Jump to content

Behandling av treverk i cabin

FjordBåt

Recommended Posts

Hei båtfolk.

Jeg har en Fjord 725se som jeg driver å pusser opp treverket på. Under kalesjen er jeg ferdig. Skrapte ned teakfineren med varmluftspistol og malingskrape, beiset med epifanes mahoganybeis og lakket uttalige mange strøk med epifanes teaklakk. Meget fornøyd med resultatet og den varme røde fargen.

Nå har jeg smått begynt nede i cabinen. Der virker det som om teakfineren er oljet. Testet et lite område med varmluftpistol og skrape uten hell. Endte med å pusse med sandpapir. Prøvde så å legge noen strøk med epifanes mahogny beis og treverket tar det til seg godt. Overflaten syns jeg blir veldig bra. Jeg ønsker en matt finish nede i kabinen, så overflaten som blir bare av å beise ønsker jeg gjerne å beholde. 

Spørsmålet er da hvor holdbart er dette når det kun er beiset? Jeg vil ikke lakke treverket i cabinen, men kunne gjerne ha oljet. Har prøvd Owatrol edelolje på et stykke og den blir for blank. Hadde det vært en ide å mettet treverket med Owatrol D1 etter beiseing? Eller holdet det kun med beis? 

Det ville jeg påstå. Nå trekker beisen inn, men litt blir liggende i det ytre og kan slites bort. Teak har store porer som det lett trekker inn skit i, så D1 kan gjøre jobben, men også deres vanlige teak olje, den kan spes litt ut så det ikke ligger på overflaten før du tørker det bort

• 3 år senere...

@KanalkapteinenTenker du legge oppå herdet edelolje? Nei. Edelolje er ei herdende olje som legger seg som ei hinne på overflaten, tilsvarende som lakk. Dermed vil ikke penetrerende/impregnerende oljer som D1 kunne trenge inn i virket som de skal, blir bare liggende oppå som et seigt lag.

Vi skiller hovedsaklig mellom impregnerende og herdende oljer, der de første trekker ned i trevirket og fyller opp treets porer. Enkelte oljer består av såpass små molekyler at de kan trekke helt gjennom enkelte treslag, så lenge man bare påfører nok olje. Slike oljer herder ikke eller tørker sent og blir liggende akkurat i overflaten om man passer på å tørke av etter påføring. Herdende oljer vil oppføre seg mer som lakk og består av større molekyler som ikke trekker ned i virket i særlig grad, og vil herde/tørke slik at det blir liggende ei hinne over trefibrene.

For din del (for å få matt finish hvis det er behandlet med blank edelolje fra før) har du to veier du kan gå. Enten det «naturlige oljede utseendet» med impregnerende olje der du kjenner og ser trestrukturen, eller utseendet der trevirket er synlig dekket av ei overflatehinne, som med herdende olje eller lakk. 

For det første alternativet, med impregnerende olje som f.eks. D1, innebærer dette at du skraper/pusser vekk overflatehinna fra edelolja helt, og ned til rent trevirke slik at den impregnerende olja får trekke inn.

Det andre alternativet er å olje/lakkere over edelolja med et herdende produkt som er tilsatt komponenter som gir matt overflatefinish i seg selv, som f.eks. Benar silkematt eller et lignende alternativ.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
  • 2 måneder senere...

Jeg søker samme som trådstarter, altså innvendig matt utseende uten betydelig hinne. Jeg tror Owatrol D1 i moderate mengder kan passe bra. 

Mitt spørsmål er om Jotun Clipper 1 gjør det samme?

Hva er forskjell på Owatrol D1 og Jotun Clipper 1 hvis man ikke legger D2 / Clipper 2 over?

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...