Båt-mann 123 Startet 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Startet 29.Mars.2020 Jeg har en båt jeg holder på og pusse opp og tenkte og bytte fargen på skroget fra gul til hvit. Spørmål 1 kan jeg bare kan pusse ned gul fargen og ikke gelcoaten også male med hvit maling? 2 Rulle male eller lakkere? 3 Hvilken type maling/lakk burde jeg bruke. Vil at den skal ha et blankt og hvit utseende? 4 Hva burde jeg pusse ned med grovt eller fint eller begge deler? Kommentar fra moderator: Redigert capslock-tittel. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Hvis du studerer emnetitlene her på forumet, og også forumreglene, så ser du sikkert hvorfor man ikke skal bruke store bokstaver. Er båten lakkert fra før? Er det i så fall brukt en eller tokomponent lakk? Sprøyting krever utstyr og kunnskap, rulle kan alle gjøre. Nedmatting foregår i trinn fra ca. 200 til 1000, avhengig av overflaten beskaffenhet. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Hva slags båt er det? Ikke umulig at «gulfargen» du snakker om er gelcoaten, og sliper du vekk den er du inne på glassfiberen. Se om du kan rubbe og polere den opp først for å få den blank igjen. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Båt-mann 123 Svart 30.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2020 (redigert) @Honduras Hei takk for svar(; det er en terhi 430s og fant ut at gelcoaten er gul farga. Redigert 30.Mars.2020 av Båt-mann 123 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Båt-mann 123 Svart 30.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2020 (redigert) @Lazyjack Hei båten er ikke lakkert før og beklager for store bokstaver var ikke ett rop etter hjelp eller aggressivt ment, men var for og tydeliggjøre emnet, har lest meg opp på regler og skal ikke skje igjen(: Redigert 30.Mars.2020 av Båt-mann 123 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 30.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2020 Terhi.... Da skal du sjekke litt før du går igang. Tradisjonelle plastbåter er bygget i form som først sprøytes med gelcoat, deretter bygges det på lag med glassfiber på innsiden. Vet ikke hvordan nyere Terhi-båter bygges, men vet at de eldre er bygget på en annen måte med gjennomfarget plast av et eller annet slag. Sikkert noen med kunnskap om dette som kan fylle inn. Du bør i det minste sjekke hva slags materiale båten din er bygget av. Gamle Terhi-båter har jeg sett sprekke da materialet virker noe sprøere enn glassfiberarmert polyester. Hadde en kjenning som hadde en Terhi i dette materialet. Da snakker vi 80/90-tallet, så mulig det ikke er relevant for din båt. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Båt-mann 123 Svart 30.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2020 @Honduras er ganske sikkert på at båten er laget av ett lag med gul gelcoat og der etter glassfiber. Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 2.April.2020 Link til dette innlegget Svart 2.April.2020 Theri er bygd i gjennomfarget ABS plast og fylt med skum. Så om ikke denne er lakket i etterkant, så er altså skroget gjennomfarget, og det finnes ikke glassfiber i disse båtene. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Båt-mann 123 Svart 3.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2020 @Fortego Hei dette er en eldre Theri 430s og denne er ikke lakkert. Den har et lag med farget gelcoat på utsiden og glassfiber på innsiden. Det er bare nyere båter av Theri som er plast bygd. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 3.April.2020 Link til dette innlegget Svart 3.April.2020 Stemmer det, hadde 430S i ungdomstia, vanlig glassfiber. Er det så mye hakk at den må lakkeres, eller kan det slipes, rubbes og poleres? Sitér dette innlegget Link to post
Båt-mann 123 Svart 16.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 var noen hakk i skroget men det har jeg sparklet og pusset ned. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.