gixen Startet 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Startet 29.Mars.2020 Hei! Etter overhaling av ladeluftkjøler får jeg nå en del olje ut sladrehullet på kjøleren. Det er veldig tydelig, og på 40 minutters gange kommer det en god del, se bilde under. Hva er det som gjør dette? Hva er neste steg for å evt. Fikse dette? Bør jeg overtale ladeluftkjøler på nytt? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Om olja kommer fra sladrehullet på ladeluftkjøleren,er det vel desverre turboen som er nermeste feilkilde.Er vel bare der det er forbindelse med luft og olje.Ligger ikkje oljekjøleren i dette området på motoren,har vert oljelekkasjer på deksler ved denne Ekspertisen på forumet har nok løysning på problemet Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Det er vel kanskje avdekket av at drenshullet i ladeluftkjøler nå er åpent, og således ikke et nytt problem?? Går veivhusåndingen inn i lutfilter/luftinntak på disse motorene, kan det komme derfra også. Sitér dette innlegget Link to post
gixen Svart 29.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Det er slettes ikke umulig @Gullfisk, men tror ikke det har vært så gale som nå. Innsatsen i kjøleren var ikke tilsølt av olje, men noe var det jo. Ikke noe som gjorde at jeg eller mekanikerkompis mistenkte noe. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Har du avfettet innsatsen i ladeluftkjøleren? I tilfelle kan det kanskje være oljerester oppløst i avfetting som nå kommer ut. Men jeg må innrømme at dette høres usannsynlig ut. Alternativt må oljen komme fra turbo eller fra veivhusventilasjonen. Start med det enkle, sjekk veihusventilasjonsfilteret at dette ikke er fullt av olje og at det er korrekt montert. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
gixen Svart 29.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Innsatsen ble først avfettet, så syrebadet. Syns det er for mye olje til at det kan være rester. Takk for tipset om veivhusventilasjonen! Skal absolutt sjekkes. Om denne er tett, kan det altså medføre såpass mye olje gjennom turbo og inn på kjøleren? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 gixen skrev 22 minutter siden: Om denne er tett, kan det altså medføre såpass mye olje gjennom turbo og inn på kjøleren? Det vet jeg ikke. Men det koster ingenting å utelukke det som mulig årsak. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Hulda Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Jeg er ikke spesialist på disse motorene. På generelt grunnlag, det er nokså mye oljedamp som skal kondenseres og renne tilbake i bunnpannen. På GM'en min var det en service-fix på de første motorene for å få oljen tilbake til bunnpannen. Så sjekk dette først. Dernest kommer tetningene i turboen. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 (redigert) Ser ut på bilder som veivhuslufting går gjennom filter, og inn på luftfilter. Drenering fra veivhusfilter til sump. Får håpe problemet ligger her. Redigert 29.Mars.2020 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 (redigert) En enkel måte å sjekke om oljen kommer fra veivhusventilasjonen, er å ta slangen av luftfilterboksen og inn på en ren flaske. Tett mellom flaske og slange med feks skumgummi, men ikke pakk den for hardt, den må puste... Da vil oljedampen kondensere i flaska og du kan sammelikne om 40 min kjøring gir tilnærmet samme oljemengde som du fikk i motorrommet. (var det ca en cl?) Redigert 29.Mars.2020 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gixen Svart 30.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2020 Godt tips @dieselfan. Skal se om det kan la seg gjennomføre. Det kan godt stemme med ca 1cl, det ser ofte verre ut enn det er :) Sitér dette innlegget Link to post
gixen Svart 30.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2020 Nå har jeg begynt jakten på problemet. I dag så jeg noen oljeflekker ved siden av luftfilter. Mistenkte med en gang at det var olje i luftfilter. Først demonterte jeg veivhusfilterholderen for bedre tilkomst. Deretter tok jeg ut filteret, det ser nok ikke så aller verst ut. Videre tok jeg av lokket til luftfilter. Her rant det ut mye olje! Anslagsvis en liter iallefall. her blir det vasking ja.. Er det å anta at tett filter er årsaken til dette, eller har jeg mer alvorlig trøbbel? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 30.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2020 Du kan i alle fall friskmelde turboen ? Enten så kommer det unormalt mye olje inn i veivhusventilasjonsfilteret, eller så virker ikke filteret/filterhuset som det skal. Du skrev tidligere at innsatsen i ladeluftkjøleren ikke var unormalt tilgriset av olje. Det tolker jeg dithen at dette er noe som nylig har oppstått. Har du gjort annet vedlikehold på motoren siden den ble kjørt sist? Har du kjørt med høyt oljenivå på motoren? Er det lenge siden veivhusventilasjonsfilteret ble byttet? Er slangen fra filteret og ned i bunnpanna åpen? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
casie Svart 30.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2020 kan det være gjennomslag i motoren?kan du ha fått vann inn i en eller flere sylindere ifb med overhaling av ladeluftkjøler.. har du kontrollert om det blåser mye ut av oljepåfyllingslokket når mor går? Sitér dette innlegget Link to post
