rune4u Startet 12.April.2020 Del på Facebook Startet 12.April.2020 Hei. Før jeg beskriver problemet, så vil jeg først bemerke at jeg er bilmekaniker og har overhalt flere Volvo Penta Dieseler fullstendig opp gjennom årene. med det i hånd, så har jeg allikevel fått et problem jeg ikke kan helt forklare. OG, jeg vil gjerne gjøre det jeg kan for å lokalisere kilden til ulyden, ellers jeg må eventuelt demontere motor fullstendig. Håper derfor det er noen der ute som kanskje har vært borti det samme og har en forklaring på dette. Har en KAD42 1995 modell. Ulyden er slik: Ved oppstart kald motor er det ingen ulyd de første 30-60 sekundene. Varierer litt når den inntreffer. Så kommer lyden som er akkurat lik den man får ved slakke ventiler. Lyden er tydelig støtvis, det vil si at det er ikke høres ut som flere "slakke" ventiler, men 1. stk slakk ventil. Lydens intervall følger turtallet. Den er lokalisert bak ved sylinder 5-6 og høres godt i øvre del av motor. Klart, da tenker alle, slakk ventil. Men nå er det slik at det er ikke det. Ventilklaring er dobbelsjekket og det er gjort visuell kontroll av vipparmer og kontaktflater på ventiler. Alt er ok! Nå er det heller ikke hydrauliske ventilløftere på disse, så da kan vi avskrive slakk der også. Det er helt nye dyser og lyden forsvinner heller ikke om man løsner dyserør, så det ligger ikke i forbrenningen. Det er ikke rådebank, det er både lokalisert i øvre del av motor og er ikke overhodet likt rådebank. Bunnpanne har vært av og motor er ren og pen innvendig, det er ingen problem med råder. Overhodet ingen sot eller avleiringer. Motor har ikke den nye oljedistribusjonsblokka, men er meget godt vedlikeholdt. Oljetrykket er helt normalt. Oljekjøler, varmeveklser og intercooler er gjennomgått for annet vedlikeholdt og er også rene og i topp stand. Jeg er ganske overbevist selv at det ligger i ventilløfterspillet, men kan ikke logisk forklare at man skal få klaprelyd lik slakk ventil, når det ikke er ventilklaring over innjustert klaring. Har enda ikke sjekket visuelt på kam og ventilløfter, men kan ikke skjønne hvordan man skal få slik lyd når klaring er innjustert. Hadde kam/løfter vært skadet, så ville lyd ha forsvunnet når man justerte inn slakk. Lyd er der heller ikke før motor har vært igang litt, slik som beskrevet ovenfor. Håper noen har forslag eller har vært borti noe tilsvarende. Har funnet 3 andre beskrivelser på amerikanske båtsider som beskriver akkurat samme problemstilling med kad42. Disse har fortsatt å kjøre og har ikke kommet opp med noe oppdatering om at det gikk gale. Allikevel, jeg vil gjøre det jeg kan for å lokalisere kilden. Det er ikke normalt med denne lyden, så det bør være løsbart. Foreløpig rådløs Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 12.April.2020 Del på Facebook Svart 12.April.2020 Har du tatt komptest, tenkte kanskje det kunne være være stempel/riving av sylinder... Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 12.April.2020 Del på Facebook Svart 12.April.2020 Ta av toppdeksel å se inni om noe er løst Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
paxo Svart 12.April.2020 Del på Facebook Svart 12.April.2020 Lyd fra demperplate som forplanter seg? Sitér dette innlegget Link to post
rune4u Svart 15.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2020 Litt oppdatering. Glemte å skrive i startinnlegg at motor stod på pall og feilsøking var dermed lettere. Men, fant ingenting som kunne forklare dette. Motor har nå i sommer gått 25 timer i båt og virker fint som bare det. Stemmer bra med hva jeg leser på nettet om andre som har akkurat samme lyd. De bare kjører og ingenting skjer. Så da gjør jeg ikke mer enn å lytte litt innimellom etter forandringer på lyd. Fortsatt god sommer! Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 22.August.2021 Del på Facebook Svart 22.August.2021 Har samme utfordringen på min 41a motor. Lyd som har vært der så lenge jeg har hatt motoren, det vil si to år og ca 150 timer. Har skifta og undersøkt mye forskjellig som ventiler, alle dyser nye, lagre i svinghjulskåpa er skifta, vannpumpe overhalt, etc., men har ikke kontrollert veivaksel og rådelagre. Foreløpig prøver jeg å lukke ørene for lyden, siden motor uansett går fint og den ikke endrer seg. Har du brukt motoren med denne lyden i år også? Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
nomen Svart 23.August.2021 Del på Facebook Svart 23.August.2021 Om du mistenker ventilspillet, er vel det todelt, slik at du kan bytte om fremre og bakre, og se om lyden flytter seg? Det kan være slakk i en vippearm, du bør måle en og en for dette, ikke slå deg til ro med at det har en ventiljustering "tatt hånd om" Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.