Jump to content

Hvordan få ladet batterier når man ikke har strøm på båtplassen

Børstemark

Recommended Posts

R.O skrev for 13 timer siden:

Jeg ser ikke problemet. Du har da mere enn nok? Hadde selv en 23fots DC uten mulighet for lading, og kun ett forbruksbatteri.

Jeg hadde samme oppsett, men jeg oppdaget at jeg mest sannsynlig hadde ladet ut batteriet mer enn ønskelig.

Du lader raskt opp til 80-90%, også tar siste % litt tid

De siste prosentene er viktige for levetiden til batteriet. Solcellepaneler tar seg av det.

Var dog forsiktig med strømmen. Legg kald mat i kjølen før avreise, frys gjerne ned noen flasker vann og sett inn disse. Også slår du av kjølen noe timer før du ankommer hjemmehavn...

Jeg gjorde det samme. Fungerer fint. Men nå slipper jeg det. Fungerer enda bedre ??

Arne2 skrev for 12 timer siden:

mangel på strøm"  det har vist seg å være et litt mindre problem enn det jeg regnet med. Kjører riktig nok aldri kjøleboks på batteri,

Hvordan klarer du å ha en kald kjøleboks da?

Men. Enig med dere begge. Test først. Jeg gjorde det i 2018. Og så valgte jeg før 2019 sesongen å installere solcellepanel.

Børstemark skrev for 18 timer siden:

Hei.

Takk for det. Mye nytt når man går på litt større båt så da blir det litt tanker :) ja jeg tenkte å skru av alt når jeg går fra båten.

jeg også regner med at det er lagt opp slik at motor først lader start og så forbruk. Jeg henter båten neste uke og da får jeg jo en gjennomgang med den. Tenker det blir sammen leggbart panel. Eneste jeg lurer på er å finne et som jeg kan la ligge oppe på båten når den ligger fortøyd på plassen slik at den lader til neste tur. Har du forslag så tar jeg gjerne imot.

Takk for svar :)

Nå har ikke jeg fått med meg hva slags båt du har. Men fordekket eller kalesjetaket pleier å være gode løsninger. 
Kommer også an på hvilken vei båten ligger i havnen.Ligger du med baugen mot nord kan du jo se om du finner et plass i akter. Viktig at solcellepanelet er best mulig vinklet mot solen og ligger i minst mulig skygge. 

Arne2 skrev for 8 timer siden:

Nå har jeg en seilbåt med en mye mindre motor, og forholdsvis mindre behov for startstrøm, men dette med "mangel på strøm"  det har vist seg å være et litt mindre problem enn det jeg regnet med. Kjører riktig nok aldri kjøleboks på batteri, kun noen LED lys, og har i grunnen aldri opplevd mangel på strøm. Sleper nå rundt på et bensinaggregat som ikke vil starte på grunn av at det aldri har vært i bruk. Er i grunnen enig i konklusjonen om først å ta båten i bruk og så løse problemet, hvis det oppstår.  Bruker ellers også trikset med et par flasker med frosset vann i kjøleboksen, slik at den krever minimalt med effekt. 

Det fungerer jo også fint. Men mange (og det oppfatter jeg at gjelder både Børstemark og meg) vil gjerne kjøre kjøleskap og alt annet av komfort. Da kan solceller være et fint alternativ :)

Start med å snakke med forrige eier om hvordan batteriene har fungert. Hør hvor gamle de er. Finn ut hvordan lading av start og forbruk er ordnet. Er det en 1, 2,1+2 hadde jeg vurdert å bytte den, og gjerne satt inn et VSR (Volt-sensitivt rele).

Som jeg skrev, vi hadde aldri problem med for lite strøm i en Nidelv 24 inntil den ble byttet ut for 17 år siden. Der var det ett start-batteri, og ett forbruksbatteri. De ble kanskje ladet opp på høsten når båten ble tatt på land. Ellers var det motoren, en gammel VolvoPenta fra båten var ny i 1980 som gjorde jobben med å lade.

Der var det skillediode som skilte start og forbruksbatteri, så forbruksbatteriet ble nok aldri helt fulladet. Men det holdt allikavel i noen år.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

landkrabbe_ skrev 55 minutter siden:

Jeg hadde samme oppsett, men jeg oppdaget at jeg mest sannsynlig hadde ladet ut batteriet mer enn ønskelig.