gixen Svart 30.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2020 Brigg skrev 35 minutter siden: Har du gjort annet vedlikehold på motoren siden den ble kjørt sist? Har du kjørt med høyt oljenivå på motoren? Er det lenge siden veivhusventilasjonsfilteret ble byttet? Er slangen fra filteret og ned i bunnpanna åpen? Jeg har siden jeg fikk båten i fjor høst mistenkt litt oljelekkasje fra bunnpanna, det lå alltid litt oljeflekker i kjølen etter tur. Jeg har da etterfyllt olje nå og da, opp til nær maks. Snakket med en mekanikerkompis som mente det kunne være noe høyt for denne båten. Har ikke som jeg vet vært fyllt over maks. Annet vedlikehold er bare ladeluftkjøler. Filter skulle være nytt når jeg hentet båten i fjor høst, men begynner å lure litt på det.. Har ikke sjekket røret til bunnlinja, det skal jeg gjøre. Takk for tips! Sitér dette innlegget Link to post
gixen Svart 30.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2020 casie skrev 31 minutter siden: kan det være gjennomslag i motoren?kan du ha fått vann inn i en eller flere sylindere ifb med overhaling av ladeluftkjøler.. har du kontrollert om det blåser mye ut av oljepåfyllingslokket når mor går? Håper virkelig det ikke er gjennomslag, men hvem vet. Ladeluftkjøler tørket flere dager før jeg monterte den tilbake så den var nok tørr. Har ikke sjekket trykk ut av oljepåfyllingen, det skal sjekkes. Takk for tips! Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 30.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2020 Enda en mulig årsak: Kan innsatsen i veivhusventilasjonsfilteret vært feilmontert slik at kondensert oljedamp fant veien inn i luftfilteret i stedet for å drenere ned i bunnpanna? Jeg vet ikke om dette er mulig slik filteret er konstruert, men verdt å ta med i vurderingene. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bonus Svart 30.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2020 Det kom en tilbakeslagsventil i kretsen til åndefilteret (veivhusventilasjonsfilteret) på et tidspunkt. Husker ikke detaljene, men greit å ta med i vurderingene. Sitér dette innlegget Link to post
gixen Svart 30.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2020 Takk for tips! Når jeg tenker mer etter har det vært et visst oljeforbruk på motoren, og jeg ser jo hvor det er blitt av. Er det andre årsaker til at det kan komme olje inn i filteret? Veivhusventilasjonen er vel eneste vei inn til filteret for olje? Om det nå skulle vært gjennomslag så vil jeg anta at jeg hadde merket rufsete gange og mye røyk? Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 30.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2020 Jeg har en sånn sjekkventil i slangen under veivhusfilteret, som jeg tror er ettermontert (og standard på nye motorer). Tror det var noen som opplevde at motoren ruset seg på olje som kom feil vei opp den slangen pga. skumming ved for høyt oljenivå og/eller helning på motor. Hvis det er mistanke om gjennomslag eller lignende, så kan man kanskje teste hvordan det går med et spillekort som legges der oljelokket normalt sitter mens motoren går på tomgang. Har aldri testet på D6'en, men det lå nokså rolig på Yanmar 6LP'en jeg hadde før iallfall. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 30.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2020 gixen skrev 3 minutter siden: Veivhusventilasjonen er vel eneste vei inn til filteret for olje? Ja, men det er to mulige veier inn i filteret. Enten fra toppdekselet der oljedampen er ment å komme inn, eller fra dreneringen ned til bunnpanna. Det er på slangen ned til bunnpanna tilbakeslagsventilen som @Bonus nevner er montert på nyere årsmodeller. Har du slik tilbakeslagsventil? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
gixen Svart 30.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2020 (redigert) Nei, jeg har ikke slik tilbakeslagsventil. Kan hende det er lurt å ettermontere. Men om denne ventilen stopper olje, blir det ikke før høyt trykk i motoren da? Vil tett filter/olje i filterhuset gjøre at motor brenner mer olje, altså at det kan være en grunn til at det ofte er lite olje (nederste del av målestikka)? Redigert 30.Mars.2020 av gixen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 30.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2020 Tror Steyr også hadde problem med dette på tidlige modeller. Kunne i gitte situasjoner, tror det var krapp sving, trekke olje opp av veivhus. Det er nok noe slikt tilbakeslagsventilen skal hindre. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2020 Igjen, kjenner ikke denne motoren. Men mange motorer har denne ventilen. Og for en del motorer har den et skifteintervall. Akkurat her jeg sitter og knotter nå, husker jeg ikke detaljer. BMW'en har slik ventil. GM'en til Hulda har ikke slik ventil. Men GM'en har en kondenseringsinnretning som skal kondensere oljedamp og returnere dampen til bunnpannen. Skifteintervall på denne ca. 80000 km på bilmotoren. Så det kan godt hende at det er her du har problemet. Jeg ble sjokka da jeg så hvor mye GM'en damper ut av ventilasjonen. Helt normalt på min motor. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 30.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2020 Skal vel egentlig ikke bli noe trykk i motoren, siden det er "kontakt" også fra toppen av motoren inn til veivhusfilteret. Normalt skal det jo bare komme oljedamp til veivhusfilteret, og mesteparten skal helst renne ned den slangen tilbake i bunnpanna, mens "delvis renset" veivhusluft suges til luftfilteret og inn i motoren for å bli brent. Blir jo litt interessant å vite om du kan ha litt høyt oljenivå, som piskes opp av veivakslingen. Tror det helst er hvis det dannes skum at noe kan "bygge seg" oppover den slangen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.