Jump to content

Pusse ned farge og ikke gelcoat

Båt-mann 123

Recommended Posts

Jeg har en båt jeg holder på og pusse opp og tenkte og bytte fargen på skroget fra gul til hvit.

Spørmål 

1 kan jeg bare kan pusse ned gul fargen og ikke gelcoaten også male med hvit maling?

2 Rulle male eller lakkere?

3 Hvilken type maling/lakk burde jeg bruke. Vil at den skal ha et blankt og hvit utseende?

4 Hva burde jeg pusse ned med grovt eller fint eller begge deler?

Kommentar fra moderator: Redigert capslock-tittel.

Hvis du studerer emnetitlene her på forumet, og også forumreglene, så ser du sikkert hvorfor man ikke skal bruke store bokstaver. 

Er båten lakkert fra før? 

Er det i så fall brukt en eller tokomponent lakk? 

Sprøyting krever utstyr og kunnskap, rulle kan alle gjøre. 

Nedmatting foregår i trinn fra ca. 200 til 1000, avhengig av overflaten beskaffenhet. 

Terhi.... Da skal du sjekke litt før du går igang. Tradisjonelle plastbåter er bygget i form som først sprøytes med gelcoat, deretter bygges det på lag med glassfiber på innsiden. Vet ikke hvordan nyere Terhi-båter bygges, men vet at de eldre er bygget på en annen måte med gjennomfarget plast av et eller annet slag. Sikkert noen med kunnskap om dette som kan fylle inn. Du bør i det minste sjekke hva slags materiale båten din er bygget av. Gamle Terhi-båter har jeg sett sprekke da materialet virker noe sprøere enn glassfiberarmert polyester. Hadde en kjenning som hadde en Terhi i dette materialet. Da snakker vi 80/90-tallet, så mulig det ikke er relevant for din båt.

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...