Jump to content

Fiske i fjorden marts og April.. hvad er tricket?


Peter-

Recommended Posts

Hej

 

Var ude at sejle i fantastisk vejr igår, og prøvede at fiske midt inde i fjorde. Jeg har normalt stor succes med dette om sommeren, men har aldrig fanget noget i Marts og april i fjorde - bare ude på åbent hav...

 

Som i kan se her er der ikke mangel på fisk - de bider bare ikke...

47A5F407-5DB8-45AC-BBA8-A73A0B1F13F8.jpeg.d86dbda435ce3df62d0a99a97b4f415e.jpeg
 

9A4AA9D2-BE32-4B0A-88E6-24E731203168.jpeg.a27f70a5c536737173c13c86461bb4d6.jpeg
 

Hvad er tricket? Hvad bruger I af forfang? Eller er det bare fordi de har for travlt med deres gigant orgie at de ikke er interesseret i mat?

 

Mvh,

Peter

Link to post
Share on other sites

Peter- skrev 26 minutter siden:

Eller er det bare fordi de har for travlt med deres gigant orgie at de ikke er interesseret i mat?

 

Vel: Hva ville du ha gjort om du var i deres situasjon? Tenkt at: "Nå hadde det vært godt med litt mat"? :giggle:

 

Ellers så pleier jo fisken å bite på vinteren også, så innimellom blir de nok sultne.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

bellen skrev for 2 timer siden:

Det øverste bildet ditt tror jeg ikke er fisk, det kan sjå ut som det er bunn fra grunnere område på siden av båten din.


Det er en god pointe. Hvad får dig til at tro dette? Fordi de ikke er buer? - eller fordi de vises på clearvu også?

Link to post
Share on other sites

index skrev for 2 timer siden:

 

Vel: Hva ville du ha gjort om du var i deres situasjon? Tenkt at: "Nå hadde det vært godt med litt mat"? :giggle:

 

Ellers så pleier jo fisken å bite på vinteren også, så innimellom blir de nok sultne.


Er helt enig... kan heller ikke forstå hvorfor ??? må jo altid have lidt mat etterpå..

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal fiske på litt dypere vann, så er paternoster tackle agna med makrell og pilk i bunn genialt (blylodd hvis du skal dra det langs bunn), men hvis du bare skal ha en fisk og ikke er så nøie på art eller størrelse, så syns jeg sabiki heklene fisker bra 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 18 minutter siden:

Hvis du skal fiske på litt dypere vann, så er paternoster tackle agna med makrell og pilk i bunn genialt (blylodd hvis du skal dra det langs bunn), men hvis du bare skal ha en fisk og ikke er så nøie på art eller størrelse, så syns jeg sabiki heklene fisker bra 


Interessant... bruger normalt bare sprutte forfang med pilk men dette lyder spændende... skal jeg prøve når makrel sæsonen starter igen...

 

Diver man bare med båden med lod  på bunden?

Redigert av Peter- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Peter- skrev 8 minutter siden:


Interessant... bruger normalt bare sprutte forfang med pilk men dette lyder spændende... skal jeg prøve når makrel sæsonen starter igen...

 

Diver man bare med båden med lod og kroge på bunden?

 

Sild, makrell, feit fisk med mye lukt er bra. Det er bare og prøve nå, hvitfisken (torsk/lange/brosme) har høyere fasthet i kjøttet nå som det er litt kaldt i vannet 

 

Jeg syns det er fint og drive i 0.5-1knop når man fisker på den måten. Hvis man har lodd i bunn så syns jeg det er fint med 2-3kroker men 50-70cm imellom, da får man fiska helt på bunn og litt over 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 2 minutter siden:

 

Sild, makrell, feit fisk med mye lukt er bra. Det er bare og prøve nå, hvitfisken (torsk/lange/brosme) har høyere fasthet i kjøttet nå som det er litt kaldt i vannet 

 

Jeg syns det er fint og drive i 0.5-1knop når man fisker på den måten. Hvis man har lodd i bunn så syns jeg det er fint med 2-3kroker men 50-70cm imellom, da får man fiska helt på bunn og litt over 


Super... det må jeg prøve. Er dog svært med mye struktur tænker jeg så må finde en god sandbund med lidt strøm tænker jeg...

