Jump to content

Lading og laderegime for LifePo4 batterier


mmosberg

Recommended Posts

Har lest de fleste tråder om LifePo4 og lithium på forumet. Selv om det finnes mye bra info er det spredt og uoversiktlig. Så derfor vil en egen tråd om lading av denne batteritypen være en fordel.

 

Jeg har nettopp fått 3 nye Skanbatt 100AH, 150A BMS LifePo4 batterier. 

 

Databladet for batteriene lastet ned fra Skandinavisk Batteriimport sier følgende om laderegime:

1677128929_Standardladeprosedyre.JPG.f6021e61b434b99cc34798b1d3c33b34.JPG

Altså ladespenning på 14,6V, +/-0,2V. Og videre vedlikeholdslading under 13,9V, men ikke under 13,3V.

 

Victron Phoenix Smart laderen jeg har opererer med følgende oppsett for LifePo4:

Victron.JPG.1852dd003baaea57fa59715115ea9802.JPG

 

Altså ladespenning på 14,2V, og videre 13,5V for float og storage.

 

Det er en bemerkelsesverdig forskjell på ladespenningene mellom Victron og Skanbatt her. Er det slik å forstå at Victron regimet er snillere med batteriene og gir lengre levetid? Vil man oppleve mindre AH kapasitet hvis batteriene toppes med 14,2V fremfor 14,6V?

 

Redigert av mmosberg (see edit history)

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post

Fin tråd. Jeg har satt inn 4 stk 100AH lifepo4 nå i våres. Jeg har en mobitronic lader på 45 amp. Den var innstilt på 14,8v og 13,8v vedlikeholdslading. Dette var for høyt i følge Makspower.no. Stilte laderen ned til 14,4v og 13,4v vedlikeholdslading. Ser på batterimonitoren, at ladingen stopper på 14,3v, og vedlikeholdsladingen legger seg på 13,3v. Monitoren viser at batteriene da har 100 prosent kapasitet. Om dette er helt korrekt vet jeg ikke, men tror det er så nære sannheten som mulig. Er ihvertfall utrolig fornøyd med denne batteritypen. Den praktiske bruken slår alt jeg har opplevd tidligere av både solceller og brenselcelle. 

Link to post

Jeg har aktivt valgt å stoppe ladingen på 80% når jeg ligger på landstrøm. Laderene (C-CTEK og MPPT) mine er også satt til maks 14,4V men det er sjelden jeg kommer dit. Toppladingen er som regel på dynamo når vi kjører. Jeg har hatt LiFePo4 siden 2015 og har fått de eldste batteriene testet og de har samme kapasitet i dag som da de var nye. Har hatt de ladet ut til cut-off et par ganger men ikke stått tomme over tid. Det er BMS så de kutter forbruket før de er flate. Topplades sikkert 10-15 ganger ila sesongen, ellers mellom 20% og 80%. Nå har jeg 500Ah på 5stk batterier i båten samt 345W med solceller. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

Det er videre forvirrende når Victron på sine SmartSolar MPPT solcelleregulatorer har følgende innstillinger:

 

SmartSolar.JPG.d6629998996c471de6068d02b2eb7f9f.JPG

 

Altså samme ladespenning som Phoenix laderen, men 0,3V lavere float spenning. Her er også float spenningen lavere enn anbefalingen fra Skanbatt. Alle Victron produktene tillater manuell innstilling av de forskjellige parameterene, men jeg ønsker å få problematisert disse forskjellene i denne tråden slik at vi som har LifePo4 batterier kan gjøre kvalifiserte valg.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post

Skjønner det. Det jeg har sett er at batteriene stort sett er fulle på 13,9V. Da klarer jeg ikke å "presse" noe mer inn. Så for de fleste kan absorption stå nærme 13,9V. Alt over det har ikke batteriene noe spesielt godt av. De har ikke behovene slik som bly fetterne for å bli massert med høy spenning. Jeg tror jeg ville justert til et tall rett over 14V. Det er ikke behov for 14,3 eller 14,4. Samtidig gjør en test på litt høyere spenning mens du sjekker batterimonitoren. Jeg tipper du vil se det samme som meg. 13,9V er egentlig synonymt med fulle batterier.

 

Float er litt overraskende. Jeg ville si at float på 13,5-13,6V ville være mer riktig. Når mine batterier er helt fulle og jeg skrur av laderen har jeg typisk 13,8V. 13,2V høres lavt ut. Men den har vel ingen effekt egentlig. Så lenge spenningen på batteriene er over laderen vil det vel ikke ha noen effekt eller påvirkning på batteriene. 

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Sjøbliss skrev 18 minutter siden:

 

Float er litt overraskende. Jeg ville si at float på 13,5-13,6V ville være mer riktig. Når mine batterier er helt fulle og jeg skrur av laderen har jeg typisk 13,8V. 13,2V høres lavt ut. Men den har vel ingen effekt egentlig. Så lenge spenningen på batteriene er over laderen vil det vel ikke ha noen effekt eller påvirkning på batteriene. 

 

 

Har du 13,8V hvilespenning? Er det Skanbatt du har?

 

Mine hviler på ca 13,3V. I databladet står det oppgitt at hvilespenning er 13,2 +/-0,1V.

 

1432736383_1startbatteriladerphovedbryterav.jpg.05354b4642a28f63172d039e8dc1d76d.jpg

 

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post

923660369_Screenshot2020-04-0615_35_48.png.b7c7a6325bc79425f21e9e5798926892.png

 

Jeg har batterier fra Makspower. Min erfaring er at float 13,8V når batteriet er helt fullt. Det faller ganske fort til 13,6V og så går det sakt nedover. Jeg kan dobbeltsjekke det men jeg har nesten alltid litt belastning så det blir jo ikke helt riktig måling på float. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

Kan vi slå fast at LifePo4 batterier ikke er avhengige av å masseres med høy ladespenning for å sikre levetid (og muligens litt kapasitet)?

 

Ville for eksempel en bulk ladespenning på la oss si 13,9V ikke være skadelig, men tvert i mot? Med forbehold om en liten reduksjon i AH.

 

Og kan vi videre slå fast at en float eller storage ladespenning bare skal tangere batteriets hvilespenning? For Skanbatt batteriene blir det 13,2 +/-0,1V

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...