Jump to content

Fortøyning langsmed berg

Pinne

Recommended Posts

Holder springen(e) båten ut fra fjellet når det kommer litt bølger ? Eller hva er egentlig hemmeligheten  :confused:

:cheers:

<{POST_SNAPBACK}>

Nei, spring er der kun for å hindre langskips bevegelse. Mye av hemmeligheten er å legge seg der hvor en er lite utsatt for bølger. Videre store fendere/blåser. Det som virkelig gjør susen er ett par brede gummidekker rett under vannlinja.

Vi ligger stort sett alltid fortøyd på den måten.

En del har en 2-2,5 meter lang planke kledd i passende mykt tekstil som de fester fendere på. Planken festes så langs ripa i passende høyde som en laang fender. Da sikerer man båten bedre. Noen som har bilde?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg pleier å ligge longside på fjellet. Det vi gjør er at vi ser oss ut et egnet sted, planlegger litt og henger ut 4 store blåser, 60cm diam. Så gjør vi klar 4 tamper, en i hver ende og to på midten av båten. Så legger vi inntil og fortøyer slik vi ønsker å ligge. Deretter ser vi over fendere, flytte litt eller kanskje supplere litt o.l. Ved å bruke spring, kan du nesten få båten til å ligge slik du vil, og har du vinden riktig kan du få båten til å ligge ut fra fjellet slik at fenderne nesten ikke er i kontakt med fjellet.

Vi liker dette, men prøv deg forsiktig fram, ta gjerne jolla og kjør deg en tur for å se hva andre gjør og også finne ut hvor det er fint å ligge longside.

Dette med planke utenpå fenderne vet jeg mange benytter seg av, har aldri forsøkt selv, men det er av forfengelighet hensyn. Det er ikke noe pent med en stor planke på rekka. Forrige eiere av vår båt brukte dette mye, legger ved et bilde.....

Bilde

Lykke til!

:flag:

lagt til: det er ikke lett å se her, men planken henger på rekka, rett v/masta

Redigert av fernanda (see edit history)

Båthilsen fra Fernanda.

Hei !

Jo, jeg mener at spring faktisk under mange forhold holder båten unna, men du kan ikke satse på det. Fendere må til. Pass på at fjellet er rett slik at det ikke stikker fram steinbiter som båten kan komme i kontakt med, og om du er i tvil bør du finne en annen plass eller legge deg ut/inn. Legg deg heller ikke longside på steder hvor det kan komme båter og lage store bølger. Og skaff deg først og fremst etpar store kulefendere.

-koh

Ovenstående svar tiltredes.

Har ligget på denne måten i 30 sesonger. Det er den absolutt beste og sikreste måten å fortøye på, om du bare gjør et nøye forarbeide.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Stemmer det, må jeg søke om å få igjen skolepengene i fysikk!!

<{POST_SNAPBACK}>

Et spring kan helt klart holde båten ut fra brygge/fjell. Det betinger selvfølgelig at det er litt drag i vannet (strøm) eller vind. Jeg opplevde en gang i Glomma at båten absolutt ville jobbe seg fremover/utover mot strømmen. Først var jeg overbevist om at motoren ikke stod i fri, men jeg fant til slutt ut at akterspringet gjorde at båten seilte ut fra brygga/mot strømmen bare på vannstrømmen. Måtte faktisk tjore den kraftig akterover for at den ikke skulle stikke av mot Mjøsa.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Flott skute du har FERNANDA :cool: Hva er det for en ?

<{POST_SNAPBACK}>

Jepp - dette er en flott skute. Hallberg Rassy 352. En av de virkelige HR klassikerne

<{POST_SNAPBACK}>

Ja jeg er meget fornøyd med den. :cool:

Det er en HR 352, som Bitteliten skriver, av fiiiiiin gammel aargang, produsert i -81, men Orust båter tåler som oftest tidens tann meget godt etter min mening, så jeg regner med å ha båt her noen år til. :yesnod:

Du kan jo se denne linken for mer utfyllende info.HR 352

Vi planlegger en langtur til Middelhavet neste år med denne. :sailing:

Hva slags båt har du Pinne, regner med ut fra navnet at du også har seilbåt.?!

