Jump to content

Hvordan få ladet batterier når man ikke har strøm på båtplassen


Børstemark

Recommended Posts

Hei!

Er litt fersk i båt verden. Har hatt en mindre båt tidligere og har nå kjøpt en 26 fot daycruiser med 2 stk forbruksbatterier og 1 stk startbatteri. Det som jeg har begynt å tenke på nå, og etter og ha lest litt er at  man må kjøre ganske lenge for å få ladet opp batteriene (ikke bare 30 min). Leser at man helst ikke skal bruke strøm i båten slik at batteriene går under 50% for at de da blir fortere ødelagt. Jeg tenker jo da at hvis jeg og familien er ute en helg eller bare en dag for den saks skyld og bruker kjøleskap og diverse i båten så vil jo batteriene tappes mye, og hvis man da må kjøre i flere timer (leste det i en artikkel) for å få ladet disse opp igjen, så er ikke det sikkert blir kjørt så lenge for å fylle de opp. Jeg har som sagt ikke strøm på brygga så jeg får ikke brukt landstrømkabelen, og da bekymrer jeg meg litt for at de bare tappes mer og mer ned. Er det solcelle panel eller noe som jeg må ordne? Må vel ha et solcellepanel som er ganske stort også? Er det virkelig slik at man må kjøre motoren i flere timer i strekk for at batteriene skal full lades? Kan jo liksom ikke ta med batterier hjem for å lade de heller.

Håper noen er i samme situasjon og har en god løsning?

Redigert av Børstemark (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan i alle fall fortelle om noe som viste seg å være en feilbedømmelse og noe som ikke fungerte i det hele tatt. I starten da jeg hadde kjøpt gammel båt med en del motorproblemer, så var den store skrekken å bli stående ett eller annet sted uten å få start. Det som jeg så gjorde det var å kjøpe et forholdsvis stort bensinaggregat. Det var skikkelig fiasko. Det tar alt for mye plass. Det er kjempetungt å flytte på og når det har stått i fuktig båtklima en periode så starter det ikke i det hele tatt. Alt i alt kanskje det dummeste kjøpet jeg har gjort noen gang. Det som jeg så gjorde i tillegg, det var å kjøpe et ekstra batteri som bare står standby som reserve. Det fungerer jo.

 

Det med solceller høres fornuftig ut. Skulle man ha hatt et bensinaggregat så bør det heller være av en liten og lett type som man kan ta med seg hjem og lagre tørt.

Link to post
Share on other sites

Hei. Du trenger ikke nødvendigvis så stort panel i sommersesong. På min gamle seilbåt ligger et utdatert lite panel festet på dekk. Det er lite plass til å fornye og også mange skyggeforhold, droppet derfor lignende installasjon. Tar med et 100 watts vanlig panel som jeg henger på rekka og hvor jeg har lang nok kabel til å flytte den rundt etter solforholdene. Dette var mer enn nok strøm til kjøleboks og telefonlading den varme sommeren 2018. Det finnes mange brukte solcellepanel på Finn, men et 160 watts panel med rimelig regulator fra f.eks sparelys.no vil antagelig være god hjelp.

 

Det fine med løst panel er at du, uavhengig av retning, kan henge panelet slik at du kan utnytte solen fra mange timer før du står opp, for så å flytte retningen når du står opp og gjerne enda et par ganger som du følger solen. Et fast montert panel har ikke denne unike muligheten.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

I teorien gir 160w panel ca 10A på max, la si 5 timer daglig, så blir det 250A på 12V på 5 ukedager. 

Min farfar hadde ett solcellepanel på 0,5kvm for 30 år siden, sikkert ikke så kraftig. Hadde alltid toppladede batterier. Og det er toppladingen som tar tid på blybatterier, så solceller er topp til det.

 

TA

Link to post
Share on other sites

Ja da skjønner jeg at det er solpanel som gjelder. Jeg forstår jo hvor praktisk det er når man er i uthavn feks. Men skal jeg bytte båtplass så tror jeg at neste sted skal det være et krav med strøm for å kunne ha fulle batterier når

man starter båtturen. Takk for svar :)

Link to post
Share on other sites

Med en god dynamo og regulator fyller du 80 % på batteriene nokså fort, og for en dagstur bruker du ikke så veldig mye. Et lite solcellepanel er nok fint, men jeg ville brukt båten litt og sett hvordan det går. Det tar lang tid før det blir merkbare skader om batteriene ikke blir fulladet hele tiden.