 

Hvor mange minutter tager de typisk før der er bid. Jeg har typisk en 10 min regel ellers skifter jeg spot.. men måske denne teknik er lidt langsommere..

Link to post
Share on other sites

jerognal skrev 4 minutter siden:

Fisker du opp mot flo?  Ut å fiske 2 timer før flo og over toppen pleier å gi bedre resultat. Iallefall torsken er uhyre kresen på når den vil ha mat. Her vest kan du iallefall slutte å fiske idet det begynner å fjære. Nett som å slå av en bryter.


det var præcist det jeg tænkte... fordi husker faktisk aldrig at have fanget noget i fjorden på denne tid.. dog skal de siges at jeg fisker 90% af tiden i Maj-Oktober... resten af året går jeg i matbutik .. ???

Link to post
Share on other sites

Martine29 skrev 7 minutter siden:

Det siste bildet ser ut som ormen i Låkk Ness. Uansett ikke enkelt å se hvilken fiskeart loddet viser..... 

 

det var det jeg tænkte ? overvejede at smide mit 20kg bruce med kjetting i vandet for at se hvad jeg kunne trække  op med vinsj ???

Redigert av Peter- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Peter- skrev 8 minutter siden:


Super... det må jeg prøve. Er dog svært med mye struktur tænker jeg så må finde en god sandbund med lidt strøm tænker jeg...

 

Hvor mange minutter tager de typisk før der er bid. Jeg har typisk en 10 min regel ellers skifter jeg spot.. men måske denne teknik er lidt langsommere..

 

Når man drifter på den måten, så forflytter man seg hele tiden. 

 

Hvis det er mye struktur, så er trikset og sveive 2-3m opp, så slippe det ned, drifte noen sekunder med loddet rett over bunn, så litt opp igjen før man slipper det ned 

 

10min er for lite, hvis man vet med sikkerhet at man et på en plass der det skal være fisk, så er det bare å vente, så kommer fisken 

 

Jeg fisker mer på kartplotteren enn ekkoloddet. Kartplotteren viser vegger, dype hull osv. 

 

Martine29 skrev 14 minutter siden:

Det siste bildet ser ut som ormen i Låkk Ness. Uansett ikke enkelt å se hvilken fiskeart loddet viser..... 

 

Den bananen er bare svømmeblæra til fisken. Hvis jeg skulle gjetta, så syns jeg det ligner på utslagene man ofte får på kveite 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 9 minutter siden:

Jeg fisker mer på kartplotteren enn ekkoloddet. Kartplotteren viser vegger, dype hull osv. 

 

Dette er steder jeg typisk leder efter fisk. Ville du undersøge samme steder hvis det var dig? Ca 20-100 meter dybde..

 

76C19939-43B9-4E5C-86C5-922911A81EF1.jpeg.4be4b075e978feb7dd42d7d2ca86e111.jpeg
 

Eika skrev 11 minutter siden:

Den bananen er bare svømmeblæra til fisken. Hvis jeg skulle gjetta, så syns jeg det ligner på utslagene man ofte får på kveite 


Det var da et monster af en kveite? Må da være over 100kg... og så er der to af dem? Dette billede var taget ca 150 meter fra et opdræt..

Link to post
Share on other sites

Hvis det ekkolodd bildet er tatt i samme området som bilde av kartet, så skal du ikke se bort ifra at det kan ha vært kveite. Men det vet man aldri 

 

De grønne plassene, er der jeg fikk mest trua på fisk. Ringen der det står strøm, er også ett område jeg ville fiska. Men hele området så bra ut 

Screenshot_20200408-155455_Snapchat.jpg

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eika skrev 24 minutter siden:

Hvis det ekkolodd bildet er tatt i samme området som bilde av kartet, så skal du ikke se bort ifra at det kan ha vært kveite. Men det vet man aldri 

 

De grønne plassene, er der jeg fikk mest trua på fisk. Ringen der det står strøm, er også ett område jeg ville fiska. Men hele området så bra ut 

Screenshot_20200408-155455_Snapchat.jpg


Interessant...  Det må jeg prøve sammen med paternoster tackle som du foreslår... Lyder som et ret cool alternative aktiv pilk som kan blive ganske tungt at stå med efter nogle timer... bare sætte loddet på bunden, åbne en pils :drink:imens man driver og nyder sommersolen... :thumbsup:

Redigert av Peter- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...