Randesund39 Svart 1.August.2020 Link til dette innlegget Svart 1.August.2020 (redigert) Når det gjelder havn, er alternativene foruten flaks med en privat brygge som tllater beboelse, Aker brygge, kongen marina, killing og lasa. Det er grovt sett utvalget. Har selv tilbrakt en vinter i riktig nok seilskøyte og skal ALDRI ned i kjelleren igjen. For meg er båt uten overbygg med 360 grader utsikt over rekka a No Go. Bor meget lykkelig i en cabincruiser 36 fot og ser for meg at en mill gjør det mulig å skaffe seg en på 49 fot som er mere familiestørrelse. Overbygg er for meg et minimumskrav for å trives i båt og det særs på vintertid. det er mine preferanser etter mange år som båtboer. Å bo i båt mener jeg å ha sett er rene lykken for barn. Men som alle klokelig sier... båtplass først og så båt. Ellers kan du komme i ei lei knipe. Redigert 1.August.2020 av Randesund39 skrivefeil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 1.August.2020 Link til dette innlegget Svart 1.August.2020 (redigert) Jeg har vel aldri "bodd" i båt, annet enn periodevis, vekselende mellom mine forholdsvis små seilbåter. (30 og 32 fot.) Har bodd i 30 foteren i ca 6 uker nå i sommer og det har vært ganske all right. Det som jeg aldri har forstått, det er at folk sier "seilbåt" straks det blir snakk om "bobåt". I likhet med Randsund39 så vil jeg mene at det å ha en skikkelig overbygning og 360 grader utsikt det må vel være kjempe viktig hvis man skal "bo". (Og ikke bare feriere.) Den store fordelen med seilbåt, det er jo "range" eller rekkevide for de turene man kan ta, og uansett et nokså lavt kostnadsnivå for drivstoffet, hvis man kjører for motor. For en cabincruiser så er jo kostnadene for drivstoff vanligvis veldig mye høyere, men hva har det å si hvis man bare skal "bo". Da må det vel være "bokomford" som står i fokus, herunder også "god utsikt", som står i fokus, og så blir jo motor og eventuelt seil bare noe man bruker til "å kjøre flyttelasset", og det gjør man kanskje ikke så ofte. Båtplass har vel mye med størrelse å gjøre. Hvis det dreier seg om forholdvis små båter, slik som de to jeg har, så er det jo ikke noe problem. Med en gang det blir litt "uvanlig stort" så kan det vel bli problemer. Har ikke egentlig typiske cabincruisere bedre plass innvendig i forhold til seilbåter, når man sammenligner lik utvendig størrelse? (Har selv bare erfaring med seilbåter.) Redigert 1.August.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kapt.Landkrabbe Svart 1.August.2020 Link til dette innlegget Svart 1.August.2020 Hakkannen skrev for 21 timer siden: Bak betalingsmur, men leste denne artikkelen før betalingsmuren kom, disse bor i en katamaran med barn. Leste også en artikkel om noen som bodde i en 75-fots stålbåt med barn, men det blir jo gjerne en helt annen greie, og ikke noe folk flest har kapasitet til☺️ Det var nettopp de to artiklene jeg også hadde lest . Men takk for infoen. Jeg må nok ut på utleiemarkedet en periode, men fortsetter å sanke info om livet i båt! Sitér dette innlegget Link to post
Kapt.Landkrabbe Svart 1.August.2020 Link til dette innlegget Svart 1.August.2020 Randesund39 skrev for 4 timer siden: Har selv tilbrakt en vinter i riktig nok seilskøyte og skal ALDRI ned i kjelleren igjen. For meg er båt uten overbygg med 360 grader utsikt over rekka a No Go. Kan ikke skryte av erfaring selv der, men innbiller meg at jeg er veldig enig! Randesund39 skrev for 4 timer siden: Å bo i båt mener jeg å ha sett er rene lykken for barn. Jeg vil tro mine to barn også ville digge det. Sikkerheten må imidlertid være på plass. Og så er det naturligvis dette med klesvask. Men ja; båthavn først, og så får man ta det derfra Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.