Jump to content

Oljelekkasje Volvo Penta D4 - Turbo?


gixen

Recommended Posts

Hei!

Etter overhaling av ladeluftkjøler får jeg nå en del olje ut sladrehullet på kjøleren.

 

Det er veldig tydelig, og på 40 minutters gange kommer det en god del, se bilde under.

 

Hva er det som gjør dette? 

Hva er neste steg for å evt. Fikse dette? Bør jeg overtale ladeluftkjøler på nytt?

20200329_203339.jpg.a58c16868b8ed735cd8f32ab91ef6cb8.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Om olja kommer fra sladrehullet på ladeluftkjøleren,er det vel desverre turboen som er nermeste feilkilde.Er vel bare der det er forbindelse med luft og olje.Ligger ikkje oljekjøleren i dette området på motoren,har vert oljelekkasjer på deksler ved denne

Ekspertisen på forumet har nok løysning på problemet

Link to post
Share on other sites

Har du avfettet innsatsen i ladeluftkjøleren? I tilfelle kan det kanskje være oljerester oppløst i avfetting som nå kommer ut. Men jeg må innrømme at dette høres usannsynlig ut. 

 

Alternativt må oljen komme fra turbo eller fra veivhusventilasjonen. Start med det enkle, sjekk veihusventilasjonsfilteret at dette ikke er fullt av olje og at det er korrekt montert. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Innsatsen ble først avfettet, så syrebadet. Syns det er for mye olje til at det kan være rester.

 

Takk for tipset om veivhusventilasjonen! Skal absolutt sjekkes. Om denne er tett, kan det altså medføre såpass mye olje gjennom turbo og inn på kjøleren?

Link to post
Share on other sites

gixen skrev 22 minutter siden:

Om denne er tett, kan det altså medføre såpass mye olje gjennom turbo og inn på kjøleren?

 

Det vet jeg ikke. Men det koster ingenting å utelukke det som mulig årsak. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke spesialist på disse motorene. På generelt grunnlag, det er nokså mye oljedamp som skal kondenseres og renne tilbake i bunnpannen. På GM'en min var det en service-fix på de første motorene for å få oljen tilbake til bunnpannen. Så sjekk dette først. Dernest kommer tetningene i turboen. 

Link to post
Share on other sites

En enkel måte å sjekke om oljen kommer fra veivhusventilasjonen, er å ta slangen av luftfilterboksen og inn på en ren flaske.

Tett mellom flaske og slange med feks skumgummi, men ikke pakk den for hardt, den må puste...

Da vil oljedampen kondensere i flaska og du kan sammelikne om 40 min kjøring gir tilnærmet samme oljemengde som du fikk i motorrommet.  (var det ca en cl?)

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har jeg begynt jakten på problemet.

I dag så jeg noen oljeflekker ved siden av luftfilter. Mistenkte med en gang at det var olje i luftfilter.

20200330_192548.jpg.ea04a2dce146f00dd4949325d623ef6d.jpg

Først demonterte jeg veivhusfilterholderen for bedre tilkomst. 

Deretter tok jeg ut filteret, det ser nok ikke så aller verst ut.

20200330_193700.jpg.dbbf7b722a6c60220980ae68b303589c.jpg

 

Videre tok jeg av lokket til luftfilter. Her rant det ut mye olje! Anslagsvis en liter iallefall.

20200330_195653.jpg.59ef9584e4798d0307c8ed64469b80c4.jpg20200330_195658.jpg.f9358962d2350234ac45e2679df91f56.jpgher blir det vasking ja..

 

Er det å anta at tett filter er årsaken til dette, eller har jeg mer alvorlig trøbbel?

Link to post
Share on other sites

Du kan i alle fall friskmelde turboen ?

 

Enten så kommer det unormalt mye olje inn i veivhusventilasjonsfilteret, eller så virker ikke filteret/filterhuset som det skal. 

 

Du skrev tidligere at innsatsen i ladeluftkjøleren ikke var unormalt tilgriset av olje. Det tolker jeg dithen at dette er noe som nylig har oppstått. 

 

Har du gjort annet vedlikehold på motoren siden den ble kjørt sist?

Har du kjørt med høyt oljenivå på motoren? Er det lenge siden veivhusventilasjonsfilteret ble byttet?

Er slangen fra filteret og ned i bunnpanna åpen?

 

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 35 minutter siden:

Har du gjort annet vedlikehold på motoren siden den ble kjørt sist?

Har du kjørt med høyt oljenivå på motoren? Er det lenge siden veivhusventilasjonsfilteret ble byttet?

Er slangen fra filteret og ned i bunnpanna åpen?