Mons

Link to post
Share on other sites

Ok. Jeg skjønner jeg har mye å lære og må prøve meg litt frem. Det er en 2019modell med 250hk Honda så jeg antar vel at det er en grei lading fra denne da det er en ny båt. Jeg vet ikke om det er noe form for instrument på båten som sier hvor mye det er igjen på batteriene, men jeg ser man kan montere dette så kan man se og få litt følelse med hva man kan tillate seg av bruk før man må kjøre en tur etc. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 26 for Ibiza med 2 batterier. Et forbruk og et start. Du har helt rett i at vanlige startbatterier ikke liker mye utlading.

 

Jeg har ikke mulighet for landstrøm på brygga. Jeg har heller ikke koplet opp mulighet for det i båten.

 

Solceller genialt. Prismessig. Fleksibilitet. Ved brygga eller i uthavn. Det vil alltid topplade batteriet som visstnok er bra for disse batteriene. Jeg har 100w panel, og lar kjøleskapet stå på hele sesongen. Kald drikke og toppladet batteri :-)

 

Du klarer deg med 80w og en god regulator. Kanskje til og med 60w. 

Link to post
Share on other sites

landkrabbe_ skrev for 4 timer siden:

Jeg har en 26 for Ibiza med 2 batterier. Et forbruk og et start. Du har helt rett i at vanlige startbatterier ikke liker mye utlading.

 

Jeg har ikke mulighet for landstrøm på brygga. Jeg har heller ikke koplet opp mulighet for det i båten.

 

Solceller genialt. Prismessig. Fleksibilitet. Ved brygga eller i uthavn. Det vil alltid topplade batteriet som visstnok er bra for disse batteriene. Jeg har 100w panel, og lar kjøleskapet stå på hele sesongen. Kald drikke og toppladet batteri :-)

 

Du klarer deg med 80w og en god regulator. Kanskje til og med 60w. 

Så bra å høre. Det var fint å høre det virker bra. Har du det slik at det lader batteriene selv når du ligger på båtplassen din, og har du et fastmontert panel? Jeg vurderer et slikt sammenleggbart. Jeg ser jeg kan få montert fast hos forhandler, men det koster jo litt. Ser andre skriver godt om disse flexible man kan flytte litt rundt. Vet ikke helt hvordan det er å ha satt opp det på en måte på båten på båtplassen når man ikke bruker båten for å få toppladet batteriene? Er kanskje ikke bra å la det være på uten tilsyn i all slags vær og vind? 
 

Link to post
Share on other sites

Solceller. Jeg har valgt dette til min båt selv om jeg har strømuttak på brygga. Da slipper jeg å tenke på krypstrøm og andre problemer, og jeg har stort sett fulle batterier. Min motor trekker mye strøm når den starter (gammel 6 sylindret diesel), og strøm har ikke vært problem hverken når jeg skal ut fra hjemmebrygge eller i mange dager i uthavn og med kjøleskap på. 

 

Jeg har 2x50W og en enkel solcelleregulator. Mine er limt fast på dekk. 

 

Hadde jeg skulle gjort valget i dag hadde det blitt solcellepaneler igjen. De er alltid innkoplet.

 

 

Redigert av Grand Banks jr
Fikse autokorrektur... (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Solceller bør fungere fint. Kjøp et panel du kan "pakke sammen", så slipper du å ha det ute når du bruker båten.

 

Men hvor mye forbruk har du egentlig? Hva slags utstyr har du i daycruiseren? Går motoren som oftest når du bruker båten, og skrur du av alt når du går fra båten?

Hvis du ikke har enormt forbruk burde motor kunne ta seg av dette fint på egenhånd...

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev 42 minutter siden:

Solceller bør fungere fint. Kjøp et panel du kan "pakke sammen", så slipper du å ha det ute når du bruker båten.

 

Men hvor mye forbruk har du egentlig? Hva slags utstyr har du i daycruiseren? Går motoren som oftest når du bruker båten, og skrur du av alt når du går fra båten?

Hvis du ikke har enormt forbruk burde motor kunne ta seg av dette fint på egenhånd...

