Jump to content

Vaske dekk med terrassevasker?


Popeye70

Recommended Posts

Etter innkjøp av høytrykkspyler ser alt nå ut som noe som kan spyles. Og dermed kommer spørsmålet om det er mulig å bruke terrassevaskeren på lavest trykk på dekk og overbygg i glassfiber og gelcoat? Jeg vil ikke bruke vanlig dyse rett på gelcoaten, men terrassevaskeren er litt mildere mot underlaget...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Hvis ikke du har kjøpt en alt for kraftig en så mener jeg det skal gå greit. Har prøvd selv men synes ikke det hjelper så veldig, og den jeg har er vanlig ‘hus’-versjon som leverer for lite vann. Spyler alltid over båten etter bruk (med vanlig strålemunnstykke) da jeg har funnet ut at det er mye mindre arbeid enn skippertakvasking. Det som da gjenstår av sot/misfarging fra nedbør osv greier likevel ikke høyttrykksspyleren å gjøre noe med. Det eneste nyttige jeg har brukt den til i båten er en roterende børste som kan settes på - som er god til å rense anti-sklimønster. Men igjen så blir det for mye pes å dra på høyttrykksspyleren så jeg bruker heller en vanlig børste jeg har.
 

Mulig det kunne ha noe for seg å bruke skumkanon slik detailergutta gjør på bil, og så gå over med børste?

Link to post
Share on other sites

32 minutes ago, Fantino said:

Mulig det kunne ha noe for seg å bruke skumkanon slik detailergutta gjør på bil, og så gå over med børste?


Jeg har også tenkt den tanken. Har ikke kjøpt skumdyse, men den koster jo bare 0,3 båtpenge, sånn cirka. En god såpe som skummes på, og så børste i vei etter at såpa har fått ligge litt og godgjøre seg i antiskli-belegget.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

36 minutes ago, Fantino said:

Hvis ikke du har kjøpt en alt for kraftig en så mener jeg det skal gå greit. Har prøvd selv men synes ikke det hjelper så veldig, og den jeg har er vanlig ‘hus’-versjon som leverer for lite vann.


Jeg endte med en Kärcher K4 Full Control Home. Kan levere opptil 130 bar og 420 liter i minuttet. Funket fint på både «plastplanker» og sliten terrasseplank.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Må være noe å hente på vaskingen med moderne metoder så interessant om du smeller til med skumlegging. Jeg for min del driver med kjetteri og tester ut Chemical Guys Ceramic coat spray på antiskli i år, og Fusso 99 som vel er voks med teflon/PTFE på resten. Påført med microfiberkluter som jeg pådro meg et drøss av ifm dugnad på fotball.. Så vil det vise seg om det er mer holdbart enn god gammeldags Carnauba eller ei.

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På antiskli,  er jeg stor fan av en vanlig roterende dyse på høytrykkspyleren. Hvis det er litt dritt som sitter godt, så justerer jeg bare varmen opp til 80grader og justerer litt på trykket (kan justere fra 20 til 160bar på "pistolen"). Det som sitter helt jævli, får behandling med såpevann og magicsponge

Link to post
Share on other sites

Takk for alle innspill. Godt med bekreftelse fra @Dreuf at dette kan funke. Terrassevasker på alle flater hvor det er mulig, og så forsiktig bruk av dyse på resten kan være en løsning.
 

Jeg har vært (og er?) litt skeptisk til rotodyse rett på gelcoaten etter å ha sett gelcoat sprute på en eldre båt i havna. Kan selvfølgelig ha vært for kraftig stråle og dårlig gelcoat, men det frister ikke å ende opp med en gelcoat-jobb...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt høytrykksvasker med og uten rotordyse rett på gelcoat mange ganger (hvert år). Spesielt effektivt på antisklibelegg som nevnt over. Har aldri hatt problem med at gelcoaten skades, så jeg tror at hvis den ryker burde den vært reparert uansett.

Link to post
Share on other sites

Bruker høytrykk kun ved sjøsetting og opptak, i sessongen spyles båten av etter å ha vært brukt og vasker med bilsjampo både på overbygg vinduer og kalesje. med vanlig spylespiss som jeg har på brygga, jevne små vasker er nok til at skitten ikke fester seg i antisklimønsteret. bruker du bilshampo så bevarer man også poleringa.  Har du blank båt ville jeg ikke brukt terassevasker annet enn på antiskli.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Har selv samme Karcher og det er en veldig god maskin, men jeg syntes den var litt tung å dra med seg, så jeg kjøpte denne en gang den var på tilbud. Kjøpte også en 60 graders dyse som gjør at jeg kan gå helt innpå gelcoat uten at det er fare for å skade noe. Mange tenker bare trykk og liter, men luftmotstand for vannet har også veldig mye å si. 60 dyse og helt innpå er veldig effektivt. I tillegg var det skumkanon med samt at maskinen er selvsugende, så jeg kan spyle båten med vann i en stor dunk. Kjekt om høsten og våren når det ikke er vann i båthavna. Bruker vanlig bilsåpe som jeg skumlegger med og vasker nare med det. 

Link to post
Share on other sites

Eneste moment å passe på med terrassevaskeren er at du må være sikker på at det er gelcoat du spyler og ikke en lakkert flate. Hvis båten har vært omlakkert og du har f eks polyuretan eller akrylmaling, så er høyttrykksspyling ikke å anbefale. Du kan da komme til å spyle løs malingen fra underlaget. Hvis forbehandling og lakkering er profesjonelt utført, så skal det selvsagt tåle slik spyling, men det er jo ikke alltid tilfelle.

Gelcoat vil derimot være safe.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...