SIH Startet 27.Mars.2020 Del på Facebook Startet 27.Mars.2020 (redigert) Hei. Jeg har kjøpt en gammel Biam 800 (27 fot) og skal montere en Ford Sabre 212 hk. Tidligere sto det i en lik motor men uten turbo og intercooler. Propellen var en 20x25 (tommer) venstre roterende som ikke passet akslingen på Ø35mm. Det kan se ut som det er montert en propell de "hadde for hånden" med messinghylse mellom propell og aksling, der alt var dårlig utført. Giret er et Hurth 630A med reduksjon på ca to, dvs ved full gass skal propell gå med ca 1200 omdreininger (motor 2450 rpm). Som skrevet så var propellen som var montert venstregående, noe jeg ikke får til å stemme med overføringen i giret da "forover" gir høyregående propell. Antar at båt og motor vil veie ca 2500-3000 kg (motor og gir veier ca 800kg). Noen som kan tilråde meg en propellstørrelse? Eventuelt om jeg må gå opp i 40 eller 45mm (rustfri) aksling? Tenker det er billigere å kjøpe en brukt propell på nettet og eventuell videreselge hvis den ikke passer 100% i stedet for å kjøpe ny. På forhånd takk for alle innspill. Svein Redigert 27.Mars.2020 av SIH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 28.Mars.2020 Del på Facebook Svart 28.Mars.2020 (redigert) Jeg byttet nettopp til en Ford 212hk fra en Ford 127hk i min båt, husker da at 40mm aksling var akkurat innafor med 1.5 i reduksjon på giret, hvilken motor er det du bytter fra? Utdrag fra innlegget mitt Redigert 28.Mars.2020 av Morten1989 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 28.Mars.2020 Del på Facebook Svart 28.Mars.2020 8 hours ago, SIH said: Hei. Jeg har kjøpt en gammel Biam 800 (27 fot) og skal montere en Ford Sabre 212 hk. Tidligere sto det i en lik motor men uten turbo og intercooler. Propellen var en 20x25 (tommer) venstre roterende som ikke passet akslingen på Ø35mm. Det kan se ut som det er montert en propell de "hadde for hånden" med messinghylse mellom propell og aksling, der alt var dårlig utført. Giret er et Hurth 630A med reduksjon på ca to, dvs ved full gass skal propell gå med ca 1200 omdreininger (motor 2450 rpm). Som skrevet så var propellen som var montert venstregående, noe jeg ikke får til å stemme med overføringen i giret da "forover" gir høyregående propell. Antar at båt og motor vil veie ca 2500-3000 kg (motor og gir veier ca 800kg). Noen som kan tilråde meg en propellstørrelse? Eventuelt om jeg må gå opp i 40 eller 45mm (rustfri) aksling? Tenker det er billigere å kjøpe en brukt propell på nettet og eventuell videreselge hvis den ikke passer 100% i stedet for å kjøpe ny. På forhånd takk for alle innspill. Svein Er det en Biam 800 snekke du skal sett inn en 212 hk i ? Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 28.Mars.2020 Del på Facebook Svart 28.Mars.2020 2 hours ago, Kweelhouse said: Er det en Biam 800 snekke du skal sett inn en 212 hk i ? Du kan prøve å legge inn dine data på denne kalkulatoren: http://www.alberg30.org/.../MechanicalPropulsion/Propeller/propcalc.xls Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.