Jump to content

Stick sveise helt dritt resultat.. hjælp..


Peter-

Recommended Posts

Har lige været forbi et sted der lå tæt på og de kunne fylde mig op med lidt gratis stål, så det var bra. De var de lidt tynd på rustfri så må prøve et andet sted en dag men nu har jeg lidt mere at øve mig på. 
 

Må få fat i nogle bedere elektroder næste gang jeg er ude..

 

takk for pro tips - bedste forum i verden..

Redigert av Peter- (see edit history)
Link to post

Min mening; du trenger 2-3 lærebøker beregnet på yrkesfaglig studieretning, sveising. 

Legg bort trynehefte og bruk 4-5 timer på å lære deg den viktigste grunnleggende teorien. 

Så, kan du starte med enkle sveise øvelser. 

Start med det enkle. Når det sitter kan du gå videre. 

Å starte "på siste side" i boka slik du har gjort, går ikke... 

(selv med god hjelp av @Komodo

Link to post

Bare en liten kommentar om bruk av maske og filter ved sveising. De minste partiklene i sveiserøyken er så små at ingen filtere er i stand til å fange de opp. Disse er også de farligste da de går gjennom åreveggen og rett i blodet. Ved sveising av rustfritt frigjøres krom og nikkel, noe du helst ikke vil ha. Det eneste som duger er friskluftsmaske, eller utendørs som du har gjort.

Link to post
dieselfan skrev for 10 timer siden:

 

Tror ikke du fatter hvor viktig den grunnleggende teorien er.....


det gør jeg helt sikkert ikke, og ved at sveiser er en hel uddannelse i nogen lande...

 

men jeg skal sveise noget metal sammen som skal holde en bbq så selvom det ikke bliver perfekt kommer det nok til at holde. Får jeg nogensinde brug for noget seriøst som fx sveise diesel tank får jeg fat i en professionel..

 

Har lige færdiggjort en MBA så er ret træt af at studere..

Redigert av Peter- (see edit history)
Link to post

Så har jeg fået sveiset i en times tid idag, var helt perfekt med lidt vind så alt damp var aldrig i nærheden af mig..

 

Var jo en game-changer at sveise på ubehandlet stål, fik sveiset rigtigt mange plader flot og stærkt sammen. Testede nogle af dem til nemt at holde nogle 100kg, og jeg trænger bare at de holder 3kg så det er super.. Vigtigeste var bare at finde noget der kunne klare varmen fra en bbq..

 

Ang varme synes jeg at det virker til at være ekstremt vigtigt for svejsning. Stod udenfor i vind og 2c og det var virkelig svært at få buen igang måtte slå mange gange efter hinanden for a få bygget en bue op ... men når det først startede og det hele blev varmt var det ekstremt nemt kunne endda ligge min pind helt ned på metallet og bare trække den når det først blev varmt... Måske et trick kunne være at varme før man sveiser?

 

Fik også øvet på tyndere stål. 1.5mm gik nemt og formåede at sveise helt ned til 1mm stål ved at sveise ca 1-2 sek, holde pause til farven/varmen forsvinder, sveise igen osv.. fik også lært at lappe huller hvilket er ganske sporty på tynd stål altså...

 

Dog fejlede jeg med at sveise hjørner og kanter på det tynde stål.. det smeltede bare fuldstændig... men tilgengæld giver det lidt indre ro at se metal smelte..

 

Tak for alle de gode tips...

 

Mvh,

Peter

 

 

 

 

 

 

Link to post

Om du knekker bort slagg spissen på elektroden, før du starter, så skal du ikke måtte slå flere ganger, sjøl om det så er minus 20.

Forvarming har med materialet å gjører. I industrien hvor en har sveise prosedyre for alt som skal sveises, så er det masse som må forvarmes, samt en masse andre ting som må følges.

 

Men for å sveise i 1mm å 1,5mm så hadde jeg ikke gidd å tenke tanken på pinne sveis. Da hadde jeg gått for MIG. Da er det enkelt å punktsveise. 

 

Men til ditt hobby bruk, ja da kjører du bare på, å gir faen i lærebøker hehe 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Peter- skrev for 8 timer siden:

Ang varme synes jeg at det virker til at være ekstremt vigtigt for svejsning. Stod udenfor i vind og 2c og det var virkelig svært at få buen igang måtte slå mange gange efter hinanden for a få bygget en bue op ... men når det først startede og det hele blev varmt var det ekstremt nemt kunne endda ligge min pind helt ned på metallet og bare trække den når det først blev varmt... Måske et trick kunne være at varme før man sveiser?

Kan tenkes at du bør følge rådet til @dieselfan om å skaffe en teoribok... En god start er også å få med en kamerat som er litt øvet og lære noen nybegynnertriks. Tenne elektroden er en av de vanskelige delene med å lære å sveise, men ut fra det du skriver høres det ut som om du har en trafo, det har du ikke sagt noe om. Du har heller ikke sagt noe om hvorvidt du har skrudd strømmen opp på maks. Da pleier det å gå lett å tenne elektroden. Du kan prøve å tenne elektroden som du tenner en fyrstikk. Slep den bortover stålplata til du får i gang lysbuen, så stopper du opp og begynner og sveise der. Har du forsøkt det? Som @Okkaby skriver så skal du ikke treng å kakke elektroden hvis du har knekt vekk krateret med tommelen. 