Har ikke peiling på forbruket. Jeg kjøpte båten på slutten av sesongen i fjor og har bare prøvekjørt den. Det er en 2019 modell som bare har gått 10timer. Det er webasto, kjøleskap, toalett, radio, ankervinsj, baugpropeller, dusj på hekken og lys da som trekker strøm. Jeg begynte å tenke på dette da det ikke er strøm på båtplassen min og ble litt bekymret da jeg leste om dette med strømforbruk, At folk skrudde av alt som ikke brukte strøm når de ikke trengte da dette må spares på, og at man ikke burde bruke batteriene under 50% for da blir de fortere ødelagt, samt at

man måtte kjøre flere timer for å lade de opp. Jeg ble litt bekymret for at batteriene da ville tappe seg mer og mer. Jeg har aldri hatt sånn båt så jeg er helt grønn når det kommer til dette og er veldig glad for dette forumet :)

Jeg håper bare ha en bra løsning som ikke blir for avansert og forhåpentligvis ikke koster en formue.

Takk for svar. 

Link to post
Share on other sites

Kjenner følelsen @Børstemark :) Og gratulerer med båt!

 

Det høres jo unektelig ut som om du kan forbruke litt om alt står på. Men går ut i fra at du skrur av alt inkl. kjøleskap når du fortøyer båten og går derfra? :)
 

Vi har nok både mer batterier og mer strømforbruk enn deg når vi bruker båten, og vi har seilbåt så motoren går ikke så ofte. Utenom ferien bruker vi båten i helgene, mens den ligger uten lading i ukedagene. Vår løsning har vært et solcellepanel. 

Det lader mer enn nok i løpet av uken så batteriene er klar neste helg.

 

For din del ville jeg funnet et sammenleggbart solcellepanel, slik at du kan pakke det bort når du bruker båten, og raskt sette det opp når du går fra båten (evt. når dere overnatter i den).

Går ut fra at båten har standard oppsett der motoren først lader start og så forbruk, og at alt bortsett fra startmotor (og kanskje baugpropell) går på forbruksbanken. I så fall bør motoren fint kunne holde startbatteriet ved like, så la solcellepanelet gå på forbruksbanken.

 

Du trenger solcellepanel og regulator, evt ett som har innebygd regulator :)

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det viktigste du gjør er å sørge for at kjøleskapet er bak en (hovedstrøm)bryter. VI hadde en Nidelv 24, med ett start-batteri og ett batteri til forbruk. Båten kom vanligvis ut i mai en gang, og ble brukt noen småturer i mai/juni. Så hadde min søster båten første uka i juli, og så overtok vi den etter det. Hun klagde alltid over at  kjøleskapet stoppet den første natten etter at de var reist ut. Hun forsøkte å løse det med å ta med en kjøleboks som stod å trakk strøm hele natten, uten at det var noen suksess.

Når vi brukte båten så hadde vi aldri noe problem.

Når båten ikke var i bruk, stod bryteren i kjøleskapet på 0 som vi trodde var av. Vi hørte ihvertfall aldri at det gikk.

Min søster var litt panisk på at maten skulle være kald, så hun dro ned dagen før de skulle reise, og satt kjøleskapet på da. Da var det fint og kaldt når de skulle reise, og de kjørte over fjorden. Tar vel ca 10 minutter. Så la de seg der, og lå der i ett døgn eller 2.

 

Etterhvert fant jeg ut at kjøleskapet trakk strøm selv om det stod på 0, det var bare det at det ikke kjølte. Når jeg senere koblet på en bryter, så var problemet løst så fort jeg fortalte min søster om den bryteren. Så lenge båten ble brukt i mai/juni, var bryteren av, siden vi ikke brukte kjøleskapet på de kvelds/dagsturene. Da var forbruksbatteriet fullt når min søster overtok båten.

Vi hadde ikke problemer fordi vi alltid kjørte ett par timer før vi la oss til, og vi hadde ikke kjøleskapet på i et døgn før vi gikk ut. 

 

Nå har vi solcelle som lader forbruksbatteri, i tillegg til at det lader med dynamo,  via Volt-sensitivt rele (VSR)

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev for 2 timer siden:

Kjenner følelsen @Børstemark :) Og gratulerer med båt!

