Jump to content

Stick sveise helt dritt resultat.. hjælp..


Peter-

Recommended Posts

Da jeg ikke har mulighed for at lave noget business tænkte jeg at jeg ville lære at sveise. Har gjort lidt MIG og det var jeg rimelig god til så købte en stick maskine i biltema og det går virkelig dårligt..

 

Sveiser med 2mm stål stick ved 70 amp som står på pakken jeg købte.. for at få det igang må jeg slå en 3-4 gange hurtigt efter hinanden. Derefter synes jeg egentligt at det går meget godt men når jeg kigger på resultatet herefter er det bare dritt/crap som ses på billedet. Hvad går jeg forkert? Har prøvet både hurtigt og langsomt men intet forbliver sammen, får bare sådan nogle usammenhængende dråber. Sveiser jeg på et dårligt/forkert materiale? Dårlig stik? Strøm? Bruger måske ???. Er somom at det ikke kan hænge fast....

61EAB21B-7E87-497A-A3C9-C8F8270905E7.jpeg.2357f3e133edce9f1a4076ed45a2a191.jpeg


Mvh,

Peter

Redigert av Peter- (see edit history)
Link to post

Hmm planen var ellers at sveise nogle varmforsinket stålplader sammen..

 

Hvad kan jeg så sveise som kan modstå et båt-miljø? Alm stål ruster vel med det samme..

 

Kan man så aldrig sveise varmforsinket materialer?

 

Helsefare er indånding? Havde en inorganisk maske på samt stod udenfor i vinden. Brugte nr 11 på min sveise maske selvom 10 burde være nok... så håber jeg overlever... 

 

 

Link to post
Peter- skrev 33 minutter siden:

Så kan man slibe overfladen af og så sveise det og male det over med rust beskyttende middel?

 

 

Ja, men det skal slipes godt å grundig, ellers blir det bare dritt igjen.

Men skal dette være under saltvann. Så hadde jeg gått for 316(Rustfritt) 

Å husk å kjøpe rette pinner da også. 

Å som andre har nevnt, så er åndedrettsvern jævla viktig, om en sveiser i noen med galvanisering. Dritt giftig denne møkka. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Peter- skrev for 6 timer siden:

Sveiser med 2mm stål stick ved 70 amp som står på pakken

 

Et tips til; det er ikke det letteste å lære seg å sveise med 2mm elektroder. Kjøp det en pakke med 3,2mm rutile elektroder, det er de letteste å lære seg å sveise med (nest etter syrefaste). De er stivere, så det er mye lettere å ha kontroll på pinnen, de tåler høy strøm uten å bli ødelagt, og smeltebadet flyter lettere med 3,2mm tråd enn 2mm. Still strømmen på maks, og sett den heller litt ned hvis den er for høy. Da er det lettere å tenne elektroden, samt å holde den tent, og smeltebadet flyter ut uten at du får kaldflyt. Når elektroden har tent kan du holde den helt ned i kontakt med stålet og slepe den bortover. Når du begynner å få kontroll på dette skrur du strømmen gradvis ned til der den skal være. Du skal sveise med forskjellig strøm avhengig av flere faktorer: Fugetype og sveisestilling (innvendig hjørne, utvendig hjørne, horisontalt, vertikalt, under opp osv.), materialtykkelse, spenning på stedet, type apparat mm. 

 

 

Link to post
Komodo skrev 24 minutter siden:

 

Et tips til; det er ikke det letteste å lære seg å sveise med 2mm elektroder. Kjøp det en pakke med 3,2mm rutile elektroder, det er de letteste å lære seg å sveise med (nest etter syrefaste). De er stivere, så det er mye lettere å ha kontroll på pinnen, de tåler høy strøm uten å bli ødelagt, og smeltebadet flyter lettere med 3,2mm tråd enn 2mm. Still strømmen på maks, og sett den heller litt ned hvis den er for høy. Da er det lettere å tenne elektroden, samt å holde den tent, og smeltebadet flyter ut uten at du får kaldflyt. Når elektroden har tent kan du holde den helt ned i kontakt med stålet og slepe den bortover. Når du begynner å få kontroll på dette skrur du strømmen gradvis ned til der den skal være. Du skal sveise med forskjellig strøm avhengig av flere faktorer: Fugetype og sveisestilling (innvendig hjørne, utvendig hjørne, horisontalt, vertikalt, under opp osv.), materialtykkelse, spenning på stedet, type apparat mm. 