NB. Dersom du velger å gå for løsningen med gamle bil dekk, så mal dem slik at ikke gummien sverter over på klær og båt. Ser Perlen har lagt sine bil dekk i vannet for vask og skylling frem til neste år, funker det Perlen?

Båthilsen fra Fernanda.

Ser Perlen har lagt sine bil dekk i vannet for vask og skylling frem til neste år, funker det Perlen?

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan faktisk se slik ut, ble fryktelig skitten på nevene når jeg hev dem uti, men spruta masse zalo på dem, surret et tau rundt og har sjekket et par ganger etterpå (ligget ca 4 uker i vann) og de smittet ikke av sist. Jeg lar dem likegodt ligge i vannet frem til våren, spyler med hageslange for å få av groe/slim og regner med at de da er fine. Skal male dem med kvitmaling slik at de ikke lager svarte merker på skroget (nå er de jo mest UNDER vannlinje, men greit å være på sikre siden...)

Det er nok sikkert forskjell på hvor mye dekker sverter. Vi har egentlig ingen problemer med sverting. Har aldri vaska dem i løpet av 12 år. Aldri vaska er vel ikke helt sant, for når sjefs-matrosen gjør sjøklart etter avgang kommer dekkene alltid sist ombord. De får derfor god skyllings mens de slepes. Har dem alltid rett under vannlinja (selvpolerende bunnstoff). De har fast plass på teppet oppe på bakdekket. Gamle gaffel-truck dekker, ca 20cm breie og snaue 40cm diameter. Tre 2" hull i banen i underkant for drenering og taugjennomføring på toppen i plastslange. Har sikkert sagt det før; de dekkene er det eneste jeg beholder den dagen jeg selger båten.

• 13 år senere...

Hej alle

Var inde i Lysefjorden her i helgen og det er jo et fantastisk sted bortset fra at man skal sejle hele vejen til Flørli for at finde et spektakulært sted at ligge hvilket tager en evighed med sejlbåt. Derfor kiggede jeg lidt rundt på Forum og fandt denne gamle post.

Planen var at ligge ved en af de 4 bøjer ved Dørvika, men til min overraskelse var der INGEN! Heldigvis havde jeg en plan-b som var at ligge i en vinkel ved Revså som jeg havde set en anden sejlbåd gøre det på google maps satallite - men der var lige pludselig blevet bygget en Kai med overnatning forbudt :( Så da havde jeg ikke flere planer og måtte sejle til Flørli som var en seriøst LANG TUR!

Nogen der har erfaring med at ligge på bjergsider i lysefjorden? Der kommer jo en del bølger fra større både, men tænker at med det rigtige opsæt må det da næsten være muligt...

I overstående nævnes "træ-planken" - nogen ide om hvad logikken er med denne? Alt beskytte fænderne?

Bildækkene må jo være så sikkert som noget kan blive, men de fylder jo en masse både på båten og opbevaring derhjemme + kan farve skroget!?

Mvh,

Peter 

Redigert av Peter- (see edit history)

Treplanken er nok for å beskytte fenderne mor fjellet...egentlig unødvendig..

Vi ligger masse inn til fjell..

Men da gjerne i områder som er skjermet både fra trafikk sjø og vinden..

Store kulefendere er " hemneligheten"..

Husk å sjekk bergveggen for fjellhyller under vann, når sjøen faller...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)

Hemmeligheden er nok at undgå stor trafik - og efter jeg havde skrevet indlægget kom jeg i tanke om at det nok skal gå bra med fendere MEN ikke så bra for min mast da den nemt slår ind i klippevæggen med bølger... så jeg må bare leve med Flørli turen for nu eller prøvet at finde et sted derind hvor jeg kan ligge i en vinkel imellem to Fjell aka det jeg kalder en trekant :)

Tak for info mht planken !

Mvh,

Peter

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...