Sjøbliss Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Takk for at du deler! ??? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
tobixen Svart 15.April.2020 Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 13 hours ago, Hulda said: Det blir tull å sammenligne en råoljetanker med en dieseltank på under 1000 liter. Råolje inneholder alle komponenter fra propan til asfalt. Og den statiske elektrisiteten i forbindelse med rengjøring, når denne gjøres feil, kan løpe opp i 10 000- eller flere volt med mange amp. Det er snakk om stor energi. Den gangen jeg jobbet med slikt offshore var det en himla prosedyre for tankjobbing. Sant. Og USB-saken har 5V som spenning. Konklusjonen min blir omtrent den samme, det er bare å kjøre på med USB-kameraovervåking av en dieseltank. Antageligvis er det også helt trygt selv om tanken er omtrent tom, men risikoen er sikkert mindre når den er full eller halvfull. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Knallipadden Svart 15.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 Skrekk og gru. Bra det endte godt og at skuten og folk ble berget. Diesel dyr kan ramme den beste. Hvordan pumpet du ut dieselen? Jeg har to tanker på min båt hvor den ene er ute av drift. Tørre ikke å tenke på hvordan den ser ut oppi. Har tenkt å tømme den for å rengjøre også koble den til igjen. Håper ikke to og firbente tok skrekken etter dette. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 15.April.2020 Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 (redigert) Velkommen til forumet Stitanius .. Godt det gikk bra med dere ombord.. Ble det mye skade på båten..? Redigert 15.April.2020 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 15.April.2020 Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 Hei @Stitanius Det der er desverre ikkje så uvanleg syn som ein skulle tru etter nokre år. Litt spesiell entrè på forumet, men kjekt at du kastar deg med! Det positive er at det er betydeleg mindre sjangse for at noko slikt skjer igjen for din del, ein vert litt paranoid på dieselkvalitet og tankhygiene etter ein slik opplevelse. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 15.April.2020 Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 (redigert) Det der minner mye om det jeg fant den gangen jeg åpnet mannlokket. Legg merke til at all dritten har fulgt med dieselen ned og lagt seg på bunnen. Ikke noe har klint seg fast på tankveggene. Akurat sånn var det hos meg også. Derfor mener jeg at det bør være fult mulig å rengjøre ved å skylle og suge ut dersom man ikke har mannlokk. Da snakker jeg om dieseldyr, og ikke annen mulig klebrig dritt som Hulda fikk ved tanking . . . Redigert 15.April.2020 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 15.April.2020 Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 (redigert) NilsPils skrev 1 time siden: Det der minner mye om det jeg fant den gangen jeg åpnet mannlokket. Legg merke til at all dritten har fulgt med dieselen ned og lagt seg på bunnen. Ikke noe har klint seg fast på tankveggene. Akurat sånn var det hos meg også. Derfor mener jeg at det bør være fult mulig å rengjøre ved å skylle og suge ut dersom man ikke har mannlokk. Da snakker jeg om dieseldyr, og ikke annen mulig klebrig dritt som Hulda fikk ved tanking . . . Enig i det der. Hva jeg fikk minner mer om lang tids dårlig dieselhygiene fra leverandør. Som en lokal størrelse sa i etterkant: "Vi handlar inte diesel från de killarna der". Jeg tror vi kommer til å se mer av dårlig dieselhygiene fra leverandørene. Jeg har totalt sluttet å tanke diesel i Sverige. I alle de årene jeg har hatt båt, har jeg hatt mer problemer de siste fem årene enn de foregående 50 årene. Og problemene jeg har hatt har blitt pumpet om bord til full pris. Redigert 15.April.2020 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Almvik Svart 15.April.2020 Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 Kan bare som sammenligning for dere som er redde for å sette ned en usbkamera i diesel opplyse dere om hvordan en nivåfølere i en bensintank i bilen virker. Det er er det en flottør. I armen på flottøren er det et stift som går mot en åpen lindnig og endrer dermed motstandet. Typ som en borste. Så en teoretisk risiko for gnister finnes .. kanskje.. Men det virker helt fint det og jeg har ikke hørt om noen bensintanker som sprengs i luften når tanken er tom og full av damp grunnet gnistbildning fra følere. Eller fra elmotoren til bensinpumpen som også sitter nedi der. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 15.April.2020 Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 Hulda skrev for 1 time siden: Jeg tror vi kommer til å se mer av dårlig dieselhygiene fra leverandørene. En sann historei fra en norsk dieselstasjon: Da en bekjent av meg tanket diesel på båten syntes han det gikk vel mye på tanken. Det viste seg at slangen innvendig i båten hadde løsnet og dieselen gikk rett i bunnen av båten. Og det var snakk om mye diesel. Han fikk vjelp av betjeningen til å pumpe dieselen over på kanner. Og til sin forbauseles så han at dieselen ble tømt direkte tilbake til tankanlegget uten noen form for filtrering . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
