Jump to content

Oljelekkasje Volvo Penta D4 - Turbo?


gixen

Recommended Posts

Ny dag i båten, der jeg har filmet litt for å kanskje få mer input på om det er noe mer galt.

 

Her er film som viser pulseringen på oljetrykk.

 

Her er film som har en forholdsvis høy hvinelyd. Er dette helt sikkert reimlyd?

 

Her er film som "viser" varierende turtall.

 

 

Kan disse videoene indikere noe for dere eksperter?

Kan det ha sammenheng med for slakk eller for stram reim?

 

Planen videre nå er å bytte olje og filter på maskinen før prøvetur.

Link to post

Etter oljeskift er det noe mindre pulserende oljetrykk , særlig når motor er blitt varm. Sammenlignet med motor nummer to ser det ut til at det er samme oppførsel. Da bryr jeg meg ikke mer om det.

 

Har gått mer over motoren og ser at oljetilførselslangen til turbo svetter mye. Blir bytte av denne. Etter to gode varmkjøringer er det fremdeles ikke kommet ny olje i luftfilter. Blir spennende å se etter prøvetur når turboen spinner for å se om det kommer mer. 

Link to post
  • 1 år senere...

Jaha, nå har altså dette skjedd igjen på samme motor, på første tur. Akkurat samme symptomer som sist. Olje ut sladrehull i ladeluftkjøler, samt fullt i luftfilteret. Anslagsvis en liter totalt.

 

Oljenivået peilet jeg før turen startet, og det var da på nedre halvdel på peilepinnen.

 

Jeg tviler på gjennomslag siden det ikke er andre symptomer som at peilepinnen er blåst ut eller oljesøl rundt påfylling. Kommer likevel til å sjekke åndingen ut påfylling ved kald motor så snart jeg har vasket.

 

Har handlet nye slanger med tilbakeslagsventil til veivhusventilasjonen, og håper egentlig at det løser problemet permanent.

 

I og med at dette har skjedd første tur begge gangene heller jeg mot at enten filter eller slange til bunnpanne går tett i løpet av opplagsperioden men at det kanskje løsner av seg selv eller at det løste seg når jeg staket opp forrige gang.

 

Irriterende når jeg hadde gullende rent motorrom..

Link to post
  • 1 måned senere...

Har du funnet ut av dette? Har fulgt med for å se om det kom noen oppdateringer. Jeg har en D6 med noe høyt oljeforbruk, og jeg mistenker turbo. Maskinen er en 310 fra 2006 som har 1080 timer på telleren. Jeg kan se noe oljefilm på vannet når jeg kommer fra tur med varm motor. Når jeg starter opp kald motor er det ingen ting å se, så jeg mistenker at oljen kommer fra turbo på eksos-siden.  

Link to post

Har du tilbakeslagsventil på slangen til veivhusfilteret?  Detble ettermontert på mine d6er i 2009. De ble produsert i 2007 om jeg husker rett. 
ser nå at du sier du har det. Men er ventilen satt på rett vei? Den skal hindre olje å komme fra bunnpanne og opp i veivhusfilteret. 
 

det kom på alle nye motorer i 2008/2009 etter hendelser der motoroljen kom inn i innsuget via veivhuset.  Dette skyldtes kombinasjonen av høyt oljenivå og kjøring i halvplan. Oljen ble da presset opp slangen til veivhusvemtilasjonen og inn i luftfilteret. Dette medførte selvtenning på motorene, som ruste opp i turtall til de havarerte. 
 

jeg har aldri over midt på peilepinnen i oljenivå 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
  • 1 år senere...
  • 9 måneder senere...
  • 6 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
gixen skrev On 17.5.2024 at 21.15:

Ja, det gjorde det.

Hei.

Flott at dette løste seg. Jeg har kjøpt båt med D4-260A-B og har foreløpig lite erfaring. Har du art.nr til slangene? Evt bilde av de, slik at jeg kan se om dette er ettermontert på min motor?

Motor står nå på pall, så lett å inspisere før den monteres i båten.

Link to post
Torsen67 skrev On 19.5.2024 at 11.15:

Hei.

Flott at dette løste seg. Jeg har kjøpt båt med D4-260A-B og har foreløpig lite erfaring. Har du art.nr til slangene? Evt bilde av de, slik at jeg kan se om dette er ettermontert på min motor?

Motor står nå på pall, så lett å inspisere før den monteres i båten.

Del nummer 14 her: https://www.volvopenta.com/shop/522546/part-sections/54169692

Link to post
  • 1 måned senere...

 

Takker for en nyttig tråd med en god beskrivelse av problemet, og ikke minst at det meldes om hva og hvordan problemet ble fikset. Det er dessverre alt for mange diskusjoner som stopper uten at det blir meldt tilbake hvordan det endte.  Jeg fikk oljefilm på sjø og noe økt oljeforbruk. 

Problemet lå som beskrevet i tilbakeslagsventilen mellom filteret og bunnpanna. Ventilen var så og si helt tett slik at olja gikk andre veier som til turbo og ladeluftkjøler, og noe olje til luftfilter. Når jeg blåste i ventilen var det som om lukkemekanismen satt i en seig sirup. Spylte ventilen flere ganger med en tynn penetrerende olje. Nå går lukkemekanismen lett. Montert tilbake og testkjørt over flere timer i marsj fart. Ingen tap av olje og ingen film på sjøen.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...