 

Jeg har siden jeg fikk båten i fjor høst mistenkt litt oljelekkasje fra bunnpanna, det lå alltid litt oljeflekker i kjølen etter tur. Jeg har da etterfyllt olje nå og da, opp til nær maks. Snakket med en mekanikerkompis som mente det kunne være noe høyt for denne båten. Har ikke som jeg vet vært fyllt over maks.

 

Annet vedlikehold er bare ladeluftkjøler.

 

Filter skulle være nytt når jeg hentet båten i fjor høst, men begynner å lure litt på det..

 

Har ikke sjekket røret til bunnlinja, det skal jeg gjøre. Takk for tips!

Link to post
Share on other sites

casie skrev 31 minutter siden:

kan det være gjennomslag i motoren?kan du ha fått vann inn i en eller flere sylindere ifb med overhaling av ladeluftkjøler.. har du kontrollert om det blåser mye ut av oljepåfyllingslokket når mor går?

Håper virkelig det ikke er gjennomslag, men hvem vet.

 

Ladeluftkjøler tørket flere dager før jeg monterte den tilbake så den var nok tørr.

 

Har ikke sjekket trykk ut av oljepåfyllingen, det skal sjekkes. Takk for tips!

Link to post
Share on other sites

Enda en mulig årsak: Kan innsatsen i veivhusventilasjonsfilteret vært feilmontert slik at kondensert oljedamp fant veien inn i luftfilteret i stedet for å drenere ned i bunnpanna? Jeg vet ikke om dette er mulig slik filteret er konstruert, men verdt å ta med i vurderingene. 

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Takk for tips!

 

Når jeg tenker mer etter har det vært et visst oljeforbruk på motoren, og jeg ser jo hvor det er blitt av. Er det andre årsaker til at det kan komme olje inn i filteret? Veivhusventilasjonen er vel eneste vei inn til filteret for olje?

 

Om det nå skulle vært gjennomslag så vil jeg anta at jeg hadde merket rufsete gange og mye røyk?

Link to post
Share on other sites

Jeg har en sånn sjekkventil i slangen under veivhusfilteret, som jeg tror er ettermontert (og standard på nye motorer).  Tror det var noen som opplevde at motoren ruset seg på olje som kom feil vei opp den slangen pga. skumming ved for høyt oljenivå og/eller helning på motor.

 

Hvis det er mistanke om gjennomslag eller lignende, så kan man kanskje teste hvordan det går med et spillekort som legges der oljelokket normalt sitter mens motoren går på tomgang.  Har aldri testet på D6'en, men det lå nokså rolig på Yanmar 6LP'en jeg hadde før iallfall.

Link to post
Share on other sites

gixen skrev 3 minutter siden:

Veivhusventilasjonen er vel eneste vei inn til filteret for olje?

 

 

Ja, men det er to mulige veier inn i filteret. Enten fra toppdekselet der oljedampen er ment å komme inn, eller fra dreneringen ned til bunnpanna. Det er på slangen ned til bunnpanna tilbakeslagsventilen som @Bonus nevner er montert på nyere årsmodeller. Har du slik tilbakeslagsventil?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg har ikke slik tilbakeslagsventil. Kan hende det er lurt å ettermontere. Men om denne ventilen stopper olje, blir det ikke før høyt trykk i motoren da?

 

Vil tett filter/olje i filterhuset gjøre at motor brenner mer olje, altså at det kan være en grunn til at det ofte er lite olje (nederste del av målestikka)?

 

Redigert av gixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Igjen, kjenner ikke denne motoren. Men mange motorer har denne ventilen. Og for en del motorer har den et skifteintervall. Akkurat her jeg sitter og knotter nå, husker jeg ikke detaljer. BMW'en har slik ventil. GM'en til Hulda har ikke slik ventil. Men GM'en har en kondenseringsinnretning som skal kondensere oljedamp og returnere dampen til bunnpannen. Skifteintervall på denne ca. 80000 km på bilmotoren. Så det kan godt hende at det er her du har problemet. Jeg ble sjokka da jeg så hvor mye GM'en damper ut av ventilasjonen. Helt normalt på min motor. 

Link to post
Share on other sites

Skal vel egentlig ikke bli noe trykk i motoren, siden det er "kontakt" også fra toppen av motoren inn til veivhusfilteret.

 

Normalt skal det jo bare komme oljedamp til veivhusfilteret, og mesteparten skal helst renne ned den slangen tilbake i bunnpanna, mens "delvis renset" veivhusluft suges til luftfilteret og inn i motoren for å bli brent.

 

Blir jo litt interessant å vite om du kan ha litt høyt oljenivå, som piskes opp av veivakslingen.  Tror det helst er hvis det dannes skum at noe kan "bygge seg" oppover den slangen.  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...