 

 

3.2mm 309 pinner er vel noe av det letteste en kan sveise med. Disse holder også fint for hobby sveis.

PS: For de som ikke vet hva 309 er, så er det til å sveise karbon mot 316. Disse kan en som Komodo sier kjøre helt ned i materialet, altså slepe den i sveise retning. 

En annen fordel med 309 å syrefaste pinner er at slakken løsner av seg sjøl uten enn må banke masse meg slagpiggen.

Å sveisen ser fine ut(sjøl om en ikke vet hva en holder på med)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Jula sælger disse, de er rutile:

https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/sveising-og-lodding/sveising/sveiseelektroder/elektrodesett-210089/
 

Kunne ikke finde 309 elektroder på google.

 

@Komodo, kæmpe takk - skal gøre sådan du foreslår...

 

Når jeg bliver bedere kan du fortælle lidt om logikken mht hvordan man vælger strøm med De  eksempler du gav? Tænker at det er noget af mindre strøm på hjørner og måske når vertikalt? Hvis jeg må slå flere gange for at starte en elektrode har jeg da for lidt strøm også? Tror dog i mit tilfælde at det var fordi jeg prøvede at sveise overflade belagt materiale..

 

Så lidt på YouTube mht galvaniseret stål, og det ser ud til at man kan fjerne overflade behandling med slibning eller syre. Man kan fantisk også sveise det hvis man har de rigtige elektroder men pga sink oxid forgiftning bør man undgå det.

 

Zink oxid forgiftning giver influenza lignende symptomer og hovedpine og føler man sig lidt dårlig skal man stoppe med at sveise med det samme..

 

Jeg kommer til at sveise to små plader sammen som jeg skal bruge for at installerer en bbq på båden..  Det kommer ikke til at tage mange minutter, står udenfor hjemme og har åndemaske på og sliber overfladen først..

 

Rustfrit stål er det godt alternativt men det er møj dyrt med mindre at det er virkelig tyndt - og så kan man glemme at sveise det..


Mvh,

Peter

Redigert av Peter- (see edit history)
Link to post
Peter- skrev for 3 timer siden:

Kunne ikke finde 309 elektroder på google.

309 er gullende gode tråder, men du må nok til en proff-forhandler for å få tak i slike. Og regn med at de koster! Det er nok dyre tråder bare for å øve. Jeg anbefaler derfor rutile til å begynne med. 

 

Men en annens sak. Det blir nevnt her at du ikke skal sveise galvanisert uten å slipe vekk sinken først, og det er i utgangspunktet korrekt. Men du skal få et lite tjuvtriks. Hvis du kapper til galvaniserte materialer kan du legge dem inntil hverandre og sveise med rustfri tråd uten å slipe vekk galv. Du får da en sveis som er rustfri, og galven (sinkbelegget) vil gå nesten helt inn til sveisen. Jeg har gjort det mange ganger med galvaniserte profiler uten å male over sveisene etterpå. Men vær obs! Som enkelte nevner dannes det giftige gasser når du sveiser i galvansierte materialer, rene sennepsgassen. Stå derfor ute i god vind med slike ting. Forsøker du å gjøre samme trikset med vanlig rutil tråd vil det bare koke opp og bli porer. 

 

Peter- skrev for 3 timer siden:

Når jeg bliver bedere kan du fortælle lidt om logikken mht hvordan man vælger strøm med De  eksempler du gav? Tænker at det er noget af mindre strøm på hjørner og måske når vertikalt?

Innvendig hjørne - høy strøm

Utvendig hjørne - lav strøm

Buttskjøt, horisontalt - mellomting

Stigende vertikalt (ikke for nybegynnere, og ikke med alle elektroder) - lav strøm (lavere enn du trodde var mulig...)

 

Peter- skrev for 3 timer siden:

Hvis jeg må slå flere gange for at starte en elektrode har jeg da for lidt strøm også? Tror dog i mit tilfælde at det var fordi jeg prøvede at sveise overflade belagt materiale..

