Grand19 Startet 4.April.2020 Link til dette innlegget Startet 4.April.2020 (redigert) Jeg skal ha bunnstoff på en ny glassfiberbåt som ikke har bunnstoff fra før. Hvilke produkter trenger jeg? Hvordan går jeg fram? Ønsker ikke den dyre og helt fantastiske løsningen, men det mest nødvendige. Planende båt som ligger i saltvann. Redigert 4.April.2020 av Grand19 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 5.April.2020 Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 (redigert) Maskeringsteip, 240 sandpapir, en slipekloss, en boks med primer (for eks seajet 015, evt en 2komponent til 300kr mer ) og en boks bunnstoff Sett teip på vannlinja (hvis du ikke vet hvor vannlinja går, ta noen mål av samme båt med bunnstoff eller sett den på vannet og få "møkkstripe" evt marker med sprittusj) mattslip alt under teipen, rull på primer, vent til det har tørka, rull på bunnstoff, la det tørke, sett båten på vannet med god samvittighet Dette er "den dyre og gode måten", skal man gjøre det billig og enkelt, finn frem en rull, bunnstoff vannlinja på øyemål, kjør i 2mnd med noe som ser skikkelig jalla ut og som flasser av etter en liten stund. Bedre og bruke 5timer og 2-300kr ekstra den første gangen Redigert 5.April.2020 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 5.April.2020 Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 Ligger mye om dette emnet hvis du søker her på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 5.April.2020 Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 Hvis det er en ny båt som ikke har vært bunnstoffet før så lønner det seg å gjøre en grundig jobb og spandere noen kroner på 2K primer. Slik så det ut da min nye landstedsbåt ble høytrykkspylt etter to sesonger på sjøen. Leverandøren hadde gjort en malings jobb der det etter min mening var tatt et par snarveier: Det viste seg at bunn var kun vasket med aceton før priming og det var brukt ett strøk enkomponent primer. Leverandøren aksepterte reklamasjonen og vi ble enig om en kompensasjon for jobben med utbedring. Jeg bestemte meg for å strippe ned hele bunn, mattslipe og starte på nytt, I tillegg justerte jeg vannlinjen den var for lav på midten med en med en markert knekk der den krysset chine. Jeg vatret opp båten og merket opp etter linjelaser. Klar for mattsliping, Ferdig primet med 4 strøk La på to strøk selvpolerende bunnstoff, første strøk med kontrastfarge og siste strøk i fargen som jeg ønsket. Da er det mulig å se når det må males på nytt. Jeg gjorde en feil da jobben ble utført, det var ikke høy nok temperatur under herdingen av malingen og jeg var for rask med overmaling slik at det flasset mellom første og andre primerstrøk på et parti i bunn. Jeg mattet ned dette området og jevnet ut overgang til intakt bunnstoff før jeg primet og malte på nytt. Ferdig primet og klart for bunnstoff Båten har vært i bruk 4 sesonger(Relativt lite bruk og vinteropplag på land) med samme bunnstoff, Nå begynner så smått kontrastfargen å vise gjennom på enkelte steder og jeg planlegger derfor å gi et nytt strøk med bunnstoff før sjøsetting denne sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 5.April.2020 Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 Fiks skrev for 6 timer siden: La på to strøk selvpolerende bunnstoff, første strøk med kontrastfarge og siste strøk i fargen som jeg ønsket. Da er det mulig å se når det må males på nytt. Båten har vært i bruk 4 sesonger(Relativt lite bruk og vinteropplag på land) med samme bunnstoff, Nå begynner så smått kontrastfargen å vise gjennom på enkelte steder og jeg planlegger derfor å gi et nytt strøk med bunnstoff før sjøsetting denne sesongen. Bilde som illustrerer dette: Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 5.April.2020 Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 Jeg ville lagt primer, så et lag hardt bunnstoff av "feil" farge, så et lag selvpolerende., av ønsket farge. Neste år er det bare å flekke over der hvor det mangler noe. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.