars.2020 Del på Facebook Svart 28.Mars.2020 (redigert) Jeg har en Ballistic RIB med 2008 Etec 115hk. To batterier koblet via en vanlig mekanisk hovedstrømsbryter med 0,1,2 og 1+2 levert fra fabrikk. Som humla som ikke er klar over at den ikke kan fly, har jeg aldri hatt noen problemer med dette. Setter den på 1+2 når jeg starter, og har to fulle batterier til enhver tid. Nå skal det sies at batteriene kun er for sikring med doble lensepumper på hvert sitt batteri, og jeg har ikke behov for fritidsbruk med kjøleskap osv. Men har ikke hatt noe problem med å få lading. i den grad dette er relevant... 2x60 ah batterier. Redigert 28.Mars.2020 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
jotto Svart 29.Mars.2020 Del på Facebook Svart 29.Mars.2020 Jeg har en VSR, men med G2-motor. Det burde ikke utgjøre noen forskjell, annet enn at en 300 hk G2 muligens har høyere ladestrøm. Det fungerer fint. En fordel med denne løsningen er at du kan lade begge batteriene i parallell med en batterilader fra landstrøm, og det er vel ikke helt rett frem hvis du bruker auxiliary charging kit. Jeg har en batterilader permanent koblet til startbatteriet og strekker en kabel til landstrøm når jeg vil lade begge batteriene helt opp. Jeg kunne aller helst ha tenkt meg bly for startbatteri og baugpropell og lifepo4 for forbruk, men jeg får motstridende svar hvorvidt det lar seg gjøre å lade den fra motoren. Ja, det er dyrt, men levetiden er visstnok såpass mye lengre at kostnaden blir den samme over batteriets levetid. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 29.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2020 Honduras skrev for 12 timer siden: Jeg har en Ballistic RIB med 2008 Etec 115hk. To batterier koblet via en vanlig mekanisk hovedstrømsbryter med 0,1,2 og 1+2 levert fra fabrikk. Som humla som ikke er klar over at den ikke kan fly, har jeg aldri hatt noen problemer med dette. Setter den på 1+2 når jeg starter, og har to fulle batterier til enhver tid. Nå skal det sies at batteriene kun er for sikring med doble lensepumper på hvert sitt batteri, og jeg har ikke behov for fritidsbruk med kjøleskap osv. Men har ikke hatt noe problem med å få lading. i den grad dette er relevant... 2x60 ah batterier. Dette er en løsning jeg også sterkt vurderer. Det er det billigste og letteste å montere. Tanken er å vri bryteren til 1 ved start (startbatteriet), så til 1+2 under gange (for å lade begge batteriene) og til 2 (forbruksbatteriet) når vi ligger i uthavn. Off når vi ligger i båsen med en form for landstrømlading på begge batterier. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
HiWard Svart 29.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2020 jotto skrev for 2 timer siden: Jeg har en VSR, men med G2-motor. Det burde ikke utgjøre noen forskjell, annet enn at en 300 hk G2 muligens har høyere ladestrøm. Det fungerer fint. En fordel med denne løsningen er at du kan lade begge batteriene i parallell med en batterilader fra landstrøm, og det er vel ikke helt rett frem hvis du bruker auxiliary charging kit. Jeg har en batterilader permanent koblet til startbatteriet og strekker en kabel til landstrøm når jeg vil lade begge batteriene helt opp. Jeg kunne aller helst ha tenkt meg bly for startbatteri og baugpropell og lifepo4 for forbruk, men jeg får motstridende svar hvorvidt det lar seg gjøre å lade den fra motoren. Ja, det er dyrt, men levetiden er visstnok såpass mye lengre at kostnaden blir den samme over batteriets levetid. Jeg ble fortalt at Evinrude droppet muligheten for auxillary charging kit på G2, sier kanskje noe om hvor (u)viktig denne muligheten var.. Ser fordelen med VSR både ift landstrømlading og det med å glemme å vri på bryteren som jeg skisserte i min forrige post. Har dog ganske god bryter-disiplin. Har du en bryter for hvert batteri, eller 1/2/begge-bryter? Når det gjelder å lade LiFePo4-batterier direkte fra motor så er dette noe jeg også lurer på. Foreløpig har to forhandlere sagt at dette går fint og en som sier det ikke er anbefalt. Like langt der med andre ord... Lurer også på dette med å parallellkoble LiFePo4 med blybatteri uten at noen har klart å gi meg et uforbeholdent ja eller nei på det spørsmålet. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
jotto Svart 29.Mars.2020 Del på Facebook Svart 29.Mars.2020 (redigert) HiWard skrev 42 minutter siden: Jeg ble fortalt at Evinrude droppet muligheten for auxillary charging kit på G2, sier kanskje noe om hvor (u)viktig denne muligheten var.. Ser fordelen med VSR både ift landstrømlading og det med å glemme å vri på bryteren som jeg skisserte i min forrige post. Har dog ganske god bryter-disiplin. Har du en bryter for hvert batteri, eller 1/2/begge-bryter? Når det gjelder å lade LiFePo4-batterier direkte fra motor så er dette noe jeg også lurer på. Foreløpig har to forhandlere sagt at dette går fint og en som sier det ikke er anbefalt. Like langt der med andre ord... Lurer også på dette med å parallellkoble LiFePo4 med blybatteri uten at noen har klart å gi meg et uforbeholdent ja eller nei på det spørsmålet. Jeg har separat bryter per batteri. Dette er fabrikkmontert. Jeg tror den safeste måten å lade lifepo fra motoren er å installere en spenningsregulator mellom motor og batteri. Da fungerer motor-dynamoen bare som en "dum" strømkilde. Jeg har ikke gravd meg ned i detaljene her, så jeg bare skyter fra hofta. Redigert 29.Mars.2020 av jotto (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 29.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2020 jotto skrev for 4 timer siden: Jeg har separat bryter per batteri. Dette er fabrikkmontert. Jeg tror den safeste måten å lade lifepo fra motoren er å installere en spenningsregulator mellom motor og batteri. Da fungerer motor-dynamoen bare som en "dum" strømkilde. Jeg har ikke gravd meg ned i detaljene her, så jeg bare skyter fra hofta. Jeg tror du har rett, en løsning med DC/DC-lader er nok det beste. Det blir imidlertid litt i overkant dyrt i en liten balje som min. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
jotto Svart 29.Mars.2020 Del på Facebook Svart 29.Mars.2020 HiWard skrev for 2 timer siden: Jeg tror du har rett, en løsning med DC/DC-lader er nok det beste. Det blir imidlertid litt i overkant dyrt i en liten balje som min. Samme her, min er ikke så veldig mye større. Vi overnatter riktignok en del i båten, men strømforbruket er ikke så stort at jeg kan forsvare kostnaden med fornuftsargumenter. Dette er drevet av teknologisk interesse, samt at en mann på 44 gjerne kaster penger på et problem som ikke eksisterer ;-) Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 29.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2020 jotto skrev 1 minutt siden: Samme her, min er ikke så veldig mye større. Vi overnatter riktignok en del i båten, men strømforbruket er ikke så stort at jeg kan forsvare kostnaden med fornuftsargumenter. Dette er drevet av teknologisk interesse, samt at en mann på 44 gjerne kaster penger på et problem som ikke eksisterer ;-) Høres ut som om vi har noe til felles der :) Jeg vurderer nå å putte forbruksbatteriet i konsollen fremme, både av plass- og balansehensyn. Da er ikke vekt så viktig lenger, så det blir nok AGM-batteri og ikke LiFePo4 denne gangen. Da har jeg forsåvidt også plass til å montere en VSR, så tenkte jeg å prøve en av disse bryterne som isolerer batteribankene selv om begge er påslått. Tror ikke spenningfallet blir stort mer enn 0.4-ish volt på 4 meter med riktig tverrsnitt på kablene. Da slipper jeg også å mikke med en løsning for lading av to batterier på landstrøm (som allerede er lagt opp på startbatteriet) Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
jotto Svart 30.Mars.2020 Del på Facebook Svart 30.Mars.2020 HiWard skrev for 12 timer siden: Høres ut som om vi har noe til felles der :) Jeg vurderer nå å putte forbruksbatteriet i konsollen fremme, både av plass- og balansehensyn. Da er ikke vekt så viktig lenger, så det blir nok AGM-batteri og ikke LiFePo4 denne gangen. Da har jeg forsåvidt også plass til å montere en VSR, så tenkte jeg å prøve en av disse bryterne som isolerer batteribankene selv om begge er påslått. Tror ikke spenningfallet blir stort mer enn 0.4-ish volt på 4 meter med riktig tverrsnitt på kablene. Da slipper jeg også å mikke med en løsning for lading av to batterier på landstrøm (som allerede er lagt opp på startbatteriet) Det er vel litt uheldig med spenningsfall på 0,4V ved lading? Du får jo aldri ladet batteriet helt opp da. Jeg bruker forøvrig dette skillereleet: https://seatronic.no/bep-ladestromsfordeler-dvsr-140a?gclid=Cj0KCQjwsYb0BRCOARIsAHbLPhGznFop4d4lF0FCRfn9qq4oOMf0ICOC1Xb53Ca6DfXxeec3UC23QaIaAjzIEALw_wcB Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 30.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2020 Det er samme rele som jeg vurderer. Når det gjelder hvorvidt 0.4V spenningsfall blir for mye så må jeg innrømme at jeg er usikker. En del batteriprodusenter oppgir MAX ladespenning til 14.4-14.8V (for AGM-batterier), men om det betyr at 14.4-14.8V også er anbefalt spenning vites ikke. Klart, når man er nede på 14V, så begynner man å nærme seg faresonen ift om releet kobler inn når det skal på 13.8V. Egentlig så burde jeg jo bare prøve å få målt disse verdiene i stedet for å se på datablad Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.