shipahoy Svart 15.April.2020 Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 Regner med at han måtte betale for dieselen før de helte den tilbake på tankanlegget Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 15.April.2020 Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 shipahoy skrev 14 minutter siden: Regner med at han måtte betale for dieselen før de helte den tilbake på tankanlegget De solgte nok dieselen to ganger, ja . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Peter- Svart 16.April.2020 Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 Sådan her ser det ud ned i tanken. Sidder et godt lag af dieseldyr på siderne. Kan se ca 15-20cm igennem dieslen med kraftig lys. Det er afgiftsfri diesel... Hvad gør jeg. Kan jeg suge det op eller må jeg tømme tanken? Problemet er også at tanken har mange sektioner og bare en af dem har manhole... Skal jeg tilsætte dieselbiocid? Mvh, Peter Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 16.April.2020 Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 Nei Dette må vaskes. Tøm tankene og prøv med steam (viktigere med høy temperatur enn mye trykk). Kjør på med steam og sug opp med lensepumpe/vannsuger. Alternativt med varmt såpevann. Tilsetningsstoffer kan kanskje løse opp litt, men du får ikke bort alt. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Peter- Svart 16.April.2020 Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 Kan jeg bruge en Høytrykkrenser i stedet med sæbevand og eventuelt efterbehandling med klor eller andet bakterie dræbende middel? Hvad kan jeg opbevarer dieslen i billigst muligt? Alm plast dunke? Gør ud fra at jeg kan genbruge dieslen hvis jeg tilsætter biocid? Mvh, Peter Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.April.2020 Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 Plastdunker går helt greit. Jeg rengjorde min med høytrykksvasker, det går greit så lenge du påser at alt vann er borte før du fyller på dieselen igjen. Biocid kan være greit, men er egentlig ikke nødvendig så lenge det ikke er vann på tanken. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Peter- Svart 16.April.2020 Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 index skrev 5 minutter siden: Plastdunker går helt greit. Jeg rengjorde min med høytrykksvasker, det går greit så lenge du påser at alt vann er borte før du fyller på dieselen igjen. Biocid kan være greit, men er egentlig ikke nødvendig så lenge det ikke er vann på tanken. Cool, da køber jeg de billigeste dunke jeg kan finde og høytryksrenser det... Hvad med slangen fra tank til 1st filter - kan der sidde noget der? Skal jeg vaske den del med lidt trykk også? Mvh, Peter Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 16.April.2020 Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 (redigert) Sett en slange midt i tanken og sug ut mesteparten av dieselen. Vær forsiktig så du ikke roter opp slam eller kommer borti veggene med sugeslangen. De siste literne kaster du. Mange anleggsverksteder og lignende har tomme 20 l kanner det har vært motorolje på (ikke såpe!). De er ok hvis du ikke vil kjøpe annet og trenger ikke rengjøres før bruk. Når tanken er tom merker du fort hvor godt slammet sitter og hva du kan vaske med. Ser det rent ut er det bra. Prøv såpe og lignende på steder du kan se uten å skrubbe, så vet du hvordan det virker bak skottene. Spyl igjennom slangen også og sørg for at alt vannet renner ut før bruk. Redigert 16.April.2020 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
Peter- Svart 16.April.2020 Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 (redigert) mons skrev 9 minutter siden: Sett en slange midt i tanken og sug ut mesteparten av dieselen. Vær forsiktig så du ikke roter opp slam eller kommer borti veggene med sugeslangen. De siste literne kaster du. Mange anleggsverksteder og lignende har tomme 20 l kanner det har vært motorolje på (ikke såpe!). De er ok hvis du ikke vil kjøpe annet og trenger ikke rengjøres før bruk. Når tanken er tom merker du fort hvor godt slammet sitter og hva du kan vaske med. Ser det rent ut er det bra. Prøv såpe og lignende på steder du kan se uten å skrubbe, så vet du hvordan det virker bak skottene. Spyl igjennom slangen også og sørg for at alt vannet renner ut før bruk. Det sidder umiddelbart meget løst fast, rørte ved lidt af det og kunne se bunden af tanken med det samme... 15L plastdunk koster vel 50 nok så 200 for 60L er ved hvad jeg har tilbage i tanken nu tænker jeg er ikke meget... men selvfølgelig ikke en dårlig ide at prøve at finde noget mht miljø og genbruge det + ved ikke om man kan købe plastdunke disse dage med folks corona-paranoia (ikke for at hentyde at coron er ufarligt men mere at Norge ikke kommer til at kollapse og mangle mad/vand...) ps; hvor kan man bortkaste diesel? Redigert 16.April.2020 av Peter- (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 16.April.2020 Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 Peter- skrev 1 time siden: selvfølgelig ikke en dårlig ide at prøve at finde noget mht miljø og genbruge det ..det meste kan du pumpe tilbake på tanken igjen, når bunnfallet har lagt seg. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 16.April.2020 Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 Du kan levere diesel på alle godkjente avfallsmottak. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Komodo Svart 16.April.2020 Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 Stitanius skrev On 14.4.2020 at 23.39: ... båten skal IKKE brukes igjen før jeg er helt sikker på at feilen er fjernet. Måtte skjære et hull i dekk, stort nok til å komme til mannlokket i toppen av tanken. Så flott at du også er på forumet og deler disse bildene med oss @Stitanius Fornuftig avgjørelse å ikke bruke båten før dette er 100% utbedret Ser at du har samme båt som oss (Viksund Futura 900). Regner med at du også har West Mekan tank? Har du lest tråden som jeg la inn link til i innlegg nr. to i denne tråden? Der kan du se bilder av hvordan disse tankene er delt opp innvendig med skvalpeskott. Etter å ha gjort full tanksjau på vår tank vil jeg påstå at du ikke klarer å få den tanken 100% ren uten å ta den ut av båten. Jeg endte med å skjære et lite hull over hvert rom i tanken som jeg sveiste igjen etterpå. Satt inn stor mannluke som er tilgjengelig fra motorrommet, og boret (med hullsag) hull i skvalpeskottene for å kunne komme til til en hvis grad med oppvaskbørste fra mannluka og videre gjennom skvalpeskottene ved en senere anledning. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 16.April.2020 Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 NilsPils skrev On 15.4.2020 at 9.28: Ikke noe har klint seg fast på tankveggene. Akurat sånn var det hos meg også. Derfor mener jeg at det bør være fult mulig å rengjøre ved å skylle og suge ut dersom man ikke har mannlokk. Ikke helt enig i det der Nils. Så vidt jeg husker har du tanker av epoxykopositt? Merk at TS har gamle alutanker. De er utsatt for tildekkingskorrosjon under avleiringene. Det fører også til at avleiringene i bunn av tanken kan sitte godt fast. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
TrikkerN Lønning Svart 16.April.2020 Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 Stitanius skrev On 14.4.2020 at 23.39: Problemet funnet, som mange har diskutert. Før påske turen ble hele motoren gått over. sjekket olje nivåer, kjølevanns nivåer og byttet diesel filtre. Etter 2 fine dager på sjøen i bare god vært og kjørt i times vis, startet Lørdagen som en dritt dag. Våknet til tett septik og regnet øste ned. Fikk etter hvert kontroll på septiken som måtte stakes ut gjennom bunn ventilen. Sjekket vær melding som sa at regnet skulle bare fortsette å øse ned de neste dagene. Vinden skulle være underkant av 6m/s. Vi tenkte da å bevege oss hjem over igjen. Etter kun kort tid stoppet motoren og resten står i avisen. At dette skulle skje hadde jeg ikke trodd og båten skal IKKE brukes igjen før jeg er helt sikker på at feilen er fjernet. Måtte skjære et hull i dekk, stort nok til å komme til mannlokket i toppen av tanken. måtte så til med å pumpe opp ca120 liter med diesel. ( en grisejobb i seg selv) Tanken ble funnet full i diesel dyr. Gikk inn via lufting i tanken med et Biltema usb kamera. Her kunne jeg se 2 hull ca 20mm store som leder dieselen ned til et underliggende kammer hvor sug til motor og peilerør ligger. Disse var tettet av store flak med dieseldyr. Har holdt nøye øye med diesel filtrene, og at det var litt smuss i tanken regnet jeg med, MEN ikke av disse dimensjoner. Velkommen til forumet og takk for du deler! Godt at alt gikk greit med dere Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 21.April.2020 Link til dette innlegget Svart 21.April.2020 (redigert) Så har jeg renset tankene. Først med papir, derefter med kogende vand og sæbe, derefter med vannslange Spyler og til sidst med højtryksrenseren. Ser ud til at jeg har fået det meste ud af alle kamrene efter mange vask også selvom jeg kun kunne nå det første. Fjernende mange håndfulde af slim/bakterier yak det var nasty!!! Og yak diesel er nasty! Nu er jeg ved at tørre tanken og i morgen skifter jeg diesel filter og genfylder dieslen på igen med slange og bortkaster de sidste 5 cm i hver dunk.. Nu er mit spørgsmål bare, hvordan kan jeg undgå at få dette igen? Fulde tanke og biocid? Hvor tit bør man rense sine tanker - tænker at det egentligt sikkert er uundgåeligt at få dette.. Mvh, Peter PS: det eneste jeg ikke har renset er slangen fra tanken til første filter. Bør jeg rense den med vand og tryk også? Redigert 21.April.2020 av Peter- (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.April.2020 Link til dette innlegget Svart 21.April.2020 Peter- skrev for 1 time siden: Nu er mit spørgsmål bare, hvordan kan jeg undgå at få dette igen? Sørg for å ikke ha vann i tanken, da har du kommet langt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.