Jump to content

Båtturen endte på en holme - redningsaksjon

Knallipadden

Recommended Posts

d64db921-e0a9-4a0c-b355-8b11b0b48ab3?fit

På tur fikk familien problemer med drivstofftilførselen. Båten drev derfor hurtig mot land i den kraftige vinden. I følge værdata blåste det liten kuling med sterk kuling i kastene. Til slutt endte ferden på en holme. Familien kom seg i land og far forsøkte å hindre at båten slo mot berget. 

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/xPkdOR/Mistet-motorkraften-og-blaste-mot-land--Vi-tenkte-det-ville-ga-bra-med-oss_-men-at-baten-ville-ryke-til

Fint at det gikk bra med familien. Det høres ut som at båten klarte seg noenlunde greit. Jeg syns kanskje de ventet i lengste laget med å kontakte hjelp. "Familien kom seg opp på holmen, og Olsvik fikk rasket med seg en dyne de kunne varme seg under i regnværet. De ringte Redningsselskapet." 

Det blåste ganske bra i går så jeg var ikke på tur selv. Redningsselskapet har lagt ut video i artikkelen. Det kan virke som at de har hatt flaks i forhold til vindretningen siden sjøen virker relativt rolig der båten ender opp. 

Screenshot_20200413-100010.jpg

Redigert av Knallipadden (see edit history)

Grei påminnelse om viktigheten av å ha ren tank, ren diesel, og rene filtre. De fleste vet vel egentlig ikke hvordan tanken ser ut inni. Personlig synes jeg det er en stor tragedie at ikke alle tanker blir laget med et dugelig mannlokk. 

Her er en tråd om renovering og ombygging av dieseltanken på en lik båt som den i artikkelen. Litt styr å få ut tanken, men allikevel verd jobben. 

https://baatplassen.no/i/topic/98388-demontere-dieseltank-på-viksund-900-futura/

Jeg har ikke mulighet til å inspisere tanken på båten min uten å demontere stikkøyer og ta ut tanken. Jeg er helt enig i at det burde være lettere å inspisere tankene. Mye vann eller grums i filtere en fin indikasjon på tilstanden oppi tanken. Derfor skal filter byttes/kontrolleres regelmessig. 

Alle kan være uheldig selv om man er flink til å bytte filter, men veldig ofte er det manglende tilsyn som fører til at filter går tett. Det kan også være luft i systemet som gjør at motoren stopper. 

Når først uhellet er ute er det fint å ha en VHF slik at man kan sende en pan-pan melding mens man prøver å få kontroll på situasjonen. Drivanker og dregg er også en fordel å benytte seg av når båten driver uten kontroll for å forsøke å bremse farten eller kanskje stoppe den før den treffer land. 

De gjorde for øvrig en flott jobb med å få to og firbente på land når båten traff land. Det var lurt å få med seg gode klær og en dyne. 

Du kan kjøre svært lenge med grums og vann i tanken uten at det vises noenting i filterene. Det er først når dritten når opp til inntaksrøret at du ser noe, og har du så mye kan du være ille ute hvis det blir noe sjø.

Var en historie fra Narvik under krigen. Ei skøyte på vei inn mot havn stoppet pga lite diesel.

Skipperen ble observert av tyskere når han tømte en pøs sjøvann på tanken og kjørte til kai. Ble oppstandelse og innkalling til avhør før de etterhvert fant ut at båten ikke gikk på vann...

Mons

Kan bare understreke betydning av å rense tanken.

Det er nemlig ikke bare filter som kan gå tett. Jeg opplevde motorstans på henteturen med forrige båt hvor den ene D6-motoren valgte å stoppe rett vest av Jærens Rev i nokså høy sjø sånn omkring midnatt midt i påsken. Lang historie kort; det var ikke filter som tettet seg, men selve sugerøret nede i tanken som gikk tett. Etter å ha haltet tilbake på èn motor til Tananger gjestehavn, byttet alle filtre og surret masse, så var det en i nabobåten som tipset om å blåse trykkluft ned i sugerøret. Som sagt så gjort. Vipps så forsvant sikkert masse dritt som hadde tettet for innsuget nederst i dette røret. Problemet var jo da midlertidig løst og turen videre hjem til Tønsberg gikk uten at noe tettet seg på nytt. Tok da nokså umiddelbart en full tankrens og opplevde ikke dette problemet igjen.

Var den gangen sjeleglad for at jeg hadde to motorer og derved slapp å ligge og drive inn mot Solastranda:nonod:

Nest etter reservemotor/seil tenker jeg at anker er viktigste backup ved slike hendelser. Selv på dypt vann ville jeg sluppet ut ankeret dersom vi hadde driftet over fjorden og mot en holme, det bremser farten og vil forhåpentligvis få tak i noe før man treffer land.

VHF for å be båter i nærområdet om assistanse er jo også en fin ting. 

Ellers minner dette meg noe om nestenulykken vi hadde juleferien for en del år siden. Det var noen gummipakninger som hadde funnet veien inn i dieseltanken og som stoppet dieseltilførselen inn i røret. Da var vi nært ved å treffe en holme fordi jeg slapp ut for mye seil og var for treg med å få strammet opp seilet. Så vidt jeg kan erindre startet motoren igjen uten problemer da vi først hadde fått kontroll på situasjonen. Vi har god redundans på dieseltilførselen, men manuell failover og det var lite tid til feilsøking og slikt da ting stod på.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Huff. Godt det gikk bra. En grei påminnelse om å ha god tank-hygiene. Min unnskyldning for å la det skure-å-gå uten å sjekke tanken er at vi bruker båten mye, med bra turtall(flere hundre liter pr time gjennom dieselfilteret), og fyller ofte(kun på én plass uten unntak, samme sted som RS). 