De siste prosentene er viktige for levetiden til batteriet. Solcellepaneler tar seg av det.

Jeg gjorde det samme. Fungerer fint. Men nå slipper jeg det. Fungerer enda bedre ??

Hvordan klarer du å ha en kald kjøleboks da?

Men. Enig med dere begge. Test først. Jeg gjorde det i 2018. Og så valgte jeg før 2019 sesongen å installere solcellepanel.

Jeg ser det er litt forskjellige meninger som sikkert kommer an på bruk/forbruk. Jeg er veldig glad for innspillene. Det som er fint og vite er at det hvert fall finnes løsninger. Jeg tenkte som jeg skrev tidligere å få satt inn noen form for batteri overvåkning (om det ikke er allerede) på den måten vil jeg jo se om det er behov for å skaffe et solcellepanel. Takk alle sammen for innspill. Jeg kan poste igjen når jeg har sett hva behovet er etter litt bruk. Men det frister veldig med solcelle hvis det finnes en enkel løsning. Det må liksom ikke være mye styr heller ved å sette det opp når man skal legge til å forlate båten. Nå ble det postet noen linker her som jeg skal se på. Har andre noen linker til bra og enkelt oppsett med solcelle så tar jeg gjerne imot tips :smiley:

Jeg ser det er litt forskjellige meninger som sikkert kommer an på bruk/forbruk. Jeg er veldig glad for innspillene. Det som er fint og vite er at det hvert fall finnes løsninger. Jeg tenkte som jeg skrev tidligere å få satt inn noen form for batteri overvåkning (om det ikke er allerede) på den måten vil jeg jo se om det er behov for å skaffe et solcellepanel. Takk alle sammen for innspill. Jeg kan poste igjen når jeg har sett hva behovet er etter litt bruk. Men det frister veldig med solcelle hvis det finnes en enkel løsning. Det må liksom ikke være mye styr heller ved å sette det opp når man skal legge til å forlate båten. Nå ble det postet noen linker her som jeg skal se på. Har andre noen linker til bra og enkelt oppsett med solcelle så tar jeg gjerne imot tips :smiley:

landkrabbe_ skrev for 5 timer siden:

Hvilken båt har du Børstemark?

Hei! Jeg har en Silver Raptor Dcz. Hadde en 18fot daycruiser (Uttern 2006modell) før så det blir litt overgang for meg. Har ikke hatt så stor båt før så det dukket opp noen spørsmål for meg sånn som dette med strøm da vi har planer om å kunne være ute en helg med denne. Vi var mest innerst i oslofjorden før, men har lyst å prøve å komme oss ned til hvaler og sånne plasser. Jeg kjenner de små plassene innerst i oslofjorden ved Snarøya, middagsbukta osv, men er jo helt grønn når det gjelder nedover. Lengste jeg var med 18foteren var håøya. Håper det blir bra. Kona og barna liker båtlivet så langt og jeg tenker at det er litt viktig at det ikke dukker opp for store problemer (som å gå tom for strøm) i førsten sånn at det ikke blir en dårlig opplevelse for dem. Men tror det blir bra. Nå har man jo dette forumet man får mange gode råd og erfaringer fra andre som er til god hjelp ?

finnarne skrev for 6 timer siden:

Start med å snakke med forrige eier om hvordan batteriene har fungert. Hør hvor gamle de er. Finn ut hvordan lading av start og forbruk er ordnet. Er det en 1, 2,1+2 hadde jeg vurdert å bytte den, og gjerne satt inn et VSR (Volt-sensitivt rele).

Som jeg skrev, vi hadde aldri problem med for lite strøm i en Nidelv 24 inntil den ble byttet ut for 17 år siden. Der var det ett start-batteri, og ett forbruksbatteri. De ble kanskje ladet opp på høsten når båten ble tatt på land. Ellers var det motoren, en gammel VolvoPenta fra båten var ny i 1980 som gjorde jobben med å lade.

Der var det skillediode som skilte start og forbruksbatteri, så forbruksbatteriet ble nok aldri helt fulladet. Men det holdt allikavel i noen år.

Båten er 2019modell så jeg stresser kanskje litt

mye med dette med å gå tom for strøm når jeg hører erfaringer her ? har tenkt på det og ha en sånn batteriovervåkning som du nevner så jeg får beskjed når det er på tide å starte motor. 

