gixen Svart 4.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 Ny dag i båten, der jeg har filmet litt for å kanskje få mer input på om det er noe mer galt. Her er film som viser pulseringen på oljetrykk. Her er film som har en forholdsvis høy hvinelyd. Er dette helt sikkert reimlyd? Her er film som "viser" varierende turtall. Kan disse videoene indikere noe for dere eksperter? Kan det ha sammenheng med for slakk eller for stram reim? Planen videre nå er å bytte olje og filter på maskinen før prøvetur. Sitér dette innlegget Link to post
gixen Svart 5.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 Etter oljeskift er det noe mindre pulserende oljetrykk , særlig når motor er blitt varm. Sammenlignet med motor nummer to ser det ut til at det er samme oppførsel. Da bryr jeg meg ikke mer om det. Har gått mer over motoren og ser at oljetilførselslangen til turbo svetter mye. Blir bytte av denne. Etter to gode varmkjøringer er det fremdeles ikke kommet ny olje i luftfilter. Blir spennende å se etter prøvetur når turboen spinner for å se om det kommer mer. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 5.April.2020 Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 gixen skrev 18 minutter siden: ... Blir spennende å se etter prøvetur når turboen spinner for å se om det kommer mer. Nesten som Påskekrim dette. Vi gleder oss til neste episode; prøveturen Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.April.2020 Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 Ja. Det blir heller påskenøtter enn krim. Sitér dette innlegget Link to post
gixen Svart 8.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2020 Da har jeg hatt første tur, og det ser ut til at det meste er tett og fint nå. Kommer fremdeles litt olje ut sladrehullet, men mindre enn i starten. Kommer til å følge nøye med på de neste turene også. Tusen takk til alle som har kommet med råd og tips, herlig med dette forumet. Sitér dette innlegget Link to post
gixen Svart 15.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2021 Jaha, nå har altså dette skjedd igjen på samme motor, på første tur. Akkurat samme symptomer som sist. Olje ut sladrehull i ladeluftkjøler, samt fullt i luftfilteret. Anslagsvis en liter totalt. Oljenivået peilet jeg før turen startet, og det var da på nedre halvdel på peilepinnen. Jeg tviler på gjennomslag siden det ikke er andre symptomer som at peilepinnen er blåst ut eller oljesøl rundt påfylling. Kommer likevel til å sjekke åndingen ut påfylling ved kald motor så snart jeg har vasket. Har handlet nye slanger med tilbakeslagsventil til veivhusventilasjonen, og håper egentlig at det løser problemet permanent. I og med at dette har skjedd første tur begge gangene heller jeg mot at enten filter eller slange til bunnpanne går tett i løpet av opplagsperioden men at det kanskje løsner av seg selv eller at det løste seg når jeg staket opp forrige gang. Irriterende når jeg hadde gullende rent motorrom.. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil Solheim Svart 15.August.2021 Link til dette innlegget Svart 15.August.2021 Har du funnet ut av dette? Har fulgt med for å se om det kom noen oppdateringer. Jeg har en D6 med noe høyt oljeforbruk, og jeg mistenker turbo. Maskinen er en 310 fra 2006 som har 1080 timer på telleren. Jeg kan se noe oljefilm på vannet når jeg kommer fra tur med varm motor. Når jeg starter opp kald motor er det ingen ting å se, så jeg mistenker at oljen kommer fra turbo på eksos-siden. Sitér dette innlegget Link to post
gixen Svart 16.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2021 Har ikke funnet ut av hva som forårsaker det, men har byttet slanger fra bunnpanne til veivhusventilasjon til slanger med tilbakeslagsventil. I tillegg vil jeg bytte/rense veivhusfilteret før eventuelt opplag over lengre tid. Hos meg har jeg ikke merkbart oljeforbruk utover disse to hendelsene. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.August.2021 Link til dette innlegget Svart 16.August.2021 (redigert) Har du tilbakeslagsventil på slangen til veivhusfilteret? Detble ettermontert på mine d6er i 2009. De ble produsert i 2007 om jeg husker rett. ser nå at du sier du har det. Men er ventilen satt på rett vei? Den skal hindre olje å komme fra bunnpanne og opp i veivhusfilteret. det kom på alle nye motorer i 2008/2009 etter hendelser der motoroljen kom inn i innsuget via veivhuset. Dette skyldtes kombinasjonen av høyt oljenivå og kjøring i halvplan. Oljen ble da presset opp slangen til veivhusvemtilasjonen og inn i luftfilteret. Dette medførte selvtenning på motorene, som ruste opp i turtall til de havarerte. jeg har aldri over midt på peilepinnen i oljenivå Redigert 16.August.2021 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gixen Svart 16.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2021 Slangene med tilbakeslagsventil er nylig montert. Tipper fasit kommer til våren. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Nemo Svart 4.November.2022 Link til dette innlegget Svart 4.November.2022 Det hadde vært spennende med en oppfølging av resultatet med ny slange. Sitér dette innlegget Link to post
gixen Svart 16.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2023 Hei, Foreløpig er alt bra med disse slangene, det har ikke skjedd igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Nemo Svart 13.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2024 Ble det også slutt på oljelekkasje ut sladrehullet på intercooleren? Sitér dette innlegget Link to post
gixen Svart 17.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2024 Kaptein Nemo skrev On 13.3.2024 at 10.09: Ble det også slutt på oljelekkasje ut sladrehullet på intercooleren? Ja, det gjorde det. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 19.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 gixen skrev On 17.5.2024 at 21.15: Ja, det gjorde det. Hei. Flott at dette løste seg. Jeg har kjøpt båt med D4-260A-B og har foreløpig lite erfaring. Har du art.nr til slangene? Evt bilde av de, slik at jeg kan se om dette er ettermontert på min motor? Motor står nå på pall, så lett å inspisere før den monteres i båten. Sitér dette innlegget Link to post
gixen Svart 26.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2024 Torsen67 skrev On 19.5.2024 at 11.15: Hei. Flott at dette løste seg. Jeg har kjøpt båt med D4-260A-B og har foreløpig lite erfaring. Har du art.nr til slangene? Evt bilde av de, slik at jeg kan se om dette er ettermontert på min motor? Motor står nå på pall, så lett å inspisere før den monteres i båten. Del nummer 14 her: https://www.volvopenta.com/shop/522546/part-sections/54169692 Sitér dette innlegget Link to post
Kvitebjorn Svart 26.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2024 Takker for en nyttig tråd med en god beskrivelse av problemet, og ikke minst at det meldes om hva og hvordan problemet ble fikset. Det er dessverre alt for mange diskusjoner som stopper uten at det blir meldt tilbake hvordan det endte. Jeg fikk oljefilm på sjø og noe økt oljeforbruk. Problemet lå som beskrevet i tilbakeslagsventilen mellom filteret og bunnpanna. Ventilen var så og si helt tett slik at olja gikk andre veier som til turbo og ladeluftkjøler, og noe olje til luftfilter. Når jeg blåste i ventilen var det som om lukkemekanismen satt i en seig sirup. Spylte ventilen flere ganger med en tynn penetrerende olje. Nå går lukkemekanismen lett. Montert tilbake og testkjørt over flere timer i marsj fart. Ingen tap av olje og ingen film på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.