Jump to content

Hvordan få ladet batterier når man ikke har strøm på båtplassen


Børstemark

Recommended Posts

Børstemark skrev 8 minutter siden:

Oj, det høres ikke dårlig ut. Skal Google det nå. Hvordan er størrelsen og vekten på det? Takk for tipset ?

Er det dette du kjøpte?

NOK 871.88  39% Off | Dokio Flexible Foldable Solar Panel High Efficience Travel & Phone & Boat Portable 12V 80w 100w 150w 200w 300w Solar Panel Kit
https://a.aliexpress.com/_d7Tr5uO

Link to post
Share on other sites

Du har egentlig gitt deg selv det beste rådet - installere overvåkning for å bli kjent med strømforbruket ombord. 

Jeg har god erfaring med Victron sin BMV-700 i vår båt. Kan kjøpes fra flere forhandlere, Farco As i Oslo er en av dem:

https://www.farco.no/monitor-og-kontroll/batteri-monitorer

 

I vår seilbåt har vi 2 solcelle paneler på 50 watt.  De ligger under bommen og har stadig delvis skygge av riggen. De ligger fastmontert helt flatt og er så og så aldri i en optimal vinkel mot sola.  Og - på vestlandet - har vi mange grå dager :)   Likevel er batteriene fulladet hver dag og kjøleboksen går fra mars til oktober. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Børstemark skrev for 5 timer siden:

Oj, det høres ikke dårlig ut. Skal Google det nå. Hvordan er størrelsen og vekten på det? Takk for tipset ?

Det er 72x53cm sammenbrettet, så ca 72x 110 utbrettet. Vil tippe det veier ca 3kg med kabler og regulator i lommen. 
https://m.aliexpress.com/shopcart/list.html?spm=a2g0n.search-amp.0.0&gclid=null#/

 

08B13F6A-2F9E-47A8-84B3-16F5454AF98B.jpeg

394ECB8E-06E7-4699-ACFC-E46A03172002.jpeg

Redigert av GVH1979 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

spk skrev for 4 timer siden:

Du har egentlig gitt deg selv det beste rådet - installere overvåkning for å bli kjent med strømforbruket ombord. 

Jeg har god erfaring med Victron sin BMV-700 i vår båt. Kan kjøpes fra flere forhandlere, Farco As i Oslo er en av dem:

https://www.farco.no/monitor-og-kontroll/batteri-monitorer

 

I vår seilbåt har vi 2 solcelle paneler på 50 watt.  De ligger under bommen og har stadig delvis skygge av riggen. De ligger fastmontert helt flatt og er så og så aldri i en optimal vinkel mot sola.  Og - på vestlandet - har vi mange grå dager :)   Likevel er batteriene fulladet hver dag og kjøleboksen går fra mars til oktober. 

 

 

Har faktisk sett på disse. Ser at bmv 712 så kan man få det på en app på telefon også. Mye fint man får. Da vet jeg disse funker bra da når du har en. Hvor har du satt avleseren din? Ved batteriet eller har du trekt ledning og satt det i konsollen? Hvis man går for den med app så kan den jo bare være nede ved batteriene. 

Link to post
Share on other sites

Børstemark skrev 13 minutter siden:

Har faktisk sett på disse. Ser at bmv 712 så kan man få det på en app på telefon også.

 

Men det er kun blåtann, en kan vel ikke sitte hjemme og sjekke status så langt jeg har forstått. Jeg har BMW 700 med tilkoblet blåtanndongle og har full kontroll, men kun innen blåtann rekkevidde.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 15 minutter siden:

 

Men det er kun blåtann, en kan vel ikke sitte hjemme og sjekke status så langt jeg har forstått. Jeg har BMW 700 med tilkoblet blåtanndongle og har full kontroll, men kun innen blåtann rekkevidde.

Ja jeg ser det går an og koble den mot en blåtanndongle. Jeg forstår at det er et eller annet slik at man kan lese av dataene på telefon, men hva er en dongle egentlig? Er det noe bilde av den, og hva koster den ekstra? Er det like greit og velge bmw700 med en dongle som du har eller gå for bmw712? Hva mener du?

