Bestyreren Startet 3.April.2020 Link til dette innlegget Startet 3.April.2020 Jeg har vert en idiot. Jeg har glemt hovedbryteren på i flere mnd. Resultatet er at det er tomt for strøm. Jeg er redd jeg har tatt livet av batteriene. Bryteren sto slik at begge ver i bruk. Det eneste som var på var kjøleskapet. Er det håp om å redde batteriene? Det er her snakk om 2stk på 235amp hver. Kan de reddes med en lader? Hva bør jeg gjøre? Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var "Batteri hjelp". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster. Utdrag: Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn. Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder. Link to post
Fantino Svart 3.April.2020 Link til dette innlegget Svart 3.April.2020 Kjøleskapet har sikkert tømt de ja, men mulig det stopper før spenning blir alt for lav. Uansett ikke så mye annet å gjøre enn å sette de på lading og gjerne teste de når de er fulladet igjen. Mange her inne har nevnt billig tester som selges på Biltema. Kan muligens være bryet verdt å prøve? Link to post
Bestyreren Svart 3.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2020 Må jeg ha en stor proff lader til dette, eller klarer jeg meg med en mindre så lenge jeg har tålmodighet? Link to post
Kallethekid Svart 3.April.2020 Link til dette innlegget Svart 3.April.2020 Bestyreren skrev 49 minutter siden: Må jeg ha en stor proff lader til dette, eller klarer jeg meg med en mindre så lenge jeg har tålmodighet? Går fint med en av normal størrelse, men har du ikke et landstrømsanlegg med fast lader? Link to post
-Luna- Svart 3.April.2020 Link til dette innlegget Svart 3.April.2020 Bare husk at om batteriene er ødelagt kan de koke/ta fyr. Du bør følge med på hva som skjer. Du bør måle spenningen på batteriene før du starter og under veis. De blir nok tvilsomt helt gode igjen. Er avhengig av hvor lenge de har vært tomme og hvor tomme de har vært. Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Andor Svart 3.April.2020 Link til dette innlegget Svart 3.April.2020 har dem vært helt tomme for strøm og stått i kuldegrader, er det stort sett bare å skaffe seg nye, det skjer en kjemisk reaksjon i batteriene når dem blir helt utladet og da legger det seg et belegg på cellene i batteriene, men du kan jo gjøre et forsøk med å lade, da bør det brukes en kraftig lader som klarer å levere nok strøm/amp til og få dem til og ta imot lading igjen, neste er ta ut batteriene fra båten og la batteriene stå ute i en beholder med god lufting når du lader i tilfelle dem smeller av Link to post
Komodo Svart 3.April.2020 Link til dette innlegget Svart 3.April.2020 Du må regne med at batteriene er ødelagt, eller i det minste kraftig skadet, men det kan allikevel tenkes at det går an å puste litt kunstig liv i dem for en sesong eller to til. Men da må du komme med litt mer info om batteriene. Er det vanlige syrebatterier med kork? Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bestyreren Svart 4.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 2 hours ago, Komodo said: Du må regne med at batteriene er ødelagt, eller i det minste kraftig skadet, men det kan allikevel tenkes at det går an å puste litt kunstig liv i dem for en sesong eller to til. Men da må du komme med litt mer info om batteriene. Er det vanlige syrebatterier med kork? Ja det er vanlige blybatteri med kork ned til cellene. Link to post
mthoms Svart 4.April.2020 Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 12 hours ago, Fantino said: Kjøleskapet har sikkert tømt de ja, men mulig det stopper før spenning blir alt for lav Det synes jeg er en meget fin betragtning ... Læs din brugsanvisning til køleskabet. Hvis det slukker automatisk, når spændingen bliver for lav, så er der en god chance for batterierne bare skal lades op igen; og det kan ske med hvilken som helst oplader. Link to post
