Jump to content

Hvordan bøye en trelist 90 grader?


Faxen

Recommended Posts

En annen variant siden partiet du skal bøye ikke er så langt, er å vikle f.eks et badehåndkle rundt stedet du skal bøye, og så slå kokende vann på. Gjerne i 2-3 omganger etterhvert som det kjøles ned. 
Hva slags treverk snakker vi om? De fleste vanlige treslag som furu, eik osv går fint å bøye ved å varme opp, mens f.eks mahogny responderer dårlig på varme og bør heller lamineres av flere tynne lister og epoxy.  

Link to post
Share on other sites

Faxen skrev 44 minutter siden:

Som sagt over: Furu list

 

Ja så det nå. Da er det å lage mal av stedet den skal gå rundt. Varme opp med damp eller kokende vann som beskrevet over. Tilpasse over malen og la seg kjøle ned. Og du trenger listberk som er så å si kvistfritt. Legger likevel ved en video om steaming...
Her er en hjemmesnekret steamer! :) 

 

 

Redigert av Erikda
Tillegg.... (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Faxen skrev for 3 timer siden:

Jeg har en trelist på 40 x 10 mm, som skal bøyes 90 grader

 

Bruk heller 2 lister på 40 X 5 mm, og legg de oppå hverandre når du bøyer.

Lim de sammen når de er blitt tørre.

 

Bruker du 3 lister på 3,3 mm, kan du påføre lim, legge de oppå hverandre og bøye de over en mal, uten å varme/dampe de.

Link to post
Share on other sites

Faxen skrev for 5 timer siden:

Jeg tester nå Honduras forslag.

Hvordan gikk det? Håper du poster et bilde av resultatet:smiley:

 

Erikda skrev On 11.4.2020 at 17.09:

Her er en hjemmesnekret steamer! :) 

Den største utfordringen til han i videoen er først og fremst er at han jobber for sent når han først får lista ut av steamkista. Såpass tynne materialer som listene han bruker kjøles veldig raskt ned. Effekten av steamingen blir dermed betraktelig redusert når han bruker lang tid på å feste tvinger og alt annet mikkmakk som han holder på med. Da vil lista lettere sprekke opp, slik som det gjorde for ham. Selv den lista som det gikk best med har fått sprekker på tvers og har dermed redusert/ingen styrke igjen.
 

Ved slike jobber kan det være greit å ha laget til en klosse/klamp på den ene langsiden på forhånd, med et spor som lista kan kjøres inn i. Klossen bør være ferdig tvinget på malen man bøyer rundt. For trådstarters del ville jeg da ha hatt en slik i den enden som skal være 14cm før radius. Fra lista tas ut av steamkista til den er ferdig bøyd på plass bør det ikke gå mange sekundene. Hurtig og effektiv jobbing er avgjørende ved tynne materialer der kjernetemperaturen synker raskt ved avkjøling.

 

Har man god steam trenger man heller ikke steame mer enn 10-15min steaming før det er nok til å kunne bøye ei list på 10mm fint rundt 25cm radius. Steames/kokes/dampes det for lenge kan materialen bli for sprø og da jobber man egentlig i mot det man prøver på.


Skal kun utsiden av lista vise, og man ikke trenger noe særlig styrke kan også saging av hakk på innsiden av buen gjøre jobben enklere. For 10mm list kan man f.eks. sage inn slik at det bare er et par mm igjen, gjerne med 10mm mellomrom (mindre mellomrom gir finere bue). Da holder det å legge lista i varmt vann noen minutter for å bøye rundt radius på 25cm (for furu).

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hakkannen skrev for 2 timer siden:

Hvordan gikk det? Håper du poster et bilde av resultatet:smiley:

 

Den største utfordringen til han i videoen er først og fremst er at han jobber for sent når han først får lista ut av steamkista. Såpass tynne materialer som listene han bruker kjøles veldig raskt ned. Effekten av steamingen blir dermed betraktelig redusert når han bruker lang tid på å feste tvinger og alt annet mikkmakk som han holder på med. Da vil lista lettere sprekke opp, slik som det gjorde for ham. Selv den lista som det gikk best med har fått sprekker på tvers og har dermed redusert/ingen styrke igjen.
 

Ved slike jobber kan det være greit å ha laget til en klosse/klamp på den ene langsiden på forhånd, med et spor som lista kan kjøres inn i. Klossen bør være ferdig tvinget på malen man bøyer rundt. For trådstarters del ville jeg da ha hatt en slik i den enden som skal være 14cm før radius. Fra lista tas ut av steamkista til den er ferdig bøyd på plass bør det ikke gå mange sekundene. Hurtig og effektiv jobbing er avgjørende ved tynne materialer der kjernetemperaturen synker raskt ved avkjøling.

 

Har man god steam trenger man heller ikke steame mer enn 10-15min steaming før det er nok til å kunne bøye ei list på 10mm fint rundt 25cm radius. Steames/kokes/dampes det for lenge kan materialen bli for sprø og da jobber man egentlig i mot det man prøver på.


Skal kun utsiden av lista vise, og man ikke trenger noe særlig styrke kan også saging av hakk på innsiden av buen gjøre jobben enklere. For 10mm list kan man f.eks. sage inn slik at det bare er et par mm igjen, gjerne med 10mm mellomrom (mindre mellomrom gir finere bue). Da holder det å legge lista i varmt vann noen minutter for å bøye rundt radius på 25cm (for furu).

Videoen var absolutt ikke ment som en fasit. Og det du beskriver er måten å gjøre det på. Har kun sett steaming ifbm med båtbygging men aldri gjort det selv. Men som tømrer er det å skjære spor velkjent...???

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Erikda skrev for 2 timer siden:

Videoen var absolutt ikke ment som en fasit.

Nei, jeg forsto det ikke slik heller. Innlegget mitt var kun ment for å poengtere at vedkommende i videoen ikke kommer til å lykkes med steaming uten at han får opp dampen/farten/tempoet litt?

 

Skjæring av spor er en grei teknikk ja, veldig enig! Har vært løsningen mange ganger der det ikke egner seg å steame eller laminere tynnere lag oppå hverandre, så lenge det ikke kreves noe særlig styrke og buen er mer ment dekorativt er egentlig skjæring av spor vel så greit som å styre med steaming, det krever jo litt mer?

Link to post
Share on other sites

Faxen skrev On 12.4.2020 at 15.40:

Jeg tester nå Honduras forslag. Lista ligger i kokende vann med håndklær rundt og vannes hver kvarter.

Dette blir spennende.

 

Hakkannen skrev On 12.4.2020 at 21.16:

Hvordan gikk det? Håper du poster et bilde av resultatet

 

Ja, hvordan gikk det ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...