Link to post
Share on other sites

Dongle var vel litt feil uttrykk, det er en liten blåtannboks sender/mottaker (størrelse som en fyrstikkeske) som en plugger inn i BMW 700 enheten. BMW702 og 712 har dette innebygget. Men jeg kjøpte min BMW700 før de andre kom på markedet, den er sikkert på vei ut.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

20 hours ago, Børstemark said:

Det høres jo interessant ut. Fint å få høre mer om hva du syntes om den etter mer testing da. Hvordan er det med kontaktene? Så det

fulgte med klemmer men er det andre kontakter også?

 

Har ikke fått testet ordentlig med lading av batterier ennå, men det kommer snart. Det er ikke noe som skal skrus eller monteres av kablene, det er bare "plug and play" nokså bokstavelig, se vedlagt bilde.

 

Jeg har et lite problem, det er at kablene blir for korte. En mulighet er jo å klippe dem av og så forlenge dem. En annen og kanskje bedre mulighet det er å få tak i tilsvarende koblinger og så lage "skjøteledninger". Er det noen av dere som vet om det er mulig å få kjøpt denne typen "plugg" eller "kobling" som brukes på Jula sin sammenleggbare modell? (Se bilde)

regulator.PNG

Link to post
Share on other sites

Arne2 skrev for 19 timer siden:

 

Har ikke fått testet ordentlig med lading av batterier ennå, men det kommer snart. Det er ikke noe som skal skrus eller monteres av kablene, det er bare "plug and play" nokså bokstavelig, se vedlagt bilde.

 

Jeg har et lite problem, det er at kablene blir for korte. En mulighet er jo å klippe dem av og så forlenge dem. En annen og kanskje bedre mulighet det er å få tak i tilsvarende koblinger og så lage "skjøteledninger". Er det noen av dere som vet om det er mulig å få kjøpt denne typen "plugg" eller "kobling" som brukes på Jula sin sammenleggbare modell? (Se bilde)

regulator.PNG

Er det ikke denne nedenfor?

NOK 44.92  12% Off | DIY SAE wire for solar panel Extension cord 10A 1.2meter
https://a.aliexpress.com/_dSuO0lg

24703D71-4C34-4C82-B3EC-4C8E7F9428BC.jpeg

Link to post
Share on other sites

Seilerslask skrev 48 minutter siden:

Det patentet der ville jeg unngått om det er noe som blir utsatt for vær og vind... MC4 er litt knotete å plugge inn og ut, men de tåler til gjengjeld "alt".

Ja jeg har ikke peiling. Fant de bare på nettet. Da er vel MC4 tingen å lodde på. De kostet ikke all verden heller ser jeg.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev On 9.4.2020 at 20.53:

Dongle var vel litt feil uttrykk, det er en liten blåtannboks sender/mottaker (størrelse som en fyrstikkeske) som en plugger inn i BMW 700 enheten. BMW702 og 712 har dette innebygget. Men jeg kjøpte min BMW700 før de andre kom på markedet, den er sikkert på vei ut.

 

Jeg har også en slik. Den kan sende data ut av båten om du kobler på en Victron CCGX, eventuelt kjører Victron Venus på en Raspberry Pi.  Da bytter du ut dongle med USB kabel som du plugger i CCGX/Venus. Da får du opp alle data på en webside. Obs, krav til 4G router eller Wi-Fi kobling på gjestenett e.l. Med data sim kort koster ikke en router på 12v mye penger så alt er mulig. Jeg har satt opp alt på Home Assistant, men det er en egen tråd på det (søk på ZigBee). 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

20 hours ago, Børstemark said:

Er det ikke denne nedenfor?

NOK 44.92  12% Off | DIY SAE wire for solar panel Extension cord 10A 1.2meter

 

Mange takk. Når man vet navnet på koblingen (DIy SAE) så finner man mange.

