jotto Startet 9.April.2020 Link til dette innlegget Startet 9.April.2020 Fenderlista mi har blitt litt rufsete fordi jeg har dratt et ankertau over den. Hva kan gjøres for å gjøre den pen igjen? Jeg ser for meg at det kan rubbes på et ell er annet vis for å fjerne ujevnhetene og så poleres. Men hvordan, og hva kan jeg bruke? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 9.April.2020 Link til dette innlegget Svart 9.April.2020 https://hamnenplay.solidtango.com/video/160513-batfixarskolan-lackman-relingslist Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 10.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2020 jørn skrev for 22 timer siden: https://hamnenplay.solidtango.com/video/160513-batfixarskolan-lackman-relingslist Takk! Den så jo relativt grundig ut. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 10.April.2020 Link til dette innlegget Svart 10.April.2020 Jeg bruker cellolosetynner på grå fenderlist, blir som ny. De sier ikke noe i filmen om hva man bør behandle den med etterpå, men jeg har brukt vanlig polish. Tror Autoglym buper care hadde fungert bra. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 10.April.2020 Link til dette innlegget Svart 10.April.2020 På sønnens båt brukte jeg rødsprit å gjorde rent med etterpå vaska jeg og polerte jeg den, ble veldig fin. lys grå! På Askeladden har jeg gitt opp.. har prøvd det meste av midler, men det hjelper ikke. har pussa den ned med fint pussepapir og polert etterpå, men den blir ikke fin Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Napoli Svart 11.April.2020 Link til dette innlegget Svart 11.April.2020 -morten- skrev for 14 timer siden: På sønnens båt brukte jeg rødsprit å gjorde rent med etterpå vaska jeg og polerte jeg den, ble veldig fin. lys grå! På Askeladden har jeg gitt opp.. har prøvd det meste av midler, men det hjelper ikke. har pussa den ned med fint pussepapir og polert etterpå, men den blir ikke fin Jeg fikk anbefalt å prøve "KMI wipe and shine" på fenderlist. Det var imponerende effektivt. Ble nesten litt for sterkt på min list - men dersom du har en som ikke blir bra, så er det verdt et forsøk. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Komodo Svart 11.April.2020 Link til dette innlegget Svart 11.April.2020 jotto skrev On 9.4.2020 at 19.41: Fenderlista mi har blitt litt rufsete fordi jeg har dratt et ankertau over den. Hva kan gjøres for å gjøre den pen igjen? Jeg ser for meg at det kan rubbes på et ell er annet vis for å fjerne ujevnhetene og så poleres. Men hvordan, og hva kan jeg bruke? Når du har så dype sår i fenderlista må du nesten begynne med å skjære vekk ujevnhetene med en kniv, høvel e.l. Du får ikke polert vekk de med noe lurium på boks. Hvis du tar en titt i "Dracotråden" som du finner link til i signaturen min, så har jeg lagt ut noen bilder av hvordan jeg gjorde en nødreparasjon på en meget gammel og stygg fenderlist. Du må bla deg ganske langt tilbake i tråden for å finne akkurat det. -morten- skrev for 16 timer siden: ... har pussa den ned med fint pussepapir og polert etterpå, men den blir ikke fin Mulig du kunne fått opp glansen i lista ved å bruke en propanbrenner og dra forsiktig over. Da smelter du toppene av slipesporene fra sandpapiret slik at de flyter ut. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Svart 11.April.2020 Link til dette innlegget Svart 11.April.2020 Ta en fille/klut som du heller aceton på, vask fenderlista mot det såret etter dreggtauet, så skal du se at fenderlista blir blank og fin og i tillegg blir såret fyllt opp igjen Men det er viktigt at du lar acetonen dampe ut i noen timer før du gjør noe som helst med den, for den blir klisette en stund etterpå Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 11.April.2020 Link til dette innlegget Svart 11.April.2020 8 hours ago, Komodo said: Mulig du kunne fått opp glansen i lista ved å bruke en propanbrenner og dra forsiktig over. Da smelter du toppene av slipesporene fra sandpapiret slik at de flyter ut. Nei det er ikke slipestripper som er problemet! jeg brukte poleringsmaskin så den er helt jevn og fin, den er skjoldete og matt uansett, den virker myk og svampete på en måte. den grå på sønnen sin kjendtes mye hardere ut og var lett å få ren med rødsprit, når jeg polerte den med maskn så den ut som ny Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
-morten- Svart 11.April.2020 Link til dette innlegget Svart 11.April.2020 11 hours ago, Napoli said: Jeg fikk anbefalt å prøve "KMI wipe and shine" på fenderlist. Det var imponerende effektivt. Ble nesten litt for sterkt på min list - men dersom du har en som ikke blir bra, så er det verdt et forsøk. Hvor får man kjøpt KMI wipe and shine da? Er ikke flust av båtutstyrforetninger i Trøndelag!! på forrige båt med brun fenderlist brukte jeg brun skokrem, det funka veldig bra Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
jørn Svart 11.April.2020 Link til dette innlegget Svart 11.April.2020 @-morten- Maritim har i alle fall: https://www.maritim.no/kmi-wipe-shine-liquid Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.April.2020 Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 For å få en stygg fenderlist pen igjen finnes det en rekke tråder her på forumet som omhandler dette og foreslår produkter. Et av disse er faktisk å bruke bremseveske (til bil). Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Komodo Svart 12.April.2020 Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 Eika skrev for 22 timer siden: Ta en fille/klut som du heller aceton på, vask fenderlista mot det såret etter dreggtauet, så skal du se at fenderlista blir blank og fin og i tillegg blir såret fyllt opp igjen Aceton er fint på fenderlist. Den løser opp plasten i lista slik at overflaten smelter og blir glatt. Men du fyller ikke opp et sår som er flere millimeter, kanskje en centimeter dypt. Dersom fenderlista er for oksydert og ru går det heller ikke med aceton. På vår Viksund forsøkte jeg først med aceton, men måtte gi opp. Forsøkte så med grovt sandpapir for å slipe vekk den ru hinna. Det gikk, men det ble en evighetsjobb. Det ble også dype riper i plasten som jeg måtte jobbe mye for å få vekk. Løsningen ble å skrape vekk det øverste ru laget med skarpe skraper. Den lista var ekstremt mye styggere enn lista til TS, så her er ikke det nødvendig. Men jeg ville allikevel brukt en kniv for å skjære vekk de verste kantene før jeg gikk på med aceton. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
jotto Svart 12.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 Tror jeg prøver først med kniv og aceton eller bremsevæske. Bildet lyver nok litt - det er ikke fullt så ille som man kan få inntrykk av. Takk for innspill alle sammen! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.