Drevet med solcelle og 12 v systemer til og med vindkraft. 
dette er både gøy . Miljø messig riktig og man lærer hva faktisk strøm brukes til og åssen osv. 
var en som beskrev en victron MPPT sol celle lader . Det er liksom topp utstyr og bra. Også enig i at med blåtann så kan man lese av parametere og følge litt med;) men er dyrt man kan si at alt fra victron er dobbelt så dyrt som mye annet med det er kvalitet. 
ang sol celle anbefaler jeg flexi / semi flexi . Disse kan du lime på / dobbeltsidig teip osv og kan gå på disse. 50 til 150w panel er bra til 12v system. Da lader du batteriet sakte og fint . 6mm2 ledninger er bra nok .

vurderer du sammenleggbar solpanel som type koffert. Ja flott og fint å man kan flytte på den. Men koster skjorta . Feks 

100w sol panel hard : 1500-2000kr

100w sol panel flex  : 2000-3000kr

100w sol panel koffert 4000-6000kr 

dette er kun for å illustrere pris......

provolt er et bra nett basert sted 79kr frakt uansett hva du kjøper .
 farco og alternativenergi  er også fine steder. 
drar du til en lokal forhandler så støtter du også din lokale butikk , kanskje greit å tenke på det også ;) 

lykke til 

Victronwifi skrev 3 minutter siden:

Drevet med solcelle og 12 v systemer til og med vindkraft. 
dette er både gøy . Miljø messig riktig og man lærer hva faktisk strøm brukes til og åssen osv. 
var en som beskrev en victron MPPT sol celle lader . Det er liksom topp utstyr og bra. Også enig i at med blåtann så kan man lese av parametere og følge litt med;) men er dyrt man kan si at alt fra victron er dobbelt så dyrt som mye annet med det er kvalitet. 
ang sol celle anbefaler jeg flexi / semi flexi . Disse kan du lime på / dobbeltsidig teip osv og kan gå på disse. 50 til 150w panel er bra til 12v system. Da lader du batteriet sakte og fint . 6mm2 ledninger er bra nok .

vurderer du sammenleggbar solpanel som type koffert. Ja flott og fint å man kan flytte på den. Men koster skjorta . Feks 

100w sol panel hard : 1500-2000kr

100w sol panel flex  : 2000-3000kr

100w sol panel koffert 4000-6000kr 

dette er kun for å illustrere pris......

provolt er et bra nett basert sted 79kr frakt uansett hva du kjøper .
 farco og alternativenergi  er også fine steder. 
drar du til en lokal forhandler så støtter du også din lokale butikk , kanskje greit å tenke på det også ;) 

lykke til 

Hei. Takk for innspill og oppsett med priser. Ja jeg tenkte å kjøpe av en lokal butikk hvis det blir. Da får jeg litt ekstra service også. Jeg må jo si jeg har tenkt mye frem og tilbake siste dagen da det er mange forskjellige erfaringer som blir delt. Konklusjon er vel at jeg prøver litt i førsten uten, men skal ha en form for overvåkning av batteri ?

En relativt liten solcell på 30-50w och en billig regulator kostar inte så mycket men gör stor skillnad. Sommarhalvåret i norden ger MÅÅÅÅNGA timmars laddning/dygn. Sätt den någonstans där den inte är i vägen och låt den sitta. Det skall vara så bekymmersfritt som möjligt, båtlivet ställer ändå till med fler utmaningar än man räknat med oavsett hur noggrann man är.

Om det visar sig att det blir er grej att ligga många dagar i sträck i någon härlig naturhamn utan att köra motorn så kan man ju alltid köpa en stor panel som man flyttar runt enligt tidigare inlägg men börja med något litet. 

https://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/solpaneler/multimarine-solpanel-40w-61x51x3cm

Redigert av Sevehem (see edit history)
Sevehem skrev 34 minutter siden:

En relativt liten solcell på 30-50w och en billig regulator kostar inte så mycket men gör stor skillnad. Sommarhalvåret i norden ger MÅÅÅÅNGA timmars laddning/dygn. Sätt den någonstans där den inte är i vägen och låt den sitta. Det skall vara så bekymmersfritt som möjligt, båtlivet ställer ändå till med fler utmaningar än man räknat med oavsett hur noggrann man är.