 

19 hours ago, Seilerslask said:

Det patentet der ville jeg unngått om det er noe som blir utsatt for vær og vind... MC4 er litt knotete å plugge inn og ut, men de tåler til gjengjeld "alt".

 

Jeg vil vel si det slik at ingen ting ved Jula sin transportable løsning ser ut til å være egnet for vær og vind. Ellers det å kappe av disse koblingene og sette på noe annet på et senere tidspunkt og ved behov, det ser jeg ikke akkurat noe problem.

 

https://www.jula.no/catalog/fritid/friluftsliv-og-camping/solceller-og-stromforsyning/solcellepaneler/solcellepanel-med-regulator-010487/

 

Mengden av ladestrøm blir jo også i praksis en god del mindre enn for et stasjonært anlegg som står oppmontert hele tiden. Dette er jo en løsning som man typisk har pakket ned og henter fram ved behov, og behovet bør vel fortrinnsvis dukke opp i godvær og uten regn. For min båt så er ledningen fra panel til regulator så kort at reguatoren blir liggende ute på dekk. Til gjengjeld så kan man ta med seg panelet på hytta, i campingvognen, i båten og over alt hvor det er et behov.

 

Men jeg testet den i går ettermiddag, klokken 6 om ettermiddagen og i overskyet vær. Det så ut som at ladingen av batteriene fungerte helt greit.

 

Denne tranportable løsningen må vel ellers beskrives som en "reserve" eller "nødløsning" og hvis man vil ha noe som kan stables vekk og tas med der man ønsker, så ser den ut til å fungere.

 

Mulig at det kunne være en ide å skifte ut den regulatoren som fulgte med med en annen regulator fra Biltema. og så kunne man eventuelt ha regulatoren og kablingen ferdig lagt opp i båten slik at man bare kan hekte solcellepanelet på, slik at man får noe som er "halvstasjonært". Mulig at jeg tester ut denne varianten også. Selve panelene ser vel ut til å fungere allright, men jeg er usikker på om de har godt av å stå ute i "Vær og vind".

 

https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/solcellspaneler/solpanelregulator-2000042488

 

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

On 4/9/2020 at 7:41 PM, Børstemark said:

Ja jeg ser det går an og koble den mot en blåtanndongle. Jeg forstår at det er et eller annet slik at man kan lese av dataene på telefon, men hva er en dongle egentlig? Er det noe bilde av den, og hva koster den ekstra? Er det like greit og velge bmw700 med en dongle som du har eller gå for bmw712? Hva mener du?

Kjøp BMV712, da har du datautgangen på den ledig om du ønsker å koble den til noen eksternt, og du har samtidig app på telefon/pad/PC som nås via bluetooth.  I tillegg til logging og diverse data kan du også enkelt oppgradere firmware i instrumentet etterhvert som det kommer feilfikser/forbedringer fra Victron.

Det følger med en flere meter lang datakabel som du kobler mellom shunt (som gjerne monteres i nærheten av batteriet) og selve displayet.
 

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Hiver meg på @Arne Henriksen, deilig med full kontroll på batteriene. I tillegg til shunt med som gir SoC på forbruk, får du også et voltmeter mot start (eller annet valgfritt) batteri da monitoren har to spenningsinnganger. For meg er en av de viktigste forskjellene på BMV712 og 700 at 712 kun bruker 1mA (!), selv med innebygget rele innkoblet. Nevnt rele kan brukes til styrestrøm for feks slå på en lader eller slå av kjøleskap ved kriterier som du selv bestemmer.

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post
Share on other sites

Tilbakemelding om sammenleggbart solcellepanel fra Jula:

 

https://www.jula.no/catalog/fritid/friluftsliv-og-camping/solceller-og-stromforsyning/solcellepaneler/solcellepanel-med-regulator-010487/

 

Dette er en løsning som ser ut til å fungere. Man kan pakke panelet sammen og stue det vekk, eller man kan pakke det ut når man skal lade battereiene. Dette medfører jo at antallet driftsstimer normalt blir mye mindre enn for et panel som er er permanent oppkoblet. For mitt bruk som er å lade batteriene når jeg mener eller tror at de har kommet for lavt, så fungerer det imidlertid ok. Her er det jo ingen automatikk, slik at jeg må hente fram et universalinstrument og måle spenningen.

Den medfølgende regulatoren og tilkoblingene framstår som "pinglete" og "veldig enkle" men utstyret fungerer så langt. Kabelen mellom solcelle og regulator er for kort slik at regulatoren blir liggende ute på dekk. Dette løste jeg ved å kappe kabelen mellom solcelle og ragulator og sette inn en "skjøt" på 3-4 meter, slik at jeg kan lade alle de 4 batteriene jeg har i båten (på forskjellige steder) men regulatoren befinner seg inne under dekk. Den framstår vel ikke som spesielt "vanntett", kanskje snarere tvert i mot. Tror ikke det sto noe om det i medfølgende dokumentasjon men tviler vel egentlig også på at selve solcellepanelet er særlig "vannbestandig". Det er utstyrt med "hemper" slik at det kan bindes fast på dekk, men ville ikke tro at "fast installasjon" vil fungere over tid. Til det framstår denne løsningen som for lite robust.

 

Er tilstrekkelig godt nok fornøyd til at jeg vurderer å kjøpe en til slik løsning, slik at jeg kan ha 2x50W (Sikkert teoretiske watt) til å lade to baterier i paralell ved siden av hverandre. Synes det er ganske greit å ikke ha noe på dekk som tar plass og som man kan tråkke på og som man istedet bare kan stable vekk og plassere i et skap, og  så hente dem fram når behovet ikke er til stede.  For mitt bruk så vil nok også en 2 x 50W løsning sannsynligvis fungerer bedre enn en enkelt 100W løsning.

Link to post
Share on other sites

Arne2 skrev On 17.4.2020 at 22.04:

Tilbakemelding om sammenleggbart solcellepanel fra Jula:

 

https://www.jula.no/catalog/fritid/friluftsliv-og-camping/solceller-og-stromforsyning/solcellepaneler/solcellepanel-med-regulator-010487/

 

Dette er en løsning som ser ut til å fungere. Man kan pakke panelet sammen og stue det vekk, eller man kan pakke det ut når man skal lade battereiene. Dette medfører jo at antallet driftsstimer normalt blir mye mindre enn for et panel som er er permanent oppkoblet. For mitt bruk som er å lade batteriene når jeg mener eller tror at de har kommet for lavt, så fungerer det imidlertid ok. Her er det jo ingen automatikk, slik at jeg må hente fram et universalinstrument og måle spenningen.

Den medfølgende regulatoren og tilkoblingene framstår som "pinglete" og "veldig enkle" men utstyret fungerer så langt. Kabelen mellom solcelle og regulator er for kort slik at regulatoren blir liggende ute på dekk. Dette løste jeg ved å kappe kabelen mellom solcelle og ragulator og sette inn en "skjøt" på 3-4 meter, slik at jeg kan lade alle de 4 batteriene jeg har i båten (på forskjellige steder) men regulatoren befinner seg inne under dekk. Den framstår vel ikke som spesielt "vanntett", kanskje snarere tvert i mot. Tror ikke det sto noe om det i medfølgende dokumentasjon men tviler vel egentlig også på at selve solcellepanelet er særlig "vannbestandig". Det er utstyrt med "hemper" slik at det kan bindes fast på dekk, men ville ikke tro at "fast installasjon" vil fungere over tid. Til det framstår denne løsningen som for lite robust.

 

Er tilstrekkelig godt nok fornøyd til at jeg vurderer å kjøpe en til slik løsning, slik at jeg kan ha 2x50W (Sikkert teoretiske watt) til å lade to baterier i paralell ved siden av hverandre. Synes det er ganske greit å ikke ha noe på dekk som tar plass og som man kan tråkke på og som man istedet bare kan stable vekk og plassere i et skap, og  så hente dem fram når behovet ikke er til stede.  For mitt bruk så vil nok også en 2 x 50W løsning sannsynligvis fungerer bedre enn en enkelt 100W løsning.

