Jump to content

Fiske i fjorden marts og April.. hvad er tricket?


Peter-

Recommended Posts

Det er aktive fiske som er best, med mindre man har minnkota/motorguide og "gps anker" 

 

Eneste gangene jeg har lagt agnet på bunn og ikke fulgt med på noe som helst, er når jeg fisker skate på isen om vinteren (1stk skate stang og 1stk til aktivt fiske) 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 6 minutter siden:

Det er aktive fiske som er best, med mindre man har minnkota/motorguide og "gps anker" 

 

Eneste gangene jeg har lagt agnet på bunn og ikke fulgt med på noe som helst, er når jeg fisker skate på isen om vinteren (1stk skate stang og 1stk til aktivt fiske) 


Ingen tvivl om det, det jeg mener er bare at når jeg fiske i dette område med forfang og pilk får jeg fisk om sommeren ligeså hurtigt som jeg kan få min pilk ned... og alt bider... Bruger mere tid på at tage fisk af krogene end at fiske.. men den metode du forslår tænker jeg at man kan få større fisk 2+ kg og der er lidt mindre action..

Redigert av Peter- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jerognal skrev 1 time siden:

En annen ting er at nå er det sent på året for torsken. Skreien har gått ut igjen og det er litt dødt. En og annen lange og lyr finnes det nok. Om 1 mnd kommer seien inn for å gyte. Da kan det bli bonanza igjen....


Det var et godt tip! Kommer den også ind i fjorden? Står den også i store buler når den gyder - og typisk hvor?

 

Fanger meget sei om sommeren sammen med makrel og lidt torsk inde i fjorde.. selvom jeg nu foretrækker at fiske ude i havet... bliver sjovt at se aktiviteten på mit nye ekkolod på mine bedste spots til sommer..
 

Eika skrev for 16 timer siden:

Paternoster kan fange svært store fisk, kan også få flere store samtidig :) 

 

ett tips for og slippe unna småfisken, er og bruke store kroker og agn 


spændende - har faktisk aldrig fanget noget rigtigt stort. Fisker med en 30kg brudstyrke - er dette stærkt nok til denne teknik? Hvad størrelse kroker snakke vi om? Må indrømme at jeg har fanget rimelig store fisk på “små” kroker - men aldrig noget på store kroker.. Sikkert fordi det kræver agn som jeg kun har brugt fra land til at fange fladfisk uden succes..

 

Link to post
Share on other sites

Peter- skrev for 20 timer siden:

Det er en god pointe. Hvad får dig til at tro dette? Fordi de ikke er buer? - eller fordi de vises på clearvu også?

Fordi det ikke ser ut som loddskudd av fisk, men bunnkonturer. 

 

Peter- skrev for 20 timer siden:

Her er nogle flere billeder... 

 

 

 

Første billede tænker jeg er torsk...
 

Andet ser man nogle fisk længere oppe sikkert laks.. ikke sikker op hvad der er der nede på bunden...

1A2D72A9-D7A5-48B5-8BE1-73CA1EC4C5CF.png

41C68B5C-82C5-4672-981F-12FB76EC0DDC.jpeg

Dette også kan se ut som bunnkonturer, men den buen under m'en på nederste bildet til venstre er muligens en fisk. Er litt usikker på hva desse "stolpene" på øverste bildet er, men er litt i tvil om det er fisk eller bare forstyrrelser. 

 

Om du ser torsk, så har loddskuddet som regel en ganske markert opp/ned V på ekkoloddet. 

Link to post
Share on other sites

Seien står oftest samlet. Typisk 50-70 mtr. Pilkesnøre med store gummimakker er bankers. Og så må du dra langt opp og slippe fritt ut til bunn kontinuerlig. Ikke pilke. Tung svenskepilk i bunn. Hekter ofte fisk på vei ned da...

Seien liker rød og svart gummimakk best.

Tykke sene. 120 gøtt. Og gjerne da 90 gøtt på fortom med makkene. 120 gøtt lager sjelden floke i båten.

Gummimakkene må knytes med opphengsløkke slik at de står litt ut fra snøret. Dobler fangsten da.... Med opphengsløkke skifter du makker på 5 min i tilleg..

Og makkene MÅ være ferske. Byttes MINST 1 gang pr år.

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jerognal skrev 1 time siden:

Seien står oftest samlet. Typisk 50-70 mtr. Pilkesnøre med store gummimakker er bankers. Og så må du dra langt opp og slippe fritt ut til bunn kontinuerlig. Ikke pilke. Tung svenskepilk i bunn. Hekter ofte fisk på vei ned da...

Seien liker rød og svart gummimakk best.

Tykke sene. 120 gøtt. Og gjerne da 90 gøtt på fortom med makkene. 120 gøtt lager sjelden floke i båten.

Gummimakkene må knytes med opphengsløkke slik at de står litt ut fra snøret. Dobler fangsten da.... Med opphengsløkke skifter du makker på 5 min i tilleg..

Og makkene MÅ være ferske. Byttes MINST 1 gang pr år.


Det er gode tricks - det skal jeg følge. Står seien også ude i havet samlet i Mai, eller er det bare inde i fjorden? Bliver spændende at se det på ekkolodd...

 

Tænker 30kg+ sene er bra. Forstå ikke helt hvad der menes med “120 & 90 gøtt” men tænker at det er en tykkelse... 1.2 og 0.9mm måske? Nylon?

 

Mvh,

Peter
 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...