 

Det høres jo unektelig ut som om du kan forbruke litt om alt står på. Men går ut i fra at du skrur av alt inkl. kjøleskap når du fortøyer båten og går derfra? :)
 

Vi har nok både mer batterier og mer strømforbruk enn deg når vi bruker båten, og vi har seilbåt så motoren går ikke så ofte. Utenom ferien bruker vi båten i helgene, mens den ligger uten lading i ukedagene. Vår løsning har vært et solcellepanel. 

Det lader mer enn nok i løpet av uken så batteriene er klar neste helg.

 

For din del ville jeg funnet et sammenleggbart solcellepanel, slik at du kan pakke det bort når du bruker båten, og raskt sette det opp når du går fra båten (evt. når dere overnatter i den).

Går ut fra at båten har standard oppsett der motoren først lader start og så forbruk, og at alt bortsett fra startmotor (og kanskje baugpropell) går på forbruksbanken. I så fall bør motoren fint kunne holde startbatteriet ved like, så la solcellepanelet gå på forbruksbanken.

 

Du trenger solcellepanel og regulator, evt ett som har innebygd regulator :)

Hei.

Takk for det. Mye nytt når man går på litt større båt så da blir det litt tanker :) ja jeg tenkte å skru av alt når jeg går fra båten.

jeg også regner med at det er lagt opp slik at motor først lader start og så forbruk. Jeg henter båten neste uke og da får jeg jo en gjennomgang med den. Tenker det blir sammen leggbart panel. Eneste jeg lurer på er å finne et som jeg kan la ligge oppe på båten når den ligger fortøyd på plassen slik at den lader til neste tur. Har du forslag så tar jeg gjerne imot.

Takk for svar :)

Link to post
Share on other sites

finnarne skrev 1 time siden:

Det viktigste du gjør er å sørge for at kjøleskapet er bak en (hovedstrøm)bryter. VI hadde en Nidelv 24, med ett start-batteri og ett batteri til forbruk. Båten kom vanligvis ut i mai en gang, og ble brukt noen småturer i mai/juni. Så hadde min søster båten første uka i juli, og så overtok vi den etter det. Hun klagde alltid over at  kjøleskapet stoppet den første natten etter at de var reist ut. Hun forsøkte å løse det med å ta med en kjøleboks som stod å trakk strøm hele natten, uten at det var noen suksess.

Når vi brukte båten så hadde vi aldri noe problem.

Når båten ikke var i bruk, stod bryteren i kjøleskapet på 0 som vi trodde var av. Vi hørte ihvertfall aldri at det gikk.

Min søster var litt panisk på at maten skulle være kald, så hun dro ned dagen før de skulle reise, og satt kjøleskapet på da. Da var det fint og kaldt når de skulle reise, og de kjørte over fjorden. Tar vel ca 10 minutter. Så la de seg der, og lå der i ett døgn eller 2.

 

Etterhvert fant jeg ut at kjøleskapet trakk strøm selv om det stod på 0, det var bare det at det ikke kjølte. Når jeg senere koblet på en bryter, så var problemet løst så fort jeg fortalte min søster om den bryteren. Så lenge båten ble brukt i mai/juni, var bryteren av, siden vi ikke brukte kjøleskapet på de kvelds/dagsturene. Da var forbruksbatteriet fullt når min søster overtok båten.

Vi hadde ikke problemer fordi vi alltid kjørte ett par timer før vi la oss til, og vi hadde ikke kjøleskapet på i et døgn før vi gikk ut. 

 

Nå har vi solcelle som lader forbruksbatteri, i tillegg til at det lader med dynamo,  via Volt-sensitivt rele (VSR)

Takk for svar. Det var et fint tips. Jeg skal sjekke at det er bryter på kjøleskapet som du beskriver slik at det ikke er en strømtyv på korte turer :) blir solcelle på meg også.

Link to post
Share on other sites

De korte turene er det ikke så farlig med, da lades gjerne batteriene mens motor er i gang. Det er de lange ukene som båten ikke brukes som er farlig. Bruk båten hele tiden, så har du sannsynligvis alltid toppladet batteri.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

finnarne skrev for 2 timer siden:

De korte turene er det ikke så farlig med, da lades gjerne batteriene mens motor er i gang. Det er de lange ukene som båten ikke brukes som er farlig. Bruk båten hele tiden, så har du sannsynligvis alltid toppladet batteri.