Om det visar sig att det blir er grej att ligga många dagar i sträck i någon härlig naturhamn utan att köra motorn så kan man ju alltid köpa en stor panel som man flyttar runt enligt tidigare inlägg men börja med något litet. 

https://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/solpaneler/multimarine-solpanel-40w-61x51x3cm

Ja det var billig ?

Havelle skrev 21 minutter siden:

Må vel ha en regulator også? Men du får det ganske billig. Tipper biltema har noe for rundt 500

Jeg tenker jeg kjøper en ferdig pakke hvis det blir noe. Det hadde vært fint å funnet noe som bare er å nesten putte i kontakta liksom ? da vet man jo at det går overens også.

Jag köpte en billig från Kina via aliexpress för kanske 150SEK. Den fungerar än, fyra år senare. Den håller batterierna i topptrim och dessutom har den två usb-portar vilket underlättar laddning av telefoner med mera. 

Du behöver inte vara rädd att det skall vara svårt att installera. Superlätt.

Jeg har 2x30watt solcellepanel, kjøpt fra ebay.de for endel år siden. Disse er paralellkoblet med inn mot en MPPT-kontroller fra Biltema, som igjen er koblet mot forbruksbanken som består av 2x80 Ah batterier fra Biltema som er beregnet for solceller. (varenummer 80-80).  Har en VSR som skal kobles opp sånn at den også vil lade start-banken. Tanken er å koble Dynamo, sånn at den også lader forbruksbanken først. Lettstartet motor som ikke belaster batteriet spesielt mye. Må se litt på ladelampe og slikt.

Men vi har seilbåt, og bruker motor stort sett bare til/fra brygge, og heiser seil så fort vi har kommet oss ut i fri vind, dermed har vi behov for litt mere lading.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Var og kikket på noe billig hos Jula. De har en på 110W. Ser ut til p fungere OK i følge kritikken, men den viste seg å være nesten enormt stor og tung:

https://www.jula.no/catalog/fritid/friluftsliv-og-camping/solceller-og-stromforsyning/solcellepaneler/solcellepakke-007982/

Så hadde de en liten billig transportabel variant. Skal tro om denne kunne være et godt alternativ?

https://www.jula.no/catalog/fritid/friluftsliv-og-camping/solceller-og-stromforsyning/solcellepaneler/solcellepanel-med-regulator-010487/#tab01

Den påstås å være på 50W og det skal jo i så fall holde til å lade et batteri.

Sevehem skrev for 6 timer siden:

Jag köpte en billig från Kina via aliexpress för kanske 150SEK. Den fungerar än, fyra år senare. Den håller batterierna i topptrim och dessutom har den två usb-portar vilket underlättar laddning av telefoner med mera. 

Du behöver inte vara rädd att det skall vara svårt att installera. Superlätt.

150? Det var jo veldig billig. Hvor mange watt er det på?

finnarne skrev for 6 timer siden:

Jeg har 2x30watt solcellepanel, kjøpt fra ebay.de for endel år siden. Disse er paralellkoblet med inn mot en MPPT-kontroller fra Biltema, som igjen er koblet mot forbruksbanken som består av 2x80 Ah batterier fra Biltema som er beregnet for solceller. (varenummer 80-80).  Har en VSR som skal kobles opp sånn at den også vil lade start-banken. Tanken er å koble Dynamo, sånn at den også lader forbruksbanken først. Lettstartet motor som ikke belaster batteriet spesielt mye. Må se litt på ladelampe og slikt.

Men vi har seilbåt, og bruker motor stort sett bare til/fra brygge, og heiser seil så fort vi har kommet oss ut i fri vind, dermed har vi behov for litt mere lading.

Ja da skjønner jeg at det er greit med ekstra lading. Er jo veldig interresant dette med solpanel. Er jo gratis energi ?

Arne2 skrev for 5 timer siden:

Var og kikket på noe billig hos Jula. De har en på 110W. Ser ut til p fungere OK i følge kritikken, men den viste seg å være nesten enormt stor og tung:

https://www.jula.no/catalog/fritid/friluftsliv-og-camping/solceller-og-stromforsyning/solcellepaneler/solcellepakke-007982/

Så hadde de en liten billig transportabel variant. Skal tro om denne kunne være et godt alternativ?

https://www.jula.no/catalog/fritid/friluftsliv-og-camping/solceller-og-stromforsyning/solcellepaneler/solcellepanel-med-regulator-010487/#tab01

Den påstås å være på 50W og det skal jo i så fall holde til å lade et batteri.