Kan man kjøre et innspeksjonskamera med LED-lys ned i påfyllingsstussen for å se status i tanken mon tro? Eller er det dødfødt?

Captain A skrev for 3 timer siden:

Skjedde vel Lørdag dette og da var det vel noenlunde greie værforhold til og krysse hjeltefjorden

Vinden dredde nordlig og økte utpå søndagen og da var det ingen forhold for ein 30 foter i hjeltefjorden med eller uten grums i tankene...

I følge værdata var det på lørdag laber bris i området. Ille nok det når man mister framdrift. Er enig i at søndag ikke er noe for en 30 foter.

Landcrab skrev for 2 timer siden:

Kan man kjøre et innspeksjonskamera med LED-lys ned i påfyllingsstussen for å se status i tanken mon tro? Eller er det dødfødt?

Har tenkt å prøve det selv men kanskje noen andre har erfaring med det? 

Knallipadden skrev for 1 time siden:
Landcrab skrev for 4 timer siden:

Har tenkt å prøve det selv men kanskje noen andre har erfaring med det? 

Kamera bestilt nå, kommer tilbake med en test-rapport når kamera ankommer fra kina om en to/tre ukers tid? 

HansH skrev for 5 timer siden:

Jeg opplevde motorstans på henteturen med forrige båt hvor den ene D6-motoren valgte å stoppe rett vest av Jærens Rev i nokså høy sjø sånn omkring midnatt midt i påsken. Lang historie kort; det var ikke filter som tettet seg, men selve sugerøret nede i tanken som gikk tett.

tobixen skrev for 4 timer siden:

Ellers minner dette meg noe om nestenulykken vi hadde juleferien for en del år siden. Det var noen gummipakninger som hadde funnet veien inn i dieseltanken og som stoppet dieseltilførselen inn i røret. 

Som nevnt over, de fleste vet nok ikke hvordan tanken ser ut inni. Det hjelper lite å bytte dieselfilter dersom det er et lass med dieseldyr på vei inn i slangen med en gang. Har sett mye rart inni tanker, bla. store mengder pakningsement som en eller annen luring har brukt i alt for store mengder ved montasje av mannlokk. Det tettet i alle fall effektivt sugerøret mange ganger før tanken ble åpnet. 

NilsPils skrev 53 minutter siden:

Kan ikke si meg mer enig. Dette burde enhver kjøper av ny båt presse på overfor selger/produsent.

Ja, men det er vel egentlig vi som forbrukere som har skylda. Enklere utforming på dieseltankene er vel en enkel måte å redusere produksjonskostnadene på nye båter, og problemene kommer vel som regel en god stund senere. 

Landcrab skrev for 5 timer siden:

Det kan man sikkert gjøre, men det beste er å få ned et inspeksjonskamera fra toppen av tanken. På våre tanker er det et firkantet lokk på toppen, og der har jeg inspisert tankene slik at jeg har kunnet komme til der hvor det er lavest. Disse kameraene trenger ikke mer enn 12-15 mm åpning.

Kalle_Anka skrev 4 minutter siden:

Er det ikke bedre at føre ned en smal slange å suge opp en prøve fra bunn isteden for en kamera?

Selvfølgelig. Jeg har installert fast sugerør til laveste punkt. Som regel holder det å suge opp så mye at jeg ser det kommer diesel og ikke vann i en klar plastslange. Det gjør jeg stort sett etter hver tanking.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

mons skrev 6 minutter siden:

hvis du har et markert punkt som er lavest i tanken og du får slangen dit er det ok. Hvis ikke kan det ligge både vann, slam og flak med skitt andre steder.

Dersom du har tank med flat bunn kan du tilte båten litt

Ja det er sant. 
Kan være lurt å ev bruke en kamera stripset sammen med en slange i de tilfeller det ikke er åpenbart hvor laveste punkten er. 

Ska se å få laget meg en kork fra en brusflaske med 2 hull i toppen. 
En sugeslang som går ned i tanken fra det ene hullet. 
I det andre hullet er det en slange med passende avslutning til oljesugen eller ev pumpen til jollen eller badeleker. 
På så sett kan jeg koble på en ny og ren brusflaske til hvert dieseltest. 

Jeg pleide før å suge opp i en brusflaske, men fant ut at det gir unødvendig mye søl. Nå suger jeg bare til jeg ser det kommer ren diesel i den gjennomsiktige sugeslengen. Jeg behøver ikke suge til det kommer diesel i pumpa. Til å suge bruker jeg en enkel drivstoff-håndpumpe fra Biltema. https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/drivstoff-tilbehor/drivstoffslange/drivstoffpumpe-95-mm-2000037660.

Kalle_Anka skrev for 1 time siden:

Er det ikke bedre at føre ned en smal slange å suge opp en prøve fra bunn isteden for en kamera?

Nja. Da vet du jo hva du suger opp, men ikke hva som er igjen på tanken. Dieseldyr kan ligge som sedimenter på bunn av tanken og på veggene, og vaskes løs og blandes i dieselen når du kommer ut i dårlig vær med mye rulling. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...