Jump to content

Båtturen endte på en holme - redningsaksjon


Knallipadden

Recommended Posts

13 hours ago, Hulda said:

Det blir tull å sammenligne en råoljetanker med en dieseltank på under 1000 liter. Råolje inneholder alle komponenter fra propan til asfalt. Og den statiske elektrisiteten i forbindelse med rengjøring, når denne gjøres feil, kan løpe opp i 10 000- eller flere volt med mange amp. Det er snakk om stor energi. Den gangen jeg jobbet med slikt offshore var det en himla prosedyre for tankjobbing. 

 

Sant.  Og USB-saken har 5V som spenning.  Konklusjonen min blir omtrent den samme, det er bare å kjøre på med USB-kameraovervåking av en dieseltank.  Antageligvis er det også helt trygt selv om tanken er omtrent tom, men risikoen er sikkert mindre når den er full eller halvfull.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Skrekk og gru. Bra det endte godt og at skuten og folk ble berget. Diesel dyr kan ramme den beste. Hvordan pumpet du ut dieselen? Jeg har to tanker på min båt hvor den ene er ute av drift. Tørre ikke å tenke på hvordan den ser ut oppi. Har tenkt å tømme den for å rengjøre også koble den til igjen. Håper ikke to og firbente tok skrekken etter dette. 

Link to post

Det der minner mye om det jeg fant den gangen jeg åpnet mannlokket. Legg merke til at all dritten har fulgt med dieselen ned og lagt seg på bunnen. Ikke noe har klint seg fast på tankveggene. Akurat sånn var det hos meg også. Derfor mener jeg at det bør være fult mulig å rengjøre ved å skylle og suge ut dersom man ikke har mannlokk.

 

Da snakker jeg om dieseldyr, og ikke annen mulig klebrig dritt som Hulda fikk ved tanking . . .

 

 

 

 

 

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
NilsPils skrev 1 time siden:

Det der minner mye om det jeg fant den gangen jeg åpnet mannlokket. Legg merke til at all dritten har fulgt med dieselen ned og lagt seg på bunnen. Ikke noe har klint seg fast på tankveggene. Akurat sånn var det hos meg også. Derfor mener jeg at det bør være fult mulig å rengjøre ved å skylle og suge ut dersom man ikke har mannlokk.

 

Da snakker jeg om dieseldyr, og ikke annen mulig klebrig dritt som Hulda fikk ved tanking . . .

 

 

Enig i det der. Hva jeg fikk minner mer om lang tids dårlig dieselhygiene fra leverandør. Som en lokal størrelse sa i etterkant: "Vi handlar inte diesel från de killarna der". Jeg tror vi kommer til å se mer av dårlig dieselhygiene fra leverandørene. Jeg har totalt sluttet å tanke diesel i Sverige. I alle de årene jeg har hatt båt, har jeg hatt mer problemer de siste fem årene enn de foregående 50 årene. Og problemene jeg har hatt har blitt pumpet om bord til full pris.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Kan bare som sammenligning for dere som er redde for å sette ned en usbkamera i diesel opplyse dere om hvordan en nivåfølere i en bensintank i bilen virker.

Det er er det en flottør. I armen på flottøren er det et stift som går mot en åpen lindnig  og endrer dermed motstandet.

Typ som en borste.

Så en teoretisk risiko for gnister finnes .. kanskje..

Men det virker helt fint det og jeg har ikke hørt om noen bensintanker som sprengs i luften når tanken er tom og full av damp grunnet gnistbildning fra følere.

Eller fra elmotoren til bensinpumpen som også sitter nedi der.

 

Link to post
Hulda skrev for 1 time siden:

Jeg tror vi kommer til å se mer av dårlig dieselhygiene fra leverandørene.

 

En sann historei fra en norsk dieselstasjon:

Da en bekjent av meg tanket diesel på båten syntes han det gikk vel mye på tanken. Det viste seg at slangen innvendig i båten hadde løsnet og dieselen gikk rett i bunnen av båten. Og det var snakk om mye diesel. Han fikk vjelp av betjeningen til å pumpe dieselen over på kanner. Og til sin forbauseles så han at dieselen ble tømt direkte tilbake til tankanlegget uten noen form for filtrering . . . 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Sådan her ser det ud ned i tanken. Sidder et godt lag af dieseldyr på siderne. Kan se ca 15-20cm igennem dieslen med kraftig lys. Det er afgiftsfri diesel...

