Lyno Startet 2.April.2020 Del på Facebook Startet 2.April.2020 Hei. Jeg vurderer å kjøpe seilbåt for å bo i den hele året. Jeg har ingen seilerfaring, men er relativt skjøvant og planlegger å gå noen kurs og få grundig opplæring. Jeg har tre (en i barnehage og to på barneskole) som også skal bo i båten mesteparten av tiden, så jeg må ha en båt av en viss størrelse, ideelt sett fire lugarer. Jeg tenker i første omgang å bruke båten til seiling i Oslo-fjorden og langsmed kysten. Hva slags/hvilken båt vil dere råde meg til å gå for? (Jeg har er budsjett på rundt 1 000 000kr). Jeg tar også gjerne imot råd fra andre som bor i båt med barn. Takk for innspill, tips og råd! Sitér dette innlegget Link to post
marionette Svart 2.April.2020 Del på Facebook Svart 2.April.2020 hei, kanskje litt off topic, Men se deg rundt i Norge og verden med finansmarkeder i fritt fall og verdens produksjon heftig redusert. Et næringsliv som ikke har penger nok på bok til å engang klare 2 uker uten oppdrag og må ha statshjelp. Jeg ville i disse tider vært meget forsiktig med å bruke en million på noe i det hele tatt. I disse tider er cash King. mvh Sitér dette innlegget Link to post
Lyno Svart 2.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2020 Jo, takk for tipset. Jeg er fult klar over det, og det er akkurat denne situasjonen som er noe av årsaken til at jeg vurderer dette akkurat nå...,jeg trenger et sted å bo.... og her i området er det ikke store bøttekottet å få på land for 1mill., men, på sjøen kan bolig og drøm kombineres (i en meget vanskelig livssituasjon for øyeblikket)...... Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 3.April.2020 Del på Facebook Svart 3.April.2020 Velkommen på forumet @Lyno - det må være en spennende vurderingsfase du er i! Som et tips som vil gi deg mange timer med lesing: Dersom du søker etter temaet i feltet oppe til høyre, vil du finne mange tråder som omhandler det å bo i seilbåt. Da har du noe å lese på, mens du venter på svar her Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 3.April.2020 Del på Facebook Svart 3.April.2020 Synes at dette i utgangspunktet må være en OK leilighet hvis man er på jakt etter bobåt og til småturer. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=174337965 Problemstilling: Hvordan er det med oppvarming og vinteren? Der hvor jeg her min båt så er kapasieten for landstrømmen bare 16A og det holder vel ikke så særlig langt for en så stor båt. Det kan også være litt mer problematisk å finne plass å fortøye for en såpass stor båt, enn en litt mindre båt. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 3.April.2020 Del på Facebook Svart 3.April.2020 Arne2 skrev 45 minutter siden: Synes at dette i utgangspunktet må være en OK leilighet hvis man er på jakt etter bobåt og til småturer. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=174337965 Problemstilling: Hvordan er det med oppvarming og vinteren? Der hvor jeg her min båt så er kapasieten for landstrømmen bare 16A og det holder vel ikke så særlig langt for en så stor båt. Det kan også være litt mer problematisk å finne plass å fortøye for en såpass stor båt, enn en litt mindre båt. Mtp oppvarming bør man vel i vertfall ha noe vinterisolasjon på dekk. Fyring med strøm er vel ok grunnvarme, men den primære oppvarmingskilden burde nok være diesel. Vannvarme med radiator og gulvvarme er vel det som gir en jevn varme. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 3.April.2020 Del på Facebook Svart 3.April.2020 Har selv brukt en Bavaria 40AC som bosted både sommer og vinter. I den klarte jeg meg akkurat med 16A trengte ikke å kjøre dieselfyren. Dekket og skroget på disse er ikke så verst isolert men overgangen mellom skrog og dekk er ikke isolert så her må det tas grep om den skal brukes på vinterstid. Det samme et tilfelle med alt av vinduer/ventiler men det løses lett med å tape over noe bobleplast gjerne med en byggplast øverst. Største utfordringen din vil vel være å finne en fornuftig båtplass til en 50 foter. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 3.April.2020 Del på Facebook Svart 3.April.2020 Ville begynt med å finne båtplass. Tipper det blir det vanskeligste i Oslofjorden? Tror ikke alle havner tillater at du bor i båten heller? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 3.April.2020 Del på Facebook Svart 3.April.2020 Ville vurdert minst 45 fot, kanskje opp mot 49, siden dere er flere om bord. Og som shipahoy sier, start med båtplass. Det er som regel vanskeligere å finne enn båt. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Hedwig Svart 3.April.2020 Del på Facebook Svart 3.April.2020 Lyno skriver at han/hun er i en vanskelig livssituasjon, og at det er vanskelig å finne stor nok bolig, og derfor vurderer seilbåt. Hvis det først og fremst er for opplevelsen og drømmen om å bo i seilbåt er det jo bra. Men om dette først og fremst er på grunn av økonomi vil jeg på det absolutt sterkeste fraråde å kjøpe seilbåt. Det blir store løpende utgifter hvert år, og i motsetning til bolig på land får du neppe verdistigning. Ville også ventet et par måneder, prisene kan falle hardt i løpet av sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 3.April.2020 Del på Facebook Svart 3.April.2020 Anbefaler katamaran hvis du finner en stor nok innenfor ditt budsjett. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 3.April.2020 Del på Facebook Svart 3.April.2020 (redigert) 11 hours ago, Havelle said: Hvis det først og fremst er for opplevelsen og drømmen om å bo i seilbåt er det jo bra. Men om dette først og fremst er på grunn av økonomi vil jeg på det absolutt sterkeste fraråde å kjøpe seilbåt. Det blir store løpende utgifter hvert år, og i motsetning til bolig på land får du neppe verdistigning. Ville også ventet et par måneder, prisene kan falle hardt i løpet av sommeren. Er det nødvendigvis så veldig store utgifter med en moderne velholdt båt, når det gjelder vedlikehold? Vil det ikke være litt større risiko ved å kjøpen en "en stor båt med uklar teknisk tilstand" ? Nå har jeg aldri hatt eller eid noen Bavaria men det inntrykket jeg sitter med, etter å ha vært på besøk, det er jo at dette er fantastisk fine båter med hensyn til interiør og bokomfort. Å forflytte seg fra min 32 foter til en Bavaria 32, det er jo som å bevege seg fra et vått hundehus til et stort lukseriøst hotellrom. Hva bruker man penger på når man tar vare på en Bavaria? (Har jo faktisk tenkt tanken et par ganger ..) Redigert 3.April.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 3.April.2020 Del på Facebook Svart 3.April.2020 Arne2 skrev 55 minutter siden: Er det nødvendigvis så veldig store utgifter med en moderne velholdt båt, når det gjelder vedlikehold? Vil det ikke være litt større risiko ved å kjøpen en "en stor båt med uklar teknisk tilstand" ? Nå har jeg aldri hatt eller eid noen Bavaria men det inntrykket jeg sitter med, etter å ha vært på besøk, det er jo at dette er fantastisk fine båter med hensyn til interiør og bokomfort. Å forflytte seg fra min 32 foter til en Bavaria 32, det er jo som å bevege seg fra et vått hundehus til et stort lukseriøst hotellrom. Hva bruker man penger på når man tar vare på en Bavaria? (Har jo faktisk tenkt tanken et par ganger ..) Vi har en B42, og vi trives veldig godt. Kunne fint bodd i henne, og større båter er enda bedre. Enig med deg av hva du sier om Bavaria. For pengene gir de veldig god bokomfort (selv om andre typer nok seiler skarpere og bedre) Men båtplass og vanlig vedlikehold krever jo en del penger. Oppvarming krever også mye. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 4.April.2020 Del på Facebook Svart 4.April.2020 Maika skrev for 20 timer siden: Anbefaler katamaran hvis du finner en stor nok innenfor ditt budsjett. Og selvfølgelig hvis du finner stor nok båtplass :) Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 4.April.2020 Del på Facebook Svart 4.April.2020 12 hours ago, Arne2 said: Hva bruker man penger på når man tar vare på en Bavaria? (Har jo faktisk tenkt tanken et par ganger ..) Er nok ikke noe spesielt ved en Bavaria som gjør at de er voldsomt dyre å vedlikeholde, men 50 fot seilbåt kan koste mye penger. Når en går opp i dimensjon blir alt dyrt, og det begynner også å bli vanskelig å få solgt såpass store båter. Jeg drømmer litt om halvstor Hallberg Rassy (type 43-48 fot); nå er det uansett noen år til jeg kommer til å kjøpe noe slikt, men det er nok betegnende for risikoen en tar ved å kjøpe stor båt at de to som ligger på Finn har ligget der i en evighet. Det er fascinerende å se hvor mye penger det drar å gå opp i båtstørrelse – fascinasjonen forvandler seg muligens til frustrasjon og pustevansker den dagen jeg slutter å ha liten båt. Seil og rigg koster litt penger også på en liten båt, men kostnaden stiger eksponensielt med båtstørrelse. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 4.April.2020 Del på Facebook Svart 4.April.2020 Har absolutt forståelse for den problemstillingen. Har en 32 fot gammel seilbåt, og den oppleves vel etterhvert som en liten pram med kahytt. Men du verden så enkelt og så greit å legge til land, å finne kaiplass, osv, det aller meste er enkelt. Jeg hart vært og sett på litt større båter og når jeg har begynt å tenke på hvordan jeg skulle komme inn og ut av havn med disse båtene og få dem fortøyd, så har jeg blitt helt svett. Da har det rett og slett vært godt å gå tilbake til prammen på 32 fot og si til seg selv at "dette er utrolig enkelt, her slipper jeg mange problemer". 32 fot er på mange måter "veldig passe" for en turbåt. Men noen båt til å bo i, det synes jeg nok ikke en 32 foter er, selv om båter på 32 fot kan ha en nokså stor forskkjell i innvendig volum. Jeg har alltid og så langt følt det som en liten lettelse når de store båtene som jeg har vært og sett på har blitt solgt til noen andre. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 4.April.2020 Del på Facebook Svart 4.April.2020 Det koster ikke så veldig mye å ha en forholdsvis stor seilbåt gitt at en ikke som meg seiler som en idiot og spjærer seil. Brukte vel knapt halvparten i årlige vedlikeholdsutgift på Bavaria 40AC med Volvo D2-55 kontra det jeg gjør nå på en 28 fots motorbåt med Volvo D6-350. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 4.April.2020 Del på Facebook Svart 4.April.2020 shipahoy skrev On 3.4.2020 at 8.57: Ville begynt med å finne båtplass. Tipper det blir det vanskeligste i Oslofjorden? Tror ikke alle havner tillater at du bor i båten heller? Ville nok startet prosjektet med å finne egnet båtplass. De er ikke mange havner i Oslofjorden som tillater båtplass brukt som helårsbolig eller som er lagt til rette for det. Sitér dette innlegget Link to post
Lyno Svart 5.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2020 Tusen takk for mange nyttige innspill og tips. Jeg vet allerede om en havn der jeg vet jeg kan bo, enn så lenge er det også ledig plass der....et godt tips å ordne med det først ja. Jeg har også vært inne på tanken om katamaran, men har tenkt at bryggeplass kan bli en utfordring..... er det forresten norn her som har bodd i båt med barn ? (Og om det skulle være tvil, så er det ikke pga min livssituasjon akkurat nå at jeg vurderer å bo i båt, den tanken har jeg hatt lenge, men den situasjonen jeg er i nå, har ført til at jeg nå ser det som både en mulighet og en løsning). Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 5.April.2020 Del på Facebook Svart 5.April.2020 (redigert) Det som er fascinerende med en litt stor seilbåt det er jo rekkevidden. Man behøver jo ikke bare å bo, man kan også dra på lange fine turer. Har en gammel 32 fot seilbåt som var i dårlig stand da jeg kjøpte den. Det kostet litt i vedlikehold det første halve året, men etter det har det vært nesten ingen ting. Skjønner ikke helt hvorfor det skal være så dyrt å vedlikehold ene moderne seilbåt som er i god stand. En annen faktor som jeg tror kan være litt trøblete for en stor båt, der er å heise dem opp på land hvert år eller annet hvert år for rengjøring og eventuell bunnsmøring. Hvis det dreier seg om en båt på 3-4-5 tonn så får man dem jo opp de fleste steder, men hvis det dreier seg om 15-20 tonn eller noe slikt, da skal man vel kikke seg litt mer omkring. Ser Bavaria'en jeg linket til over er på kun 12.6 tonn men den er ganske "lang og bred". Ville også ha planlagt for det som går på "utendørs vedlikehold" og det å ta båten på land når det er behov for det. Redigert 5.April.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 6.April.2020 Del på Facebook Svart 6.April.2020 Ja har bodd litt i båt med tre barn. To tenåringsjenter og en liten gutt. Det største problemet var vel at vi måtte fylle vann vær tredje dag. Tenåringsjenter her et umettelig behov for vann. Så skal du ha slike ombord bør du ha vannslangen i umiddelbar nærhet. Enkelte steder kan jo dette med vannfylling være et problem på vinteren og noe som må sjekkes ut i forkant. Et stor seilbåt holder det fint å ha på land noen dager annen vært år om du ikke skal delta i kappseilas. Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 6.April.2020 Del på Facebook Svart 6.April.2020 Det med vann er et veldig godt poeng! Vann og strøm, begge deler må være tilgjengelig uten at du må flytte båten. Hatt båten i elva i Mandal i vinter, fikk toppet opp vanntanken i nov/des engang før det var stengt ned frem til månedsskifte mars/april. Jeg har tank på 300 liter og brukt båten en god del, men nå var det tomt. Sitér dette innlegget Link to post
Lyno Svart 18.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2020 I havna jeg skal bo i er det flere svære båter og flere fastboende, så det er godt tilrettelagt for begge deler. Men, godt tips med både isolering og fylling av vann. Mine barn er i barneskolealder alle tre. Med de to eldste tror jeg det vil være relativt uproblematisk, men jeg er litt nervøs med tanke på yngste..... Og ja, tanken med stor båt, er jo naturligvis, etter etterhvert å kunne dra på lengre reiser også... Tusen takk for mange nyttige innspill! Sitér dette innlegget Link to post
Kapt.Landkrabbe Svart 31.Juli.2020 Del på Facebook Svart 31.Juli.2020 Lyno skrev On 18.4.2020 at 7.08: Mine barn er i barneskolealder alle tre. Med de to eldste tror jeg det vil være relativt uproblematisk, men jeg er litt nervøs med tanke på yngste..... Ble det båtliv på deg, Lyno? Jeg er i mer eller mindre samme situasjon akkurat nå, og har vurdert en 40’ish motorbåt kontra mikro bolig. Ankepunktet er barn i båt, og jeg finner fint få båtboere med akkurat den erfaringen (skjønt innspill fra en som vurderte det, men slo det fra seg). Kanskje det egentlig sier det meste, men drømmen om et liv i båt vil liksom ikke slippe taket... Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 31.Juli.2020 Del på Facebook Svart 31.Juli.2020 Kapt.Landkrabbe skrev for 1 time siden: Ankepunktet er barn i båt, og jeg finner fint få båtboere med akkurat den erfaringen Bak betalingsmur, men leste denne artikkelen før betalingsmuren kom, disse bor i en katamaran med barn. Leste også en artikkel om noen som bodde i en 75-fots stålbåt med barn, men det blir jo gjerne en helt annen greie, og ikke noe folk flest har kapasitet til☺️ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.