Så bra det funker for deg. Fint med slikt review av ting man kjøper ??

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da har båten blitt kjørt endel og konklusjonen er at det blir et sammenleggbart solcellepanel 100watt med litt over 6amp lading. I tillegg blir det victron bmv 712 for overvåkning av batteriene. Etter første overnatting og med kjøleskap i drift samt webasto så kjente jeg at jeg ville ha oversikt over hvor mye strøm jeg har på batteriene. Jeg skal poste bilder når det er innstallert. Takk for alle innspill og svar her 😊

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei.

Ny her . Ser at det er mange gode forslag på  solcellepanel.

Har en eldre 23 fots trebåt som lekker endel. 

Søker etter et lite panel som tåler stå permanent på den.(Tåle regn)

Skal kun lade startbatteri/forbruk lensepumpe.

Forslag til/erfaring på et enkelt enkelt komplett anlegg som er rimelig.

På forhånd takk for svar :- )

Link to post
Share on other sites

brakkvannseiler skrev On 24.6.2020 at 13.46:

Hei.

Ny her . Ser at det er mange gode forslag på  solcellepanel.

Har en eldre 23 fots trebåt som lekker endel. 

Søker etter et lite panel som tåler stå permanent på den.(Tåle regn)

Skal kun lade startbatteri/forbruk lensepumpe.

Forslag til/erfaring på et enkelt enkelt komplett anlegg som er rimelig.

På forhånd takk for svar :- )

Sundwind har forskjellige typer. Hvis ikke er det masse på nett. Nå har jeg en daycruiser så det passer ikke med et permanent panel slik at jeg har et sammenleggbart.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Her er en oppdatering. Jeg har nå 100watts sammenleggbart panel og satt inn victron bmv 712. Da jeg for litt siden fikk båten på vannet og batteriene ble brukt en del uten å bli ladet av motor eller annet gikk low voltage alarmen på victron på 12,26V. Jeg tok da frem panelet og satte på strømbryteren for forbruksbanken og koblet panelet inn i 12volt kontakten i båten. Da jeg var i båten dagen etter viste victron 12,7V og etter dag 2 var den oppe på 12,8V og som jeg skjønner så er batteriene da fulle. Jeg har 2 stk 110amp til forbruk. Har bestilt ledningen med batteriklemme slik at jeg kan koble det rett på batteriene uten å gå gjennom ledningssystemet på båten. Har hørt at da blir det enda mere effektivt også. Jeg syntes det virket overraskende bra å lade batteriene på denne måten når man ikke har strøm på brygga. Her er bilde av hvordan jeg spente opp panelet. Har noen noe kommentarer sp fyr løs :)

40D02CFD-2D26-4266-A702-30E2E0B46B33.jpeg

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg på samme løsning til min båt som ligner litt på din akter.

hvordan har løsningen din fungert nå over 1 god sesong?

alternativet er å installere noen solceller på taket, men jeg liker konseptet at man kun trenger dette når man har behov. jeg liker på landstrøm i hjemmehavn, så jeg trenger kun ekstra strøm når jeg blir liggende et par dager i uthavn.

Link to post
Share on other sites

Børstemark skrev On 3.5.2021 at 20.55:

Her er en oppdatering. Jeg har nå 100watts sammenleggbart panel og satt inn victron bmv 712. Da jeg for litt siden fikk båten på vannet og batteriene ble brukt en del uten å bli ladet av motor eller annet gikk low voltage alarmen på victron på 12,26V. Jeg tok da frem panelet og satte på strømbryteren for forbruksbanken og koblet panelet inn i 12volt kontakten i båten. Da jeg var i båten dagen etter viste victron 12,7V og etter dag 2 var den oppe på 12,8V og som jeg skjønner så er batteriene da fulle.

 

Hvis du målte 12,7v når du ladet fra panelet, kan det vere ladespenning du målte og batteriene kan da vere langt fra oppladet. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...