 

Hvad gør jeg. Kan jeg suge det op eller må jeg tømme tanken? Problemet er også at tanken har mange sektioner og bare en af dem har manhole...

 

Skal jeg tilsætte dieselbiocid?

 

Mvh,

Peter

D0F7CA0B-CD55-40D7-8533-A93D7AFEB0AB.jpeg

B980BF76-FC6B-4513-9E1E-5F837BAF3DAE.jpeg

D7FC4F51-CB47-401C-BAF0-3120090DA0E1.jpeg

Link to post

Plastdunker går helt greit. Jeg rengjorde min med høytrykksvasker, det går greit så lenge du påser at alt vann er borte før du fyller på dieselen igjen. Biocid kan være greit, men er egentlig ikke nødvendig så lenge det ikke er vann på tanken.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev 5 minutter siden:

Plastdunker går helt greit. Jeg rengjorde min med høytrykksvasker, det går greit så lenge du påser at alt vann er borte før du fyller på dieselen igjen. Biocid kan være greit, men er egentlig ikke nødvendig så lenge det ikke er vann på tanken.



Cool, da køber jeg de billigeste dunke jeg kan finde og høytryksrenser det...

 

Hvad med slangen fra tank til 1st filter - kan der sidde noget der? Skal jeg vaske den del med lidt trykk også?

 

Mvh,

Peter

Link to post

Sett en slange midt i tanken og sug ut mesteparten av dieselen. Vær forsiktig så du ikke roter opp slam eller kommer borti veggene med sugeslangen. De siste literne kaster du.

Mange anleggsverksteder og lignende har tomme 20 l kanner det har vært motorolje på (ikke såpe!). De er ok hvis du ikke vil kjøpe annet og trenger ikke rengjøres før bruk.

Når tanken er tom merker du fort hvor godt slammet sitter og hva du kan vaske med. Ser det rent ut er det bra. Prøv såpe og lignende på steder du kan se uten å skrubbe, så vet du hvordan det virker bak skottene.

Spyl igjennom slangen også og sørg for at alt vannet renner ut før bruk.

 

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
mons skrev 9 minutter siden:

Sett en slange midt i tanken og sug ut mesteparten av dieselen. Vær forsiktig så du ikke roter opp slam eller kommer borti veggene med sugeslangen. De siste literne kaster du.

Mange anleggsverksteder og lignende har tomme 20 l kanner det har vært motorolje på (ikke såpe!). De er ok hvis du ikke vil kjøpe annet og trenger ikke rengjøres før bruk.

Når tanken er tom merker du fort hvor godt slammet sitter og hva du kan vaske med. Ser det rent ut er det bra. Prøv såpe og lignende på steder du kan se uten å skrubbe, så vet du hvordan det virker bak skottene.

Spyl igjennom slangen også og sørg for at alt vannet renner ut før bruk.

 


Det sidder umiddelbart meget løst fast, rørte ved lidt af det og kunne se bunden af tanken med det samme...

 

15L plastdunk koster vel 50 nok så 200 for 60L er ved hvad jeg har tilbage i tanken nu tænker jeg er ikke meget... men selvfølgelig ikke en dårlig ide at prøve at finde noget mht miljø og genbruge det + ved ikke om man kan købe plastdunke disse dage med folks corona-paranoia (ikke for at hentyde at coron er ufarligt men mere at Norge ikke kommer til at kollapse og mangle mad/vand...)

 


ps; hvor kan man bortkaste diesel?

Redigert av Peter- (see edit history)
Link to post
Stitanius skrev On 14.4.2020 at 23.39:

... båten skal IKKE brukes igjen før jeg er helt sikker på at feilen er fjernet. 

 

Måtte skjære et hull i dekk, stort nok til å komme til mannlokket i toppen av tanken. 

 

IMG_1117.JPEG

 

 

Så flott at du også er på forumet og deler disse bildene med oss @Stitanius :flag_bp:  Fornuftig avgjørelse å ikke bruke båten før dette er 100% utbedret :yesnod:

 

Ser at du har samme båt som oss (Viksund Futura 900). Regner med at du også har West Mekan tank? Har du lest tråden som jeg la inn link til i innlegg nr. to i denne tråden? Der kan du se bilder av hvordan disse tankene er delt opp innvendig med skvalpeskott. Etter å ha gjort full tanksjau på vår tank vil jeg påstå at du ikke klarer å få den tanken 100% ren uten å ta den ut av båten. Jeg endte med å skjære et lite hull over hvert rom i tanken som jeg sveiste igjen etterpå. Satt inn stor mannluke som er tilgjengelig fra motorrommet, og boret (med hullsag) hull i skvalpeskottene for å kunne komme til til en hvis grad med oppvaskbørste fra mannluka og videre gjennom skvalpeskottene ved en senere anledning. 

 

 

Link to post
NilsPils skrev On 15.4.2020 at 9.28:

Ikke noe har klint seg fast på tankveggene. Akurat sånn var det hos meg også. Derfor mener jeg at det bør være fult mulig å rengjøre ved å skylle og suge ut dersom man ikke har mannlokk.

Ikke helt enig i det der Nils. Så vidt jeg husker har du tanker av epoxykopositt? Merk at TS har gamle alutanker. De er utsatt for tildekkingskorrosjon under avleiringene. Det fører også til at avleiringene i bunn av tanken kan sitte godt fast.

Link to post
Stitanius skrev On 14.4.2020 at 23.39:

Problemet funnet, som mange har diskutert.

 

Før påske turen ble hele motoren gått over. sjekket olje nivåer, kjølevanns nivåer og byttet diesel filtre. 

 

Etter 2 fine dager på sjøen i bare god vært og kjørt i times vis, startet Lørdagen som en dritt dag. Våknet til tett septik og regnet øste ned. 

Fikk etter hvert kontroll på septiken som måtte stakes ut gjennom bunn ventilen.

 

Sjekket vær melding som sa at regnet skulle bare fortsette å øse ned de neste dagene. Vinden skulle være underkant av 6m/s. Vi tenkte da å bevege oss hjem over igjen. 

 

Etter kun kort tid stoppet motoren og resten står i avisen.

 

At dette skulle skje hadde jeg ikke trodd og båten skal IKKE brukes igjen før jeg er helt sikker på at feilen er fjernet. 

 

Måtte skjære et hull i dekk, stort nok til å komme til mannlokket i toppen av tanken. måtte så til med å pumpe opp ca120 liter med diesel. ( en grisejobb i seg selv)

 

Tanken ble funnet full i  diesel dyr.

 

Gikk inn via lufting i tanken med et Biltema usb kamera. Her kunne jeg se 2 hull ca 20mm store som leder dieselen ned til et underliggende kammer hvor sug til motor og peilerør ligger. Disse var tettet av store flak med dieseldyr.

 

Har holdt nøye øye med diesel filtrene, og at det var litt smuss i tanken regnet jeg med, MEN ikke av disse dimensjoner.

IMG_1117.JPEG

IMG_1119.JPEG

IMG_1125.JPEG

Velkommen til forumet og takk for du deler!:flag_bp:

 

Godt at alt gikk greit med dere :smiley:

Link to post

Så har jeg renset tankene. Først med papir, derefter med kogende vand og sæbe, derefter med vannslange Spyler og til sidst med højtryksrenseren. Ser ud til at jeg har fået det meste ud af alle kamrene efter mange vask også selvom jeg kun kunne nå det første. Fjernende mange håndfulde af slim/bakterier yak det var nasty!!! Og yak diesel er nasty!

 

Nu er jeg ved at tørre tanken og i morgen skifter jeg diesel filter og genfylder dieslen på igen med slange og bortkaster de sidste 5 cm i hver dunk..

 

Nu er mit spørgsmål bare, hvordan kan jeg undgå at få dette igen? Fulde tanke og biocid?  Hvor tit bør man rense sine tanker - tænker at det egentligt sikkert er uundgåeligt at få dette..

 

Mvh,

Peter

 

PS: det eneste jeg ikke har renset er slangen fra tanken til første filter. Bør jeg rense den med vand og tryk også?

1CE4FF37-544B-419E-B573-16E07CED44B2.jpeg

804E1572-95AE-4D89-9696-68EDB00C03AF.jpeg

Redigert av Peter- (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...