Nei, det stemmer ikke. Sink leder strøm godt, så det var ikke derfor den ikke tente. Men når du sveiser så danner det seg et krater i tuppen av elektroden. Et triks er å bruke tommelen og brekke vekk litt av det elektrodedekket som  danner krateret. På vanlige elektroder leder ikke elektrodedekket strøm, så når du må kakke med elektroden for at den skal tenne, så er det fordi du må slå vekk elektrodedekket for å få kontakt med elektrodekjernen og grunnmaterialet. Den andre årsaken til at du kan ha hatt problemer med å tenne elektroden er at du kan ha hatt for lav strøm. Forsøk å sette strømmen opp på 50% over anbefalt intervall og prøv igjen. Sett heller ned strømmen hvis den er for høy. Den tredje årsaken til at det er vanskelig å tenne elektroden kan være apparatet. Dersom du har kjøpt en vanlig sveisetrafo (billigste type apparat), så er de mye vanskeligere å starte med enn en inverter. Det har med at en inverter har mer avansert elektronisk styring av strøm og spenning, og den gir deg mye høyere startspenning slik at starten er lettere. 

 

Peter- skrev for 3 timer siden:

Jeg kommer til at sveise to små plader sammen som jeg skal bruge for at installerer en bbq på båden..  Det kommer ikke til at tage mange minutter, står udenfor hjemme og har åndemaske på og sliber overfladen først..

Skal du montere en grill på båten? I så fall vil jeg sterkt fraråde deg å bruke galvanisert stål. Gå for rustfritt først som sist. 

 

Peter- skrev for 3 timer siden:

Rustfrit stål er det godt alternativt men det er møj dyrt med mindre at det er virkelig tyndt - og så kan man glemme at sveise det..

Neida. Gå til en skraphander (gjenvinning av metaller) og spør om du kan plukke litt i skrapet. Mange bedrifter leverer inn mye kapp som er glimrende utgangspunkt for slike diy prosjekter. Plukk ut noe som er 3mm eller tykkere, helst 4 og oppover. Da er det kurant å sveise med elektrode. På tynnere materialer er MIG eller TIG å foretrekke. Lykke til !

 

Link to post

@Komodo tusinde takk - det var alt den information jeg kunne drømme om :) får trænet lidt med det over de næste dage - der er jo lidt sport i at sveise med stick også synes det er ganske fun challange altså..

 

Godt trick med skraphandler... må bare finde en i Stavanger...  som også er åben nu...

 

Hvordan genkender man rustfri? Er det altid flot og skinnende som et spejl?

 

Mvh,

Peter

Redigert av Peter- (see edit history)
Link to post
Peter- skrev 8 minutter siden:

Godt trick med skraphandler... må bare finde en i Stavanger...  som også er åben nu...

Søk på gjennvinning på 1881.

 

Peter- skrev 8 minutter siden:

Hvordan genkender man rustfri? Er det altid flot og skinnende som et spejl?

Nei, det kan like gjerne være grått og matt. Et kjennetegn er at det ikke er rustent selv om det ligger ute :giggle: Ta med deg en kraftig magnet. Dersom den ikke biter, så er det austenittisk rustfritt av den sorten du vil ha :thumbsup:

Link to post
Peter- skrev 11 minutter siden:

Godt trick med skraphandler... må bare finde en i Stavanger...  som også er åben nu...

 

Finnes det fortsatt skraphandlere hvor man får komme innenfor og se seg om og plukke i skrapet, slik som i "gamle" dager?

 

I mitt nærområde er dette nå en saga blott. Før kunne jeg gå omkring og plukke div. materialer og deler. Men nå har vi sikkerhet, HMS osv. osv.

at den tiden er forbi. Ikke går det å få kjøpt seg en beta stål til en normal pris noe sted heller. De skal jo ha mer for kappinga enn det metallstykket koster, om det da i det hele tatt er mulig å få kjøpt noe annet enn "hele lengder", og da kreves det ofte både reg.nr og firmakonto.

 

 

 

 

Link to post

Mulig at det er enklere å få  kapp fra en mekanisk bedrift. Fikk det selv for drøyt ti år siden fra en bedrift som var nabo til der jeg jobbet, men nå må en kanskje kjenne noen på innsiden for å få noe.

 

Hadde vært gøy å fått til å sveise selv, men har ikke noe utstyr og ser heller ikke det store behovet for det.

Redigert av tilplan (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...