Komodo Svart 4.April.2020 Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 Bestyreren skrev for 7 timer siden: Ja det er vanlige blybatteri med kork ned til cellene. Ok, da vet vi litt mer. Det er selvsagt alfa-omega å få ladet opp batteriene så fort som mulig, men jeg ville uansett sjekket spenningen på batteriene først, det sier mye om hvor "mishandlet" de har vært. Så ville jeg begynt med å lade dem opp med en vanlig lader. La den stå på et døgn slik at du er sikker på at de får tid på seg til å ta seg opp. Så ville jeg tatt av laderen og belastet batteriene litt. F.eks. 1 min. med 100W, og målt hvilespenningen på nytt. Så ville jeg målt syrevekta på alle cellene og notert det ned på et ark for hvert batteri. Veldig ujevn syrevekt tyder på at noen celler er dårligere enn andre. Les mer om syrevekt og spenning i denne gamle tråden som jeg dro i gang for ganske lenge siden: Deretter ville jeg forsøkt å få til en utjevningslading av batteriene. Det gjør du ved å kjøre opp spenningen til et visst nivå over en viss tid. Spenningen over polene skal da være bra mye høyere enn normalt anbefalt polspenning, og for å få til det på to så store batterier må du trykke på med veldig høy spenning. Jeg brukte en 24V lader for å få til det. Den indre motstanden i disse batteriene er så liten at spenningen ramler langt ned uansett. Med en 24V / 5A lader klarte jeg ikke å løfte spenningen over 15,1V etter husken. Helst skulle spenningen vært oppe i mellom 15,5 og 17V og holdt der en tid (husker ikke hvor lenge). Poenget er at du da får løftet nivået på de cellene som ligger lavere enn de andre ved normale sykluser. Ved normal lading til 14,4V vil batterispenningen være et resultat av spenningen på alle cellene, og ved ujevn spenning vil det være noen celler som ligger for lavt. I tillegg kan du få "freset av" litt blysulfat som har lagt seg på platene. Obs: Sørg for at cellene har plenty med vann under hele prosessen! Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Faxen Svart 4.April.2020 Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 (redigert) C-Tec lader har denne funksjonen. Kalles Recovery Redigert 4.April.2020 av Faxen (see edit history) Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Shore Svart 4.April.2020 Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 Jeg har 2 batterier i min SUV. Dynamoen tok kvelden og batteriene ble etterhvert så tomme at det ikke var antydning til strøm når jeg prøvde å starte noen dager senere. Ladet opp batteriene og regnet med at de måtte byttes etter så kraftig utlading, men tenkte å prøve litt, da det er kostbare batterier. Dette er nå ca 2 år siden, selv med mange kuldegrader om natten har det ikke vært antydning til svekkelse på disse batteriene som nå snart begynner på sitt tiende år. Japansk kvalitet kalles det vel. Ta forøvrig hensyn til hva som er sagt tidligere om lading av defekte batterier. Hadde et i båten som ga en forferdelig lukt, svovelaktig. Batteriet var glovarmt og jeg vet ikke om hva som hadde skjedd om jeg ikke hadde stoppet ladingen i tide. Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Hulda Svart 4.April.2020 Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 Det kommer an på hvor lenge batteriet har vært flatt. Link to post
Shore Svart 4.April.2020 Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 Det er nok en viktig faktor, ja. Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Bestyreren Svart 4.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 Hvor lenge det har vert utlandet vet jeg ikke sikkert, men det har stått strøm på siden ca november til midten av mars. Jeg har fått laddet det opp slik at jeg fikk start, men er redd for at det har tapt seg. Har tatt er ut av båten nå. Syrevekt ser ok ut med unntak av en celle på det ene. Lader de opp i dag, måler syrevekt og spenning, lar de stå uten lading i natt og måler. Vil ikke det gi meg en indikasjon? Link to post
Hulda Svart 4.April.2020 Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 Absolutt. Et batteri kan forøvrig ikke ljuge seg unna syrevekten, det forteller alt. Link to post
Bestyreren Svart 4.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 Jeg ser at min syrevekt fra BT ikke gir syrevekt men tall som ligner på Volt med grønn GOOD hvit FAIR og Rød RECHARGE. Det gir nok en indikasjon. Link to post