Ja jeg skal tenke på det å få kjørt endel. Tenker jeg skal ha noen form for batteri overvåkning også, hvis det ikke er på båten. Det blir nok et solpanel også. Takk for alle svar her på forumet. Kjempefint med slikt forum hvor man kan få råd samt dele sine erfaringer :)

Link to post
Share on other sites

Børstemark skrev for 15 timer siden:

Har du det slik at det lader batteriene selv når du ligger på båtplassen din

 

Ja. Mitt fleksible panel er festet til "haifinnene" i baugen.

 

Børstemark skrev for 15 timer siden:

har du et fastmontert panel?

 

Nei

 

Børstemark skrev for 15 timer siden:

Jeg vurderer et slikt sammenleggbart

 

Jeg så på flere sammenleggbare som kom i kofferter etc. Selve panelet tåler vær og vind, men det er ikke sikkert "innpakningen" tåler vær og vind. Jeg droppet sammenleggbare siden jeg ikke fant noen som tålte nok til en fornuftig pris.

 

Børstemark skrev for 15 timer siden:

Ser andre skriver godt om disse flexible man kan flytte litt rundt. Vet ikke helt hvordan det er å ha satt opp det på en måte på båten på båtplassen når man ikke bruker båten for å få toppladet batteriene? Er kanskje ikke bra å la det være på uten tilsyn i all slags vær og vind?

 

Når båten er på båtplassene er panelet festet til haifinnene i baugen. Det har tålt 15 m/s.

 

Mitt system kjøpt og koplet før 2019 sesong:

- 100W fleksibelt panel

- MTTP regulator med blåtann

- Fritidsbatteri på 150Ah som tåler en utlading ned mot 25%

- 6mm2 kabler

 

Erfaring fra 2019:

- systemet lader fort opp selv i "dårlig" vær.

- systemet lader fort opp selv om panel ikke står vinklet ideelt mot solen

- batterikapasiteten gir meg nok for en helg uten bruk av panel i uthavn

- litt klønete med panelet opp og ned.

- er det måkedrit på panelet; ikke legg det i senga...

- de vanlige solcellekontaktene, MC4, er noe forbanna drit. Ikke bruk det. Jeg havnet til slutt på en blå stor kontakt for 1-fas(!) Det funker ??

- blåtann til regulator var veldig interessant for å lære om lading/plassering av panel/forbruket, ++.

 

Linker til de løsningene jeg gikk for:

 

https://www.alternativenergi.no https://www.alternativenergi.no/products/100watt-fleksibelt-solcellepanel-57x128cm https://www.alternativenergi.no/products/kabel-2x6mm2-rod-sort

 

Usikker på om det er denne regulatoren jeg har. https://www.alternativenergi.no/products/victron-smart-solar-mppt-7515-220w12v Uansett valgte jeg en med blåtann for å kunne se på status. Lading. Forbruk. ++.

 

https://www.biltema.no/bygg/elinstallasjoner/cee-kontakter/tilkoblingsutstyr-1-fase-2000018083

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ikke problemet. Du har da mere enn nok? Hadde selv en 23fots DC uten mulighet for lading, og kun ett forbruksbatteri. Aldri noe problem, og jeg brukte båten mye til overnatting. Var dog forsiktig med strømmen. Legg kald mat i kjølen før avreise, frys gjerne ned noen flasker vann og sett inn disse. Også slår du av kjølen noe timer før du ankommer hjemmehavn...  Du lader raskt opp til 80-90%, også tar siste % litt tid. Jeg hadde ventet med solceller etc til du ser et behov... Hoved bryter(e) av før du forlater båten. 

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg en seilbåt med en mye mindre motor, og forholdsvis mindre behov for startstrøm, men dette med "mangel på strøm"  det har vist seg å være et litt mindre problem enn det jeg regnet med. Kjører riktig nok aldri kjøleboks på batteri, kun noen LED lys, og har i grunnen aldri opplevd mangel på strøm. Sleper nå rundt på et bensinaggregat som ikke vil starte på grunn av at det aldri har vært i bruk. Er i grunnen enig i konklusjonen om først å ta båten i bruk og så løse problemet, hvis det oppstår.  Bruker ellers også trikset med et par flasker med frosset vann i kjøleboksen, slik at den krever minimalt med effekt. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...