Jump to content

Lage topcoat av gelcoat + fargevalg


KaptUllr

Recommended Posts

Hei, jeg har støpt noen forhøyninger av glassfiber i cockpiten på båten pga laget nye seter som var 5mm for høye mtp hengselene.

IMG_20200330_175321.jpg.581c0e4571e6d3f16dc1873a7599b342.jpg
 
Jeg har så smurt gelcoat over glassfiberen og pusset det ned. 

IMG_20200403_125207.jpg.6d44340b5691a89dc0edccd70f179662.jpg

Så sist men ikke minst Jeg har lest at man kan lage topcoating av gelcoaten, men har ikke funnet fremgangsmåten på dette. Er det noen her som vet det?  

Fargen på gelcoaten er helt hvit, men båten som er fra 70tallet og er da litt gråere/gulnet.
Har noen her tips til hva som kan blandes i topcoaten for å få en annen nyanse enn helt hvit? 

Takk

Link to post
Share on other sites

Gelcoat selges jo i mange hvit farger så det er mulig å finne riktig farge. Forskjellen på Gelcoat og topcoat er at topcoat har 4% parafin voks innblandet. Selges de fleste plasser som selger Gelcoat Biltema sin er helt grei. Tilsett voksen og rør ganske mye. Så herder .

Har du en skvett med grå Gelcoat tar du noen dråper av den sammen med den hvite.

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

En annen billig måte å mikse litt gråtone i hvit gelcoat er å kjøpe en flaske med svart fargepigment på Biltema. Tror den egentlig selges for å blande i epoxyprimer. Begynn med en dråpe eller to og prøv deg frem. Jeg har gjort dette med hell må mitt Dracoprosjekt. Hvis du skal ha skikkelig gråfarge skal det overraskende mye pigment til. 

 

Link to post
Share on other sites

Hva med en off- white polyuretanlakk over gelcoaten? Leser flere som mener det å  glatte ut topcoating fint kan være vrient uten å spraye den på.

Kost eller rull er mine eneste alternativer. 

Finnes det noe annet som kan fungere som en finish? 

Takk for rask svar.

Link to post
Share on other sites

KaptUllr skrev for 6 timer siden:

Finnes det noe annet som kan fungere som en finish? 

Jeg ville lagt på flere strøk, slik at det blir skikkelig tykt. Da er det ganske fort gjort å slipe ned slik at det blir glatt. Begynn med K40 papir, deretter 80, 120, 240, 320, 600 og 1200. Det er bare snakk om et par minutter med hver korning. Til slutt kan du rubbe og polere. Etter 600 papiret vil du se at det går fra helt matt til å begynne å bli blankt. Da får du også tydelig opp eventuelle feil. For å rette opp feil er det bare å gå tilbake til grovere papir igjen. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 4 timer siden:

Jeg ville lagt på flere strøk, slik at det blir skikkelig tykt. Da er det ganske fort gjort å slipe ned slik at det blir glatt. Begynn med K40 papir, deretter 80, 120, 240, 320, 600 og 1200. Det er bare snakk om et par minutter med hver korning. Til slutt kan du rubbe og polere. Etter 600 papiret vil du se at det går fra helt matt til å begynne å bli blankt. Da får du også tydelig opp eventuelle feil. For å rette opp feil er det bare å gå tilbake til grovere papir igjen. 

 

Og hvis du vil ha samme finish som om det skulle vært formstøpt fra fabrikk, så fortsetter du med 1500, 2000, 3000 så 4000, før du rubber og polerer. 

Link to post
Share on other sites

Knude skrev On 5.4.2020 at 22.25:

Gelcoat selges jo i mange hvit farger så det er mulig å finne riktig farge. Forskjellen på Gelcoat og topcoat er at topcoat har 4% parafin voks innblandet. Selges de fleste plasser som selger Gelcoat Biltema sin er helt grei. Tilsett voksen og rør ganske mye. Så herder .

Har du en skvett med grå Gelcoat tar du noen dråper av den sammen med den hvite.

Hvordan skal jeg klare å blande parafinvoksen ut i gelcoaten? Den jeg ser på har et smeltepunkt på 60grader.   Må jeg varme det opp før jeg blander det oppi?

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 6.4.2020 at 11.31:

Jeg ville lagt på flere strøk, slik at det blir skikkelig tykt. Da er det ganske fort gjort å slipe ned slik at det blir glatt. Begynn med K40 papir, deretter 80, 120, 240, 320, 600 og 1200. Det er bare snakk om et par minutter med hver korning. Til slutt kan du rubbe og polere. Etter 600 papiret vil du se at det går fra helt matt til å begynne å bli blankt. Da får du også tydelig opp eventuelle feil. For å rette opp feil er det bare å gå tilbake til grovere papir igjen. 

Flere strøk med gelcoat? For det vil vel enda være for mykt selv etter pussing, rubbing og polering?

Link to post
Share on other sites

Den voksen som er til dette bruk er styren basert. ( ferdig til bruk) 

80D1412D-C906-4235-8E5F-4BE64474D9F5-328-0000008E98630593.jpg.d2d00991dd54a0b06631a6fd2965bf98.jpg

 

 

Fremgangsmåte for flere lag med Gelcoat. Smør Gelcoat med ca 1 times herding ved 18-22 grader. Siste strøk innblandet 4 % voks løsning  og herder 1% da vil alt være gjennomherdet og kan bearbeides ( pusses.)  

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...