Link to post

Ser han skriver han kjøpte på Biltema. Når jeg sjekker BT sine sider, så finner jeg ikke disse helt billige Trafo maskiner lengre. Ser ut som dette er den billigste de har nå til pinne.

https://www.biltema.no/verktoy/sveising/sveiser/sveiseinverter-mma-100dc-2000035257

 

Denne burde fungere helt ok til litt hobby sveis i tynne materialer med tynne elektroder. Men hadde ikke kjørt kilometer sveis med 3,2 pinner med den, da holder den ikke ut første dag hehe

Men er jo mulig han har kjøpt en av de gamle maskiner som de evt har hatt igjen fra tidligere. Jeg finner ikke igjen elektroder hos BT heller på nett. Mulig jeg bare er trøtt nu da hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Ser Jula har noen elektroder, som skal være 309, sjøl om jeg ikke kjenner til kvaliteten på disse noname elektroder.

Men billige var de, så skader jo ikke å prøve seg på de.

Ellers kan du jo ta turen inn om Tools eller annen proff verktøys sjappe å kjøpe en pakke med EASB OK 67.70 som er 309 pinner. Disse er topp til det du skal sveise, og jævla enkle å bruke.

 

https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/sveising-og-lodding/sveising/sveiseelektroder/basiske-sveiseelektroder-rustfritt-stal-211340/#tab01

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Har hvad der hedder en transformer sveiser 160a MMA..  tror ikke den har starter strøm osv så der er ingen tvivl om at der er signifikant svære at bruge end en inverter sveiser hvilket nok også er derfor biltema ikke sælger den længere. Købte den for nogle år siden...


Men selvom det ikke er moderne teknologi kan den jo sagtens bruges og gør ikke noget for mig at jeg skal jobbe lidt med at få den startet. Går det at jeg starter lidt over der hvor jeg skal sveise og når jeg så får gang i den flytter jeg ned til det område hvor jeg vil sveise. Ikke kosmetisk det flotteste men det gør jobben og hvis jeg vil have det pænt sliber jeg det bare...

 

 

Køber Jula elektroder næste gang jeg er der...

 

En anden ting er at jeg husker at have ser nogen lave hobby sveisning med en håndholdt gassbrenner og pind. Nogen der ved at hvad dette hedder? Det er lidt som lodning... men skulle være bra til tynde metal... ikke så bra som tig/mig/tag eller hvad det hedder, men en mulighed for mit bbq projekt som bare skal holde nogle få kilo og er jo nemt tænker jeg... + ikke noget elektricitet så jeg kunne gøre det direkte nede på båden..

 

Link to post
Peter- skrev 22 minutter siden:

 

 

En anden ting er at jeg husker at have ser nogen lave hobby sveisning med en håndholdt gassbrenner og pind. Nogen der ved at hvad dette hedder? Det er lidt som lodning... men skulle være bra til tynde metal... ikke så bra som tig/mig/tag eller hvad det hedder, men en mulighed for mit bbq projekt som bare skal holde nogle få kilo og er jo nemt tænker jeg... + ikke noget elektricitet så jeg kunne gøre det direkte nede på båden..

 

Tror du skal la det ligge. Det krever en goe del trening å få til Autogen sveising.

Du må ha en flaske med oxygen å en flaske med Acetylen.

Så må du har slangepakke/regulator, samt rett brenner. Alt i alt blir det dyrt utstyr å kjøpe, samt leie av flasker. Og så kommer det med erfaring i å bruke dette. Så hold deg til det du har hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Mens sveiseekspertene er på banen tillater jeg meg et lite spørsmål litt på siden:

 

Jeg har anskaffet argonflaske med trykregulator. Jeg har apparater for TIG og MIG. Men det er såpass vanskelig å tre slangene på nippelen på regulatoren når jeg skal skifte sveisemetode at jeg gjerne skulle hatt en ekstra nippel så jeg kunnne ha en på hver slange. Jeg har ikke funnet noen som selger en slik nippel. Noen som vet . . ?

IMG_8510.JPG

IMG_8511.JPG

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
NilsPils skrev 23 minutter siden:

Mens sveiseekspertene er på banen tillater jeg meg et lite spørsmål litt på siden:

 

Jeg har anskaffet argonflaske med trykregulator. Jeg har apparater for TIG og MIG. Men det er såpass vanskelig å tre slangene på nippelen på regulatoren når jeg skal skifte sveisemetode at jeg gjerne skulle hatt en ekstra nippel så jeg kunnne ha en på hver slange. Jeg har ikke funnet noen som selger en slik nippel. Noen som vet . . ?

IMG_8510.JPG

IMG_8511.JPG

Har du vært innom Tess? ellers bør vel Proff partner/Tools sådan. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...