bliss X Svart 4.April.2020 Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 Jeg tror ikke det finnes noe facitsvar på dette. Opplevde det samme for en del år siden. Hadde gått fra båten på vinteren og glemt å skru av diverse forbrukere. Batteriene var dønn flate og hverken landstrøm lader eller andre "moderne" ladere ville ha noe med batteriene å gjøre. Fant fram faderen's gamle lader fra 60 tallet og den klarte å redde batteriene. Den durte og ristet noe voldsomt men etterhvert begynte spenningen sakte å stige litt. Jeg ladet i flere omganger da jeg ikke tok sjansen på å la dette beistet stå på for lenge av gangen. Etter diverse omganger med dette forhistoriske monsteret var spenningen kommet seg såpass at jeg kunne gå over på normal lading. Batteriene overlevde og fungerte. Link to post
arkmarin Svart 4.April.2020 Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 En elektronisk lader må ha spenning for å komme igang med lading. En kan bruke startkabler til batteriet fra et annet batteri til ladingen kommer igang, så kan man kople fra startkablene etter en stund. Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Bestyreren Svart 4.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 21 hours ago, Kallethekid said: Går fint med en av normal størrelse, men har du ikke et landstrømsanlegg med fast lader? Nei har ikke de enda, står på listen. Link to post
pipe Svart 4.April.2020 Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 Mye riktig er skrevet før i tråden så skal ikke gjenta det. Normalt så sulfaterer batterier som står i måneder så mye at batterikassa buler. Gjør den det så er det bare å kaste uten å bruke noe mer tid på det. Siden du har skrukorker kan du også skru av disse for å lyse ned på cellene for å sjekke for sulfatering på cellene. Link to post
Bestyreren Svart 4.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 3 hours ago, pipe said: Mye riktig er skrevet før i tråden så skal ikke gjenta det. Normalt så sulfaterer batterier som står i måneder så mye at batterikassa buler. Gjør den det så er det bare å kaste uten å bruke noe mer tid på det. Siden du har skrukorker kan du også skru av disse for å lyse ned på cellene for å sjekke for sulfatering på cellene. Hva ser jeg etter da? Link to post
pipe Svart 5.April.2020 Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 Du skal se etter om det ligger ett belegg i mellom platene i batteriet. Det belegget kan bli så tykt at det presser på blyplatene slik at de mister sin rette form men ett vært synlig belegg er ødeleggende Link to post
Bestyreren Svart 5.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 Ok, fortsatt usikker på om jeg klarer å redde de, men hva bør hvilespenningen være som et minimum på om jeg skal bruke dem videre? Noen som kan anbefale type batteri om jeg må bytte. Det som skal inn som start batteri må være 115amp og 660cca eller mer. Link to post
pipe Svart 5.April.2020 Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 (redigert) Isteden for å fokusere på hvilespenningen ville jeg prøvd å lade opp batteriet. Lykkes det slik at batteriladeren viser fullt batteri ville jeg ha tatt med det til en batteriforhandler eller eventuelt kjøpt ett batterianalyse instrument av BT om du er typen til å ville ha ting man sjelden bruker. Da får man i løpet av 2 minutter svar på hvor mange amper batteriet klarer å avgi og hvor mange prosent batteriet har tapt seg. Når det gjelder nytt batteri så er gjengs pris for ett Sønak SN850 ca kr 1300 her i byen. Da har du ett 110AHstart batteri på 850cca i fra en kjent produsent til BT pris Det er tull og velge ett batteri på 115AH over ett på 110AH men hvis du tror du må så er Sønak SR550 ett kombi batteri på 115AH med 760cca Koster ca kr 1600. Jeg kjøper kun Sønak batterier men det har like mye med at det er det min lokale batteripuscher forhandler som om de er verdens beste batterier. Redigert 5.April.2020 av pipe (see edit history) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn