Jump to content

Oljelekkasje Volvo Penta D4 - Turbo?


gixen

Recommended Posts

gixen skrev 20 minutter siden:

Men om denne ventilen stopper olje, blir det ikke før høyt trykk i motoren da?

 

Nei, trykket i motoren utlignes gjennom slangen fra ventildekselet til oljefilteret. 

 

Kanskje er årsaken at du har hatt for høyt oljenivå i forhold til det motoren trives med. Jeg praktiserer etterfylling først når nivået er på min på peilepinnen, og fyller aldri over midt på markeringen. 

 

En mulig vei videre er å gjøre rent, montere veivhusventfilter og luftfilter. Juster så oljenivået slik at dette ligger nær minimum på peilepinnen. Start opp, test overtrykk ved å åpne påfyllingslokket som tidligere foreslått. Om det ikke er indikasjoner på overslag, bruk båten forsiktig og se om det kommer ny olje i veivhusventfilteret. 

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 4 minutter siden:

 

Kanskje er årsaken at du har hatt for høyt oljenivå i forhold til det motoren trives med. Jeg praktiserer etterfylling først når nivået er på min på peilepinnen, og fyller aldri over midt på markeringen. 

 

En mulig vei videre er å gjøre rent, montere veivhusventfilter og luftfilter. Juster så oljenivået slik at dette ligger nær minimum på peilepinnen. Start opp, test overtrykk ved å åpne påfyllingslokket som tidligere foreslått. Om det ikke et indikasjonet på overslag, bruk båten forsiktig og se om det kommer ny olje i veivhusventfilteret. 

Jeg tror også årsaken kan være for mye olje.

 

Takk for god plan for veien videre. Bør jeg løsne slanger osv. For å tørke opp, eller holder det å tørke opp det jeg kommer til via filterhuset?skal også sjekke om røret til bunnpanna er åpen.

Redigert av gixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ett sjekkpunkt til som jeg kom til å tenke på:

 

Slangen for å suge opp oljen ved oljebytte kommer opp rett bak luftfilterhuset. Denne skal ha en plugg i enden sikret med en slangeklemme. Er denne pluggen på plass?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 18 minutter siden:

Ett sjekkpunkt til som jeg kom til å tenke på:

 

Slangen for å suge opp oljen ved oljebytte kommer opp rett bak luftfilterhuset. Denne skal ha en plugg i enden sikret med en slangeklemme. Er denne pluggen på plass?

Ja, den er på plass ?

Link to post
Share on other sites

Bonus skrev for 9 timer siden:

Oljenivå på D4 og D6 har vært diskutert her inne flere ganger. Henger vel litt sammen med hvordan motoren er montert (hellingsvinkel).

Jeg passet alltid på at oljenivået aldri var over midten på peilepinnen.

Det står muligens noe om når/hvordan det skal peiles for å måle rett også. Har vært borti en D4 som hadde veldig forskjellig resultat på pinnen med en dags mellomrom. Ellers kan det være en vanskelig endring å akseptere at det er godt nok over minimum, når man er vant til å ligge oppunder maks. Var liksom vanlig på gamle motorer med litt forbruk, å fylle oppunder maks, så var det lenger til neste etterfylling:giggle:. Men det er gjerne ikke så mye av totalt oljevolum som befinner seg i måleomerådet på pinnen, så det går helt fint på min også.

Link to post
Share on other sites

I kveld tenkte jeg å gå videre med undersøkelsene.

 

Det som står på programmet utifra tips er:

1. Demontering av slange til bunnpanne, sjekke at denne er åpen og fin, samt stussen mot bunnpanne

2. Sjekke om det går ann å feilmontere veivhusventilasjonsfilter. Det så fint ut når jeg demonterte, men kan jo hende at det var feilmontert.

 

Jeg klarer ellers ikke å se hvor kilden til olje evt. kan komme fra. Det må være fra bunnpanna eller at oljedamp ikke kommer tilbake til bunnpanna.

Link to post
Share on other sites

gixen skrev 22 minutter siden:

... Jeg klarer ellers ikke å se hvor kilden til olje evt. kan komme fra. Det må være fra bunnpanna eller at oljedamp ikke kommer tilbake til bunnpanna.

 

Jeg ville ikke avskrevet generelt høyt oljenivå i motoren (lik eller over MAX) heller. Disse motorene er litt tricky å peile, jeg peilet alltid på morgenen før oppstart. Og sørget for å ligge mellom midten og MIN merket på peilepinnen. Mitt veivhusventilasjonsfilter var normalt "lett innoljet", men jeg hadde aldri slike lekkasjer som du har vist på dine bilder. 

Link to post
Share on other sites

Bonus skrev 41 minutter siden:

Jeg ville ikke avskrevet generelt høyt oljenivå i motoren (lik eller over MAX) heller. Disse motorene er litt tricky å peile, jeg peilet alltid på morgenen før oppstart. Og sørget for å ligge mellom midten og MIN merket på peilepinnen. Mitt veivhusventilasjonsfilter var normalt "lett innoljet", men jeg hadde aldri slike lekkasjer som du har vist på dine bilder. 

Jeg har ikke avskrevet det, og det er hovedteorien min om hva som har skjedd i dette tilfellet. Da har det jo i tilfelle kommet opp fra slangen til bunnpanna. Tenkte bare å utelukke andre muligheter mens jeg først har demontert en del i området.

Link to post
Share on other sites

gixen skrev for 3 timer siden:

 

 

Jeg klarer ellers ikke å se hvor kilden til olje evt. kan komme fra. Det må være fra bunnpanna eller at oljedamp ikke kommer tilbake til bunnpanna.

Går litt mot strømmen jeg, men kan man utelukke turbo helt? Det høres naturstridig ut da oljen må renne mot luftstrømmen, men på tomgang og noen sekunder etter motor stoppes kan det vel være en mulighet at noe havner i filteret om tetning rundt turboaksling er dårlig. Oljen og motor må vel da være varm. Litt risikabelt kanskje og kjøre uten filter bare for og teste. Men sikkert greit og sjekke de andre tingene som er nevnt først.

Link to post
Share on other sites

hegra skrev for 4 timer siden:

Går litt mot strømmen jeg, men kan man utelukke turbo helt? Det høres naturstridig ut da oljen må renne mot luftstrømmen, men på tomgang og noen sekunder etter motor stoppes kan det vel være en mulighet at noe havner i filteret om tetning rundt turboaksling er dårlig. Oljen og motor må vel da være varm. Litt risikabelt kanskje og kjøre uten filter bare for og teste. Men sikkert greit og sjekke de andre tingene som er nevnt først.

Nja. Da jeg vasket filterboksen vasket jeg også utløpet for luft så langt jeg rakk. Det er en relativt stor kant her, og det må komme mye for at det skal komme over kanten.

Link to post
Share on other sites

Har ikke fått undersøkt noe mer da noe kom i veien i går, men har googlet litt.

 

Et tips kan kanskje være at oljekjøleren er tett, og at oljen da blir presset opp i veivhusventilasjonen. Ville jeg ikke ved sånne feil fått unormalt oljetrykk?

 

 

Link to post
Share on other sites

Har også staket opp røret til bunnpanna, det var åpent og fint. Rengjort filterhus og slanger jeg kommer til, og montert sammen igjen med nye filter.  

 

Det kommer fremdeles en del olje ut sladrehull,nesten som jeg lurer på om det kommer ut flere steder. Dette har kommet i kjølen siden mandag kveld, da det sist var rent i kjølen.

20200401_224205.jpg.2e25bdf0feac9e3d53053caa4031cef7.jpg

Link to post
Share on other sites

gixen skrev for 9 timer siden:

Dette har kommet i kjølen siden mandag kveld, da det sist var rent i kjølen.

 

Har du hatt start på motoren etter rengjøring? Når du først har dratt olje inn i ladeluftkjøleren vil det gjerne ta litt tid før alt kommer ut gjennom det lille hullet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

gixen skrev for 9 timer siden:

Når jeg tørker av inni røret som kommer fra motor som går inn på veivhusfilteret får jeg hvit gugge. Er det vann i olja, eller er det normalt at det kommer litt sånt?

 

 

Hvit olje betyr ofte at det er fukt/vann tilstede. Jeg har aldri rengjort disse slangene så jeg kan ikke svare på om det pleier å være sånn. Men du kan jo for sikkerhets skyld åpne oljepåfyllingslokket for å sjekke at det ikke ligger gugge oppe under ventildekslene. 

 

Har det vært nødvendig å etterfylle kjøleveske på motoren?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 54 minutter siden:

 

Har du hatt start på motoren etter rengjøring? Når du først har dratt olje inn i ladeluftkjøleren vil det gjerne ta litt tid før alt kommer ut gjennom det lille hullet. 

Nei, jeg har ikke hatt start på den. Kommer til å starte opp neste gang jeg er i båten for å sjekke eventuellt trykk ut oljepåfylling, samt ta oljeskift.

 

Brigg skrev 47 minutter siden:

 

Hvit olje betyr ofte at det er fukt/vann tilstede. Jeg har aldri rengjort disse slangene så jeg kan ikke svare på om det pleier å være sånn. Men du kan jo for sikkerhets skyld åpne oljepåfyllingslokket for å sjekke at det ikke ligger gugge oppe under ventildekslene. 

 

Har det vært nødvendig å etterfylle kjøleveske på motoren?

Det ser helt normalt ut under oljepåfyllingslokket. Jeg ble fortalt at det er helt normalt med noe hvit gugge i pusteslangen, siden det her er lite olje og det kommer kondens fra innsugsluften.

 

Har ikke vært nødvendig med fylling av kjøleveske så langt, men jeg har ikke sjekket nivå etter siste tur. Skal gjøres neste gang jeg er i båten.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg hatt motoren i gang, og det ser bra ut i filtrene etterpå. Den fikk gå i 10 minutter, ikke helt normal driftstemperatur, men likevel fikk jeg vel 60 grader på den. Luftfilter så helt fint ut etterpå. Skal prøve mer i helgen.

 

Jeg stusser litt på pulserende oljetrykk. Det har jeg ikke sett før. Trykket blir lavere med høyere turtall, og vipper mellom 4.5 og 5.5 på tomgang når den er kald. Er dette noe som kan indikere noe?

 

Den jager også litt på turtall når det er kaldt, men det gjør den andre også innimellom.

 

Det er ikke trykk ut oljepåfyllingen.

Redigert av gixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvordan er oljenivået på motoren nå?

 

Sikker på at ikke oljetrykket har variert også tidligere, men at du er ekstra oppmerksom nå?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 29 minutter siden:

Hvordan er oljenivået på motoren nå?

 

Sikker på at ikke oljetrykket har variert også tidligere, men at du er ekstra oppmerksom nå?

Oljenivået er på minimumsmerket.

 

Oljetrykket har ikke variert tidligere, jeg er nøye med å følge med på instrumentene på tur siden båten og motorene er nye for meg?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...