Den siste linken med det sammenleggbare ser jo veldig interessant ut. Skal jaggu stikke innom en dag og se på det. Ser de har det i butikk, man kan jo se uten å kjøpe?

Jeg var nede og kjøpte den sammenleggbare varianten nå i dag. Fant ut at jeg måtte teste den ut, og om den ikke skulle fungere noe særlig på båten, så kan man jo bruke den til alt mulig annet.

Har bare fått testet den litt nå i ettermiddag. Den lader i alle fall og førsteinntrykket er positivt. Den er også litt større i bredden, enn man skulle tro, når man bretter den, faktisk litt bredfere enn panlet på 110W. Samtidig så er det smalere, slik at den skal gi 50W det høres ikke usansynlig ut. Tror den veier 3.5 kg og når man bretter den sammen, så er den vel omtrent  på størrelse med en laptop av den helt gamle typen.

Den har "stropper" i hver av kvaderatene for å binde den fast, så den ser ut til å tåle litt vind, men tviler at den er egnet for å være permanent oppmontert i fukt og regnvær. Tror det bør være en løsning man henter fram i pent vær for å få ladet batterieene. Den er gansek godt "plasserbar". Hver av firkantene er jo stive, men "leddene" mellom er myke slik at man sår ganske fritt i plasseringen.

Vil teste ut litt mer i morgen. 

Redigert av Arne2 (see edit history)
Børstemark skrev for 4 timer siden:

150? Det var jo veldig billig. Hvor mange watt er det på?

Tror den va var på 10A, alltså 144w eftersom den laddar batterierna till just 14,4v. 

Men min solcell är betydligt mindre så jag vet inte om den ger såpass mycket. 

Arne2 skrev for 5 timer siden:

Jeg var nede og kjøpte den sammenleggbare varianten nå i dag. Fant ut at jeg måtte teste den ut, og om den ikke skulle fungere noe særlig på båten, så kan man jo bruke den til alt mulig annet.

Har bare fått testet den litt nå i ettermiddag. Den lader i alle fall og førsteinntrykket er positivt. Den er også litt større i bredden, enn man skulle tro, når man bretter den, faktisk litt bredfere enn panlet på 110W. Samtidig så er det smalere, slik at den skal gi 50W det høres ikke usansynlig ut. Tror den veier 3.5 kg og når man bretter den sammen, så er den vel omtrent  på størrelse med en laptop av den helt gamle typen.

Den har "stropper" i hver av kvaderatene for å binde den fast, så den ser ut til å tåle litt vind, men tviler at den er egnet for å være permanent oppmontert i fukt og regnvær. Tror det bør være en løsning man henter fram i pent vær for å få ladet batterieene. Den er gansek godt "plasserbar". Hver av firkantene er jo stive, men "leddene" mellom er myke slik at man sår ganske fritt i plasseringen.

Vil teste ut litt mer i morgen. 

Det høres jo interessant ut. Fint å få høre mer om hva du syntes om den etter mer testing da. Hvordan er det med kontaktene? Så det

fulgte med klemmer men er det andre kontakter også?

Mottok nettopp 100w sammenleggbart panel fra Dokio med regulator og kabler for $116, det skulle vel bli ca samme pris som Julas 50w. Ligger tester ute på YouTube av dette panelet og det får langt ifra stryk.

Kjøpt på Aliexpress med levering fra Tyskland, tok under en uke fra bestilling til levering.  
Bare et lite tips. 

GVH1979 skrev 43 minutter siden:

Mottok nettopp 100w sammenleggbart panel fra Dokio med regulator og kabler for $116, det skulle vel bli ca samme pris som Julas 50w. Ligger tester ute på YouTube av dette panelet og det får langt ifra stryk.

Kjøpt på Aliexpress med levering fra Tyskland, tok under en uke fra bestilling til levering.  
Bare et lite tips. 

Oj, det høres ikke dårlig ut. Skal Google det nå. Hvordan er størrelsen og vekten på det? Takk for tipset ?

Redigert av Børstemark (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...